Ny dansk motorcykel vil gi’ den gas med el

Illustration: Fenris Motorcycles

»Rigtig mange, som køber en super­bike, ender med at sælge den igen, enten fordi de bliver skræmt af de mange kræfter, eller fordi de bliver trætte af at køre på den. Super­bikes kan nemlig godt være temmelig anstrengende at køre,« fortæller Jesper Vind, der er administrerende direktør for og medstifter af Fenris Motorcycles – opkaldt efter ulven fra den nordiske mytologi.

‘Superbikes’ er en bred betegnelse for topklassen af sportsmotorcykler. Det er meget kompakte motorcykler med ekstreme motorer på enten to, tre eller fire cylindre. Effekten ligger op mod 200 hk og i enkelte tilfælde over.

Men nu vil Jesper Vind sammen med sin medstifter og Fenris Motorcycles’ tekniske direktør, islandske Bjarni Freyr, bygge en elektrisk superbike, som både kan være blid som et lam og vild som en ulv. Den skal komme på markedet i 2019, og hvis alt går, som det skal, vil alle de første 500 styk være forudbestilt af entusiaster, der både har pengepungen og lysten til at køre en meget speciel motorcykel.

Artiklen fortsætter efter grafikken

Illustration: MI Grafik

Elektrisk fra starten

For at skabe en elektrisk superbike har Fenris været nødt til at designe et stel, der er helt anderledes end på traditionelle motorcykler, forklarer Bjarni Freyr, der allerede under sin uddannelse på DTU’s elektroafdeling byggede en elektrisk scooter:

»I modsætning til en bil, hvor det er godt med et lavt tyngdepunkt fordelt over hele bilen, så skal det meste af vægten i en superbike helst ligge lige under knæene.«

Men da de elektriske komponenter på en elmotorcykel er meget anderledes end en forbrændingsmotor, måtte de for at opnå denne egenskab designe et fladt stel med en centermonteret forgaffel forbundet med den bagerste svingarm via to trækdæmpere (det modsatte af støddæmpere). På den måde kunne resten af motorcyklen bygges op uafhængigt af grundformen:

»I princippet vil vi kunne bygge andre typer af elektriske motorcykler over den samme ramme, lidt ligesom bilproducenterne gør med modulare platforme,« siger Bjarni Freyr.

Første model bliver dog en superbike, og for at det skal lykkes at tiltrække de mest krævende og penge­stærke motorcyklister i verden, skal to ting være i absolut topklasse: kraft og kontrol!

Batteriet og elmotoren skal være i stand til at matche de vildeste motorcykler, hvilket i dag først og fremmest vil sige top-modellerne fra mærker som BMW (S 100 RR), MV Augusta (F4RR) og ikke mindst Ducati (Panigale R).

Motoren på en Fenris er en vandkølet, børsteløs AC-motor med permanente magneter. Den er specialudviklet i Tyskland efter Fenris’ specifikationer og vejer bare 11 kg. Alligevel er den i stand til at levere 150 kW (201 hk) og et moment på 250 Nm, hvilket giver en acceleration fra 0-100 km/h på under tre sekunder og en topfart på 250-300 km/h. Rækkevidden på batterier kommer til at ligge på cirka 250 km, dog kun ved fornuftige hastigheder.

Hvad batteripakken angår, er folkene hos Fenris ikke meget for at afsløre detaljer. Men leverandøren kommer fra USA, og i modsætning til, hvad der gælder for elbiler, så er der fokus på at levere mange kW meget hurtigt:

»Lige nu går det ekstremt hurtigt med batterier, både i forhold til pris og teknologi. Derfor satser vi ikke kun på én batterikemi. Vi har brug for leverandører, som har fokus på, hvad der sker to-tre år ude i fremtiden,« siger Jesper Vind.

Og som et ekstra trick vil batteripakken kunne flyttes rundt i stellet under kørslen for at styre tyngdepunktet. Men den teknik er under patentbehandling, og derfor er det ikke muligt at få indblik i, hvordan den virker.

Sensorer og styring griber ind

Hvor moderne superbikes normalt kan være noget af en mundfuld, især for den uerfarne motorcykel­kører, så har Fenris helt andre muligheder for at styre effekten dynamisk under kørslen.

En hel række sensorer giver input til en kørecomputer, blandt andet om motorcyklens vinkel i forhold til underlaget. Det betyder, at motorens effekt kan begrænses, hvis føreren er ved at vælte. Det kunne for eksempel være på vej ud af et sving, hvor man gerne vil give gas for ikke at miste fart. Men hvis sensorer kan mærke, at motorcyklen er ved at skride, kan gassen begrænses. Det samme gælder, hvis forhjulet løfter sig (i en såkaldt wheelie) – så kan gassen simpelthen indstilles til, hvor højt forhjulet må løfte sig – eller at det slet ikke må.

Også ved kraftige nedbremsninger, hvor baghjulet har en tendens til at løfte sig (en stoppie), kan ABS’en lynhurtigt reguleres, så risikoen for styrt minimeres.

Ved at skrue ned for effekten kan sådan en superbike også tilpasse sig førerens erfaring og behov, og så kan der jo løbende skrues op, alt efter om der er brug for en stille søndagstur til bageren eller en vild dag på bane.

Faktisk ser Jesper Vind og Bjarni Freyr udviklingen af Fenris-motorcyklen som en fuldstændig omvæltning af motorcykelindustrien:

»De fleste producenter forsøger at bygge videre på 100 års teknologi og erfaringer, men det er ikke noget, som tynger os. Se bare, hvordan Tesla har gjort det helt anderledes end den traditionelle bilindustri. Det er det samme, vi vil gøre med motorcykler,« siger Jesper Vind.

Projektet har været i gang siden 2012, og i 2017 går Fenris Motor­cycles i gang med at udvikle prototypen, så den kan serieproduceres. De første eksemplarer skulle gerne rulle ud fra en producent engang i 2019, og prisen forventes at ligge på niveau med de nuværende topmotorcykler, hvilket vil sige over en halv mio. danske kroner inkl. afgifter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det ikke lidt trist at kalde det her nytænkning?

Det er jo umiddelbart bare en dyr kopi af Lightning LS218. Selv farverne på illustrationerne er de samme som den eksisterende cykel...

Prisen er selvfølgelig ny... den eksisterende kan fås for $38000

  • 1
  • 7

At batteriet skal kunne flyttes for at optimere er nyt. Alt andet kan de bedste i dag.

  • 3
  • 3

Den modulære platform er godt tænkt og har god effekt på punkter hvor andre eksisterende el-cykler blot er en normal cykel med el-motor, som f.eks. Lightning LS218. Modultænkningen, affjedringssystemet, monteringen af bagsvinger og forgaffel, batteripakken er ikke kombineret på tilsvarende vis i en eksisterende motorcykel.

Dejligt at nogle herhjemme orker at kaste sig ud i dette ! Min fulde støtte !!!

  • 11
  • 0

Spændende, men hvorfor er det, at vi i Danmark ikke kan lave en ordentlig el-bil, vi burde både have ekspertisen og teknologien.

Der er pt. et tomrum og momentum, dem eller det firma, der skaber el-bilens folkevogn, de kommer til at score kassen, det behøver nødvendigvis ikke altid være de store lande eller de gammel kendte firmaer der altid skal komme med løsningerne.

Når vi på relativ få år har skabt en højteknologisk vindmølle industri, hvorfor skulle vi så ikke kunne gøre det samme inden for andre områder.

  • 9
  • 2

Hvis man skal gå efter tegningen er den tunge batteripakke højt placeret og tæt på forhjulet; det er alt andet end optimalt!

John Larsson

  • 1
  • 0

Er det ikke korrekt antaget at EL-MC'er er pålagt samme afgift som biler?? Så pt kun de 20% af den fulde afgift. Så burde de jo ha noget nemmere ved at konkurrere. Som Tesla, der pga afgifter (mangel på) har kunne konkurrere med BMW 5 serie og andre til tæt på 2x prisen.

  • 0
  • 1

Samme farve valg og mønster Samme motor spec Samme hastighed Marginalt moment forskel Sikkert samme batteri (baseret på distance)

Nu er artiklen jo skrevet op omkring hvor fantastisk en el cykel kan være, ikke ligefrem kun om en eller anden støddæmper teknik som indtil videre ikke er andet end lidt streger på et papir.

  • 1
  • 0

Dejligt at nogle herhjemme orker at kaste sig ud i dette !

I f.eks. Sydøstasien er små motorcykler det fortrukne og billige transportmiddel, 100 - 150 cc cykler til 2 personer plus 2-3 børn hvis det kræves. Millioner og atter millioner af disse cykler fylder gader og veje. Ikke de små tåbelige og irriterende latterlige totaktere som får lov til at larme og stinke på de danske cykelstier, men rigtig fine små maskiner som sælges fra 5 - 10.000 kr.

Et kæmpe gigantisk marked. Hvad med at udvikle elmotorcykler som konkurrent til disse små cykler. Hvilken fantastisk forbedring af byluft og bystøj. Det vil der være perspektiv i stedet for det unyttige luksuslejetøj som folk savler over i denne tråd.

http://harianoto.com/harga-motor-honda/

Pris i kr: del med 2000

  • 7
  • 5

Spændende, men hvorfor er det, at vi i Danmark ikke kan lave en ordentlig el-bil, vi burde både have ekspertisen og teknologien.

Det interessante i dette spil er motoren.

Læg mærke til den kun vejer 11 kg, men yder 150kW og har et moment på 250Nm.

Det burde kunne lade sig gøre at lave en nedskalet model, måske 3kg og med en femtedel ydelse, som kunne bruges som navmotorer.

Fire af disse, og man kunne lave hele undervognen meget simplere på en el-bil, samtidig med man stadig havde en absolut fornuftig ydelse for en husmandsbil, firehjulstræk, samt mulighed for aktiv styring - et voldsomt fremskridt til hvordan gammelfabrikkerne stadig tror at en elbil skal laves på samme måde som en ICE bil.

  • 8
  • 1

Det burde kunne lade sig gøre at lave en nedskaleret model, måske 3kg og med en femtedel ydelse, som kunne bruges som navmotorer.

Hvis vægten nedskaleres lineært. En navmotor flytter en del af vægten til hjulene - det giver helt andre udfordringer. Og er ikke nødvendigvis en fordel ved en super motorcykel, hvor massen af hjulet har stor betydning for køreegenskaber.

Du kan få nav-motorer til el-biler. De har været i handlen i over ti år. Har du en forhjulstrukken bil, findes vist byggesæt, så du sætter et par nye baghjul på, og du har en moderne hydbridbil. Ved så ikke, om det er lovligt i Danmark, eller om det kræver en ny registreringsafgift.

Jeg tror der er stor fremtid i elektronisk styring af motorkraften på motorcykler og biler. Både for at undgå udskridning, og for at undgå påkørsel. I dag findes kameraer og forskellige andre sensorer, der f.eks. kan se om et køretøj er på vej mod noget, eller er ved at køre ind i bilen foran. Det kan være med til at forhindre uheld, f.eks. harmonikasammenstød.

  • 3
  • 3

Nav Motor.

For det meste når man nedskalere elmotorer hæves omdr. hvor motoren er mest effektiv, det kræver en gearkasse eller små hjul. Små hjul kan ikke umiddelbart lade sig gøre, på grund af at bremserne skal kunne være der også. Nav motoren skal desuden være helt lukket, på grund af vand og skidt hvilket ikke er godt for kølingen og at route vandkøling ud til elmotoren er lidt upraktisk.

Motoren i nav kræver således en gearkasse i hvert hjul og forsynings kabel ud til motoren, derfor kan vægten i navet, hurtigt blive det dobbelte af elmotorens vægt alene, hvilket giver uheldige køreegenskaber eller komfort.

  • 6
  • 1

Fire af disse, og man kunne lave hele undervognen meget simplere på en el-bil, samtidig med man stadig havde en absolut fornuftig ydelse for en husmandsbil, firehjulstræk, samt mulighed for aktiv styring - et voldsomt fremskridt til hvordan gammelfabrikkerne stadig tror at en elbil skal laves på samme måde som en ICE bil.

Det er allerede lavet :-)

Rimac Concept One: Citat: "... firehjulstræk, elmotor i hvert hjul ..."

-

Bregnet til busser, lastbiler - og biler:

TheWheel, the greatest invention after the wheel-

Best solution for heavy and light duty applications: Citat: "... TheWheel is a direct-drive in-wheel motor system with integrated power electronics and fluid cooling. It converts electric energy from a vehicle battery system DC-line to torque directly on the road at up to 92% full systems efficiency. ..."

-

Det mangler blot at blive kombineret med hastighedsafhængig firehjulsstyring og aktiv affjedring:

Video: BOSE Active Suspension comparison.

Video: Active Rear Steering - 4 Wheel Steering - Explained.

-

Med disse firehjulsdrevne og med aktiv affjedring er veje overflødige?:

Video: Swincar E-Spider - Extreme Off-Road.

Video: Swincar - Discovery Channel (napisy PL).

  • 3
  • 2

En navmotor flytter en del af vægten til hjulene - det giver helt andre udfordringer. Og er ikke nødvendigvis en fordel ved en super motorcykel, hvor massen af hjulet har stor betydning for køreegenskaber.

Det er rigtig, og det er rigtig for alle køretøjers hjul, uanset hvor mange der er, og hvor "super" køretøjet ellers menes at være. Vejkontakt kræver at hjulene kan følge med, så hjulene skal have minimal masse, men der er nu også andre, og mere praktiske ting, som taler for at motoren er fæstnet til chassiet. Det kan absolut være en god idé med en elmotor for hvert hjul, men motoren skal kunne køles effektivt på en fornuftig måde, og så ska den også kunne køles når motoren bruges som bremse. man skal bare forstå, at elmotoren i praksis aldrig kan tilfredsstille mere end 30-40% af den faktisk brugte bremsekapacitet; kørestilen betyder her meget! Og, af disse 30-40 % vil kun en brøkdel kunne genvindes til energi som senere kan udnyttes!

John Larsson

  • 2
  • 0

I bremseslanger er der ikke noget flow og der er ikke behov for en retur, som kølingen vil kræve.

køleslanger skal ca være 8-12mm indvendig diameter i forhold til 1mm indvendig diameter bremserør.

  • 4
  • 1

Ikke meget nyt, det er næsten alt sammen prøvet før. Du har sikkert hørt om de tidligere forsøg - men aldrig set en. Mangel på købere => efterfulgt af konkurs => er det sjovt at tabe mange penge på endnu et håbløst og snart kuldsejlet projekt?

  • 3
  • 2

Jeg tænkte lidt på, om man ikke kan aktivt styre el-motorcyklen i sving, således at den ikke så nemt vælter. For at holde balancen i et sving, er der flere faktorer der skal være opfyldte - rattets drejning, hældningen, og hastigheden. Ved at justere hastigheden, så burde det kunne reducere risikoen for at vælte, forudsat at underlaget er i orden. Det er altid usikkert at køre hurtigt, og hælde meget, igennem et sving, da det kræver gode dæk, og godt underlag.

  • 0
  • 1

man skal bare forstå, at elmotoren i praksis aldrig kan tilfredsstille mere end 30-40% af den faktisk brugte bremsekapacitet; kørestilen betyder her meget! Og, af disse 30-40 % vil kun en brøkdel kunne genvindes til energi som senere kan udnyttes!

Hvorfor det?

Jeg bruger stort set aldrig bremsen i min el-bil. Hvor bliver bevægelsesenergien så af, når den ikke bliver til varme i bremserne og heller ikke opfanges af motoren(der fungerer som dynamo)?

Men korrekt kørestilen betyder meget. Men det gør den nu også når man kører ICE-bil. Ja faktisk mere når man kører ICE-bil, da man her skal se meget længere frem i trafikken for at undgå at bevægelsesenergien spildes som varme i bremserne.

  • 2
  • 0

For det meste når man nedskalere elmotorer hæves omdr. hvor motoren er mest effektiv, det kræver en gearkasse eller små hjul.

Der er ingen der siger at motoren skal være mindre i diameter, men i stedet smallere - det kunne jo med noget snilde indtænkes som en del af hele hjulet.

Med stor diameter er det ikke nødvendigt at lave gearing - fuldstændig som med vindmøller.

Små hjul kan ikke umiddelbart lade sig gøre, på grund af at bremserne skal kunne være der også.

Lidt nytænkning kunne være på sin plads!

Nav motoren skal desuden være helt lukket, på grund af vand og skidt hvilket ikke er godt for kølingen og at route vandkøling ud til elmotoren er lidt upraktisk.

For det første er det trivielt at lave slangeforbindelser til hydraulik og vand, det gøres allerede i stor stil på maskiner.

For det andet er det slet ikke sikkert at det er nødvendigt med vandkøling - for jeg taler ikke om en performancebil, men en almindelig husmandsbil, som ved motorvejshastighed (110) bruger ca. 10-12 kW til fremdrift - med en virkningsgrad på omkring 95% betyder det altså at der kun afsættes ca. 125-150 W varme i hver motor, hvilket sagtens kan køles passivt.

Det er så klart, at ved hyppige accelerationer og opbremsninger, så vil der afsættes mere varme, men så må man reducere (dvs. begrænse accelerationsevnen) elektronisk, og benytte de mekaniske bremser mere - husk igen på, at vi taler om en bil til almindelig kørsel, ikke ræs.

  • 1
  • 0

det må da være bedre at lægge motorerne inden i hjulene, så der bliver mere plads til batteripakken. det kan godt være at den så ikke er så god til at dreje, men er det ikke en fordel.

  • 0
  • 4

El-biler/El-motorcykler/El-knallerter/El-cykler...værktøjs batteri pakker, små transport robotter, plæneklippere. Ville det ikke være fornuftigt at få gang i en batteri farbrik i Danmark, gerne med stal dørs salg af f.eks 18650 celler i en garanteret kvalitet.

Det ville gøre det meget nemmere at udvikle nye batteri drevne ting, og gøre det billigere for forbrugerne at udskifte deres batterier som der lige nu bliver betalt grotesk overpris for.

Også sker der det at cyklen, robot planeklipperen, bore maskinen bliver smidt ud fordi det bedre kan betale sig at købe en ny.

  • 3
  • 0

den afviger rimeligt kraftigt hele forhjuls opsætningen er total anderledes så den har mere tilfælles med en Johammer end Lightning savner lidt information om opladning og størlse på batteriet deres nærmeste konkurent er nok Energica og Zero da både Johammer og Lightning ikke har vist nogen lives tegn det sidste år

  • 0
  • 0

På tegningen af motorcyklen er forhjulet fikseret i forgaflen i hver side. Forgaflen er tilsyneladende også fikseret til stellet i begge sider. Hvordan kan forhjulet drejes til at svinge?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten