Ny dronelov bliver uden særregler for mikrodroner

Der bliver alligevel ingen særregler for de mindste droner i den kommende dronelovgivning, som i øjeblikket er under behandling i Folketinget. Det meddeler transportminister Hans Christian Schmidt (V) i en orientering til Folketinget.

Regeringens forslag til en revideret dronelov indebærer, at droneflyvning bliver lovlig for private, imod at droneejere fremover skal tage dronekørekort. Lovforslaget indeholder også en bagatelgrænse for droner på under 250 gram, de såkaldte mikrodroner, på anbefaling af regeringens tværministerielle arbejdsgruppe, som fremlagde sin rapport sidste år. Men mikrodronerne bliver altså ikke undtaget fra de nye regler, oplyser transportministeren.

Læs også: Regeringen vil kræve dronekørekort til private

»På baggrund af den drøftelse, som fandt sted ved den tekniske gennemgang for transport- og bygningsudvalget torsdag den 14. april 2016, har jeg besluttet indtil videre ikke at ville udnytte bemyndigelsen, for så vidt angår mulighederne for at tillade privat flyvning med mikrodroner i bymæssigt område. Det er endvidere for nuværende ikke hensigten at undtage mikrodroner fra de generelle krav til flyvning i bymæssigt område, herunder kravet om dronebevis og registrering samt identifikation,« skriver Hans Christian Schmidt i sin orientering til Folketinget.

Udelukker ikke særregler

Den tekniske gennemgang i transportudvalget, som ministeren omtaler, har blandt andet rundet det forhold, at mikrodroner ifølge en analyse fra Aalborg Universitet ikke udgør en risiko for menneskeliv og ikke er farligere end en fodbold. Og at EU sandsynligvis også vil operere med en bagatelgrænse på 250 gram.

Ingeniøren har derfor bedt transportministeriet om at uddybe årsagen til at skrinlægge bagatelgrænsen for mikrodroner.

Den nye udmelding udelukker ikke, at mikrodroner fremover kan blive omfattet af særregler. Men ministeriet har ifølge Hans Christian Schmidt endnu ikke kortlagt konsekvenserne af eventuelle særregler, hvad angår privatlivets fred.

Læs også: Nu kommer der også regler for indendørsflyvning med droner

Regeringens lovforslag indeholdt for eksempel muligheden for en bagatelgrænse for mikrodroner, men med særlige regler for mikrodroner med kamera. Undtagelser for mikrodroner med kameraer kan nemlig kollidere med anden lovgivning, herunder tv-overvågningsloven, persondataloven og straffeloven.

»Udnyttelsen af denne bemyndigelse må i første omgang afvente en nærmere afdækning af problemstillingerne ved sikring af privatlivets fred. Jeg vil igangsætte, at dette bliver undersøgt sammen med relevante parter,« skriver Hans Christian Schmidt til Folketinget.

Også identificering uden for byområder

Samtidig har Transportministeriet forberedt et forslag om, at også droneflyvning uden for byområder skal kræve, at dronen kan identificeres, og at den er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen, medmindre flyvningen foregår fra en godkendt modelflyveplads.

Under de eksisterende regler på området må droner under 25 kg godt flyve uden for byområder, så længe de holder en sikkerhedsafstand på 150 meter til eksempelvis større offentlige veje, fængsler og militære installationer, 200 meter til ulykkessteder og 5 kilometer til flyvepladser.

Ændringen skal dels gøre det lettere for myndighederne at håndhæve reglerne for flyvning med mindre droner og dels gøre det muligt at identificere dronens ejer ved eventuelle havarier.

Læs også: Trafikstyrelsen: Der er ikke styr på droner i dag

Da en drone sidste sommer var faretruende tæt på at ramme et passagerfly over København, opgav politiet at finde den pågældende dronepilot, selv om vedkommende havde brudt flere regler og bragt flypassagerernes liv i fare. Sagen fik Trafik- og Byggestyrelsen til at efterlyse nye regler for droner.

Ministeriets ændringsforslag er nu sendt i høring, og det samlede lovforslag afventer anden behandling i Folketinget.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Undtagelser for mikrodroner med kameraer kan nemlig kollidere med anden lovgivning, herunder tv-overvågningsloven, persondataloven og straffeloven.

Man skal da ikke lave undtagelser for mikrodroner med kamera, men bare for mikrodroner.

Hvis en sådan bærer kamera, som fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, er det i forvejen ulovligt iflg. Straffeloven.

  • 13
  • 0

Jeg mener at det er tåbeligt at man vil regulere privatlivets fred i luftfartslovgivning, og ikke i den eksisterende lovgivning, og TV-overvågning også her. Betyder det så, at TV-overvågning og privatlivets fred bestemmelserne ikke gælder fra straffeloven hvis man sidder i en bil ? At det skal med i færdselsloven inden det gælder ? Det vil være lovsjusk af format at sprede reglerne rundt i forskellige love.

Luftfartslovgivning er lavet for sikkerhed. Lad det blive derved, og brug så straffeloven til at ramme dem der der bryder privatlivets fred, og dem der udsætter andre for fare. Eller er det fordi man vil flytte det hele over i den lovgivende, udøvende og dømmende 3-i-en instans Luftfartsstyrelsen ?

  • 10
  • 0

Maks tåbeligt, i stedet for de gældende regler, der allerede dækker det samme som den nye drone lov, vil gøre Luftsfartloven, loven om privatlivets fred og Persondata loven. Så skal det koges sammen til en lov få såkaldte "droner", men så lære vi da vores unge at hvis det ikke står i loven om fjernstyrede biler f.eks, ja så er det tilladt. blandt andet er der nok ikke nævnt noget om andre folks tage -så må man nok godt det..

Tåbeligt.

Foldager, Du kender det selv, I er blevet ramt at den så kaldte "rumlov", som kommer til at hæmme jeres skønne arbejde fremover. På samme må er Vi Multirotor Racing Pilots ramt af denne lovgivning. Vi arbejder hårdt på mest effektive og lette fartøjer, som vil blive voldsomt hæmmet af at slæbe rundt på en eller anden aktiv sender. den så kaldte nummerplade.

Vi følger alle luftfarts loven, og Vi omvender de der ikke starter ud med det, via fora'er. Vi ligger ikke og filmer folk, når vi flyver løb gennem porte. Vi hænger ikke stille og agere fotoplatforme.

I øvrigt kommer sådan en stangvare microdrone, ikke særligt langt væk fra personen der styre den, så jeg kan slet ikke se der opstår et overvånings problem.

-og er det for at filme naboen, ja så er Kosteskaftet, gaffa-tapen og 20Mpixel kameraet opfundet, og det siger slet ingen ting. det samme gør sig gældende for telelinser, og stjerne kikkerter.

LAD OS STRAKS FÅ DET FORBUDT

OY-8058

  • 1
  • 1

Inden man nu udtaler sig som en standard dansker der altid mener at være klog på alt, så burde man jo lige kontakte UAS Sport Danmark for at forhører sig.

Er man "Rigtig" pilot uddannet og køber sig et ultralight fly, så er en transponder ikke påkrævet, men en RacerDrone på 500 gr. så har galskaben ingen grænser. Iøvrigt er de fleste af os medlem af Modelflyvning og kender regelsættet bedre en end fra trafikstyrelsen som blot referere til BL 9-4.

Jeg har et par gange oplevet at nogen i et offentligt rum siger: "Jeg vil altså ikke have at du optager video af mig fra din drone! Høfligt svar "Ville du have noget imod hvis jeg gjorde det samme med en drage eller min mobiltelefon fra jorden? svar "Øhhh nej da"

Jeg kunne give utallige dumme eksempler på såvel tiltag som "konstateringer, men der er ikke timer nok i døgnet. Når jeg flyver i det offentlig rum, så sætter jeg en ære i at oplyse de nyserige sjæle, hvilket ofte tager 5 gange længe tid end min reelle sticktime, men med denne taktik har jeg aldrig oplevet en person der har gået derfra negativ, men de har faktisk ønsket mig en fortsat god flyvning. (Flyver med groundstation og spotter skærm som jeg evt. kan give tilskuerne en "tur" i.

God weekend derude. Mvh Jan Sigurdsson aka Von Sieg OY3188 https://www.youtube.com/channel/UCqUa7EtsW...

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten