Ny direktør for Rejseplanen og Rejsekort: Dette er vores drømmescenarie
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Ny direktør for Rejseplanen og Rejsekort: Dette er vores drømmescenarie

Illustration: Aarhus Letbane

Temaet var 'Rejsekort og fremtidens billetsystem', da administrerende direktør for Rejsekort A/S Claus Rehfeld Moshøj talte ved en transportkonference i sidste uge, arrangeret af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk.

Der var ikke meget konkret at berette om, hvad arbejdet med at fusionere Rejsekort og Rejseplanen angår. Direktøren for det nye selskab brugte i stedet sin taletid til at fortælle om, hvilke muligheder det giver at have én integreret tjeneste.

Det handler for det første om at kunne udnytte de mange data, der indsamles om danskernes rejsevaner, så tjenesten kan skræddersys til den enkeltes behov, forklarer Claus Rehfeld Moshøj.

»Det skal gerne være sådan, at de data, der samles op om, både realtidsdata og rejsedata, bliver bedre og bedre, og at tjenesten er meget mere målrettet i forhold til de behov, brugerne har. På den måde kan vi bedre hjælpe folk både før og undervejs på rejsen«.

Rejseplanen skal sige godmorgen

Han forestiller sig blandt andet, at brugerne kan have en app installeret på deres smartphone, så Rejseplanen, eller hvad den nu hedder til den tid, kan vække dem om morgenen og fortælle, at bussen kører til tiden.

»Og du har tid til at gå, for det har vi styr på i Rejseplanen, for vi ved altid, hvor bussen er henne. Med Rejsekort integreret er brugeren allerede tjekket ind, for den pågældende er pendler, så det klarer systemet automatisk. Inden ankomsten får du at vide, at cyklen, du skal bruge, står i bås 342, når du når frem. Og så kan du komme på arbejde.«

Hvis der er ændringer undervejs, får man det også at vide. Hvis bussen for eksempel er forsinket, og det bliver nødvendigt at drage nytte af den delebiltjeneste, som er integreret i systemet. Så for at kunne nå det til tiden, bliver det for eksempel nødvendigt at tage en delebil, og systemet fortæller, at det bliver Allan, man skal køre med, fortæller Claus Rehfeld Moshøj.

»For nogen lyder det som et skræmmescenarie, at vi skal følge med i deres liv på den måde, men der er også nogen, der synes, det er attraktivt, fordi det giver dem tryghed og ro,« siger han.

Få besked, hvis bussen er forsinket

Noget af det der ifølge Claus Rehfeld Moshøj kan gøre passagerne bekymret, er, hvis bussen og toget er forsinket, og man derfor ikke ved, om man kan nå at hente børnene i institutionen til tiden.

»De personer ville måske synes, det var fedt, at de fik at vide, et kvarter før de planlægger at tage af sted, at de skal gå nu, fordi det bliver nødvendigt at tage en tidligere bus. Så overlever chefen nok, at man går tidligere hjem den dag. Det er et drømmescenarie, og det vi skal snakke om nu er, hvordan vi kommer derhen. Vi ved godt, at det er et projekt, der skal spises i små bidder. Det er ikke noget, man kan klare på en eftermiddag. Men med nogle af de ting, der allerede er lavet i Nordjylland og med Rejseplanen, er vi kommet et fornuftigt skridt derudaf«.

Claus Rehfeld Moshøj fik også sat nogle ord på, hvorfor Rejsekort A/S har tøvet med at udvikle en mobilløsning. Læs mere her.

Illustration: MI Grafik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var da nogle ret uinspirerede visioner... Som mangeårig pendler er jeg meget uimponeret over langt man er kommet med at advare om aflyste tog/busser... Læs: ingen vejne. Burde være ret simpelt at sende en SMS om at et tog er aflyst/forsinket på de strækninger og tidspunkter man har meldt sig til som pendler i DSB plus....

Hvad med visioner om at kunne forudse problemer som kaskadeeffekt og anden spidsbelastning.

I disse dage, hvor mange kan arbejde hjemme, kunne man virkeligt spare mange problemer ved at kunne advare i tide så folk bare bliver hjemme eller tager senere hjem og ikke spilder timevis på at vente på en station sammen med 200 ligestillede.

  • 9
  • 0

Mit drømmescenarie er at tog og busser kører til tiden!

Udover denne ydmyge drøm, fristes jeg til at udbryde "DJØF med løg", og stille spørgsmålet: Hvor mange brugere af de offentlige transportmidler, tror man "bare" kan afbryde deres arbejde 20 min før planlagt?
* Butiksmedarbejderen der skal afleverer kassen til en efterfølger?
* Bygningsarbejderen der skal lukke arbejdspladsen og rydde op 20 min før?
* Underviseren der give klassen fri 20 min. før?

  • Og hvor mange af de ovennævnte tror man skærer den så tæt at man ikke har "råd" til en forsinkelse?
  • 14
  • 0

Tydeligvis har den nye direktør ikke forstået en bønne af det hele - men så er det jo også let at have vision om et væggeur på telefonen.

Hvad med at forstå de basale funktionskrav til et rejsekort og få det til at virke ?
Der er skrevet sider om fejl og uhensigtsmæssigheder.
Hvis REJSEKORTET var en prototype / demo, så blev det ikke købt - men fravalgt som utilstrækkelig.

P.S.: Idag kan busstoppestederne end ikke vise bustider eller forsinkelser.

  • 12
  • 0

"Det var da nogle ret uinspirerede visioner... Som mangeårig pendler er jeg meget uimponeret over langt man er kommet med at advare om aflyste tog/busser... Læs: ingen vejne. Burde være ret simpelt at sende en SMS om at et tog er aflyst/forsinket på de strækninger og tidspunkter man har meldt sig til som pendler i DSB plus...."

Jeg er helt enig. Ikke engang på stationerne er man gode til at informere om forsinkelser/aflysninger - selvom man må formode, at Banedanmark allerede nu ved præcist, hvor hvert tog er. Det er mere forståeligt med busserne, da deres fremkommelighed er afhængig af, hvordan bilisterne kører eller ikke kører.

Men bare Rejsekort/Rejseplanen ikke glemmer de mange mennesker, der ikke ønsker et Rejsekort, men som gerne vil benytte den kollektive trafik. Eller at der faktisk findes mennesker uden en smartphone, som også benytter den kollektive trafik.

Måske er visionen, at man om nogle år bare skal have et Rejsekort og en smartphone, hvis man vil køre lovligt med kollektiv trafik i Danmark? Og at passagererne selv skal finde trafikinformation på sin mobilos? Man er desværre godt på vej. Jeg tror bare ikke, det giver flere kunder i biksen.

  • 8
  • 1

Det er godt at læse om fine planer, og der er så sandeligt også plads til forbedringer. I dag er det end ikke muligt at finde en rejseplan imellem Helsingør og Trianglen i Malmø så man kan nå Operaen i tide, endsige finde ud af at købe en billet. Nå, så tager vi færgen og bilen eller motorvejen direkte. Det er jo let at parkere derovre.

  • 3
  • 2

Automatisk ind og ud scanning, subsidiært en scanner der kan skelne mellem forskellige kontaktløse kort fx visa/dankort, sæsonkort, medarbejderkort ect. som befinder sig i samme tegnebog.

  • 0
  • 1

Byens puls findes stadig:
https://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn...

Det gør landets puls i øvrigt også:
https://www.dsb.dk/Rejseplan/bin/help.exe/...

Personligt synes jeg, at de giver et ret godt overblik over togdriften, de er bare knap så mobilvenlige. Jeg kan i øvrigt ikke få Landets Puls til at funke, men det kan være min browser, der driller.

Jeg mindes, at man på Kystbanen havde et forsøg med at vise en slags Kystbanens Puls på skærme på udvalgte stationer. Jeg synes jo det ville være et godt supplement til deres trafikinformation på stationerne, hvis de også viste "pulsen" på skærme. På den måde kan man hurtigt danne sig et overblik, om nu alle s-tog holder stille nord for Svanemøllen, og det så er bedre at gå, køre bil eller tage bussen.

Modsat for et par uger siden på Østerport, hvor togene netop holdt stille nord for Svanemøllen. Men togviser-skiltene talte bare ned til tog, der aldrig kom (selv på spor 13, hvor linje H burde have kørt fra uden problemer), samtidig med at højtalerne hviskede, at der var 20 minutters drift på grund af sporskiftefejl. Rejseplanen foreslog også tog, der aldrig kom. Efter 25 minutter uden tog på en station midt i city i myldretiden slap min tålmodighed op. Det var blot endnu et eksempel på den katastrofale trafikinformation som DSB/Banedanmark giver ved uregelmæssigheder.

Med en Byens Puls på storskærm ville vi have set, at der ikke er nogen s-tog mellem Svanemøllen og København H, men der holder 10-15-20 i kø nord for. Og så kunne passagererne tage deres forholdsregler noget hurtigere.

  • 3
  • 0