Ny Carlsberg-station kræver Egon Olsensk plan
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny Carlsberg-station kræver Egon Olsensk plan

Illustration: Gottlieb Paludan Arkitekter / Carlsberg Byen

Planlægningen for anlæggelsen af den nye S-bane-station i Carlsberg Byen har krævet en forberedelse og omhyggelighed, der er en af stedets tidligere besøgende værdig.

Carlsberg Station er anlagt på sted, hvor bryggeriet tidligere havde sin godsbanegård. Op mod 120 klirrende godsvogne forlod dagligt Station Hof fra 1937, frem til stationen blev lukket i 1985. Stationen har imidlertid også været brugt til at modtage specielt ‘gods’ som elefanter til Carlsbergs nabo, Københavns Zoo. Og så selvfølgelig det københavnske politikorps’ sommerudflugt, en pansret godsvogn og Keld, Benny og Egon i filmen ‘Olsen-banden på sporet’.

Som en byggeplads på en banegård

Stationen skal betjene den nye bydel Carlsberg Byen, der er ved at blive bygget på bryggeriets gamle produktionsarealer mellem Vesterbro og Valby. Dele af byen er allerede opført, og det kombineret med placeringen i en kurve, hvor terrænet stiger, var med til at udfordre rådgiverne, fortæller Swecos projektchef for broer og tunneler, Mogens Birkov Andersen, mens han viser rundt på byggepladsen:

»På stationens nordside var der allerede anlagt en parkeringskælder, og syd for stationen var man i gang med at opføre det 100 meter høje Bohrs Tårn. Desuden skulle sporene holdes i drift i byggefasen, så geometrien har været den største udfordring at få på plads.«

Den nye Carlsberg Station er blevet anlagt mellem et højhus, en parkeringskælder og spor, der skulle være i drift i stort set hele byggeperioden. Forskallingssystemet har stået så tæt på fritrumsprofilen omkring de eksisterende spor, at der skulle tages højde for vindtryk - og sug fra de passerende tog og kørestrømssystemets forstærkningsledning skulle isoleres. Illustration: Mogens Birkov Andersen / Sweco

Stationen bygges for Carlsberg Byen P/S, der har Emcon med som bygherrerådgiver. Gottlieb Paludan Arkitekter har designet, mens Swecos ingeniører har fået hjælp fra Atkins til at projektere perron, udkragede dæk over de nyanlagte spor, kørestrøm samt fjernstyrings- og sikringsanlæg. Aarsleff Rail har udført arbejdet sammen med Bravida og Siemens, som har stået for sikrings- og fjernstyringsarbejder.

En beregningsmæssig udfordring

Stationen er blevet anlagt i flere faser, fordi sporene omkring stationen skulle forstyrres mindst muligt. Det er en udfordring, når det ene af sporene faktisk skal sideflyttes. I den første fase holdt man sig derfor på området mellem de eksisterende spor og parkeringskælderen.

Anlægsarbejdet gik i gang i sommeren 2014. Først blev den nye sporkasse opbygget og kørestrømsanlægget blev flyttet. Derefter satte entreprenøren præfabrikerede fundamenter til de søjler, der skal bære de udkragede dæk, og til stationens perron. Undergrunden består af hård moræneler, så der kunne funderes direkte.

I august 2014 blev byggepladsen oversvømmet under et skybrud. Vandmængderne påvirkede terrænnets bæreevne og var endnu en komplikation i en i forvejen kompliceret beregning af forskallingssystemet til søjler og bjælker.

»Forskallingen var nødt til at være helt tæt på fritrumsprofilen omkring sporene. Det betød, at vi både var nødt til at isolere forstærkningsledningen på kørestrømsanlægget og dimensionere forskallings­systemet til at kunne klare lufttryk og -sug fra de passerende S-tog,« forklarer Mogens Birkov Andersen.

Trafik på begge sider

Sammen med parkeringskælderens væg bærer de nye søjler dækket over det sideflyttede spor. I påsken 2015 blev det ene spor flyttet om på den anden side af den kommende perron i en sporspærring. Efter påsken var der derfor trafik på begge sider byggepladsen.

Kurven i bjælkerne, der bærer de udkragede dæk følger ikke sporgeometrien i det nordlige spor. Det har været medvirkende til at gøre både projekteringen og udførelsen af den nye station ved Carlsberg Byen til en kompliceret opgave. Illustration: Aarsleff Rail

Derefter skulle det udkragede dæk mod det ‘gamle’ spor støbes. Arkitekterne har tegnet elegante dæk, der bliver smallere ud mod kanten og som følger sporgeometrien. Men kurven på bjælken mellem søjlerne følger ikke sporgeometrien i det sideflyttede nabospor, så det var en kompliceret opgave at få alt til at passe sammen.

»Selv om det egentlig er et lille projekt, er der mange tricky ting. Det har krævet virkelig meget planlægning, tidskrævende godkendelsesprocedurer og involvering af virkelig mange mennesker med forskellige fagligheder, at få det til at gå op. At holde organisationen omkring et relativt lille projekt kørende over så lang tid har været en anden af de store udfordringer,« siger Mogens Birkov Andersen.

I juli skal håndværkerne være færdige, så stationen kan åbne den 3. juli. Derefter skal den eksisterende Enghave Station, der i dag betjener området, rives ned. I modsætning til i Olsen-banden-filmen skal der nødig opstå komplikationer til allersidst, så Mogens Birkov Andersen kommer til at følge projektet helt til dørs.

Byggeriet af Carlsberg Station

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så mange penge og så lille effekt :-(

Ideen i at erstatte Enghave Trinbræt med Carlsberg Trinbræt er at skaffe sporplads til at vende S-tog fra Vestbanen og Frederikssundbanen i et nyt vendespor hvor Enghave Trinbræt nu befinder sig.

Det havde vel kunnet gøres billigere hvis man havde haft plads nok i bredden til tre perronspor lige som Holte Station så passagerudveksling, vending og krydsning mellem højre- og venstresporskørsel og vice versa kunne foregå samme steds.

Men man er jo altid meget klogere bagefter :-(

  • 1
  • 1

Er den antydede årsagsrækkefølge korrekt?

Der ligger et notat fra Trafikstyrelsen fra 2007 med et oplæg til ombygning/modernicering af Enghave Station på dens nuværende placering. Perronen forlænges mod vest så den går ind under Vester Fælledvej for at skabe bedre forbindelse til Carlsberg Byen.

Senere er Carlsberg vist kommet ind i billedet med ønsket om at flytte stationen nærmere den nye bydel og ændre stationsnavnet og jeg mener at vide at de betaler (en del af) den nye station.

Og ja, på Banedanmarks hjemmeside (http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?arti...) kan man læse om planerne om at lægge et vendespor for tog vestfra ca. der hvor Enghave Station ligger nu.

Det beskrives som at det kan bruges til eksempelvis at indføre 10 mins drift på H-togene sådan at nogle af dem vender her mens de andre fortsætter til Østerport/Farum. Et vendespor kan også bruges i tilfælde af driftsproblemer til at vende tog vestfra uden at skulle have dem helt ind til København H.

Men er tankerne om et vendespor virkelig den egentlige årsag til flytningen af stationen?

  • 2
  • 0

Hvorfor skulle man ellers flytte standsningsstedet?

Den formindskede gangafstand til Carlsberg Byen opvejes af den forøgede gangafstand til buslinje 3A

Vendesporet er omtalt p. 27 i Transport- og Bygningsministeriets halvårlige status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2015. Der er endnu ikke afsat anlægspenge til arbejdet men da stort set samtlige politikere fører sig frem med at togene sørme skal gå til tiden er der næppe nogen vej uden om at gennemføre det.

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/...

  • 0
  • 1

Sikkert fordi Carlsberg gerne ville have det, da det i højere grad får stationen til at opfattes som en "integreret" del af Carlsberg Byen.

Pladsen ved Produktionshøjskolen bliver en slags stationstorv med nedgang til perronen.

  • 1
  • 0

Artiklen kunne have været meget mere relevant såfremt der havde været plantegninger og forskelligt vinklede model fotos tilknyttet. Nu er artiklen sådan, at den almindelige læser nok kunne have klaret sig med overskriften, oplysningen om navneskift og de 200 meters flytning!

  • 5
  • 0

[quote]Senere er Carlsberg vist kommet ind i billedet med ønsket om at flytte stationen nærmere den nye bydel og ændre stationsnavnet og jeg mener at vide at de betaler (en del af) den nye station.[/quotte]

Jeg mener at have hørt at Carlsbergbyen betaler det hele (måske lige bortset fra stationsskiltning, rejsekort-stander, m.m.).

  • 0
  • 0

Hej Søren

Artiklen stammer fra avisen, hvor vi ikke har den samme plads til billeder som på nettet, og derfor var der oprindeligt ikke tilknyttet yderligere illustrationer.

Jeg har nu tilføjet et par billeder og tilføjet en faktaboks om projektets parter. Som de andre debattører skriver er det Carlsberg Byen P/S, der betaler for byggeriet, men de kommende ejere, DSB og Banedanmark, er naturligvis meget inde over byggeriet.

Aarsleff Rail har i øvrigt holdt oplæg om projektet i Ingeniørforeningen i 2015. Præsentationen er lagt ind under artiklen.

Venlig hilsen

Ulrik Andersen
Journalist
Ingeniøren

  • 5
  • 0