Ny cykellygte tegner advarselsstreger med laserlys på vejen

Illustration: Xfire

To røde streger i mørket på vejen bag en cyklist skal skabe ekstra sikkerhed mod bilister, som vil overhale. En ny baglygte giver nemlig cyklisten sin egen kørende cykelsti.

Selv når cyklister er udstyret med gode lys i mørket, er det en farlig disciplin at begive sig ud på landevejene. Men den nye type cykellygte Bike Lane Safety Light skal forbedre sikkerheden.

Lygten består af to lasere med hver 0,5 mW rettet mod kørebanen. Cyklens egen markerede cykelsti skulle være synlig op til 1,5 km væk. Håbet er, at bilisterne undgår at krydse de kunstige linjer og dermed holder en mere sikker afstand.

Producenten Xfire er til stede i USA og Sydkorea. De angiver, at den virtuelle cykelbane er synlig, selv hvor gadelygter oplyser vejen.

Se eksempel på kørsel i mørke i videoen herunder:

Dokumentation

Kilde: Ny Teknik
Producenten Xfires hjemmeside

Emner : Lys
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kunne det ikke være relevant med tilsvarende markering et par meter foran cyklen? Jeg tænker især med henblik på at undgå de berygtede højresvingsulykker med store køretøjer som modpart i mørke.

  • 0
  • 0

Man må ikke håber der er nogle bilister der tror det er en kørebane de 2 streger former.

  • 0
  • 0

Den har kunnet købes på ebay.com det sidste halve til hele års tid.

  • 0
  • 0

For år tilbage læste jeg i New Scientist om en englænder, som havde eksperimenteret med et lille flag der stak ud til venstre fra cyklens bagagebærer. Det viste sig at bilisterne generelt kørte tættere på cyklen, end når flaget ikke var monteret.

  • 0
  • 0

Hvad når cyklen vælter? Er det et overset problem?

Laserne vil så kunne blænde andre trafikanter, med varige synskader til følge.

  • 0
  • 0

Så kan de lyse i hver sin kantsten, for de kører altid midt på vejen.

  • 0
  • 0

Hvorfor skal der altid være en masse støjende musik på videoer. Det er enerverende.

  • 0
  • 0

Så kan de lyse i hver sin kantsten, for de kører altid midt på vejen.

Hvis man vil have bilisterne til at holde afstand under overhaling, kan det faktisk være en god ide at køre midt i den højre kørebane.

Af en eller anden mystisk grund holder overhalende bilister cirka den samme afstand til en cykel, som cyklen holder til vejsiden.

  • 0
  • 0

Nix

Jeg er ikke i tvivl om, at du er uenig. De fleste bilister er ikke selv klar over, at de har denne adfærd.

Det udarter sig i et ret paradoksalt fænomen: Hvis en cyklist kører langt ude på vejen, bliver nogle bilister så sure, at de forsøger at straffe cyklisten ved at køre tæt på og skære hårdt ind foran cyklen. Men selv om de havde til hensigt at køre tæt på, holder de faktisk bedre afstand, end hvis de havde lavet en normal overhaling af en cyklist, der kørte langt inde i vejsiden.

  • 0
  • 0

og eneste grund til billister holder lidt afstand er den gule jakke med reflekser. de striber har ingen virkning.

  • 0
  • 0

Det er vel ikke aktuelt når laseren kun er på 0.5 mW (og diffuseret i en streg), strålen kommer ikke til at blænde meget mere end en normal baglygte med 3 dioder. Varige synsskader? min 10 gange kraftigere laser pointer har ikke lavet varige skader på mig endnu, selv efter de mest idiotiske forsøg med spejle og glas :-)

  • 0
  • 0

Det er vel ikke aktuelt når laseren kun er på 0.5 mW (og diffuseret i en streg), strålen kommer ikke til at blænde meget mere end en normal baglygte med 3 dioder. Varige synsskader? min 10 gange kraftigere laser pointer har ikke lavet varige skader på mig endnu, selv efter de mest idiotiske forsøg med spejle og glas :-)

  • 0
  • 0

Jeg købte 3 på tilbud i marts via www.elektor.de.

Og de medfører, at bilister nu kører tættere på - sikkert fordi det er tydligere, hvor vi er. Samme oplevelse da jeg begyndte at køre med refleks-jakke.

Tror løsningen er en roterende morgenstjerne for enden af en stang - ala Rubens tandhjul. Måske med røde blinkende LED, drevet af magnet ala de pedaler Aldi ( og sikkert andre steder) solgte for 4-5 år siden, så er man vel ansvarsfri ved evt. påkørsel....

  • 0
  • 0

Tænkte først, at det er lysforurening og er ligegodt kommet efter, at det nok alligevel er sikkerhed for alle i trafikken.

  • 0
  • 0

På filmen ser det ud til, at stregerne ligesom danner en tragt, der nærmest leder ind mod cyklen bagfra. Man skulle tro, at det var smartere, hvis de startede tæt sammen bagest, og så spredte sig udenom cyklisten. Så ville de klart signalere at man skulle køre udenom cyklisten ved at køre langs lysstriberne.

  • 0
  • 0

At have ukyndige til at bruge alle mulige steder. En cykel, der er væltet, vil sprede lyset ud i trafikken og blænde og måske give folk synsskader. Eller hvad hvis jeg vil lappe min cykel, når jeg kører til Dragør - hvis man ikke husker at slukke for skidtet, når man vender cykelen på hovedet, så risikerer man at blænde for flyene. Det bør være forbudt at anvende på den måde og er helt sikkert heller ikke godkendt som cykellys.

  • 0
  • 0

Sådan som cykellygter er monteret idag, er jeg ikke sikker på at en laser skal monteres på en cykel. Mange cykellister montere jo deres lygter forkert. Nogle pejer ned i jorden, andre op i luften. En gang imellem hænger de bare i en snor! Jeg talte med én som slet ikke vidste at de lygter der havde en snor skulle spændes fast. Hun troede bare de skulle hænge.

Iøvrigt tror jeg bare det skaber forvirring når 20 cykellister kommer cyklende sammen. Der bliver jo røde streger overalt! :)

  • 0
  • 0

Hvis man vil have bilisterne til at holde afstand under overhaling, kan det faktisk være en god ide at køre midt i den højre kørebane.

Af en eller anden mystisk grund holder overhalende bilister cirka den samme afstand til en cykel, som cyklen holder til vejsiden.

Det er også min erfaring - ikke med cykel, men med knallert 45. Kører jeg, hvor jeg skal (længst til højre på vejbanen), så overhaler bilisterne mig som om jeg var en cykel, hvis de da overhovedet ser mig. Bilisterne kan desværre ikke tænke så langt, at en knallert faktisk fylder mere end en cykel. Men kører jeg midt ude på vejbanen, så lægger de fleste an til en pæn overhaling helt ovre i modsatte kørebane.

Og så må bilisterne jo blive sure - det er den eneste måde man kan vise bilisterne, at de faktisk ikke er alene på vejene. Men endnu vigtigere, det er mit liv og førlighed der står på spil, når en bil skubber mig i grøften. Bilisten får allerhøjest en bule eller et knust sidespejl.

  • 0
  • 0

Her kan I laere lidt om reglerne og anbefalingerne i England mht hvor cyklister skal placere sig paa vejen: http://www.cyclescheme.co.uk/community/how... Det er selvfoelgelig forskellige regler fra land til land men det skal ikke at se hvordan det fungerer i andre lande (f.eks. maa cyklister koere paa fortorvet i USA og Australien men kantstenen er typisk enormt hoej saa det hjaelper ikke saa meget).

  • 0
  • 0

Det er dog ulovligt i Danmark at placere sig midt på vejen.

Al den her snak om at blive kørt i grøften eller påkørt bagfra får det godtnok til at løbe koldt ned ad ryggen på mig - der er jo ingen måde man som cyklist kan beskytte sig mod skødesløse bilister fra den retning.

Det optimale er selvfølgelig trafikseparation i form af cykelstier, men på landevejene er der desværre ikke så meget at gøre.

  • 0
  • 0

@Henrik Mikael Kristensen

Det kan også ses på den løjerlige Boxx el-scooter

LOL! Hvad ligner den mest? En tower-PC med hjul indbygget eller en have-traktor med kun 2 hjul?

  • 0
  • 0

Var der ikke en by i Holland eller Belgien, som havde indført det modsatte af trafikseparation: Alle trafikanter (fodgængere, cykler, biler m.m.) delte vejen fuldt ligeligt => færre uheld pga. større agtpågivenhed.

  • 0
  • 0

Kører du en knallert 45´er, Skal du holde dig midt i vognbanen, ikke i højre side. Du er ligestillet med en bil og en motorcykel i den henseende.Man skal holde til højre, rigtigt nok, men er der en vognbane, holder man sig midtpå, ellers bliver du netop mobbet af biler.

  • 0
  • 0

Kører du en knallert 45´er, Skal du holde dig midt i vognbanen, ikke i højre side. Du er ligestillet med en bil og en motorcykel i den henseende.Man skal holde til højre, rigtigt nok, men er der en vognbane, holder man sig midtpå, ellers bliver du netop mobbet af biler.

Det gør jeg nu også, men det er ikke det svar jeg har fået af politiet. Ifølge politiets svar til mig, så skal en knallert 45 holde sig i højre side af vognbanen. Ikke midtpå. Og jeg må jo stole på, at politiet ved besked.

Man bliver iøvrigt chikaneret (ikke mobbet) af bilister, uanset hvor man kører. Rigtig mange bilister mener jo, at knallert 45 bare er en pest og burde køre på cykelstien - selv her i København, hvor jeg sagtens kan følge med trafikken, laver de hasarderede overhalinger, for at komme udenom. De mener jo desværre det er bedre at holde i kø foran mig end bag mig.

Jeg tror rigtig mange bilister ville have godt af at køre en tur på en knallert 45, så de finder ud af, hvor ubehageligt det er, når deres medtrafikanter ikke vil køre ordentligt.

  • 0
  • 0

Og jeg må jo stole på, at politiet ved besked.

Det er på en måde korrekt. Politifolkene kender færdselsloven - men den er ikke nødvendigvis baseret på at øge sikkerheden for cyklister.

  • 0
  • 0

Det er på en måde korrekt. Politifolkene kender færdselsloven - men den er ikke nødvendigvis baseret på at øge sikkerheden for cyklister.

Sandt nok, nu udtalte jeg det ifm. en knallert 45's placering. Jeg kører for det meste også midt på vejbanen med min knallert 45, så jeg bedre kan skærme af for hasarderede overhalinger. Og så håber jeg, at jeg kan forklare det så godt til politiet, hvis jeg evt. skulle blive standset, at de kan se pointen i det.

  • 0
  • 0

Det lader til, at heller ikke politiet ved besked: Jeg har netop prøvet at ringe om emnet til to politistationer,,og talt med ialt fire betjente. OG får forskellige svar. Dejligt. Men det er farligt at holde til højre i vognbanen - du lærer netop til MC kørekortet, at du skal markere din plads i trafikken, altså bliv i midten af vognbanen. Du skal holde så langt til højre som muligt, men du skønner jo bare, at det ikke er muligt at holde til høje i din vognbane. Og det er rigtigt: Man oplever båce med 30´er-45´er og alm. mc, at bilister chikanerer. Jeg anbefaler et godt langspyt og vrid på gashåndtaget. - HUSK at åbne hjelmen først.

  • 0
  • 0

Hvis et skal løses med teknik, så forudsætter det er af teknisk natur! trafik er ikke teknik, men mange forskellige menneskers adfærd. Derfor er løsningen ikke nok så smarte opfindelser, men nok så smarte trafikanter, tilsat nogle smarte ændringer af de dårligst indrettede vejanlæg og de dårlige udsigtstforhold fra lastbilerne, tilsat nogle trafikreguleringer, som f.eks. adskillelser mellem hårde og bløde trafikanter, f.eks. høje kantsten! Selv den simpleste lygte, den med en elastik til 30 Kr/stk, er set placeret på styr, bag store tasker og kurver, så de ikke kan ses foran og bagved cyklerne. Og det er ganske vist! SÅ, der er ingen vej udenom at trafikanterne skal selv lære at respekter simple regler, så som synlighed, i form af opdragelse fra skole og hjem. Den trygge er udsat for andres uforsigtighed. Den forsigtige tager højde for de andres handlinger. De andre er pr def dumme. Selv dumme har licens til at dræbe i trafikken. Trafikken er som jungleloven. Pas på dig selv og ungerne!

  • 0
  • 0

Kunne man kombinerer laser linjerne med en tekst skrevet med laser, bag cykellisten. Der kunne F.eks. stå "Cykel forude" eller "Bike ahead". Eller blot et symbol af en cykel som dem der er på cykelstierne.

  • 0
  • 0

Om politiet ved besked eller kender loven er egentlig uinteressant. Det interessante er loven, for det er den, man i givet fald vil blive stillet til ansvar for!

En stor knallert, som en 45'er kaldes lovteknisk kaldes i dag, er at sidestille med en motorcykel, dog undtaget at den ikke må fremføres på motor og motortrafikveje.

En stor knallert skal derfor placere sig på vejbanen som en motorcykel.

Det fremgår af færdselslovens §15 at:

"Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt."

§15 udlægges i midlertid i "Vejledning for prøvesagkyndige" (altså af politiet) således:

"I forbindelse med den praktiske prøve til kategori A skal det indgå i bedømmelsen af en aspirants placering i en vognbane under ligeudkørsel, at en placering umiddelbart til højre for en tænkt midterlinie i vognbanen kan være lige så korrekt som en placering umiddelbart til venstre for den tænkte linie."

Det havde så ikke meget med cykellygter at gøre, men venlig hilsen :)

  • 0
  • 0

En stor knallert, som en 45'er kaldes lovteknisk kaldes i dag, er at sidestille med en motorcykel, dog undtaget at den ikke må fremføres på motor og motortrafikveje.

En stor knallert skal derfor placere sig på vejbanen som en motorcykel.

Lige for god ordens skyld linker jeg lige til justitsministeriet fortolkning af loven:

http://www.ft.dk/samling/20041/almdel/tru/...

  • 0
  • 0

[quote]Kører du en knallert 45´er, Skal du holde dig midt i vognbanen, ikke i højre side. Du er ligestillet med en bil og en motorcykel i den henseende.Man skal holde til højre, rigtigt nok, men er der en vognbane, holder man sig midtpå, ellers bliver du netop mobbet af biler.

Det gør jeg nu også, men det er ikke det svar jeg har fået af politiet. Ifølge politiets svar til mig, så skal en knallert 45 holde sig i højre side af vognbanen. Ikke midtpå. Og jeg må jo stole på, at politiet ved besked.

Man bliver iøvrigt chikaneret (ikke mobbet) af bilister, uanset hvor man kører. Rigtig mange bilister mener jo, at knallert 45 bare er en pest og burde køre på cykelstien - selv her i København, hvor jeg sagtens kan følge med trafikken, laver de hasarderede overhalinger, for at komme udenom. De mener jo desværre det er bedre at holde i kø foran mig end bag mig.

Jeg tror rigtig mange bilister ville have godt af at køre en tur på en knallert 45, så de finder ud af, hvor ubehageligt det er, når deres medtrafikanter ikke vil køre ordentligt.[/quote]

Nede ved mig i Greve kører de nu alle sammen rundt på cykel/gangstierne ;-) Jeg tror faktisk I begge har ret. Hvis der er mere end én vejbane (i samme retning) og der er tegnet striber, således at man kan genkende vejbanerne, så må 45'eren placere sig hvorsomhelst i vejbanen, og for dens sags skyld også selv vælge bane. Hvis der IKKE er tegnet striber, skal alle, uanset bredde af køretøjet trække til højre, også selvom man kører med den maksimalt tilladte hastighed (den er der mange firhjulede, der har meget svært ved at fatte).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten