Ny bilaftale: Fossilbiler stiger i afgift - mindre og mellemstore elbiler går fri

(opdateret lørdag kl. 09:48)
Mellemdyre elbiler bliver ifølge beregninger fra FDM billigere fra næste år med en ny grøn vejtransportaftale, som regeringen netop har indgået med venstre side af Folketinget.

Baggrunden er, at elbiler med en købspris på op til ca. 500.000 vil være helt afgiftsfrie. I dag er grænsen omkring 400.000 kr.

Konkret betyder det eksempelvis, at en Nissan Leaf eller Peugeot e-208 får samme pris som i dag, mens en Tesla Tesla Model 3 Long Range falder godt 3.000 kroner i pris, mens en Tesla Model S og en Tesla Model X bliver hhv. godt 40.000 og 55.000 dyrere.

Over bundfradraget er der lagt op til en registreringsafgift for elbiler, såkaldte nulemissionsbiler, på 40 procent næste år og frem til 2025. Herefter øges afgiften med for at ende på 80 pct. i 2030, og 100 procent i 2035.

Afgiften er dog en nedsættelse for næste år i forhold til det, som har været gældende indtil nu, hvor el- og pluginhybridbiler skulle have været pålagt en afgift på 65 procent.

Lægger sig op ad Klimarådet

Parterne bag aftalen sigter således også mod 1 mio. såkaldt grønne biler på de danske veje i 2030.

Dermed går regering og støttepartier videre end Eldrup-kommissionen, der i september konkluderede, at det bliver dyrt at få mange elbiler på gaden på kort tid, hvorfor kommissionens formand anbefalede at gå efter 750.000 grønne biler i 2030. Klimarådet har anbefalet 1 mio. elbiler.

Et decideret forbud mod indregistrering og salg af nye diesel og benzinbiler i Danmark bliver det ikke til som følge af gældende EU-ret. Men aftalepartierne er enige om, at et stop for salg af nye diesel- og benzinbiler senest fra 2030 vil være et vigtigt skridt på vejen mod en grøn transportsektor.

Og fossile biler får ekstra afgift (PDF) - dog i den mindre ende.

Mikrobiler stiger med 5100 kroner i afgift, små biler med 600 kroner, mellemklassebiler med 1500 kroner, mens købere af luksusbiler skal af med 15.200 kroner ekstra og dem, der vil have en sportsvogn 14.600 kroner.

Billedet er dog ikke helt entydigt pga. forskellige tiltag som en CO2-afgift. Ifølge FDM vil en Skoda Octavia 1.5 TSI Style falde med ca. 27.000 kroner til en pris på ca. knap 277.000 kr, mens en Citroen C3 1.2 vil stige med 7.300 kr. til knap 132.000 kr..

Grøn genstart

Hybridbiler, eller andre biler, der udleder under 50 g CO2 pr. km, får en registreringsafgift på 45 pct. i 2021, altså blot 5 procentpoint mere end elbiler. Også her stiger afgiften løbende til 65 pct. i 2025, op til 80 procent i 2030, som er samme niveau som rene elbiler.

»Vi har indgået en særdeles ambitiøs og vigtig aftale for fremtidens vejtransport, som bringer os et stort skridt i den rigtige retning mod et mere klimavenligt og grønt Danmark. Vi sigter efter 1 mio. grønne biler og anviser vejen til at reducere vores udledning med 2,1 mio. tons CO2 i 2030. Det er en stor omlægning og et betydeligt bidrag til klimamålsætningen. Aftalen er med til at sætte gang i en grøn genstart af Danmark,« siger finansminister Nicolai Wammen ifølge en meddelelse.

Samlet set medfører aftalen drivhusgasreduktioner på 1 mio. ton i 2025 og 2,1 mio. ton i 2030. Det er godt 10 procent af den nødvendige reduktion for at nå Danmarks 70 pct.-målsætning i 2030.

Men det kommer også til at koste statskassen i udeblevne afgiftsindtægter. Til næste år vil der mangle ca. 500 mio. kr. stigende til ca. 1,1 milliard kroner i 2025, hvorefter mankoen vil falde igen.

Der afsættes 2,5 mia. kroner fra det såkaldte grønne råderum til at fylde dette hul.

Ikke alle elementer er på plads for at nå målet om 1 mio. grønne elbiler i 2030. Men aftalen sikrer allerede nu ifølge regeringen finansiering og konkrete tiltag, som skønnes at løfte antallet af nul- og lavemissionsbiler til 775.000 i 2030.

Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten står bag aftalen sammen med regeringen.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hybridbiler, eller andre biler, der udleder under 50 g CO2 pr. km, får en registreringsafgift på 45 pct. i 2021.

I 2030 vil man endda lade afgiften på plugin-hybrider og på ægte elbiler være ens.

Det er trist at belønne en teknologi som i den grad har fremtiden bag sig.

  • 77
  • 28

Men det kommer også til at koste statskassen i udeblevne afgiftsindtægter. Til næste år vil der mangle ca. 500 mio. kr. stigende til ca. 1,1 milliard kroner i 2025, hvorefter mankoen vil falde igen

alt afhængigt af, hvor mange 'ellerter', der faktisk bliver afsat! ;)

  • 18
  • 5

Jeg bemærker at sportsvogne skal koste 14.600 kroner.

Spørgsmål:

  1. Hvordan definerer staten en sportsvogn?
  2. Hvorfor skal det lige netop koste dyrt at købe en sportsvogn?

Belært af erfaringer: Vi vil hellere have reelle forklaringer end Uforklarende negative thumbs.

  • 33
  • 5

Fint nok ! Og der er heldigvis efterhånden mange skønne el- og/eller opladningshybrider på markedet. Men fakta er at regeringen kunne have fundet mange andre områder at vise handlekraft på, og områder som vel at mærke ville have givet større og hurtigere CO2 reduktion. Nu er det bare blevet sådan at elbiler tilsyneladende er noget alle politikere kan forstå, og så er det naturligvis her der sker noget.

  • 17
  • 6

Hybridbiler, eller andre biler, der udleder under 50 g CO2 pr. km, får en registreringsafgift på 45 pct. i 2021.

I 2030 vil man endda lade afgiften på plugin-hybrider og på ægte elbiler være ens.

Det er trist at belønne en teknologi som i den grad har fremtiden bag sig.

Du mener "foran sig", fordi elbilsbatteriet kan ikke klare mosten, det lider under de samme skavanker som det hele tiden har lidt under. I en PHEV bliver chaufføren befriet for rækkeviddeangst.

  • 22
  • 63

At de biler der kører længst på literen, skal rammes hårdest ?

At de biler lavindkomsterne har råd til, skal rammes hårdest ?

At de fossilbiler der kører kort på literen, dårligt nok kan mærkes de rammes ?

Er der nogen der kan komme med en saglig forklaring på hvorfor det er, at de fossilbiler der i et prisleje hvor ejerne har råd til en Tesla Model S Plaid, skal have mindste stigning ?

Alt i alt er det eneste positive at der fortsat er tale om afgiftsfritagelse på elbiler.

  • 29
  • 6

...du har sgu nok ret Jesper. Men se nu den lavine af Kuga firmahybrider med stenalder-2,5 liters benzinmotor uden turbo eller noget, som kommer til at forpeste planeten de næste 15 år. Det er dem, regeringen tror er grønne, og sidestiller med elbiler. Og det er dem, folk vil ha. Når man nu kunne ha’ gjort noget smart.

  • 49
  • 7

Elbiler, elbiler og elbiler. Der er snart 400.000 elcykler på vejene - Uden at de er kommet på finansloven. Men en større satsning med udbygning af cykelstier kunne man da drømme om.

  • 35
  • 8

Der er mange kritiske indlæg om PHEV i disse kommentarspor. PHEV er langtfra perfekt, men i virkelighedens verden kommer vi ikke uden om, at det er en overgangsløsning indtil bilteknik, infrastruktur og brugeradfærd samlet muliggør den rene elbil. Jeg kan kun stå til ansvar for min egen adfærd. Siden jeg købte en PHEV for 4 mdr siden har jeg i alt brugt ca 75 liter brændstof. I vores gamle (indrømmet, meget tørstige ) fossilbrænder brugte vi omkring 100 liter. Om måneden. Vores kørselsmønster muliggør næsten al hverdags-og ugeskørsel inden for radius af 20 km samt opladning i carport, hvilket nok er ,,"sweet spot" for nuværende PHEVs. Eneste brændstof vi bruger er stort set besøg i sommerhus. Rakte bilen blot 100 km på el frem for 50 km, var der nok mange andre, der kunne foretage al hverdagskørsel på el også. I øvrigt er, I hvert fald vores PHEV, en stærk øjenåbner for at køre elbil. Når man først har prøvet lydløs og konstant acceleration med elmotor ønsker man aldrig mere at skulle besværes med ICEs brummen og jamren. Kørte en lejebil med ICE efter at være skifte til PHEV, og sad mere eller mindre konstant med et vantro grin på over, at et stykke menneskeskabt mekanik kan føles så ringe anno 2020.

  • 42
  • 11

Helt enig. Vi har en BMW i3 REX (seriel hybrid med ca 120 km raekkevidde paa batteri) som koerer paa batteri 99% af tiden, fordi vores basis-behov paa ca. 2x40 km koersel er daekket rigeligt ind af batteriraekkevidden, mens range-extenderen lige giver den ekstra sikkerhed for at komme helt frem, ogsaa i modvind eller hvis der er omkoersel pga vejarbejde.

  • 20
  • 6

Helt enig.

Jeg lånte elbil og phev i en kort periode og jeg var helt solgt. Det er mig uforståeligt at nogen kan synes en almindelig mellemklasse bil skal have en 1,4-2,0l fossilmotor med halv-kedelige egenskaber og synes, at det det eneste rigtige. Og her taler jeg ikke om grønt-regnskab, CO2 og miljø. Jeg taler om at el-drivlinjen bare er en fantastisk fed oplevelse.

Hvis vi ikke var tvunget til at skifte bil her-og-nu, så havde jeg nok ventet på model Y eller id4. Nu leaser jeg en Passat variant GTE et år eller et par år. Det er en overgangsbil. Den klarer fint al daglig kørsel i el.

  • 30
  • 2

IMO er hybrid biler en rigtig god løsning i en overgangs periode.

Du kan læse andre PHEV ejere der stort set ikke bruger benzin, og hvis min hustand skiftede til en hybrid med bare 40 Km rækkevide vil vi kører 95% på strøm.

Akilleshælen for elbiler og en hurtigere overgang til 100% elbiler er at få batterier der er store nok til at dække alle scenarier, og at batteri supply chain'en skal kunne følge med leverancerne. Det største problem her er at der vil komme mangel på metaller som nickel, lithium og kobber. De eksisterende miner har allerede nu problemer med at følge med det voksende behov, og det tager mange år fra man finder en metal forekomst der kan udvindes til man har en mine i drift.

Så hvis vi bruger de begrænsede resourcer på 100% elbiler, kan det i realiteten betyde at der kommer færre grønne biler på gaden :-(

Og ja, vi har travlt med en grøn overgang. Men øvelsen er som at vende en supertanker hvor vi undervejs er nødt til at have tillid til at vi får tekniske gennembrud undervejs.

De el/PHEV biler der bliver leveret de næste 3-5 år er baseret på teknologi vi har idag. De biler der leveres om 10-15-20 år vil nyde godt af den teknologiske udvikling der er opnået i mellemtiden. Så ud over at der over de kommende år er tid til at fixe supply chainen og bygge nye miner, vil udviklingen i batteri teknologi der bruger andre råstoffer også afhælpe flaskehalse.

Jeg forventer at min næste bil bliver en PHEV, selvom jeg hverken er glad for komplexiteten, eller at brænde benzin. Men PHEV får sparket dåsen ned af vejen, og så får vi at se hvor vi er om 10 år.

  • 14
  • 15

Elbiler, elbiler og elbiler. Der er snart 400.000 elcykler på vejene - Uden at de er kommet på finansloven. Men en større satsning med udbygning af cykelstier kunne man da drømme om.

Elcykler kommer på finansloven for 2024, hvis den nye aftale holder så længe:

"Aftalepartierne er derfor enige om at afsætte 10 mio. kr. i 2024 til offentlig tilgængelig opladning af elcykler."

Cykelstier kommer med allerede i 2021:

"Der afsættes 30 mio. kr. i 2021 og 170 mio. kr. årligt i 2022-2023 til anlæg af cykelstier langs statsvejene. Det skal understøtte, at borgerne får adgang til et mere sammenhængende cykelstinet og derved bedre muligheder for at vælge cyklen frem for andre transportformer.

Der afsættes endvidere 150 mio. kr. i 2021 til en pulje målrettet kommunale cykelprojekter. Der forudsættes kommunal medfinansiering på 50 pct. af anlægsudgiften. Det kommunale bidrag vil skulle prioriteres inden for kommunernes anlægsramme.

Der afsættes i alt 180 mio. kr. i 2021 og 170 mio. kr. årligt i 2022-2023 til cyklisme."

https://www.skm.dk/media/7753/aftaletekst-...

  • 18
  • 0

Baggrunden er, at elbiler med en købspris på op til ca. 500.000 vil være helt afgiftsfrie. I dag er grænsen omkring 400.000 kr.

[...]

Over bundfradraget er der lagt op til en registreringsafgift for elbiler, såkaldte nulemissionsbiler, på 40 procent næste år og frem til 2025. Herefter øges afgiften med for at ende på 80 pct. i 2030, og 100 procent i 2035.

[...]

Hybridbiler, eller andre biler, der udleder under 50 g CO2 pr. km, får en registreringsafgift på 45 pct. i 2021, altså blot 5 procentpoint mere end elbiler. Også her stiger afgiften løbende til 65 pct. i 2025, op til 80 procent i 2030, som er samme niveau som rene elbiler.

Så vidt jeg forstår, har hybridbiler ikke noget bundfradrag, så i forsøg at få op og ned på ovenstående, kan jeg udlede flg.:

Ift. elbiler under 500.000 kr, skal hybridbiler, såfremt de udleder mindre end 59 g CO2/km, betale 45 procentpoint mere i 2021, stigende op til 65 procentpoint mere frem til 2025.

Elbiler over 500.000 skal betale 40% af værdien over 500.000, helt frem til 2025

En elbil til 500.000 før afgift, kan altså købes til samme pris som en hybridbil til 344.800 før afgift i 2021 hhv 303.000 i 2025.

Eksempler ift priser før afgift:

250.000 før afg: . . . efter afg. 2021 . . . (stigende til) 2025

Elbil . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250.000 . . . . . . . . . . . . . . 250.000

Hybridbil. . . . . . . . . . . . . . . . . 362.500 . . . . . . . . . . . . . . 412.500

500.000 før afg: . . . efter afg. 2021 . . . (stigende til) 2025

Elbil . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 500.000 . . . . . . . . . . . . . . 500.000

Hybridbil. . . . . . . . . . . . . . . . . 725.000 . . . . . . . . . . . . . . 850.000

750.000 før afg: . . . efter afg. 2021 . . . (stigende til) 2025

Elbil . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 850.000 . . . . . . . . . . . . . . 912.500

Hybridbil. . . . . . . . . . . . . . . 1.087.500 . . . . . . . . . . . . 1.237.500

Det med de "blot 5 procentpoint mere" må vist bero på en misfortolkning (hvis jeg da selv har forstået det korrekt?).

  • 6
  • 2

Og en Tesla model 3 kan også købes til uder en 1/2 mill :

Købspris kr. 429.344 Inkl. moms på ca. kr. 76.796 Omfatter leverings- og dokumentgebyr på kr. 4.080 Inkluderer registreringsafgift på kr. 45.364

Det er prisen som den ville være blevet i 2021 hvis ikke der var indgået en aftale. Tesla har ikke opdateret priserne endnu. Du skal formodentlig fratrække 44.364 kr i registreringsafgift som alligevel ikke skal betales.

  • 5
  • 1

Det med de "blot 5 procentpoint mere" må vist bero på en misfortolkning (hvis jeg da selv har forstået det korrekt?).

Det tror jeg ikke du har. Som altid er det ekstremt kompliceret at beregne registreringsafgift. 45% er af den registreringsafgift der ellers skulle betales, så du starter med at beregne registreringsafgiften på normal vis og derefter fratrækkes en rabat.

For at beregne registreringsafgift skal du vide om bilen har radio, hvor mange airbags, om den har ESP, ABS etc. Hvor langt den kører på literen, den nye co2 afgift. Derefter skalaknæk 25% / 80% / 150%. Og endelig ganger du elbilsrabatten på.

  • 6
  • 0

Og en Tesla model 3 kan også købes til uder en 1/2 mill :

Købspris kr. 429.344 Inkl. moms

Den pris inkluderer registreringsafgift på kr. 45.364, som altså bortfalder i 2021-2025, så prisen må jo falde til 389.980.

Model 3 Long Range AWD må vel falde med kr. 131.684 fra kr. 595.664 til 463.980, efter som prisen før afgift dermed er under afgiftstærskelen på 500.000.

Hvordan Ingeniøren får det til:

Tesla Tesla Model 3 Long Range falder godt 3.000 kroner i pris

... kan jeg ikke gennemskue.

Hvad overser jeg?

  • 4
  • 0

Det kræver en større doktor-grad at finde rundt i hvilken afgift der beregnes hvor i forløbet. Bedste eksempel jeg har fundet ligger på skats hjemmeside

Søren, de 3.000 er vel faldet fra prisen i dag (2020) og til de nye i 2021.. Prisen hos tesla lige nu for levering 2021 er med de "gamle" 2021 satser (65%)

  • 5
  • 0

Og endelig ganger du elbilsrabatten på.

Men hvis elbiler op til 500.000 (inklusiv radioer, kopholdere m.v.) er helt fritaget fra afgift, så afgiftsrabatten er jo 100% og dermed dejlig nem at beregne.

Jeg har måske regnet forkert mht afgifterne på hybridbilen, men pointen holder vist stadig: Det er langt dyrere end "blot 5 procentpoint mere" at vælge en hybridbil frem for en elbil.

I øvrigt pudsigt at hvis man køber en ny Tesla med FSD, så er registreringsafgiften idag kr 56.842 højere end hvis du køber én uden, og forskellen er præcis den samme, uanset om du køber en Model 3 SR+ eller en Model X Performance.

Hvordan hænger det sammen når merprisen for FSD er oplyst til kr 58.300?

Betaler man virkelig 97% registreringsafgift for FSD (ialt kr 115.142) , når denne købes sammen med bilen, uanset hvor stor en andel af bilens samlede købspris, der ligger under afgiftsknækket?

Så vidt jeg husker, kan man downloade FSD til ca 20% højere pris, hvis den tilkøbes efter bilen er købt og registreret, men den må jo så være fri for registreringsafgift, ligesom al andet ekstraudstyr, som ikke ændrer bilens identitet.

Eller hur?

  • 2
  • 0

Prisen på 58.300 ganges med 40% af 150% hvilket giver 34.980 i afgift. Prisen med de nye afgift for FSD bliver altså 58.300+34.980 = 93.280. Den gamle pris er på 65% af 150% afgift = 115.142 (58.300+(58.3000,651.5)).

  • 0
  • 0

En fantastisk aftale der er blevet lavet for elbiler i Danmark, at vi endelig kan se 5, 10 og 15 år ud i fremtiden er virkelig perfekt! Og de HAR taget højde for at Plug-in elbiler ikke altid skal have støtte fra staten, bundfradraget for plug-in elbiler falder hurtigt til 35.000 DKK samtiding falder afgiftslettelsen også hurtigt fra 45% i 2021 til 65% i 2025.

Elbiler bliver stortset afgiftsfrie, især de billige her er listen:

  • Op til 525.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2021.
  • Op til 490.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2022.
  • Op til 456.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2023.
  • Op til 425.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2024.
  • Op til 380.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2025.
  • Op til 330.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2026.
  • Op til 295.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2027.
  • Op til 266.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2028.
  • Op til 245.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2029.
  • Op til 229.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2030.
  • Op til 140.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2035.

Hvis ellers jeg har ramt rigtigt i mit excelark, de her lovtekster snakker i højre og venstre. Er batterifradraget et bundfradrag eller fradrag i afgiftspligtligværdi? (Der står begge dele i aftalen side 10: https://www.skm.dk/media/7753/aftaletekst-...

Det er vigtigt at huske på at afgiften på mellem og dyrer elbiler hurtigt stiger i pris som tiden går da afgifterne hurtigt går op, en elbil til 400.000 DKK i 2030 betaler 95.000 DKK i afgifter.

Det er også vigtigt at huske at prisen på elbiler generelt falder så det er muligt at en elbil som Tesla Model 3 kan være afgiftsfri med mindre batterier til frem til 2026/2027.

ABS, 5-stjerner NCAP, selealarmer m.m. er fjernet til at beregne afgifter fra 2021.

  • 12
  • 3

Prisen på 58.300 ganges med 40% af 150% hvilket giver 34.980 i afgift. Prisen med de nye afgift for FSD bliver altså 58.300+34.980 = 93.280. Den gamle pris er på 65% af 150% afgift = 115.142 (58.300+(58.3000,651.5)).

Tak, det stemmer.

Den afgift sparer man vel, hvis man installerer FSD (til lidt højere pris) efter bilen er købt og registreret?

Ligesom den bortfalder i 2021, såfremt summen holder sig under 500.000 inkl. FSD?

  • 2
  • 0

Hvis man køber FSD efter køb af bil bliver FSD så besakttet hvis samlet pris på bil og FSD er over 500k ?

Nej. Det er bare en software-licenser og dem kan Danmark ikke opkræve registreringsafgift på. Danmarks registreringsafgift og EU er altid i modsætning, hvilket er årsagen til en god del af de leasing finter der har været igennem tiden. Og spørgsmålet er om opkrævning af registreringsafgift på software er i strid med EU retten, også selvom det sker i forbindelse med salg af bilen.

  • 2
  • 0

Når du nu spørger så pænt Flemming så er listen for Plug-in elbiler her:

  • Op til 205.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2021. (evt. 197.000)
  • Op til 170.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2022. (evt. 164.000)
  • Op til 146.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2023. (evt. 142.000)
  • Op til 128.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2024. (evt. 126.000)
  • Op til 111.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2025.
  • Op til 105.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2026.
  • Op til 100.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2027.
  • Op til 95.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2028.
  • Op til 90.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2029.
  • Op til 85.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2030.
  • Op til 77.000 ikke betaler afgift i Danmark i 2035.

Jeg er stadig usikker på hvor fradraget på batteri (op til 45 kWh) skal indsættes. Prisen i parentes er hvis den skal tages af den afgiftspligtigeværdi.

I elbilstabellen i #32 skal der fratrækkes: 45900; 35100; 24300; 13500 DKK i år 2021-2024 hvis batterifradraget skal tages af den afgiftpligtigeværdi, ellers har jeg taget batterifradraget sammen med bundfradraget.

Bare rolig, mit regneark er langt mere kompliceret end resultatet herover. Har også taget CO2 tillæg med for plug-in bilerne samt de nye afgiftsatser på 25%, 85% og 150%.

Fra aftale teksten (gælder også plug-in elbiler jævnført aftale i 2017): "Med Aftale om justering af aftalen om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler fra foråret 2017 blev det aftalt at indføre et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh. Formålet herved er som for et bundfradrag i afgiften at fremme særligt mindre elbiler. Aftalepartierne er enige om, at fradraget videreføres, men med en gradvis aftrapning frem mod 2025 i takt med, at priserne på elbilernes batterier forventes af falde, og elbilerne forventes at blive mere konkurrencedygtige. I 2025 vil fradraget således være afskaffet, hvilket yderligere bidrager til en forenkling af afgiftssystemet. Der gives et fradrag i den afgiftspligtige værdi **ved bilens anmeldelse til registrering i 2021-2024. **Fradraget udgør i 2020 og 2021 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh. Fradraget nedsættes til 1.300 kr. pr. kWh i 2022, 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i 2024."

  • 9
  • 0

Tak for oplysningerne. Det dog er noget til en start.

Ja, men jeg er enig i, at det ikke er meget.

Til seneste kommunalvalg baserede jeg min stemme på dette ene spørgsmål. Det førte til en spildt stemme. Jeg bor i en by, hvorfra der ikke er nogen realistisk mulighed for at nå ind til kommunens "hovedstad" ad en sikker cykelvej. Ikke engang en landevej med 30 cm asfaltkant ved siden af den hvide stribe kan det blive til.

Jeg føler faktisk lidt solidaritet med de stakkels borgere omkring Frederikssund, der skal krydse en betalingsbro, hvis de skal besøge kommunens "hovedstad" i bil, medmindre de formaster sig til at køre over den gamle bro, som de helst ikke skal bruge.

  • 6
  • 1

Håber alle dem der er glade for batteri biler også er glade for at udrydde naturen i kina og afrika (Congo?) og udnytte børns arbejdskraft. Naturen ødelægges og dermed færre grønne områder, til at reducere CO2 og større forurening af land og vand. Derudover er det typisk børn, der arbejder i koboltminerne. Jo jo batterier til biler og computere er fantastisk grønne!!! Ironi og sarkasme kan forekomme.

Hvad med at bruge de fine uddannelser, til at opfinde/genopfinde regulære grønne løsninger, der også kan trække campingvogne og trailere?

  • 5
  • 44
  • 27
  • 2

Imens andre lande har gennemskuet bilproducenternes finter, kører danske politikere stadig efter en fastlåst afgiftsindtægt fra bilpark, samt brændstof dertil.

Der vil ifølge planen stadig køre 2,5mio. fossilbiler herhjemme i 2030, nu blot med 750.000 såkaldte grønne biler oveni, en stor del af disse vil være PHEV.

Ifølge Finans.dk og skatteministeriet:

"Mest gevinst er der til fremtidige ejere af en plug-in-hybrid, som generelt bliver billigere – selvom det er omdiskuteret, om den type af biler reelt er så klimavenlige, som de giver sig ud for. En Mercedes i E-klassen som opladsningshybrid, der i dag koster 651.900 kr., vil falde med hele 129.900 kr. i afgift."

En Tesla X som indtil videre er den eneste BEV der kan trække over 2 tons stiger således med 55.000kr, så det koster ekstra for dem der kører med hestetrailer oa., eller den lille håndværker der står med valget om at skifte sin diesel range Rover ud med en dyere anvendelig BEV, eller spare penge og købe en ny med ICE i, men med et fint EUnorm-6 prædikat på.

En benzinbil!!! som Peugeot 208 vil efter sigende falde med 9.700 kr i afgift.

Mest solgte SUV Nissan Qashqai i Benzin!!! falder yderligere 5.900kr

Imens nogle i forvejen afgifts reducerede storsælgende PHEV som Ford kuga (som kun har stoppet salget midlertidig, grundet defekte batterier) og Mitsubishi Outlander, der falder yderligere 33.000-

Men FDM er glade, og politikerne udskyder blot problemerne, der så vokser sig større med tiden.

Det kræver ikke meget viden eller fantasi, til at forestille sig udviklingen i Danmarks bilpark, indtil BEV kommer op i masseproduktion.

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1260793...

  • 7
  • 3

... at veterankøretøjsejerne og især de der påtænker at berige landets kulturarv er godt tilfredse med den politiske aftale. Den forhadte og latterligt forvaltede "originalitetsbestemmelse" er væk, ligesom de ligeledes latterlige men betydelige brændstoftillæg. Og nej, nu vælter det ikke ind med gamle miljøsvinere. Danske veteranbiler kører i snit omkring 1000 km. om året og det er ofte en kamp at holde dem kørende fordi de jo går i stykker og reservedelene ikke produceres mere (the milage may vary). Leder man efter en billig pendlervogn er microbilerne stadig meget billigere og pålidelige.

  • 9
  • 0

Glemte lige en ting i mit indlæg.

Man har lavet en mindre fodfejl i det nye udspil. Elbilers energieffektivitet er desværre undlagt i den nye aftale. Dette betyder at en Tesla Model 3 der kører 7 km/kWh for samme fradrag som en Audi e-tron der kører 4 km/kWh. Håber denne fejl bliver lukket i løbet af de næste par år. Vi skal ikke bare have folk over i elbiler, elbilerne skal også være energieffektive ellers hjælper det ligemeget!

En anden ting man kunne overveje var at give et reelt tilskud til små/billige elbil, som afgifterne ser ud nu så bliver de "kun" afgiftsfritaget men egentligt har små elbil ALDRIG betalt afgifter i Denmark hvis bare de har kostet under 220.000. I den tidligere ordning var det fordi de kørte "65 km/L" mens det nu kommer til udtryk i bundfradraget. Hvis man gerne vil sælge mikro/mini elbiler i Danmark kan det overvejes at bundfradraget også må fratrækkes dele af momsen og/eller bilens værdi så afgiften ikke bare bliver et rundt 0, men -20.000 eller mere. En Renault Zoe koster 1. januar 210.000 og en Renault Clio koster 150.000, med den nye aftale har den mere end 100.000 af bundfradraget der ikke bliver brugt til at gøre bilen billigere da den kun har for 63.000 i afgifter i 2021.

Men jeg er vildt imponeret over at regeringen og støtte partierne rent faktisk har lavet en ordning der giver mening. Små fodfejl kan vi altid rette til. Hvis der var nogen som fik gennemset min regneark, så vil I kunne se at jeg forventer 1.500.000 elbiler i Danmark i 2030 baseret på denne aftale. Er spændt på om jeg eller regeringen får ret om 10 år.

  • 10
  • 2

Hvis der var nogen som fik gennemset min regneark, så vil I kunne se at jeg forventer 1.500.000 elbiler i Danmark i 2030 baseret på denne aftale. Er spændt på om jeg eller regeringen får ret om 10 år.

Jeg er overbevist om, at svaret på det spørgsmål i langt højere grad handler om al den omkringliggende lovgivning, ikke bilafgifterne.

Om få år er nye elbiler billigere før afgift end nye fossilbiler. Derfra er det hovedsageligt et spørgsmål om, om bilkøberne føler, at en elbil passer bedre til deres behov. Og dermed bliver det blandt andet til et spørgsmål om, hvad lovgiverne har gjort for at imødekomme disse behov.

Vil det blive lettere for en arbejdsgiver at stille ladning til rådighed på firmaets parkeringsplads uden en hel masse registrering, der skal sikre korrekt beskatning?

Vil der ved lov blive stillet krav om etablering af lademuligheder, ud over de småting, der er udsprunget af vores ret uambitiøse implementation af bygningsdirektivet?

Vil der ved lov blive sikret realistiske roaming-muligheder for ladning mellem operatørerne - og for at gå ind fra gaden og købe strøm, sådan som man køber benzin på en benzinstation?

  • 8
  • 1

II Bahnsen, Plug-in "elbilerne" kommer hurtigt til at koste mere i Danmark. Så det det bliver kun i 2021 og 2022 at Plug-in overhovet giver mening at kikke på i Danmark. Derefter vil elbilerne være det klart oplagte valg. Plug-in er kun med som en overgangsperiode og sådan er afgifterne også lagt op til. Jeg synes det er helt fair man giver Plug-in lidt hjælp frem mod 2030, men elbilerne vil have overtaget markedet efter 2023.

Du kan se min liste i kommentar #39, plug-in giver stortset ingen mening efter 2025, men vil stadig kunne få nogen der frygter elbilen til at købe plug-in frem for ren benzin/diesel.

  • 4
  • 0
  • 5
  • 4

Helt enig Allan #50.

Fra lovteksten: "Lav elafgift til opladning af biler Aftalepartierne er desuden enige om at forlænge særordningen med lav elafgift på el til opladning af nul- og lavemissionsbiler til og med 2030. Aftalepartierne noterer sig, at kommissionen for grøn omstilling af personbiler i sin 2. delrapport ventes at komme med anbefalinger vedrørende afgiften på el til opladning. Aftalepartierne vil i forlængelse af offentliggørelse af kommissionens 2. delrapport drøfte kommissionens anbefalinger. En forlængelse af særordningen skønnes at indebære et finansieringsbehov på ca. 100 mio. kr. i 2022, ca. 200 mio. kr. i 2023, ca. 200 mio. kr. i 2024, ca. 300 mio. kr. i 2025, ca. 400 mio. kr. i 2026, ca. 500 mio. kr. i 2027, ca. 700 mio. kr. i 2028, ca. 800 mio. kr. i 2029 og ca. 900 mio. kr. i 2030."

"Pulje til grøn transport Aftalepartierne er enige om at styrke omstillingen til grøn transport ved at afsætte en pulje, der skal understøtte initiativer, der kan bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren, fx grønne færger, udbredelse af ladeinfrastruktur, omstilling af den tunge transport mv. Den endelige udmøntning af puljen aftales mellem aftalepartierne primo 2021. Der afsættes i alt 150 mio. kr. i 2021, 50 mio. kr. i 2022 og 10 mio. kr. årligt i 2023-2025. De afsatte midler er inklusiv afledt afgiftstab."

"Aftalepartierne er endvidere enige om at skattefritage værdien af arbejdsgiverbetalt ladestander opsat på bopælen i forbindelse med fri bil. Der sker ikke beskatning af den ansatte, hvis ladestanderen overgår til privat brug, og den ansatte forinden har været beskattet af fri elbil eller pluginhybridbil i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder. Skattefritagelsen i relation til ladestandere vil indebære en årlig skattelempelse for de omfattede medarbejdere på ca. 1.000-1.500 kr. Ændringerne skønnes samlet set at være omtrent provenuneutrale efter tilbageløb og adfærd. Aftalepartierne vil i 2025 drøfte de langsigtede konsekvenser af ændringerne af beskatning af fri bil og ladestandere. Ændringerne af beskatningen af fri bil og ladestandere tillægges virkning fra og med 1. juli 2021 for alle medarbejdere, der beskattes af fri bil."

Må håbe del 2 virkelig kommer med nogle anbefalinger af/til boligforeninger, arbejdsplader, nybyggeri, infrastruktur m.m. elbiler skal kunne virke i hverdagen og det kræver at ladestandere står klar til at oplade elbilen uden besvær.

Så nogle tanker har de da gjort sig, spørgsmålet er bare om det er nok. Hvis du ser på Teslas ladenetværk bare i San Fransisco så har Tesla 50+ ladestationer med mindst 8 ladestandere. Hvis/når EU bliver ligeså stort et market for Tesla vil de gøre det samme her, så en by som København vil få op til 10 ladestationer i indreby+forstader. Ionity, Eon, Clever osv... er nødt til at gøre det samme for at vi kan få udbredt elbilen til alle.

  • 3
  • 0

Hvis folk vil udskifte deres fossil-SUV med en el-SUV, er det fint for mig. Det er tilstrækkelig målopfyldelse. Jeg synes ikke, at man skal begrænse incitamentet ved at straffe dem for ikke at have købet en mere økonomisk elbil.

Nu er der jo også forskel på effektiviteten mellem el-SUV'ere. En Tesla Model Y kører 25% længere per kWh end Audi e-tron sportback som på alle møder kan sammenlignes. Producenterne skal ikke have lov til at sove i timen når den gælder om at gøre bilerne energieffektive. Der er stadig mange steder vi spilder strømmen selvom en elmotor er 95+ effektiv.

  • 9
  • 0

Der er flere forrykte ting i denne aftale.

  1. Straf til hybridbiler der kører langt på literen, Toyota Yaris hybrid stiger 16.800 og den rene benzin Peugeot 208 falder 9000!
  2. Straffen er med tilbagevirkende kraft, det er indregistrering datoen der er afgørende. Jeg sidder med en underskrevet slutseddel på en Yaris Hybrid, der først leveres i februar. Skal jeg pludselig af med 16K ekstra?

Yaris'en er den der stiger tredjemest, kun overgået af Mustang og Cayenne? Yaris hybrid stiger mere end alle diesel og benzin biler!

  • 5
  • 2

Straffen er med tilbagevirkende kraft, det er indregistrering datoen der er afgørende. Jeg sidder med en underskrevet slutseddel på en Yaris Hybrid, der først leveres i februar. Skal jeg pludselig af med 16K ekstra?

Der er i aftalen en undtagelse for aftaler, der allerede er indgået, for biler, der vil stige i pris. Her kan man åbenbart få afgiften beregnet efter gamle regler. Altså ikke blot den foreløbige afgift, mens man venter på, at skat får opsat nye systemer, men også den endelige afgift. Jeg kender dog ikke de nærmere betingelser for at komme ind under denne undtagelse.

  • 4
  • 0

Så nogle tanker har de da gjort sig, spørgsmålet er bare om det er nok. Hvis du ser på Teslas ladenetværk bare i San Fransisco så har Tesla 50+ ladestationer med mindst 8 ladestandere. Hvis/når EU bliver ligeså stort et market for Tesla vil de gøre det samme her, så en by som København vil få op til 10 ladestationer i indreby+forstader. Ionity, Eon, Clever osv... er nødt til at gøre det samme for at vi kan få udbredt elbilen til alle.

Jeg tror ikke, det er lynladere, der kommer til at mangle i hverdagen. Hvis man bruger lynladning i hverdagen, er det efter min mening symptombehandling på manglende muligheder for destinations- og hjemmeladning (eller et voldsomt stort dagligt kørselsbehov).

Det er destinations- og hjemmeladning, der først og fremmest skal være på plads for at få en hverdag til at fungere for de fleste. Det skal være muligt at slutte bilen til ladning, der hvor den alligevel holder parkeret i langt de fleste af døgnets timer, uden at man skal springe rundt og flytte bilen, når den er færdig.

  • 15
  • 0

Jeg kender dog ikke de nærmere betingelser for at komme ind under denne undtagelse.

Aftalen siger således:

"Aftalepartierne er enige om, at ændringer i registreringsafgiften har virkning for biler, der indregistreres fra fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020. Indtil de nødvendige regelændringer er vedtaget og trådt i kraft, vil biler m.v. i en overgangsperiode blive afgiftsberigtiget efter de gældende regler. Efter lovens ikrafttrædelse vil der ske eventuel tilbagebetaling til og efteropkrævning fra den, der har pligt til at afregne afgiften. Det forventes, at ændringerne i registreringsafgiften kan systemunderstøttes og dermed træde i kraft den 1. juni 2021".

Betyder det ikke, at forhandleren (som er den, der afregner afgiften) enten vil få tilbagebetaling eller en efteropkrævning, når reglerne er på plads? Det vil jo nok på en eller anden måde blive indarbejdet i priserne for biler, der indregistreres efter 18. december - og som enten vil blive solgt for billigt eller for dyrt.

  • 0
  • 0
  • Yaris hybrid får en CO2 afgift på 86 x 250+afgift = 21.500 + ~10.000 = 31.500.
  • Peugeot 208 får en CO2 afgift på 124 x 250+afgift = 31.000 + ~ 15.000 = 46.000

Yaris er stadig bare en benzinbil med et batteri fra en elcykel. Det er op til Toyota for 15.000 at lave et velfungerende hybridsystem. EU giver dem forøvrigt også penge til at lave deres hybrid systemer på 95 €/g CO2 under 95 g/CO2. Dette giver en støtte på 6.400 DKK. Altså har Toyota nu 21.400 danske kroner til at lave deres hybridsystemer for. Du som forbruger sparer ydligere nogle hundrede kroner om året på at kører længere på litteren.

Men vi kan jo ikke blive ved med at støtte benzinbiler derfor må du næste gang ud og se på en plug-in elbil eller en ren elbil.

  • 9
  • 1

Det skal være muligt at slutte bilen til ladning, der hvor den alligevel holder parkeret i langt de fleste af døgnets timer, uden at man skal springe rundt og flytte bilen, når den er færdig.

Hvilket i øvrigt kunne være en ide for Elon Musk. I stedet for at gøre bilerne selvkørende med mennesker indeni, så lav et program, så bilen kører til side når batteriet er fyldt op. Måske endda med et signal til næste i køen.

  • 5
  • 2

Generelt er der jo tale om afgiftsstigninger på de mest grønne biler, men til gengæld er det lovende at der ryddes op i reglerne så alle plus og minus mht airbag, radioer, NCAP er væk. Forhåbentlig forsvinder DAB kravet også.

En Hybridbil er ganske fin, og hvis man kunne flytte pendler-kørsel over på hovedsagelig el-drift er det meget positivt, som #12 Morten Karlsson beretning bevidner.

Hvad der nu bliver den endelige afgift må jo afvente hvad der bliver vedtaget. Der har på det seneste været en del forskel på hvad der meldes ud og hvad der reelt bliver lov.

  • 2
  • 2

Hvilket i øvrigt kunne være en ide for Elon Musk. I stedet for at gøre bilerne selvkørende med mennesker indeni, så lav et program, så bilen kører til side når batteriet er fyldt op. Måske endda med et signal til næste i køen.

Næ, der skal bare være ladestandere nok. Ladestandere er så billige i forhold til bilens pris, at det simpelthen ikke giver mening at lave kunstig knaphed på ladestandere, og så bagefter finde på alle mulige krumspring for at symptombehandle på knapheden.

  • 10
  • 1

Du forbigår helt ændringen i den nye aftale.

Benzinbilen Peugeot 208 bliver 9000 billigere Hybribbilen Yaris bliver 16.800 dyrere, selvom den via hybrid systemet kører længere på literen og udleder mindre CO2. Den er grundlæggende en mere klima venlig bil.

  • 2
  • 2

II Bahnsen, Plug-in "elbilerne" kommer hurtigt til at koste mere i Danmark. Så det det bliver kun i 2021 og 2022 at Plug-in overhovet giver mening at kikke på i Danmark.

Det er jo hjernedødt at give yderligere 33.000 til 129.000kr i rabat til store tunge PHEV SUVhele næste år, og så faldende derfra.

Det er et klart forkert signal til befolkningen, og et benspænd til elbiler, at sætte priserne ned på ICEV og PHEV. Hvis ikke man kan forstå det, kan man jo bare kikke på salget af ICEV da den sidste regering satte afgifterne ned.

.

Nogle mener altså at hybridbiler er vejen frem, men flere ICEV biler falder også i pris. Ifølge FDMs udregninger falder en ICEV Skoda Octavia 1.5 TSI Style næsten 30.000kr fra 304.045 kr. til 276.648 kr. Det får næppe mange til at lægge yderligere 30.000- oveni, for i stedet at købe en tilsvarende BEV.

  • 3
  • 1

Ja, og som jeg skrev, indeholder aftalen også en undtagelse til dette.

...og nu fandt jeg den. Nederst på side 10:

"Der vil blive udarbejdet overgangsordninger, så fx de nye regler vedrørende registreringsafgift ikke får virkning for køretøjer, for hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem en forhandler og en slutbruger senest dagen inden fremsættelse af lovforslaget den 18. december 2020."

https://www.skm.dk/media/7753/aftaletekst-...

Så kan man jo fantasere om tolkningen af den passus. Skal undtagelsen også gælde for biler, der med de nye afgifter vil falde i pris? Der står ikke, at den ikke skal...

  • 3
  • 0

Politikerne er lykkedes til fulde med at flytte fokus fra det faktum, at der køres for mange ICEV kilometer herhjemme, til at blive et spørgsmål om hvor mange af de biler som de definerer som værende grønne, der skal være på de danske veje i 2030.

At påstå disse relativt få, såkaldte grønne biler, skulle give en kraftig reduktion i udledningerne fra persontransporten, bare ved at få disse ekstra biler oveni nuværende antal af ICEV, viser at der er noget helt, helt, galt.

Det er antallet af ICEV(kilometer) der skal reduceres. De skal enten helt undværes, eller erstattes af noget bedre, hvis vi vil have udledningerne fra persontransporten ned.

.

Den danske bilpark vil ifølge Energistyrelsen vil vokse med cirka 700.000 frem mod 2030 – fra i alt 2,7 til 3,4 millioner biler.

  • 5
  • 7

Benzinbilen Peugeot 208 bliver 9000 billigere Hybribbilen Yaris bliver 16.800 dyrere, selvom den via hybrid systemet kører længere på literen og udleder mindre CO2. Den er grundlæggende en mere klima venlig bil.

Yaris Hybrid er en benzinbil. Længere er den ikke. Har selv haft en. Derfor er det udelukkende benzinforbruget der skal afgøre hvilken behandling bilen skal have. Hvordan den opnår et lavt forbrug er irrelevant og der skal ikke gives ekstra blot fordi der ligger et batteri i bilen.

  • 18
  • 2

Næ, der skal bare være ladestandere nok. Ladestandere er så billige i forhold til bilens pris, at det simpelthen ikke giver mening at lave kunstig knaphed på ladestandere, og så bagefter finde på alle mulige krumspring for at symptombehandle på knapheden.

Ja og når man ser hvor mange timer en gennemsnitsbil holder stille, så er ladetiden fuldkommen ligegyldig.

Hurtigladere er fint langs motorvejen og måske et par steder i storbyen til taxa mv., men ellers skal man egentlig ikke bruge dem hvis der rent faktisk var nok langsomme ladestandere.

  • 17
  • 0

Har jeg ret i at der skal sættes en million ladestationer op?

Hvad med dem der bor i lejlighed? Skal de ned og flytte bilen for at lade andre komme til? "Time slot kl 21 til 24".

  • 3
  • 12

Har jeg ret i at der skal sættes en million ladestationer op?

Hvis det står til mig, skal det være i den størrelsesorden, ja.

Hvad med dem der bor i lejlighed? Skal de ned og flytte bilen for at lade andre komme til? "Time slot kl 21 til 24".

Det er jo netop det, man undgår ved at have ladestandere nok.

Det er også bedre for vores overordnede elsystem, at alle kan være koblet til "altid". Så kan vi flytte ladningen hen på de tidspunkter, hvor der er mest el til rådighed og/eller nettet er mindst belastet.

Hvis vi kun har et begrænset antal ladestandere, som skal holdes i gang hele tiden for at alle kan nå at lade, har vi skabt et konstant forbrug, som vi ikke kan flytte rundt på. Så er vi nødt til at fyre en eller anden fossilbrænder op for at producere el til elbilerne, samtidigt med, at vi 4 timer senere har uudnyttet overskudsstrøm i systemet, fordi det er blæst op. Det er ikke hensigtsmæssigt.

  • 13
  • 1

Det er jo det, alle byboerne på etagerne er bange for. At de er nødt til at lade på de dyre tidspunkte hvor folk laver mad 😊

  • 2
  • 8

Har jeg ret i at der skal sættes en million ladestationer op?

Hvis der i 2030 er 1 million elbiler, så er der nok 1,5-2 millioner ladestandere fordelt i private hjem, udlejningssommerhuse, ved virksomhedere, ved indkøbsmuligheder, på havne, ved lufthavne, banegårde og penlerpladser osv... Dertil kommer diverse tankstationer langs motorveje, infaldsveje til storbyer og hvor folk ellers tanker i dag...

Hvis der i 2050 er de 3,3 millioner elbiler som der forventes, så er der naturligvis endnu flere ladestandere fordelt rundt omkring i det danske land...

  • 11
  • 0

Det skal vi da naturligvis selv

ja da, brugerne altså! Evt. kan el-leverandørerne 'lægge ud' og dernæst opkræve beløbet vha. at et tillæg til el-prisen...præcis som benzin/diesel-sælgerne gør.

Jeg tror du glemmer at det egentlig vil være nok at lade med et "230 V stik".

Så spørgsmålet er hvor dyrt det egentligt vil være at opsætte et "ultra-slow" ladestik ved samtlige p-pladser (ved etageejendomme) når vejen alligevel skal graves op (så er alle p-pladser i hvert fald klar til 2025 uden problemer)

Mit største problem når jeg skal lade pt. er i øvrig andre elbiler der holder uden at lade ved en ladestander. (Det har ikke engang gidet at sætte ladekablet til)

Næste skridt kunne være noget "trådløs" ladning så man bare skulle parkere og så klaret de inteligente systemer om man havde behov for at lade og hvornår der var plads i nettet.

  • 1
  • 2

Jeg tror du glemmer at det egentlig vil være nok at lade med et "230 V stik".

Når først du er færdig med at etablere forbrugsafregning på en stak 230V stik, og du har trukket en tilstrækkeligt kraftig forsyning, så de alle kan begynde at bruge strøm på samme tid, når folk kommer hjem fra arbejde, så vil du sandsynligvis opdage, at du kunne have fået en tilsvarende flok ægte ladestandere med indbygget forbrugsafregning og load balancing for cirka de samme penge.

  • 12
  • 0

Hvis der i 2030 er 1 million elbiler, så er der nok 1,5-2 millioner ladestandere

Enig. Jeg tror det vil ske helt af sig selv. Formentlig faktisk endnu flere. Der vil ikke være mange parcelhuse uden opladningsmulighed. Jeg har selv to til familiens biler og det vil de fleste andre med egen parkering hjemme også have om 10 år. Dertil kommer arbejdspladserne - det er stadig lidt trægt på min arbejdsplads; men jeg skal nok få dem overtalt inden der er gået 10 år. Fruen har allerede på sin arbejdsplads. Og så kommer alle de standere, som skal benyttes ifm etagebyggeri, ved fritidsaktiviteter, ved indkøb, hoteller, parkeringshuse, restauranter, sommerhuse osv oveni. Gyldne tider for trikkerne :o)

Hos Clever koster sådan en kasse 8K hvis der ikke skal graves - det er 2 procent af bilens pris eller ca merprisen for en metallak... Jeg ved godt at der skal graves og gøres ved mange steder; men det vil oftest være hvor omkostningen skal deles mellem flere.

  • 8
  • 0

Jeg har svært ved at se problemet, mht ladestandere?

Langt hovedparten af en personsbils levetid holder den stille.

Anlæggelse af lade-standere er en relativ beskeden omkostning, som hurtigt blivere billigere hvis der skal anlægges flere.

1/3-faset 6-32A er indbygget i CCS-standarden.

HVis man ikke vil have en el-bil så "lader" man være (pun intended), og betaler det det koster at køre synfuel istedet.

Dem som pendler langt regelmæssigt, bor typisk ikke i en tage-ejendom. De skal bruge en 11kW lader som giver dem +400km/50kWh på en nat. Not a problem - det har de i deres bolig / rækkehus. Det koster 6-12 kkr at opsætte, og dækker optil 2 biler.

Dem som bor i etageejendomme arbejder relativt set i nærheden, har mange gange ikke 2 biler, og kan dermed klare sig med 230VAC enkelt-faset standere til opladning. 1 eneste 32A gruppe giver 15stk. 6A-16A/230VAC standere med samlet ladekapacitet på 22kW => optil 1000km fra 22:00 til 06:00.

Opsæt der hvor der er enkelt-fasede ladestadnere nogle få 22kW men giv dem dobbelt afregnings-pris og jeg vil garantere dig for at folk kun bruger de billige langsomme 6A-pladser. 230VAC/6A pladser kan også opsættes på arbejde.

Langt de fleste ladeboks producenter understøtter last-deling imellem boksene - og alle anvedte professionelle bokse gør det.

Betal transport-tarrif efter maks-forbrug i timen/dagen/kvartalet, så folk har incitament til at lade langtsomt - det bruges på fjernvarmenfronten, der betaler man nogle steder for peak-effekt men har brugt, uden at folk løfter et øjenbryn - det ville uden tekniske problemer kunne implementeres herhjemme, med nuværende måler-stand.

Betal el-afgift efter aktuelt CO2-last af el for at fremme grøn omstilling til el - det har vi vendt til hudløshed. Igen teknisk muligt, allerede idag.

  • 6
  • 1

1-6 til politikerne. Det er alligevel overbevisende, og så i et ingeniørforum.

Ikke noget at sige til at menigmand ikke gennemskuer deres fadæser på næsten alle områder, gang på gang på gang på ....

😂🤣😂

.

Hold godt fast i bordet, nu kommer Co2 reduktionerne straks rullende, så vi bliver helt høje af iltmætning i blodet.

  • 1
  • 5

Hej.

Så fik jeg læst aftale-teksten om det som rød blok blev enige om. Min reaktion er "tjah... bum bum ". Med det mener jeg at der - set fra mit synspunkt - er mange gode ting men også dårlige ting i i aftalen.

Der er flere gode ting i aftalen. F.eks kan de relevante politikere stadig se visse grønne fordele i plugin-hybrider. Det kan jeg også selv. Og mange elbiler bliver ikke betydelig dyrere ved årsskiftet. Det var der ellers lagt op til. Men sådan som jeg læser det vil elbiler under 400.000 kr få pålagt afgifter senere i dette årti. Og disse afgifter bliver større og større frem mod 2030. Det er noget lort, da disse elbiler efter min mening bør være uden afgifter indtil "solen brænder ud ". Så må staten efter min mening finde finde indtægter på anden vis.

Der er andre dårlige ting i aftalen. F.eks burde det vedtages, at der lægges 2 kroner mere i afgift på 1 liter benzin og 2 kr mere i afgift på 1 liter diesel, da dette bl.a. kan motivere personer med plugin-hybrider til at køre mere på el og mindre på benzin/diesel. Så jeg synes der er flere dårlige ting i aftalen.

Men jeg synes at FDM, jeg og mange andre nu skal lade politikerne være i fred indtil vi nærmer os pitstoppet i 2025. Så i de kommende år vil jeg ikke sende nye breve om personbiler til politikerne. Dog ved jeg ikke om jeg gør det hvis der kommer en ny blå regering men det bedste er sgu at lade politikerne være i fred og så lade den lovgivning stå uforandret indtil pitstoppet i 2025. Der er nemlig brug for ro på området, hvor lovgivningen ikke ændres så tit som førhen.

Kærlig hilsen Jan, Ideudvikler, Projekt Trafiksikkerhed

  • 5
  • 7

Mon ikke der er nogen der har stillet det samme spørgsmål for 100 år siden, da binzinbilen slog igennem... Undskyld, men hvem skal betale for de 1000 tankstationer der skal placeres rundt omkring i landet...

ja, det var jo så nogenlunde, hvad jeg forsøgte at adressere i #85? Også dengang var svaret vel, at benzinselskaberne/'standerejerne' 'lagde ud' og derpå indregnede omkostningen i salgspriserne!? ;) Og samme princip har været gældende lige siden, når det kommer til anlæg af nye tankstationer, afvikling af udtjente samt vedligeholdelse af eksisterende. Og således bør det også blive, selvom der strømmer ('pun intended') elektroner ud af ledningen.

  • 4
  • 0

Det er antallet af ICEV(kilometer) der skal reduceres. De skal enten helt undværes, eller erstattes af noget bedre, hvis vi vil have udledningerne fra persontransporten ned.

Helt enig, og det vil også ske af sig selv. Før jeg fik Tesla 3, kørte vores Sharan (bil1) ca. 15000 km årligt og vores Skoda Citigo (bil2) 12000 km årligt. Nu kører Teslaen 21000 km årligt og Citigo'en 4000 km årligt.

Så ja, vi har stadig 2 biler, men ingen gider køre i ICE'en. Mit bud er at en "bil1-elbil" erstatter flere km, end vi lige regner med.

  • 11
  • 2

Med et indlæg i elbildebatten om at afgiftsfrie elbiler er noget legetøj politikerne giver til de rige, for at landet kan fremstå grønnere.

Berlingeren 7-12-20

  • 3
  • 6

Som andre allerede har pointeret, så er der stor forskel på hybridbiler. Til at starte med er der plugin hybrider versus dem, der kun oplades af bremseenergi (f.eks. Toyota). De sidstnævnte er reelt benzinbiler med marginalt bedre benzinøkonomi, så de burde beskattes om rene benzinbiler (hvor der allerede skelnes på km/l).

Plug-in hybrider har også meget forskellig rækkevidde på ren el. Hvis man ikke skelner på dette, kan man f.eks. sætte et ladestik i en hybrid, der kun kan køre 1-2km på ren el, og kalde det en plug-in hybrid. Det giver ikke meget mening, at det skulle give en større afgiftsnedsættelse.

  • 8
  • 0

kommentar #96 (og tilsvarende) tyder på, at han har (en del) ret! :))

Nej, kommentaren tyder på at når folk først har elbil, så foretrækker de kørsel i den - det er ret ligegyldigt hvilken elbil vi snakker om her - du vil se samme anekdotiske fremstilling for folk med leaf, eup, egolf (kender et par stykker) osv.

De marginale driftsomkostninger er ens for begge biler - så derfor tager man den som har komfort, automatgear, og ikke larmer og lugter :-)

Det ses netop af at der før var to ICE-biler - hvor den ene havde højere marginal omkostninger, nu er der to biler med ensartede marginal-omkostninger. Så kører man da klart i "ellert'en" med den bedste komfort. Og man er altså ikke rig fordi man har en elbil i Model-3 klasse. Det er en mellemklasse bil, når du tager helhedsbrillerne på og inddrager de besparelser som følger med.

Der skete i øvrigt det samme hos os. Polo'en som før var den bedste med DSG-gear, cruisecontrol, klimaanlæg osv. blev med det samme vraget til fordel for elbilen. Der gik så ikke lang tid - så havde vi to elbiler.

  • 12
  • 0

Det er antallet af ICEV(kilometer) der skal reduceres. De skal enten helt undværes, eller erstattes af noget bedre, hvis vi vil have udledningerne fra persontransporten ned.

Efter min hustru anskaffede sig en elcykel, er stort set al transport til/fra arbejdet foregået på den (6-7 km hver vej). Hun har således reduceret antal kørte ICE-kilometer, da hun før oftest tog microbilen frem for cyklen uden hjælpemotor.

  • 8
  • 0

Når først du er færdig med at etablere forbrugsafregning

Burde vi ikke arbejde på at undgå seperat forbrugsafregning ?

Jeg har skrevet/foreslået i en anden debat at betalingsparkeringspladser kunne have et simpelt stik på 3,7KW og at man så betalte 5 kr/time ekstra for at parkere på de pladser.

P-automaterne står der alligevel, og det kan ikke koste mange software udvikler kroner at programmere et "Jeg har elbil" ikon på de eksisterende touch screens hvor man i forvejen taster sin nummer plade.

Folk der bor i "små stakkede kuber" må lære sig at lade op på deres arbejdepladser. Hvor de så tilgengæld burde kunne lade med skatterabat, på bruttolønsordning.

Jeg kan virkeligt ikke se hvorfor vi absolut skal plastre landet til med fordyrende teknologi for at lave individuel forbrugsafregning med det ene formål at brødføde en masse af profit hungrende mellemled.

  • 6
  • 3

Jeg har skrevet/foreslået i en anden debat at betalingsparkeringspladser kunne have et simpelt stik på 3,7KW og at man så betalte 5 kr/time ekstra for at parkere på de pladser.

I områder, som i dag ikke har betalingsparkering, vil det da være lidt voldsomt at skulle til at betale 60 kroner hver nat for at parkere bilen, alene fordi parkeringspladsen har fået lademulighed, hvis man ikke er i nærheden af at bruge en mængde el, der berettiger denne pris.

  • 5
  • 2

I områder, som i dag ikke har betalingsparkering, vil det da være lidt voldsomt at skulle til at betale 60 kroner hver nat for at parkere bilen, alene fordi parkeringspladsen har fået lademulighed, hvis man ikke er i nærheden af at bruge en mængde el, der berettiger denne pris.

Derfor skrev jeg også dette:

Folk der bor i "små stakkede kuber" må lære sig at lade op på deres arbejdepladser. Hvor de så tilgengæld burde kunne lade med skatterabat, på bruttolønsordning.

Dermed kan antallet af personer der er udfordret siges at være godt reduceret.

Folk uden arbejde kan godt tænkes at have mulighed at finde en times tid i løbet af ugen til at lade på en lynlader.

De med arbejde uden fast arbejdssted og som samtidigt bor i lejligheder er nok de eneste der reelt får brug for en dyr individuelt afregnet ladestander hvor de parkerer.

Men:

Lad dog os med egne indkørsler og dem med mulighed for at lade på arbejdspladsen, altså de af os som har har råd, anskaffe de første elbiler. Og så lade resten tøffe rundt i deres gamle levetids forlængede fossiler.

Det første mål må være at få folk til at lade være med at købe nye/ny-brugt fossil afbrænder og så bare holde liv i deres gamle biler indtil der kommer relevant elbil.

Dertil kommer jo at vi ikke alle skifter til elbiler, baseret på 2014 teknologi, indenfor de næste to dage.

Jeg tænker i hvertfald at folk der bor i små stakkede kuber uden mulighed for at oplade på arbejdspladsen, godt må vente et par år med at anskaffe en elbil hvis de ikke kan leve med at skulle forbi lynladere hele tiden.

Men mon ikke fremtidens elbiler bliver med 2021+ batteri teknologi ?

Lynladning 350KW på Ionity kan i princippet give omkring 500 km på et kvarter, såfremt batteriet kan følge med.

Det skal nok komme!

Så hvorfor skal vi lave en dyr ladeinfrastruktur der er tilpasset at skulle servicere 2 millioner elbiller baseret på teknologi-årgang 2014 ?

  • 1
  • 6

No more bread? Let them eat cake.

Haha - God one-liner reference :-)

Jeg står dog ved udsagnet selvom jeg risikerer guilloutinen. En M3 SR+ er billig i drift, vedligehold og afskrivninger, og helhedsøkonomien er derfor som en mellemklassebil med de nuværende om kommende afgifter.

En golf koster ca. 310kkr, en passat 410kkr, en M3SR+ ligger i dette interval. MEn er noget billigere i drift og service. OG nu er M3 jo i den øvre ende af de "normale" ellerter - ID3, Kona, Leaf mfl. ligger lavere endnu. Hvis man køber bil, men ikke kigger på total-økonomien sammen med ens bank, tjaae så fortjener man jo det man får.

  • 11
  • 1

Så hvorfor skal vi lave en dyr ladeinfrastruktur der er tilpasset at skulle servicere 2 millioner elbiller baseret på teknologi-årgang 2014 ?

Øhh, fordi den netop IKKE er dyr? Og fordi elnettet skal levere den samme energi gennemsnitsligt uagtet hvilke standere som opsættes - eneste forskel er hvronår nettes kapacitet udnyttes.

MEn for sjov skyld kom med bud på hvad en Fossil-tankstation koster - lad os tager udgangspunkt i en Ingo med 4 standere. HVad koster den i afskrivninger, areal-leje, miljøgodkendelse og drift per år - og hvormange biler serviceres der per år?. Eller vi kan bare tage udgangspunkt i dækningsbidraget på en tankstation - det må ca være det samme inkl. ejers kapitalsafkastkrav og løn - er der nogen som kender det? 3%? 5%? Altså reelt kender DG på bezin og diesel-salg på ubemandende tankstationer.

Hvs det er 3%, så ville min gamle diesel-hakker bruge 3-4.000kr på af betale tankstationen for dens ydelser i bilens levetid - jeg tænker det er i den omegn. Det er ikke voldsomt langt fra infrastrukturen til en lader hos private.....

  • 7
  • 0

Fik søgt for sent på DG: jf. et andet forum ligger den omkring 70-150 øre pr liter. Dvs. 10-15% - altså er det i snit dyere at betale en tankstation for dens ydelser for en ICE-bil, end det er at bekoste og opsætte en privat ladestander.

Derfor skal tankstationerne bare leve deres tid og udtjene deres grej - resten klares af en 16A-gruppe, en boks og et stik, og noget 4mm2 kabel. MEn der bliver nok nogle ledige forurende grunde bagefter.

  • 7
  • 1

Derfor skrev jeg også dette:

Ja, baseret på en eller anden knaphed på ladepladser.

Hvorfor skal vi have den knaphed? Det er jo en kunstig, selvvalgt knaphed. Og den begrænser samfundets muligheder for at udnytte VE-elektricitet, når den er til rådighed.

Een gang til: En god lademulighed koster ganske få procent af prisen på en elbil. Har man råd til elbilen, har man også råd til en god lademulighed. Der er stort set intet at spare på discountløsninger.

  • 4
  • 0

Hvorfor skal vi have den knaphed? Det er jo en kunstig, selvvalgt knaphed. Og den begrænser samfundets muligheder for at udnytte VE-elektricitet, når den er til rådighed.

Hvorfor skulle det være et "stort" problem at "kun" 75% af elbilerne står tilsluttet og klar til at suge vindmøllerne baglæns ?

Hvorfor bruge mange penge på at grave alle de snævre by gader op for at opsætte ladestandere til de sidste 25% ?

Folk må selvfølgeligt godt selv bekoste det, men det giver på ingen måde mening at tørre regningen af på andre bare fordi man ikke selv gider bruge 15 minutter på at lynlade 1 gang om ugen.

Vi snakker jo i sidste ende op mod 1,5 millioner biler der næsten altid er tilsluttet, mod 1/2 million der ikke er fast tilsluttet.

Når disse sidste biler lynlader helt uden skelen til vind og vejr, vil op mod halvdelen af strømmen være dækket direkte ind af sol+vind, den sidste halvdel af tiden suger de strømmen ud af de øvrige 1,5 millioner tilsluttede elbiler. (virtual power plant)

Allerede i dag kan vi få 250/350 KW opladning på superchargers og biler med batterier der kan tåle at lynlade i det tempo de første 150 km. Næste generationer af batterier vil være endnu bedre.

At det reelt kun er Tesla (og lidt porche) der laver elbiler der kan lade med 250/350KW skyldes udelukkende at den gamle bilbranche ikke ønsker at levere elbiler der er brugbare. Sølle 100KW på ID3 er en JOKE, men ID3 er i det mindste en af de "bedre"

Efter min mening er det uhensigtmæssigt spild af penge at opbygge en massiv infrastruktur der skal servicere elbiler der bevidst er bygget med begrændsende gammel teknologi årgang 2014 !!

Een gang til: En god lademulighed koster ganske få procent af prisen på en elbil. Har man råd til elbilen, har man også råd til en god lademulighed. Der er stort set intet at spare på discountløsninger.

For os med egen indkørsel, og på mange arbejdspladser er det/kan det være meget billigt at lave ladestik, men de behøver jo ikke koste få procent af bilens pris når de kan laves ligeså godt for væsentligt mindre.

For folk i boligområder med store releativt åbne parkerings arealer og i parkeringskældre til lejligheder, er det ikke specielt dyrt med dedikerede ladestik. Men behøver de bestå af andet end end bimåler og et CEE stik i et aflåst skab der passer til den nummer plade p-pladsen tilhører.

Hvorfor dog brødføde alskens mellemhandlere mere end højest nødvendigt ?

Det er egentligt dette er der mit anke punkt.. !!

Individuelt ad-hoc afregning er voldsomt fordyrende, ladestrøm inkl afgifter og moms koster under 1 krone, men sælges som var det gulbarrer.

  • 2
  • 5

Folk må selvfølgeligt godt selv bekoste det, men det giver på ingen måde mening at tørre regningen af på andre bare fordi man ikke selv gider bruge 15 minutter på at lynlade 1 gang om ugen.

Jeg skulle godt nok ikke nyde noget af udelukkende at lade en elbil på lynlader, ikke så meget på grund af tidsforbruget, men mere fordi det vil være at påføre batteriet et ekstra unødigt slid.

Samme holdning burde dem som ikke har mulighed for langsom-opladning også have, både pga. økonomi og miljø (meget hurtigladning = større slid på batteri = kortere levetid).

Så hvis man er seriøs omkring at bilparken skal gå over til eldrift, så må man også tage den omkostning med som gør det praktisk muligt og økonomisk og miljømæssigt forsvarligt.

  • 5
  • 0

Jeg skulle godt nok ikke nyde noget af udelukkende at lade en elbil på lynlader, ikke så meget på grund af tidsforbruget, men mere fordi det vil være at påføre batteriet et ekstra unødigt slid.

Korrekt batterier baseret på gammel 2014 teknologi døjer lidt med ekstra slidtage ved hurtigladning ift langsom opladning.

De er dog bedre end 2012 teknologi, 2018 er bedre end 2014 og nyeste skud på stammen fra 2020 er sikkert bedre endnu.

Dertil kommer at elbiler model 2012-2014 var med små 18-24 Kwh batterier, ja selv Tesla Models S var "kun" 60-75 Kwh, men selv der kan vi se at tendensen var at større batteri pakker kan klare slidtage ved hurtigladning bedre end små.

Hvad får dig til at tro al batteri udvikling stopper her, samt batterierne i elbil anno 2030 bliver med 2014 batterier ?

Dertil kommer at elbiler model 2012-2014 var med små 18-24 Kwh batterier, ja selv Tesla Models S var "kun" 60-75 Kwh.

I dag, 8 år senere kommer er små batterier 35-50 Kwh og de store 60-100. Tager vi en 10 års fremskrivning, så mon ikke vi om 10 år anser 50 kwh som små batterier og 200+ kwh som normen i større biler?

Det er ikke kun Tesla der udvikler batterier, der er mange fabrikanter og de arbejder alle benhårdt på at forbrede alle aspekter af batterierne, inkl. problematikken omkring slidtage.

Hvis du i 2030 køber en elbil med 650km rækkevidde og den 20 år senere kun kan klare 450 km fordi du udelukkene har hurtig ladet. Så vil den i 2050 stadigt være bedre end de fleste fabriksnye elbiler på gaden i dag.

Hvad skulle på nogen som helst måde kunne retfærdiggøre at vi opbygger infrastuktur så den i 2030 er klar til at håndtere 2012 problematikker, som på det tidspunkt ikke længere er relevante?

  • 2
  • 0

Korrekt batterier baseret på gammel 2014 teknologi døjer lidt med ekstra slidtage ved hurtigladning ift langsom opladning.

De er dog bedre end 2012 teknologi, 2018 er bedre end 2014 og nyeste skud på stammen fra 2020 er sikkert bedre endnu.

Dertil kommer at elbiler model 2012-2014 var med små 18-24 Kwh batterier, ja selv Tesla Models S var "kun" 60-75 Kwh, men selv der kan vi se at tendensen var at større batteri pakker kan klare slidtage ved hurtigladning bedre end små.

Hvad får dig til at tro al batteri udvikling stopper her, samt batterierne i elbil anno 2030 bliver med 2014 batterier ?

Dertil kommer at elbiler model 2012-2014 var med små 18-24 Kwh batterier, ja selv Tesla Models S var "kun" 60-75 Kwh.

I dag, 8 år senere kommer er små batterier 35-50 Kwh og de store 60-100. Tager vi en 10 års fremskrivning, så mon ikke vi om 10 år anser 50 kwh som små batterier og 200+ kwh som normen i større biler?

Det er ikke kun Tesla der udvikler batterier, der er mange fabrikanter og de arbejder alle benhårdt på at forbrede alle aspekter af batterierne, inkl. problematikken omkring slidtage.

Hvis du i 2030 køber en elbil med 650km rækkevidde og den 20 år senere kun kan klare 450 km fordi du udelukkene har hurtig ladet. Så vil den i 2050 stadigt være bedre end de fleste fabriksnye elbiler på gaden i dag.

Hvad skulle på nogen som helst måde kunne retfærdiggøre at vi opbygger infrastuktur så den i 2030 er klar til at håndtere 2012 problematikker, som på det tidspunkt ikke længere er relevante?

Præcis. Blandt andet derfor venter jeg også med at købe elbil, for ikke at stå der med forældet teknologi.

  • 2
  • 7

Men behøver de bestå af andet end end bimåler og et CEE stik i et aflåst skab der passer til den nummer plade p-pladsen tilhører.

Ja de gør! Det skal være et rigtigt type-2-stik. Merprisen er godt givet ud på at have noget som er lavet til hyppige tilkoblinger og på at undgå at have diverse mormorkabler med effektelektronik liggende ude i regnen. Det koster ikke ret meget mere at gøre det rigtigt.

Vi er i den helt fantastiske situation at alle nye elbiler i Europa har valgt samme standard til AC-ladning. Så skal Danmark ikke gå enegang.

  • 2
  • 0

er altid forældet imorgen, er en god leveregel at undgå at leve efter.

Angsten for at givet penge ud til noget, man tror der bliver bedre af, at man venter, bygger på,at man altid har købt med hjertet, så skuffelserne derfor er presente.

Har man råd til fejltagelser er problemet minimalt. Men er det teknologskift til el biler frem for benzin biler skal man nok overveje.

Der er gennemsnits alderen og middellevetiden for benzin nogenlunde kendt, men erfaringerne med prisen og levetiden på elbatterierne er ukendt, men omvendt burde en elmotor kunne holde længere

https://www.motormagasinet.dk/article/view...

Et tal, der har ligget temmelig stabilt siden slutningen af 1990’erne, er den såkaldte middellevetid. Det er en levetid, der fortæller, hvor lang tid der går, før kun halvdelen af en årgang af nyregistrerede biler er tilbage. Her ligger tallet på omkring 15 år, viser tallene fra Danmarks Statistik.

  • 2
  • 3

Korrekt batterier baseret på gammel 2014 teknologi døjer lidt med ekstra slidtage ved hurtigladning ift langsom opladning.

Sjovt at Tesla så stadig skriver følgende på deres hjemmeside:

Har Supercharge påvirket mit batteri? Batteriets maksimale opladningshastighed kan falde lidt efter et stort antal højhastighedsladninger, som f.eks. ved Superchargere.

Link til kilde

Jeg har også set flere rapportere at en stor andel hurtigladning reducerer max ladehastigheden på Tesla (inkl. Model 3). BMS'en skruer tilsyneladende ned for ladehastigheden i disse tilfælde for at skåne batteriet. Hvorfor skåne batteriet for noget hvis det ikke tager skade af det?

Jeg har heller ikke set nogle troværdige kilder sige at hurtigladning ikke skader/slider batteriet mere end langsom-ladning.

Selv med den batteriudvikling der foregår nu kan jeg ikke forestille mig at vi i min levetid kommer ud over det problem med li-ion batterier.

En af de store problemer med biler i større byer hvor folk ofte bor i lejligheder, som på nuværende tidspunkt ikke har en oplagt mulighed for langsom-ladning, er jo den lokale luftforurening. Hvorfor så ikke få plastret disse områder til med langsom-ladere så man giver beboerne et incitament til at skifte til elbil så luftforureningen kan reduceres?

  • 2
  • 2

Sjovt at Tesla så stadig skriver følgende på deres hjemmeside:

Sjovt nok, at det Tesla skriver, stemmer over ens med det jeg skriver

De er dog bedre end 2012 teknologi, 2018 er bedre end 2014 og nyeste skud på stammen fra 2020 er sikkert bedre endnu.

Hvilket betyder at de ikke har elimineret udfordringen med lynladning og degradering endnu, men at de kontinuerligt og ligesom alle andre producenter konstant arbejder på forbedringer.

Hvorfor skåne batteriet for noget hvis det ikke tager skade af det?

Hvor skrev jeg at det ikke tog skade?

Jeg kom endda med et eksempel hvor en elbil anno 2030 ville miste omkring 1/3 del af sin batterikapicet over 20 år ved udelukkende hurtigladning.

Men også at betteripakkerne i 2030 biler må antages at være så store at de selv efter 20 år og 1/3 reduktion af kapacitet, stadigt vil være bedre end langt de fleste af de elbiler der sælges i dag.

Hvorfor så ikke få plastret disse områder til med langsom-ladere så man giver beboerne et incitament til at skifte til elbil så luftforureningen kan reduceres?

Hvis folk der bor i små stablede kuber selv vil betale for at der opsættes lade standere så vil jeg på ingen måde stoppe dem. Men hvorfor skal "min" skattebetaling gå til at løse de problemstillinger folk har påført sig selv, ved vælge at bo på den måde ?

Ikke mindst: Hvorfor skal folk der ikke har bil, forære "dig" en ladestander ?

Ellers, så fordi det er billigere at lade de første 1-1,5 millioner elbiler blive købt af folk der allerede i dag har nem adgang til opladning, via egen indkørsel, eller på arbejdet.

  • 3
  • 1

Hvis folk der bor i små stablede kuber selv vil betale for at der opsættes lade standere så vil jeg på ingen måde stoppe dem. Men hvorfor skal "min" skattebetaling gå til at løse de problemstillinger folk har påført sig selv, ved vælge at bo på den måde ?

Fordi det er nu engang sådan vores samfund er skruet sammen, der er utallige eksempler på offentlige udgifter til specifikke borgergrupper som betales over skatten, hvorfor skulle dette emne være anderledes?

Man kunne også spørge hvorfor der i det hele taget skal gives tilskud, enten i form af biddrag eller skatterabatter, generelt til elbiler, offentlige ladestandere og strømmen som bruges til opladning af disse?

Hvorfor skal "min" skattebetaling gå til de folk som vælger at købe en elbil?

  • 1
  • 3

"Hvad ikke alle kan få skal ingen have" er åbenbart denne regerings ufortalte motto. Det gælder Minkpelse, det gælder lækre Sportsvogne ligesom der nu også lægges op til det samme omkring gode eksamner. Og alt "i den bedste mening" og i ly af den opgejlede klimakatastrofe og COVID-19 hyseriet. Som Joseph Goebbels sagde: Når først vi har fået gjort dem bange, kan vi gennemføre ALT."

  • 1
  • 9

Du er min helt

To rockere bliver ofre for en bilbombe i slutningen af krimien Det onde netværk. Den ene er endda præsident for White Sharks, og nu skal de begraves i stor stil. Så her begynder Nemesis, og kriminalassistent Bjørn Agger og hans kollegaer må fortsætte opklaringen af bombeattentater, likvideringer, bandeopgør, hævnaktioner, kvindehandel, ulovlig prostitution, narkotikasmugling og alt det andet, de møder i deres daglige arbejde på Station City i København.

  • 1
  • 8

Bjarke har lidt problemer med geografi (forskellen mellem Nr. Herlev og Borup (Nordsjælland)) og tydeligvis også med citater.

Vores famile har trukket campingvognen rundt i stort set hele Danmark, og har været ude i verdenshjørnerne, dog ikke med vognen på Christiansø 😊

Imidlertid er Nordsjælland nok det område vi har gjort mindst ud af, men alligevel har vi været igennem Borup nord for Ringsted - Køge motorvejen, altså byen som vi kender fra kemien. Så jeg tænker hvor den anden Borup i Nordsjælland mon ligger?

  • 0
  • 5

Nu er det jo ikke ligefrem i går, at Borup (mellem Skævinge og Gørløse i Nordsjælland) første gang optræder på kort. Det eksisterede allerede i 1682 https://da.wikipedia.org/wiki/Borup_(G%C3%...

Måtte lige studere kortet nærmere, og ja - der går en Borupvej mellem Skævinge og Gørløse, endda med en sidevej hvor MC Pink Panthers bor, og det ser hyggeligt ud. Er Borup så svinget fra maskinsnedkeriet og til flaskegenbruget?

  • 0
  • 2

Er Borup så svinget fra maskinsnedkeriet og til flaskegenbruget?

Når man kommer til Borup enten fra Skævinge, Harløse eller Gørløse, så møder man et byzoneskilt hvorpå, der står Borup. Mon ikke det er der, bebyggelsen Borup begynder? Som svar på dit spørgsmål, så fylder Borup lidt mere.

I øvrigt lå der et mejeri mellem Gørløse og Borup: Borup mejeri (der er nu et lille bryggeri på matriklen). Lidt tættere på Borup finder man Øllingegård økologiske mejeri, hvor der tilfældigvis er 3 vindmøller. Lidt østligere (ca 5 km) ved Solrødgård ligger der også 3 vindmøller. For nogle er det svært at kende forskel på de 2 lokationer.

/Bjørn

  • 3
  • 0

(men det er vel også negativt) 🤔

Overhovedet ikke, men når jeg skriver Borup(Nordsjælland) så burde der ringe en klokke. Aha, han mener nok ikke Borup nede ved vestmotorvejen. Eller hvad skulle jeg have skrevet for at gøre det endnu mere tydeligt?

/Bjørnm

  • 2
  • 0

Skal denne tråd virkelig handle om Borups geografiske beliggenhed og Bjørn Aggers navnesammenfald med en fiktiv figur?

  • 9
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten