Ny bog: Norsk valg af kampfly var ren svindel
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny bog: Norsk valg af kampfly var ren svindel

Der har aldrig været en reel konkurrence i Norge i jagten på nye kampfly til at afløse F-16.

Sådan lyder det i en ny bog skrevet af den norske militæranalytiker og tidligere korrespondent for det ansete Jane's Defence i London John Berg.

I bogen 'Kampflyene som bomber forsvarsevnen' kommer han med alvorlige anklager mod både det norske forsvar og forsvarsministerium, som han siger helt bevidst har manipuleret med simuleringsdata på det svenske kampfly Gripen.

Det svenske Gripen-jagerfly, som er mellem de tre kandidater til at afløse F-16, blev udsat for grov manipulation i de norske konkurrence, hævder norsk forfatter i ny bog.

»Det skete for at få Gripen ud af den norske konkurrence,« siger John Berg i et interview med ing.dk.

Ifølge Berg havde nordmændene gennemanalyseret Gripen i de svenske simulatorer i Linköping, hvor producenten Saab har udvikling og produktioner af blandt andet Gripen-kampflyet. Det viser dokumenter fra Gripens producent, Saab, som John Berg har fået adgang til.

Læs også: Wikileaks: Gripen havde ikke en chance i norsk kampflykøb

Ifølge dokumentet levede Gripen op til alle krav, som nordmændene stillede, men efter de omfattende simuleringer i Sverige tog nordmændene hjem. Her ændrede man de operative specifikationer uden at sige noget til svenskerne. Det fik Gripen til at fremstå både dyrere og ude af stand til at leve op til de norske krav.

»Det var tale om groft fusk og direkte manipulation, der havde til formål at stille Gripen i et dårligt lys, så politikerne kun kunne vælge F-35, hvilket de også gjorde,« siger John Berg.

Han peger blandt andet på, at nordmændene ændrede data om flyets ydelse, radaregenskaber, elektroniske selvforsvarssystemer, samt hvordan flyet opførte sig ved angreb mod mål på landjorden.

Evaluering på gammelt fly

Det gjorde man blandt andet ved at basere sin evaluering på det eksisterende Gripen og ikke den opdaterede version Gripen Next Genration, som svenskerne tilbød.

Det fly er stadig under udvikling, men bliver efter planen udstyret med AESA-radar og større motor, der giver længere rækkevidde samt mulighed for super cruise og større våbenlast, for at nævne en række konkrete eksempler.

De nye data blev bygget på egne simuleringer, som man kørte hjemme i Norge uden at have adgang til de nødvendige programmer og værktøjer, der kan køre så avancerede simuleringer, fortæller John Berg.

»Med de ændrede specifikationer fik forsvarsministeriet overbevist politikerne om, at Gripen ikke kunne leve op til de norske krav, hvilket var direkte forkert. I virkeligheden levede Gripen op til alle krav, hvilket måske kunne være rart for Danmark at vide,« fortæller John Berg med henvisning til, at både F-35 og Gripen er på spil i Danmark.

Manipulation med pris og driftsomkostninger

Men fuskeriet handlede også om økonomi. Ifølge Berg blev der manipuleret med flyets anskaffelsespris og driftsomkostninger, så man endte med en langt højere pris end det reelle svenske tilbud.

Da Norge i 2008 valgte F-35, skete det på baggrund af en analyse, der viste, at 48 JSF over en levetid på 30 år ville koste 145 milliarder norske kroner, mens Gripen ville koste 20-30 milliarder mere end F-35. Et tal, der vakte opsigt globalt, ikke mindst i Schweiz, hvor man netop har valgt Gripen på grund af en relativt lav pris.

»Ved at manipulere med data gjorde forsvarsministeriet det svenske fly næsten tre gange dyrere, end det reelt var. I virkeligheden lå det svenske tilbud på 55 milliarder kroner og altså langt lavere end Lockheed Martins pris på F-35,« siger John Berg.

Ifølge ham drejede hele manipulationen sig om at sætte rammen for et køb af det amerikanske kampfly.

Da den norske pendant til SF, SV, kom i regering sammen med Arbejderpartiet i 2005, insisterede de på, at der skulle være en konkurrence, og at Norge ikke bare lagde sig fast på F-35. Derfor handlede det for forsvarsministeriet om at få verfet Gripen af pinden, så Norge kunne fortsætte med F-35-indkøbet, lyder Bergs forklaring.

Læs også: Ny JSF-pris ryster Norge: Et fly koster mindst 4,3 milliarder over 30 år

Efterfølgende har norske medier været fulde af historier om, at de reelle vurderinger af prisen på F-35 overhovedet ikke holdt vand. Og siden 2008 har det norske forsvar erkendt, at F-35 bliver langt dyrere. En udvikling, der også har været omtalt her på ing.dk.

»Nu kan forsvarsministeriet godt lette på låget, for Gripen er ude af spillet i Norge,« lyder kommentaren fra John Berg.

Den norske forsvarsanalytiker afviser, at de norske interesser i at fastholde et tæt partnerskab med USA berettiger, at Norge nu kører målrettet efter at købe F-35.

Købet af F-35 vil presse økonomien

Problemet er, siger han, at flyets stadigt stigende pris vil betyde forringelser af det øvrige norske forsvar, specielt søforsvaret i nordområderne, hvor også det danske forsvar forventer stigende aktivitet i takt med øget olie- og gasefterforskning og nye skibsruter.

Han mener, at fokuseringen på F-35 betyder, at Norge ikke vil have råd til det, han mener er de reelle opgaver i fremtiden. Det skyldes, at kampflyene vil lægge massivt pres på forsvarsrammen. Og de kan ikke gå ned i antal fly, som det har været nævnt, for så har de reelt ikke et luftforsvar.

Det vil være et alvorligt problem, fordi Norge ligger så tæt op ad Rusland, der igen har fået stormagtsdrømme i de nordlige områder.

»Det gør vores situation anderledes end lande som Østrig, der kan nøjes med færre fly. Det kan vi ikke, for det vil true norsk sikkerhed,« siger John Berg.

Dokumentation

Bogen fra forlaget

Nordmændene har jo masser af oliemilliarder de kan kaste ud af vinduet...de synes så det var mere spændende at kaste dem efter JSF projektet, hvilket giver ca. samme value for money :-) Jeg er ikke overrasket hvis Danmark også vælger JSF..som vil være endnu en økonomisk skandale for det offentlige. Bare vent og se...

  • 0
  • 0

JAS-39 E/F's allerstørste problem er den svenske forbudsmentalitet. De håndhæver meget strengt forbudet imod enhver form for udbetaling af returkommision. I USA beskæftiger man sig kun om lignende småproblemer. Hvis det bliver opdaget.

Det er altså Sveriges eget problem. De kan bare lade være med at være så forbandet hæderlige. :-)

  • 0
  • 0

God og sober samtale . . . .alt er så bundet på kryds&tværs her, som alt andet er der økonomiske interesser indblandet, så valget er ikke altid det vigtigste, men til hvilke økonomiske retninger valget ligger . . . . Og michael, du har " i mine øjne " tæt på 90% ret i hva dine indgangsvinkler til jas er, fantastisk fly, gennemprøvet og under stadig udvikling, stadig første fly a sin klasse på vingerne, flot klaret a en så lille nation som sverige, grunden til meget a den "øv hed" folket her i lille dk bunder jo så meget i at vi her i norden, selvom vi ikke vil vide a det, ser op til sverige som den latterlige møgirriterende storesøster, der BARE gør alt bedre (næsten) end os . . . Det at være tøze-sur rækker i alle retninger:):)

  • 0
  • 0