Ny elbil kører uden om Danmark

En af de mest spændende elbiler, der kommer på markedet i år, bliver nu sat til salg for bare 299.000 kroner - norske altså.

Det drejer sig om Opels Ampera-e, som er den europæiske udgave af GM’s Chevrolet Bolt.

Antallet af biler, der ruller ud fra fabriksgulvet, er stadig temmelig begrænset. Opel har derfor været nødt til at prioritere, hvor de vil sende de første eksemplarer hen.

Læs også: To ud af tre danskere vil fjerne afgifter på elbiler

Valget er naturligvis faldet på det land i Europa, hvor elbilerne har fået den bedste behandling: Norge. Her bliver elbiler hverken pålagt registreringsafgift eller moms, den årlige vejafgift er lav, og det er gratis at køre på betalingsveje og benytte visse færgestrækninger. Det er også gratis at parkere i byer og tilladt at køre med elbiler i busbaner.

Læs også: Rigmand i milliardsatsning: Bygger elbiler i både Kina og USA

Opels Ampera-e kommer nu til salg i Norge. Danmark er slet ikke med på listen over lande, hvor de første modeller kommer til salg. Illustration: Opel

Prisen er sat, så Ampera-e er lidt dyrere end en BMW i3 (267.500 NOK) og en del mere end en Nissan Leaf (204.990 NOK). Men så får man også 60 kWh batteri med en rækkevidde på helt op til 500 km. Det er det nok de færreste, der kan opnå, men ifølge WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) skulle det være muligt at nå 380 km uden problemer.

Danmark slet ikke med på listen

Men danskerne må som sagt se langt efter den nye model. De næste lande på listen er Tyskland, Holland, Frankrig og Schweiz.

I en pressemeddelelse fra Opel siger Peter Christian Küspert, der er Group Vice President Sales & Aftersales, at man har valgt de første lande efter, om de har vist ambitioner til at gå foran på elbil-området, men tilføjet, at man er fleksible og kan tilføje lande eller ændre rækkefølgen med kort varsel, hvis andre lande bliver attraktive med en ændret politik i forhold til elbiler.

Læs også: Elbiler driver ekstrem udvikling af batterier

Måske er det en slet skjult hentydning til Danmark. De politiske signaler fra Christiansborg tyder dog ikke på, at Danmark bliver et land med ambitioner om at flytte længere op på listen lige med det samme. Den 1. januar i år steg registreringsafgiften fra 20 til 40 procent af det, som en benzinbil betaler i dag. I 2020 vil afgiften være fuld implementeret.

Først fra 2018 forventer Opel, at produktionskapaciteten er kommet så højt op på fabrikken i Michigan, USA, at de fleste andre lande i Europa vil kunne tilbyde en Ampera-e i begrænsede mængder.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hr Journalist, kan du ikke lige fakta tjekke: "100 kWh batteri med en rækkevidde på helt op til 500 km" er forkert. Det er 60kWh, Opel siger NEDC over 500km, i praksis er det nok motorvejs rækkevidde på halvdelen.

  • 12
  • 0

Nej, her må Opel og Bjørn G vist ha´misforstået noget . . . .

Vores Højtskattede Statsminister sagde da i sin nytårstale :

" Vi holder samtidig fast i den grønne omstilling, der er så vigtig for verdens klima." (!)

\Petter

  • 43
  • 5

Korrekt mht. batterikapacitet: 60 kWh.

Mht. rækkevidde er der tal lige fra 300, 380, 400 og 500 km alt efter hvilken testcyklus der regnes efter.

  • 3
  • 0

Korrekt mht. batterikapacitet: 60 kWh.

Mht. rækkevidde er der tal lige fra 300, 380, 400 og 500 km alt efter hvilken testcyklus der regnes efter.

Der er kun én testcyklus der tæller: Det hedder den virkelige verden. Den hvor man måske kører med en lidt tung speederfod på motorvejen, hvor der er sne og is på vejen om vinteren, hvor lade og -lagerfunktionen i batteriet er betydeligt nedsat når det er koldt. Hvor der bruges strøm til at opvame kabinen om vinteren of hvor man kører ud og henter flisesten og andre tunge ting i byggemarkedet o rækkevidden derfor hverken er den annoncerede eller noget der ligner de forskellige modelcyklusser.

  • 6
  • 17

Skal vi have markedet for el. biler op at stå hurtigt, for miljøets skyld, burde staten sætte sig på hele el. bil markedet, købe biler og infrastruktur for derefter at leje bilerne ud til brugerne. Lejeprisen kan sættes således at der betales for både bil og forbrug via en månedlig betaling. Ladestandere og parkering omkring trafikpladser skal ejes af det offentlige. Betalingen vil således blive betalt af bil lejerne og ikke af de øvrige skatte betalere.

  • 0
  • 13

Det er nok der skoen trykker. GM vil ikke masseproducere bilen før de kan tjene penge på den. Det kan kun lade sige gøre med tilskud. Det var meningen Bolt skulle lancere i hele USA samtidig, men det blev begrænset til 2 stater som giver massive tilskud til producenter af el-biler. https://electrek.co/2016/11/30/gm-chevy-bo... PS det meste af bilen er faktisk produceret af LG : https://cleantechnica.com/2016/06/23/chevy...

  • 9
  • 0

Vi snakker samme statsminister, som dagen efter vedtagelsen af uddannelsesloftet udtalte at vi som nation helle tiden skulle videreuddanne os og tilpasse og den omskiftelige verden, ikke?

  • 18
  • 5

Hvad skal "formlen" være ( afgift / tilskud) for at vi på den ene side kan reducere co2 udslippet til det halve i 2030 og på den anden side prasse producenterne til at lave billigere og billigere elbiler ?

  • 0
  • 0

Hej.

I Bjørn Godskes overstående artikel på ING står der, at prisen bliver 299.000 norske kroner. Jeg har lige fundet ud af, at 1 norsk krone svarer til 0,83 dansk krone. Så prisen på bilen vil blive 248.170 danske kroner.

Hvis den kommer til Danmark, vil der komme registreringsafgift på. Jeg mener, at registreringsafgiften på alle elbiler som personbiler bør være 20.000 - 60.000 kr i MANGE år fremover..

Opel Ampera E er - ifølge en artikel fra FDM - 416 cm lang. Til sammenligning er de små mikrobiler 350 cm plus minus nogle centimeter. Og en eller flere versioner af VW Golf er ca. 425 cm plus minus nogle centimeter lange. Så Opel Ampera E er - set med mine øjne - en pænt stor bil.

Jeg har læst mange artiklers bud på, hvor langt Opel Ampera Es officielle / teoretiske rækkevidde efter opladning er. Budene ligger på " over 400 km " og ca. 500 km.

På en af Opels hjemmesider står der, at rækkevidden efter opladning er på ca. 500 km ifølge NEDC.

På en anden af Opels hjemmesider står der, at rækkevidden er på over 400 km ifølge EU-norm.

Så jeg er meget forvirret m.h.t. hvad den teoretiske / officielle rækkevidde er. ER den over 400 km eller er den ca. 500 km ?

Under alle omstændigheder har Opel Ampera E længere rækkevidde end mange andre elbiler. På samme måde har version af Renault Zoe længere rækkevidde end mange andre elbiler. Sidstnævnte har nemlig en officiel rækkevidde på ca. 400 km. Ved realistisk kørsel i virkelighedens verden ved normal temperatur kan rækkevidderne på de 2 biler blive kortere. Og i koldt vejr i minusgrader kan rækkevidden blive endnu mindre.

P.g.a. bilernes størrelser og rækkevidder er det de 2 mest spændende elbiler, som jeg kender. Jeg ville sgu gerne have en af disse.

Her er et link til Renault Zoe https://www.renault.dk/biler/personbiler/n...

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 4

Hvilke komponenter ud over batteriet** fordyre en elbil ? Der må også være dele som enten unværes eller er væstetlig billigere ?

Undværes: Benzin/dieselmotor med en milliard bevægelige dele (heraf flere der skifter retning adskillige gange i sekundet), hjælpemaskineri til selv samme, så som benzinpumpe, indsprøjtningssystem, startermotor, generator, osv. osv.

I elbilen skal så bruges et sted mellem en og fire elmotorer, men der er jo allerede mindst to i en fossilbil, omend mindre.

Endvidere skal der ikke være tank, gearkasse, udstødning, katalysator, mv.

Så jo, der burde være god basis for at kunne gøre det simplere.

  • 3
  • 1

Så jo, der burde være god basis for at kunne gøre det simplere.

Ja og billigere. Det man skal tænke på er, at fossilbilen har haft 100 år til at optimere ethvert tænkeligt aspekt af konstruktion og produktion. Samt at man har underleverandørkæder på plads, der i samme tidsrum har levet under hård priskonkurrence. Desuden er mange udviklingsomkostninger og meget produktionsapparat allerede afskrevet. Alt dette kommer også til at ske for elbilen. Folk med kilder i bilindustrien regner med, at elbilen bliver billigere end fossilbilen i indkøbspris fra 2025. VW fra for nyelig været ud og sige, at de regner med, at det måske ske allerede i 2023. I de efterfølgende år vil prisgabet så øges.

Herefter er jeg optimistisk nok til at tro, at det vil gå meget hurtigt ned af bakke med salgstallene for fossilbiler. Hvorfor betale mere for et langt ringere produkt.

  • 6
  • 1

Ang. testcyklus, så mener jeg føreren af bilen er en ret væsenlig faktor i den ligning. Selv med en standard-fører, så vil der være kunder som ikke vil kunne køre det den er opgivet til, uanset hvilken norm du opgiver rækkevidde efter. Det samme er gældende i brændstofmotorer, hvor forskellen mellem en øko-billist og en speeder/bremse-billist kan nemt være 50% i forbrug.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten