Ny cykeltransmission har kun halvt så stor friktion som kæden
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny cykeltransmission har kun halvt så stor friktion som kæden

CeramicSpeeds nye transmissionssystem har en kassette med 13 gear på baghjulet – men systemet kan endnu ikke skifte mellem gearene. Illustration: CeramicSpeed

Den danske kuglelejespecialist CeramicSpeed har udviklet et helt nyt transmissionssystem til cykler som ifølge designerne skaber 49 procent mindre friktion ved 250W end kvalitetssystemer som for eksempel Shimanos Dura-Ace.

Det skriver New Atlas.

Både kæde og bagskifter er fortid i CeramicSpeeds fremtidsmodel, som dog stadig er en prototype. I midten af transmissionssystemet er der en aksel i kulfiber, som går fra tandhjulet foran til den helt flade 13-gears kassette på baghulet. Systemet har 21 keramiske kuglelejer* fordelt på hver ende af akslen, som overfører kraften fra tandhjulet igennem akslen og om til baghjulet og får det til at køre rundt.

Kan ikke skifte gear – endnu

»CeramicSpeed har opnået det, mange har sagt var umuligt. Vi har opnået et 99 procent effektivt multi-speed gearsystem uden kæde og bagskifter,« siger virksomhedens CTO Jason Smith.

Rigtig 'multi-speed' er systemet dog endnu ikke, for prototypen kan ikke skifte gear. Ifølge Jason Smith kan det måske løses ved at indsætte en trådløs servo inde i akslen, så akslen flytter sig frem og tilbage på kassetten.

Systemet er udviklet i samarbejde med Mechanical Engineering Department på University of Colorado og vandt i juli Eurobike-prisen, som er en af de mest anerkendte designpriser i cykelindustrien.

Læs også: Passion for rulleskøjter førte til kugleleje-forretning

Redigeret 17/08/2018: Det fremgik af artiklen, at transmissionssystemet benyttede 21 kuglelejer på hver side af akslen. Det er forkert - systemet har 21 kuglelejer i alt fordelt på akslens to ender. Fejlen er nu rettet.

Jeg synes ikke det ser så nyskabende ud, som sådan.
Man har i længere tid kunne købe cykler med akseltræk. det ser ud til at forskellen her primært består i at der er brugt nogle relativt eksotiske materialer (kulfiber og keramiske kuglelejer), samt at akslen overfører kraften direkte til hjulet - det er egentlig ret godt tænkt, men jeg er i tvivl om hvor godt den beskrevne skiftemetode vil virke, særligt under belastning.

  • 3
  • 7

Det lave tab er jo netop pga den direkte overførsel til det specielle gear tandhjul således at kardan ledet ikke skal kombineres med et indvendigt gear (med meget stort tab) i bagnavet.

Indtil de har en fungerende prototype med gearskift er det dog nok mest en teknologidemonstration og markedsføring af deres lejer ;-)

Dernæst er der nok ganske lang vej til at erstatte kæden og de traditionelle udvendige gear. Det lyder flot med en halvering af tabet. Men i absolutte tal er der ikke langt fra 98% effektivitet DuraAce til 99% . Men der skal heller ikke meget skid i en traditionelt system til at effektiviteten er langt lavere og umiddebart ser prototypen også noget sårbar ud.

Mange flere billeder på https://www.ceramicspeed.com/en/sport/jour...

  • 7
  • 0

Det må bestemt være en fejl når der omtales keramiske kuglelejer på den her cykel! Gad vide om ikke der er tale om hybridlejer, lejer med keramiske rulningselementer og stålringe.

Når det så er sagt, synes jeg egentlig ideen ser rigtig spændende ud, og hvis udvekslingen kan ændres måske også med lidt fremtid.

  • 0
  • 1

Husker jeg forkert, eller er systemet ikke ret tæt på transmissionen på Nimbus motorcyklen fra 1918 (jubilæum!!)?

(når man ser bort fra de moderne materialer, antallet af kuglelejer og det faktum, at man på denne cykeldims ikke kan skifte gear - i modsætning til Nimbus årgang 1918)

  • 3
  • 4

En nyhed om et gearsystem som ikke virker?
Hvor friktionen sammenlignes med et som gør?

  • 8
  • 3

Gear til danske cykler var noget Fanden opfandt en dag, hvor han var rigtig vred.
Gennem ca. 60 år har jeg med stor glæde og fornøjelse cyklet på cykler uden gearskift her i København og en stor del af Sjælland.
Gennem de seneste ca. 5 år har jeg cyklet med en 7 gears støbt AL-cykel, hvilket har været endog særdeles rædselsfuldt, fordi cyklen er ude af gear ca. halvdelen af tiden.
Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal belemres med det l··t her i Danmark, hvor jeg alligevel aldrig kunne drømme om at skifte gear.
I Sverige derimod har man bakker (som min tidligere sambo sagde), så i Sverige har jeg faktisk frivilligt ind imellem benyttet det lave gear på en 3 gears cykel, men det højeste gear har jeg aldrig brugt.

STYRING VANSKELIG på AL-cyklen. Samtidigt med, at jeg skiftede cykel fra en cykel uden gear efter engelsk standard til den støbte 7-gears AL-cykel, mistede jeg en stor del af styrings-stabiliteten. Når cyklen hverken er i gear eller kan styre stabilt, så går lidt af fornøjelden af at cykle.

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 1
  • 34

Hvis en rytter træder 250 w v krankakslen, hvor meget tab er der så til baghjulet via kæden?

Hvis det nu fx er 0,1 w, så kan det synes ret ligegyldigt at reducere til ca det halve.

Uden viden om hvad tabet med dagens systemer er synes det svært at vurdere hvor god ideen er.

Mvh Martin

  • 3
  • 1

Bingo

Der er tale om en forbedring fra ca. 98% til ca. 99% virkningsgrad - det sælger man som en halvering af tabet for at få det til at lyde af noget. I virkeligheden er der tale om en forbedring på ca. 1% ;o))

  • 9
  • 2

Under høj belastning i lavt gear (yderste tandkrans på kasetten) må der være nogle ret store sideværts kræfter mod tandkransen. Det er ret voldsomme kræfter, der skal overføres.

Gearskifte bliver interessant, og kan vel kun foretages lige på det punkt, hvor tænderne står ud for hinanden.

Jeg er skeptisk, men kudos for lidt nytænkning.

  • 8
  • 1

En pest, alle vil lave deres eget så man er på herrens mark når noget fejler skal bruge specielle dele og special værktøj.
og denne her ingen undtagelse, ligner noget man skal sende retur hvis noget fejler

  • 2
  • 10

Der er da rigeligt med udvalg af cykler unden gear, alternativt kan man skifte krank og bagtandhjul ud til den udveksling man ønsker.

At et indvendigt gear system ikke virker, er 80% af tiden et justerings spørgsmål, det plejer at være nærmest vedligeholdelses frit.

Næste gang du handler cykel må du hellere gå til en cykelhandler, hvor du kan prøve cyklen før du bruger penge på den, har aldrig selv prøvet en cykel der direkte var rædselsfuld at køre på.

Kan ikke genkende de dårlige egenskaber ved en Alu cykel, har kørt på 2 Trek i 5000 klassen og en billig Puch MTB med forgaffel affjedring til 2000kr.
Alle 3 cykler er mere stabile end min egen 15 år gamle Kildemoes jern cykel med 3 gear.

Jeg er spændt på hvordan man frigører baghjulet og for det korrekte tryk mellem de 2 tandhjul igen, samt hvor modtagelig det åbne bag tandhjul er for sand og skidt.

  • 13
  • 0

hvordan "tandhjulet" kan forskydes ved hjulenden og dermed skifte gear. Men, bliver det lettere at holde rent end et tradittionel udvendigt gearskifte?

  • 2
  • 0

Men sammenligningen er med et gearsystem i den dyre ende, som må formodes primært at blive brugt af cykelryttere.

Her kan 1% forskel sagtens have en betydning, hvorimod det naturligvis ikke vil have nogen betydning når man bruger cyklen til transport.

  • 3
  • 0

Som Jesper Pedersen nævner vil der være store sideværts kræfter på bagkransen. Især i de laveste gear - de yderste ringe) vil det kræve endog meget stor stivhed af kransen, for at lejerne omkring akslen går i indgreb og ikke kommer til at skralle.
Til gengæld burde det være muligt at etablere flere tandkranse forrest - lige som på "almindelige" racercykler.
Alt i alt et visionær design som jeg vil glæde mig til at se i drift - hvis det altså kommer der til.

  • 3
  • 0

Ing, I har alt for meget telegrafmentalitet stadigvæk. Der skal være tilstrækkeligt billede og videomateriale i det omfang det findes. Tekst er en meget ringe erstatning. Det er et gennemgående problem. Hvis jeres CMS ikke kan håndtere mere end et lille billede så skal det ændres. Det er ikke godt nok det her.

Hvad angår nyheden så er jeg lidt meget skeptisk overfor hvorvidt dette kan matche eller slå de bedste kædearrangementer i praksis. Specielt holdbarhed og effektivitet overfor skidt må være tvivlsom.
Derudover så er pedaldrevet cykel jo et grundliggende defekt koncept der bare helt skal ligges på hylden. Hvis det absolut skulle holdes i live så er elektrisk transmission jo den klart mest elegante form.

  • 1
  • 9

Dan Frederiksen. Det lyder meget interessant med elektrisk transmission. Har du nogen link til nogle prototyper med sammenlignelig effektivet (97-99%) på cykler der stadig kan anvendes til fælles motionsture ?

  • 4
  • 0

jeg så nærbilleder af systemet i en netartikel forlede. det fik mig til at spekulere på, hvordan det tilsyneladende fintfølende indgreb påvirkes af opsprøjt af mudder m.m.
Nogen, der har et bud på det?

  • 2
  • 0

Det lyder meget interessant med elektrisk transmission. Har du nogen link til nogle prototyper med sammenlignelig effektivet (97-99%) på cykler der stadig kan anvendes til fælles motionsture ?

Eksisterer der overhovedet sådan en ting der ikke er en hybrid (altså med batteri også)?

Her er en konceptcykel med batteri:

https://electricbikereport.com/mando-footl...

Måske kan kommentaren nederst på den side besvare mit spørgsmål:

I’ll never understand why people keep trying this idea. A chain is or belt drive is 98+% efficient and this isn’t going to be anywhere even close to that. This is an electric moped. When the battery dies, your not going to be riding it by pedaling it unless you like to go extremely slow while probably pedaling fast enough to go better than 20 mph on a normal chain or belt drive bike. Assisted or not. There are NO small generators on the market efficient enough at low speeds to make this worthwhile.

It’s a nice looking and an over priced toy but that’s about it.

  • 1
  • 0

Det er vel nærmest kun uni-cykler og den gamle væltepeter der fåes uden gear - resten har trods alt en (valgfri) udveksling mellem pedaler og hjul ;-)

Ceramic speed har vist en virkende prototype med fast udveksling = 1 gear

  • 2
  • 0

https://www.podbike.com/

Grunden til at elektrisk transmision kunne være fedt er ikke på grund af effektivitet. Det er for at slippe for kæde, tandhjul og gearsystem. Specielt på trikes med deres laaange kæde.
En vinter med salt på vejene æder kæder til morgenmad. Det problem vil for de fleste dog blive løst med et bælte drev og et indvendigt gear, ELLER DENNE SUPERFRÆKKE gearboks bygget ind i kranken. Fydada hvor er den sexet.
https://www.youtube.com/watch?v=sys85JhTtaM
Jeg har prøvet den med bælte drev og elmotor naturligvis, og lad mig bare sige at det fungere suverænt.

  • 1
  • 0

Til Lars Jørgensen. · · · "Thumbs down" må gerne læse med.
· · ·
(1) PRØVEKØRSEL. – a. VISER INTET.
For mig vil prøvekørsel af et hvilket som helst transportmiddel være spild af tid, idet jeg aldrig på en kort tur vil få noget indtryk af køretøjet i daglig drift (under vidt forskellige forhold).
· · · 
(1) PRØVEKØRSEL. – b. UMULIG pga. FORKERT STYR.
Ved købet havde cyklen et 85 cm bredt styr med håndtag strittende til siderne, hvilket var moderne dengang (intet andet kunne købes til fornuftige priser).
Jeg skulle bruge et ca. 48 cm bredt styr med bagudvendte håndtag (både aht. til trafikken, og aht. bekvemmeligheden).
Det tog mig et år at finde et sådant styr med korrekt rørdiameter, så jeg fik først prøvekørt cyklen efter et år.
PS. Tilsvarende gjaldt en det af det øvrige modetilbehør, som jeg ville have udskiftet! Det funktionelle ("gammeldags") udstyr kunne simpelthen ikke købes noget steds !!!
· · ·
(1) PRØVEKØRSEL. – c. RINGE STYRING.
På et tidspunkt med 100 års erfaring i cykelkonstruktion forventer man ikke at finde en masseproduceret cykel med ringe styring. Der gik derfor lang tid, inden jeg var sikker på, at problemet var reelt.
For ca. 50 år siden (dengang bladet "Cyklister" handlede om cykler og cykling) læste jeg dér en artikel om, at styrings-stabiliteten afhang af forhjulets berøringspunt med vejbanen i forhold til det tænkte berøringpunkt med vejbanen for styr-aksen forlængelse.
· · · 
(2) STØBTE AL-CYKLER KAN HAVE GOD STABILITET.
Årsagen til, at jeg valgte et stel i støbt-AL, var, at "dame-modellen" havde en fantastisk side-stabilitet (denne er ofte meget ringe for "damecykler" af stål).
Af sikkerhedsårsager ønskede jeg en dame-model, idet det giver en meget nem og sikker afstigning mod højre. Det modsatte er faktisk tilfældet, hvis man står af mod venstre, idet den nemme afstigning medfører, at der pludselig står en dame/pige i trafikken / midt på cykelstien. – Lav statistik: Det sker næsten aldrig for mænd med venstre-afstigning.
OBS. Naturligvis har næppe alle modeller af AL-støbte stel instabil styring. Den af mig købte AL-støbte stelmodel er imidlertid den aller almindeligste.
· · ·
(3) · · 7-GEARETS FORBANDELSER.
Der er en produktionsfejl på den af mig købte cykel, så gearet ikke kan justeres. Formodentlig skal hele den udvendige del skiftes for at få gearet til at virke. I en kort periode fungerede gearet i en indstilling, der var 15° forskudt i forhold til justeringsmærket.
Ingen af de 10 cykelmekanikere, som jeg besøgte mht. udbedring, havde på daværende tidspunkt det fjerneste begreb om 7-gear, hvor fabriksjusteringen ikke passede.
At købe en ny cykel ville dengang have været billigere end en gear-reparation, dersom det overhovedet havde været muligt at finde en kompetent reparatør, hvilket ikke var muligt for mig.
· · · 
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 12

Nogle af de moderne indvendige geartyper er ret besværlige at justere, men det gælder ikke de udvendige med 3 til 7 klinger på baghjulet og 1 til 3 klinger forrest. Jeg har to af de først nævnte og heldigvis tre af sidstnævnte. En Dame elcykel og to klapsammen cykler som har fungeret upåklageligt de sidste henholdsvis 6 og 12 år da de er lette at justere.

  • 0
  • 0

Det er meget væsentligere for fremdriften at ramme det rette gear. Her er hvad mange anser som det bedste indvendige gear, der formentligt ville dominere også til racere, hvis det blev tilsat keramiske lejer og man strøg kæden. http://hupi.org/HParchive/PDF/hp55/hp55p11...

Så ville jeg spare sammen.

Ps. er jeg den eneste, der undrer mig over at de kun angiver effektivitet ved 250W overført?

Når de nu alligevel præsenterer og formentligt har målt, så ville en power curve være en god service.

  • 0
  • 0

Kravet om (for mig at se) meget stor krævet stivhed af "tandkransen", tror jeg også bliver det største problem! Men det ligner, at de har en virkende prototype (uden skift) - og de har da billeder med en rytter med cykelsko og det hele, så måske tager jeg fejl?!?

Under alle omstændigheder er jeg er ret vild med ideen om, at alle lejer er lukkede, så man slipper for smøring og det skidt der følger med. Samtidig kunne man umiddelbart godt have et håb om meget lange levetider (yep, jeg er træt af at skifte kæder, kranse og dyre klinger!)...
Og ikke mindst til liggecykler tror jeg kardantrækket vil give nogle gode designmuligheder. Om det så kun er et enkelt procentpoint bedre end et topklasse "standard kæde/krans-gear" er for mig at se mindre vigtigt; alene det at det er bedre er totalt cool og ret overraskende for mig! :-)

Men vi vil se nogle rigtige, målte tabstal!
Helst både med og uden skidt og optimal/mangelfuld smøring. Og meget gerne også lige med nogle andre gear-/drevsystemer (fx standard 7/8 indvendige gear, et Rohloff speedhub, tandremsdrev, gammeldags kardantræk etc.).
Der /må/ iøvrigt være nogen, der har haft bedre held end undertegnede til at finde nogle rigtige, sammenlignende tabsmålinger på de eksisterende systemer?

  • 0
  • 0

"3-7 klinger bagest" . Dagens standard er op til knapt det dobbelte på kransen (tandhjulene v baghjulsnavet) :-)

Og de er også nemme at justere :-)

  • 1
  • 0

Jeg har i nu 10 år kørt med et Shimano Nexus 8 gears indvendigt gear. Det er helt klart tungere end et udvendigt system, men den komfort, der ligger i et smidigt skift, er for mig en stor fornøjelse. Og så har det kun krævet lidt justering i ny og næ - intet i forhold til det bøvl jeg tidligere har haft med rensning og justering af udvendigt gear, som også er følsomt for "parkeringsskader" forårsaget af andre cykler i stativerne.
Og så ved jeg godt, at der teoretisk er større tab i et indvendigt gear. Det er ikke noget, jeg overhovedet mærker til.
Kan nogen i øvrigt forklare mig, hvor det tab, der notorisk er i gearkasser, stammer fra? Der er jo ikke gnidning imellem tandhjul, så friktion er der jo ikke tale om. Er det ikke "kun" et spørgsmål om at lave overfladerne hårde nok, så deformationen minimeres?

  • 0
  • 0

Der er jo ikke gnidning imellem tandhjul, så friktion er der jo ikke tale om


Er du sikker?
https://www.youtube.com/watch?v=RV6kR2JGCX0
Det er vel netop for at undgå denne friktion at de anvender kuglelejer?

Jeg har haft cykler med både invendige og udvendige gear og synes klart at sidstnævnte har mærkbart lavere tab. Ved let tråd ligeud betyder det ikke så meget men når man virkelig træder til op ad bakkerne er der meget stor forskel synes jeg.

  • 1
  • 0

Er du sikker?

Nej, jeg er nu blevet klogere. Der er åbenbart altid en vis friktion, selv ved evolvente-gear. Og så er det jo der, hunden ligger begravet.
Så frem med nano-belægninger.

  • 0
  • 0

Det er mig stadig umuligt at fatte, hvad man skal bruge gearskift på en cykel til. Det tager tid at skifte gear, kablerne er utroligt meget (og extremt generende) i vejen, og de få gange (under 5 gange i mit liv), hvor jeg har forsøgt at skifte gear i fart, er cyklen gået ud af gear.
Som ung (hvor der næsten ikke fandtes stoplys) var min normale cykelhastighed på en herre/turist SCO-cykel (som havde den højeste fabriks-standard-gearing) over 60 km/h på lige strækninger.
Da folkevognboblen begyndte at dukke op, startede jeg med at accelerere om kap med disse efter stop. Efterhånden som folkevognenes motorkraft forøgedes, måtte jeg forøge min acceleration efter stop. Det betød at min accelerationsevne efter stoplys blev enorm, og jeg kom altid forrest efter start. I "kamp" med en cykelrytter vandt han på de første 20-30 meter, men så skulle han skifte gear, og så kom jeg foran igen. Da der (pga. mangel på cykelryttere) har været meget få af den slags "konkurrencer", er det muligt, at der også findes cykelryttere, der ville have kunnet overvinde mig.
PS. Også det lovbefalede håndbremsekabel er i vejen for mig, og jeg ville aldrig drømme om (eller huske) at bruge håndbremsen, hvis fodbremsen skulle svigte (hvilket aldrig er sket). I stedet ville jeg per reflex vælte cyklen mod højre og springe af mod højre.
Sådan har jeg altid gjort hver gang en højresvingende lastbil ville køre mig ned.
Med personbiler blokerede jeg bremsen og drejede mod højre, så cyklen skred ud og kom på tværs af køreretningen. Ofte brasede jeg derefter sidelæns ind i siden på den svingende personbil med et højt brag. Bl.a. derfor cykler jeg altid i gummistøvler, fordi det beskytter underben og fod. I sin tid var manøvren ren rutine, og det skete flere gange årligt, men efterhånden er det blevet en sjælden nødmanøvre.
· · · 
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 16

Hej Aksel Jensen.
– – –
NEJ. – Hverken min cykel, mit tøj eller mig selv er nogensinde kommet det mindste til ved "sammenstødene" (måske bortset fra lidt "blå mærker" på ben eller krop ved at brase sidelæns ind i siden på personbiler).
I øvrigt kontrollerede jeg altid først cyklen (det vigtigste), derefter tøjet (det næstvigtigste), og først tilsidst mig selv (for jeg er selvhelende).
– – –
LASTBILERNE. Hvorvidt det drejer sig om 5 eller måske snarere 10 gennem tiden, skal jeg ikke kunne sige. Fordi jeg er panisk angst for at ende under hjulene på en lastbil, så foretrak jeg altid at hoppe i sikkerhed på fortovet, hvor jeg så kunne stå og grine eller rase (alt efter humøret), medens lastbilen kørte videre uden at ane det mindste om hændelsen. Fordi jeg altid har været meget glad for mine cykler, holdt jeg først i springet fast i håndtagene på styret, så cyklen heller ikke havnede under hjulene på lastbilen, men jeg var selvfølgelig nødt til at slippe, når jeg skulle bruge hænderne til at tage fra med, så jeg ikke risikerede at ødelægge tøjet eller at slå hovedet.
– – –
KAMPAGNER FOR CYKLIST-SIKKERHED.
Ingen af mine forsøg på at overbevise hverken Cyklist-forbundet eller Færdelsmyndighederne om, at højre-afstigning er livsreddende, fordi lastbilerne ikke kører på fortovene, har vundet det mindste gehør. – De udleverede endda en beretning fra en overlevende fra en højresvings ulykke, hvor vedkommende beklagede sig over, at der var for lidt plads til venstre mellem cykel og lastbil. Desværre kunne ingen se, at der var al plads i verden på fortovet til højre. – Højre-undvigelses-muligheden vælges aldrig af venstre-afstigere, fordi venstre er blevet reflex.
– – –
PERSONBILERNE. Disse mellem 50 og 100 sammenstød gennem tiden er totalt ligegyldige. Der skete aldrig noget med cyklen eller mig og – desværre? – heller ikke med bilerne.
Min rutine med at sætte cykler på tværs af kørselsretningen var i begyndelsen ikke en velovervejet manøvre, men en konsekvens af at blokere baghjulet med bremsen og samtidigt at forsøge undgåelse af sammenstødet ved at dreje til højre. Manøvren viste sig at være effektiv.
PS. Min ex-sambo lånte en dag (hvor hendes cykel var punkteret) min nye cykel for at køre til arbejde. Cyklen fik jeg tilbage som en klump forvredet stålrør, for hun reagerede ikke hensigtsmæssigt, da en bagfra kommende bil kørte ind foran hende og blokerede cykelstien. Besynderligvis (men utrolig heldigt) kom hun selv ikke fysisk til skade ved uheldet. Det skulle man ellers ikke tro muligt, når man så cyklens tilstand, for det er altså dumt at køre forhjulet ind i en bilside med god fart.
– – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.
– – –
PS. Gør som Cyklistforbundet og Færdselsstyrelsen: – Sæt "Thumbs DOWN" ved oplysningerne om, hvordan HØJRE-AFSTIGNING FORMINDSKER / HINDRER HØJRESVINGS-ULYKKER.

  • 0
  • 4

Kære Henning Kjær.
Naturligvis forstår jeg godt din tvivl, og jeg var selv overrasket over resultatet af målingen.
– DOKUMENTATIONEN ER FØLGENDE:
Ofte når jeg om morgen cyklede fra Egmont Kollegiet (Vibenhus Runddel) ad cykelstien på Nørre Alle for at komme til "Polyteknisk", overhalede jeg inde på cykelstien en studiekammerat på letvægts-motorcykel, der kørte på bil-kørebanen udenfor. En morgen speedede han op og fulgte mig, hvorefter han berettede, at jeg cyklede 60 km/h. Der er altså ikke tale om 60,0 med stopur.
Helt langsomt kørte jeg ikke. Fx overhalede jeg på lige strækninger uden cykelsti lejlighedsvis taxaer og evt. andre biler (der var ikke så mange dengang) udenom. I dag lyder en sådan manøvre som roterende vanvid, og det var nok heller ikke særlig klogt dengang, men det var sjovt!
– – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel

  • 0
  • 1

Det er mig stadig umuligt at fatte, hvad man skal bruge gearskift på en cykel til.


Til at holde en konstant kadance eller overvinde større stigninger :-)

Det tager tid at skifte gear, kablerne er utroligt meget (og extremt generende) i vejen, og de få gange (under 5 gange i mit liv), hvor jeg har forsøgt at skifte gear i fart, er cyklen gået ud af gear.

Shimano Di2 :-) Selvom de fleste moderne udvendige gear sagtens kan dette.

Som ung (hvor der næsten ikke fandtes stoplys) var min normale cykelhastighed på en herre/turist SCO-cykel (som havde den højeste fabriks-standard-gearing) over 60 km/h på lige strækninger.

Næppe......

Da der (pga. mangel på cykelryttere) har været meget få af den slags "konkurrencer", er det muligt, at der også findes cykelryttere, der ville have kunnet overvinde mig.

Du kan bare prøve mod næsten enhver U15 eller U17 licensrytter, jeg vil endda sige at du kan prøve kræfter mod min U17p datter :-)

  • 3
  • 0

Tænker umiddelbart det samme fordi systemet ser ud til at ændre kraftretninger i højere grad end traditionel kæde/tandhjul systemer. Og kraftretningsændringer koster grundlæggende effektivitet.

  • 2
  • 0

Kære Christian Islev-Andresen + ANDRE.
– – –
TIDEN VAR EN ANDEN DENGANG END NU. – JEG CYKLEDE KUN "NYTTECYKLING".
Konkurrence-cykling har aldrig interesseret mig, og derfor målte jeg aldrig bevidst på mine præstationer. – Det var folkevogne, som det morede mig at konkurrere med efter stoplysene, og chaufførerne havde naturligvis ingen anelse om "konkurrencen".
– – –
DAGLIG KØRSEL.
Den daglige kørsel skete frem og tilbage Egmont - Polyteknisk. Det er fx cykelstien ad Nørre Alle fra Vibenhus til Tagensvej, som jeg betegner som "et langt lige stykke". I Rundkørslen NørreAlle-Tagensvej tvang "centrifugalkraften" mig til at sænke hastigheden væsentligt.
– – –
LÆNGERE STRÆKNING.
Da jeg byggede mit fritidshus ved Tisvilde Hegn i 1959-60, cyklede jeg ruten (ca. 60 km) på 2 timer rent med oppakning af fødevarer og værktøj. Det er formodentlig ingen bemærkelsesværdig præstation, det interesserer mig ikke det fjerneste – transporten er/var det væsentlige for mig.
– – –
CYKELRYTTERE.
Gearcykler var en stor sjældenhed (nærmest ikke-existerende) til almindelig cykling dengang, og antallet af "cykelryttere" var ringe. (Det nutidige antal er totalt irrelevant.)
På mine cykelture frem og tilbage til huset ved Tisvilde Hegn undrede det mig usigeligt, at jeg med mine sølle 30 km/h nogle få gange overhalede cykelryttere på tur og aldrig selv blev overhalet. Det forekom mig, at "cykelryttere" burde cykle hurtigere, men jeg kender kun fakta, og jeg har aldrig undersøgt sagen. "Væddeløbskørsel" forekommer mig at være unyttig spild af tid og energi.
– – –
1950'er PRÆSTATIONER KAN IKKE BEDØMMES UD FRA EN 2018 KONTEXT.
Min gode accelerationsevne efter stoplys på cykel forsvandt dog ikke med et slag, jeg har stort set cyklet dagligt siden, og antallet af stoplys er steget enormt (god vedligeholdelses-træning).
Det stigende antal stoplys har medført, at de høje hastigheder er nytteløs tidsspilde. Jeg holder altid frihjul, hvis der er rødt lys forude. [Nogle bilister nu til dags kører nærmest ræs for at komme først til en rød stoplygte.]
I begyndelsen af min studietid cyklede jeg hver søndag aften fra Vigerslev til Egmont på 12 minutter. Der var vel kun 2-3 fungerende stoplys på ruten, det husker jeg ikke helt. Stoplygten ved Slotskroen var i drift, medens stoplygten ved LersøParkAlle blinkede gult.
– – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 4

DISKUSSION UDBEDES.
Efter min opfattelse ville antallet af dødsfald i forbindelse med sammenstød mellem cyklister og højresvingende biler falde til nær nul, hvis folk lærte, at vi har højrekørsel i Danmark.
Det er naturligt (men det er en alvorlig fejl), at de engelske cykelinstruktører for over 100 år tilbage i tiden fejlagtigt indlærte de første danske cyklister venstre-afstigning (der er korrekt i England, hvor man som bekendt har venstrekørsel).
Højre-/venstre-afstigning har intet som helst med højre-/venstre-håndethed af gøre, hvilket mange helt fejlagtigt forestiller sig, fordi venstre-afstigning uheldigvis er blevet dominerende her i Danmark pga. den engelske påvirkning for 100 år siden. – Det er udelukkende et spørgsmål om indlæring, når man (oftest som barn) lærer at cykle. [Her er jeg min fader yderst taknemmelig for, at han i sin tid lærte mig det korrekte.
– – – 
Ingeniører burde da generelt være velbegavede nok til at indse, at man næsten umuligt kan blive dræbt i en højresvingsulykke, hvis man per automatik undviger til højre. Så kan man stå i sikkerhed på på fortovet og grine ad eller rase over den højresvingende bil (som jeg tidligere skrev).
– – –
DET LIGGER MIG STÆRKT PÅ SINDE AT REDDE LIV VED AT FÅ ERKENDELSEN AF BETYDNINGEN AF HØJRE-AFSTIGNING UDBREDT.
Kontorcyklisterne i Trafikstyrelsen og Cyklistforbundet kan ikke indse betydningen.
Nogle Ingeniører burde være tilstrækkeligt begavede og realistiske til at kunne.
– – –
Til gengæld ville jeg være totalt ligeglad med, om andre gider slås med slås med cykelgear, hvis hvis jeg kunne blive fri.
Desværre har denne mig helt uforståelige "gearglæde" medført, at der ikke længere fremstilles billige standardcykler uden gear. Nu påtvinger man mig et produkt, som jeg opfatter som djævelskab og helst ville være foruden – men det slag er tabt for længe siden.
– – –
PS. Jeg vælger også bilmodel efter transportbehov/transportmuligheder, ikke efter udseende, og jeg undgår helst alt for meget krimskrams, der distraherer og går itu. Dog vælger jeg altid at cykle, hvis det er teknisk muligt. Så sparer jeg også penge, tid og overvindelse til fitness centre.
(Rent faktisk så elsker jeg den frihed, som min cykel giver mig.)
– – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 4

Steen, højresvingsulykker har ikke noget at gøre med om man står af til højre eller venstre, de store baghjul på lastbilerne er ligeglade med det. Problemet er at cyklisterne tror, at chaufføren altid kan se dem og at de har retten på deres side. Det hjælper bare ikke så meget når man ligger på asfalten.
Så du skal altid regne med at den højresvingende bil ikke ser dig og kunne bremse ned (fra dine 60 km/t :-)) inden.

  • 4
  • 0

Kære Mikael.
– – –
Tak for svaret.
Din indvending er naturligvis korrekt, hvis cyklisten kører nøjagtig vinkelret ind i lastbilen.
Imidlertid har jeg yderst svært ved at forestille mig, at der kan findes nogen, der ikke forsøger at undvige ved at prøve at dreje til højre ???

Hvis man har drejet bare den mindste smule mod højre, så bliver venstre side af cyklen pludselig "ydersiden", hvor man havner under lastvognens hjul. Højre side bliver derimod "indersiden", hvor man havner på fortovet.
Som jeg opfattede det ovennævnte trafikoffers beskrivelse: "at der ikke var plads mellem cyklen og lastvognen", så har vi netop den situation, at en venstre-afstiger bliver fanget mellem cyklen og lastbilen, medens der er al plads i verden på fortovet mod højre. At komme i sikkerhed på fortovet kræver dog en højre-afstigning, og i en nødssituation (hvor man handler per reflex, og der ikke er tid til at nytænke) er en undvigemanøvre vha. en højre-afstigning ingen realistisk mulighed for en venstre-afstiger.
Som tidligere antydet var mine undvigemanøvrer ikke noget resultat af logisk tænkning på tidspunktet for uheldet. Det var ren reflex. Til gengæld kan efterfølgende logisk tænkning forklare, hvorfor jeg aldrig fik så meget som en eneste alvorlig skramme ved incidenterne.
Det generelle indtryk af højresvingsulykkerne er, at det næsten udelukkende er langsomme cyklister, der bliver dræbt, men desværre har jeg ingen talværdier for den opfattelse.

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 3

Steen, to svar:

  1. Jeg står ikke af cyklen undervejs. Jeg står på ved turens start og stiger af når den er slut. Jeg mindes ikke at have sprunget af i nødstilfælde. Jeg har nok nærmere valgt at køre hele cyklen op på fortovet, hvis det er kommet til det.

  2. Man stiger på i den side, hvor støttefoden sidder. Og det er dikteret af kranken, som fabrikken har monteret. Ingen moderne cykler har dobbelt støttefod.

Yderligere kommentarer:

Det forekommer mig at du har været en egocentrisk og farlig trafikkant, som har kørt langt hurtigere end hvad dit køretøjs bremser er dimensioneret til. 50-100 kollisioner med personbiler. Det er i mine ører helt vildt. Jeg håber du kører mere forsigtigt nu.

Det er langt oftest kvinder (ca 2/3) der kommer galt afsted som cyklister i højresvingsulykker. Jeg gætter på at det skyldes at mænd oftere bryder færdseleloven vel vidende at de selv skal være ekstra opmærksomme når de gør det. De er nok derfor mere opmærksomme på om andre gør noget andet end det de bør. Alt i alt betyder det dog at vi mænd må anses for dårligere traffikanter end kvinder generelt. (Vi bør ikke forvandle denne tråd til en kønsdebat, så hold igen med at svare på denne del.). Ihvertfald er det mit indtryk at de cyklister, der udsættes for højresvingsulykker, ikke har spottet ulykken i tide til hverken at bremse eller hope af, hverken til højre eller venstre.

Der er interessant at høre dine gamle skrøner. Men slap nu lige af med de ting du er træt af. Cykler har gear, fordi det er hvad langt de fleste finder komfortabelt og effektivt. Jeg håber ikke du lader ret meget af den slags irritation påvirke din dagligdag eller boble ud af din mund for dine nærmestes skyld. Man bliver så nemt en bitter gammel mand, som ingen gider være sammen med.

God onsdag til dig :)

  • 1
  • 0

Kære Mogens Kjær.
– – –
(1) Kører du over eller under de biler, der pludselig blokerer din fremfart ved at svinge til højre og derved blokere for din fremfart. Slig trolddom behersker jeg ikke, så jeg er nødt til at stoppe.
(2) Det er teknisk umuligt at køre cyklen fra cykelstien og op på fortovet, hvis hastigheden overstiger ca. 10 km/h, så det er ingen reel mulighed.
(3) BREMSNING. At få cyklen til at skride ud, så den kommer til at stå på tværs af kørsels-retningen, kræver kun en bremse, der kan blokere baghjulet. Derefter bremser cyklen med bredsiden af begge hjul. (Hvis man ikke har den rette balance, så kan dæk og slanger blive flået af, men det har jeg aldrig selv oplevet ved denne manøvre.)
(4) Støttefod er en nymodens dims, som ikke fandtes på cyklerne tidligere. Der er rigtigt mange, som bruger støttefoden nu om dage. Jeg har aldrig brugt støttefod.
Mener du, at vi bør indføre venstrekørsel (med venstre-afstigning) for cyklister, fordi støtteben er monteret i cyklens venstre side ???
(5) Gennem tiden har jeg mødt rigtigt mange almindelige cyklister, der aldrig bruger deres gear, og for hvem det altså kun er et udgiftskrævende irritationsmoment. Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen, der bruger andet end det 2.gear på deres 3-gears cykel til kørsel her i København, men sådanne personer findes måske ??? Personligt har jeg stadigt særdeles vanskeligt ved at forestille mig situationer, hvor man kan få nytte af enten 1.- eller 3.-gear på en 3-gears cykel i København.
(5) Sådan rent umiddelbart lyder min tidligere kørsel måske nok lidt"uforsvarlig", men jeg må jo have haft magten over det. Jeg har aldrig skadet mig selv eller andre, min cykel eller mit tøj pga. min cykelkørsel. Jeg advarede altid tydeligt med klokken i særdeles god tid, når det var relevant. Jeg har aldrig brugt klokken tæt på, der brugte jeg bremsen, hvis det var nødvendigt.
– – –
(6) Jeg troede, at ingeniører kunne regne.
50-100 sammenstød med højresvingende biler er nærmest et usandsynligt ringe antal !!!
Deler vi det ud over en periode på 25 år, så bliver det kun 2-4 højresvingende biler om året.
Enhver cyklist, der har kørt dagligt ad Gl.Kongevej inden omlægningen, vil vide, at der var mange flere højresvingende biler. Pudsigt nok næsten udelukkende i retning mod centrum.
– – –
(7) Nu til dags har man indført "tunnelrørs-cykling" med en høj kantsten til højre mod fortovet og parkerede biler på ydersiden til venstre. Det gør bildøre, der åbner ind på cykelstien til en ny måde at dræbe cyklister på. Ganske vist har jeg kun hørt om 2 af den slags cyklistmord på Gl.Kongevej, men i hele København må der være mange flere.
- – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 2

Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen, der bruger andet end det 2.gear på deres 3-gears cykel til kørsel her i København, men sådanne personer findes måske ???


Jamen så "hør" her.
Jeg bruger på mine ture gennem København stort set altid ALLE mine 8 gear. Faktisk sætter jeg altid i gang i 1. gear og arbejder mig op gennem gearene. Det kan lade sig gøre med et godt indvendigt gear uden nogen problemer. Og jeg lander ikke "mellem" gearene.
Så nu har du da hørt om én glad gear-bruger :-)

  • 1
  • 0

Kære Kim Gjøl.
– – –
STANDARD 3 GEAR OG DINE 8 GEAR KAN IKKE SAMMENLIGNES.
– – –
Tak for dit indlæg. – Ja, nu har du oplyst mig om, at du er glad for dine 8 gear.
Faktisk jeg aldrig tvivlet på, at nogle gear-entusiaster er glade for deres gear, ellers havde de dem næppe. Mit kendskab til dit 8-gear er før som nu lig nul.
– – –
3-GEAR. Det jeg talte om, var det standard 3-gear, som alle stakkels uskyldige cykelkøbere gennem en årrække er blevet påtvunget ved køb af en standard cykel. Dels fordi man ikke kan købe andet, og dels fordi man først opdager, at gearskiftet på en 3-gear's cykel ikke er til nytte ved cykling i København, når man bruger cyklen til daglig kørsel.
1.-gear er generelt alt for lavt som køregear i København. Naturligvis kan jeg ikke udelukke, at enkelte personer bruger 1.gear som "sætte i gang gear".
3.gear er meget højt. Man har nået næste stoplygte, inden man kommer op i fart.
Værst er det, at MAN KAN IKKE BREMSE I 3.GEAR, hvis man er vant til at køre i 2.gear.
– – –
Jeg aner ikke, om bremseevnen mindskes, når man skifter til et højere gear på min nuværende 7.gears cykel, for det har jeg aldrig afprøvet.
OBS. Bremsen er det eneste, der virker på min nuværende cykel, den bremser fortrinligt, også selv om den er ude af gear. – På det punkt var man totalt hjælpeløs på den 3,gear cykel, som jeg engang prøvede: Cyklen var livsfarlig, den kunne ikke bremse, når den var ude af gear.
– – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 3

Jeg tror alle vi kan blive enige om at tre torpedogear ikke er til særlig gavn for en stærk ung mand, som cykler dagligt i byen. Jeg tror altså heller ikke der er nogen, som køber en tregears cykel, med mindre de kun skal cykle en sjælden gang imellem. Eller forventer at den bliver stjålet/ødelagt hurtigere end taksatoren kan sige "Nå".

Men en god moderne cykel med 7-8 indvendige gear og håndbremser (gerne skive- eller rulle-bremser) er jo noget andet end ny cykel var for 40 år siden. Du fortjener at prøve en rigtig god moderne cykel.

  • 1
  • 0

Kære Mogens Kjær.
– – –
3-GEAR. På det punkt er vi enige. Faktisk har jeg brugt 1.gear enkelte gange på min cykel i Sverige, hvor jeg dog kun har en 3-gear cykel, fordi jeg ikke kunne købe en cykel uden gear.
– – –
7-GEAR. Gennem ca. 4 år har jeg kørt rundt på en 7-gear cykel, der aldrig har været i gear.
Der gik 2 år med at prøve at finde fejlen, men ingen af de cykel-mekanikere, som jeg henvendte mig til (heller ikke dem, der var udpeget som "gear-experter"), havde det fjerneste begreb om, hvad man gjorde med et 7-gear, når fabriksindstillingen ikke passede.
Efter 2 år fandt jeg selv ud af det på nettet, Der var fabriksmonteret en fejlagtig kabellængde. Det kunne ikke rettes, men man skulle købe et nyt kabel med udvendig dåse. Dengang kunne det fås for 200,- kr. plus fragt, hvis man selv kunne måle den korrekte kabellængde og selv kunne udskifte kablet. – Jeg har stadig ikke fundet en kompetent cykelsmed, og det koster kassen, at få det skiftet hos en sådan. Cyklen bremser altid godt, og jeg har vænnet mig til at køre på en cykel, der kun lejlighedsvis er i gear.
Du får ikke mig lokket til at købe en ny cykel med gear (som jeg helst er fri for) !!!
– – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 2

Det har i en årrække været muligt at købe "fixie"-cykler, som er uden gear, og endda uden friløb. Det sidste har jeg aldrig kunnet se fidusen i, men mange sværger til det. Man kan dog også få fixie'er, med friløb på den ene side af baghjulet og ingen friløb på den anden, så man vælger ved at vende hjulet.
Eller det kunne da være, at det her var sagen: Uendeligt mange gear:
https://gizmodo.com/how-a-bike-with-infini...
Der lander man garanteret ikke mellem gearene.

  • 0
  • 0

Almindeligvis diskuterer jeg ikke cykel-gear, generende kabler m.m. med min vennekreds. Når jeg imidlertid har nævnt den pågående diskussion her i Ingeniøren for dem, så har alle reageret på samme vis. De har berettet, at de altid kører i samme gear, og at kabler m.m. kan være yderst generende.
– – –
At disse synspunkter ikke fremgår tydeligere af denne debat, skyldes formodentlig følgende 2 kendsgerninger:

(1). Disse almindelige by-cyklister læser aldrig cykel-artikler.

(2). De har affundet sig med den onde skæbne (en cykel med gear), og der er reelt ingen klagemuligheder. Derfor betaler de troligt cykelsmeden, når gearet og/eller kablerne volder dem problemer. De har ikke engang mulighed for at købe en gearløs cykel næste gang, for sådanne markedføres ikke som standard længere, og kan næppe fremskaffes.
– – –
MAN KAN BLIVE RIG VED AT GENINDFØRE DE "GAMMELDAGS" GEARLØSE CYKLER.
– – –
Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 0
  • 3

(1). Disse almindelige by-cyklister læser aldrig cykel-artikler.

Nej det gør de ikke, deres fokus er desværre at cyklen alligevel bliver stjålet meget snart, eller vælter fordi det blæser eller bliver hærværket. Derfor skal omkostningerne holdes nede til et absolut minimum. Deres tekniske viden/interesse for cykel konstruktionen ligger samtidigt på et minimum, og her er gearet nok det mest mystiske...ud over at cyklen vælter hver gang det blæser, og når det sker er der også chance for at gearet har problemer.
mange ofre kun 500-1000 kr for en brugt cykel + en kædelås til 20 kr fra tiger butikken. Når vinteren er forbi er de klar til at blive skrottet eller renoveret.

Jeg lægger også mærke til at cyklister ikke bruger deres udvendige derailleur gear. Jeg ser dem ofte ase og mase når de skal starte fra stilstand. Jeg kan egentligt godt huske hvorfor de ikke gider, det er ikke fordi gearet ikke virker det er tabet af moment ved hver gearskift der er irriterende. Så føles det fornuftigere at ase og mase men trods alt være under konstant acceleration på trods af at det er en meget dårligere energiudnyttelse. Og ja sturmey archer 3 speed er alt for spredt til at være brugbar til andet end ekstreme situationer.

Jeg har kun haft en et gears cykel og det var min drenge cykel som man kaldte det dengang jeg blev stor nok til at få min første cykel. Den næste havde 10 gear og var en gudesmuk 70´r peugeot sølv metalic og shimano 600 gear/kranksæt og bremser med huller i bremsegrebene for at nedsætte vindmodstanden.

Mange andre cykler passerede men først da jeg fik motor på cyklen lærte jeg at bruge gearene med det foremål at udnytte energien bedst muligt. 7 udvendige 200kr shimano gear der næsten aldrig kræver justering på trods af at det bliver brugt 1000 gange mere end jeg nogensinde har brugt mine andre gearcykler. el-motoren udfylder det moment tab der opstår og gør det meget nemmere at skifte gearet, samtidig med at slid på kæde og tandhjul er kraftigt nedsat.

Ikke en gang med en el-cykel ville jeg køre med kun et gear, det ville medføre unødvendigt stort batteri forbrug og stresse motoren unødvendigt.

  • 0
  • 0