Ny børneavis om teknologi: Læs om superkræfter, marsrejser og husketrick

Illustration: Teknologiens Mediehus

Vidste du, at en håndfuld bær fra Afrika kan få alt surt til at smage sødt? Og ved du, hvorfor?

Det er nogle af de mange spørgsmål, man får svar på i den nye teknologiavis for børn og unge, Techie, der er udgivet af Teknologiens Mediehus med støtte fra Teknologipagten og IDA.

Techie er 32 siders propfyldt viden om, hvorfor man for eksempel ikke skal blive uvenner på Mars og hvordan kunstige intelligenser som Siri egentlig virker. Avisen kan læses digitalt eller bestilles til skoleklasser ved at skrive til techie@ing.dk, eller ved at gå ind på den digitale fokusside her.

Avisen er udviklet med skelen til de vidensområder, der indgår i undervisningen i folkeskolen efter 4. klasse. Avisen rammer derfor et utal af emner indenfor it, universet, miljø, vandkredsløb, kemi, fysiologi og så videre. Det er helt bevidst, fordi avisen er tænkt som et inspirerende supplement til undervisningen, lyder det fra Christian Vintergaard, direktør i Teknologipagten, der er sat i verden for at fremme danskernes interesse, viden og kompetencer inden for teknologi, matematik og ingeniørvidenskab,.

»Vi håber meget, at vi med Techie kan inspirere til nye måder at tænke undervisningen i STEM-kompetencer i grundskolen. Vi har nemlig brug for, at endnu flere interesserer sig for STEM og senere får lyst til at tage en STEM-uddannelse,« siger Christian Vintergaard, der håber, at både den enkelte lærer, skole og kommune tager avisen med ud til de unge.

I opslaget om hjernen i Techie kan man lære om falske minder, og hvordan man bliver bedre til at huske

Illustration: Teknologiens Mediehus

Techie er ikke kun skrevne ord. I avisen finder man også et hav af QR-koder, der leder videre til alt fra YouTubere med fokus på teknologi til opskrifter på at bygge vandraketter - eller videoer produceret specifikt til Techie af selskabet PilotFilm. Videoerne, som også kan findes på denne side, handler om alt fra trick til at huske bedre til unge, der opfinder nye løsninger til deres cykler.

Unge har hjulpet med at udvikle avis

I arbejdet med at udvikle Techie har mediehusets redaktion inviteret grupper af unge i målgruppen med ind på redaktionen for at teste og udvikle ideer, og det har været en stor hjælp, fortæller redaktør Thomas Djursing:

»Ungerne kunne lære os gamle journalister lidt om, hvordan man skruer op for farver og tænker lidt mindre i firkanter. Det var utrolig givtigt at få de unges input, for når man tror, artiklen sidder i skabet, og man så kan se, at de sidder og gaber, så ved man, at der er langt igen,« siger han.

I samarbejde med de unge har mediehusets redaktion især arbejdet på, at hver side skal være fyldt med indgange til stoffet, men også med udgange til at finde mere viden:

»Avisen er på mange måder en indgangsportal til en verden af læring, sjov og fælles oplevelser. Det har været en inspirerende og sjov rejse fra idé til færdigt produkt, og jeg glæder mig helt vildt meget til at se, hvordan det bliver brugt ude i virkeligheden,« siger Mette Vindfeld Rosendahl, udviklingsdirektør i Teknologiens Mediehus, der håber at få mulighed for at videreudvikle Techie i de kommende år.

Thomas Damkjær Petersen, formand for ingeniørforeningen IDA, glæder sig over, at IDA med sit bidrag er med til at sende en masse ny inspiration ud på landets grundskoler.

»En af de ting, jeg elsker ved børn, er, at de er nysgerrige og er parate til at løse opgaver på nye måder. Med Techie vil vi gerne holde nysgerrigheden i live og vise dem, at den undersøgende, nysgerrige tilgang ikke kun tilhører dem. Der er faktisk voksne, der aldrig glemte at være videbegærlige, og deres opdagelser gør verden til et bedre sted, opfindelse for opfindelse,« siger han.

Se, hvordan redaktionen arbejdede med at skabe Techie:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten