Ny asfalt skal spare danske bilejere fem pct. brændstof
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny asfalt skal spare danske bilejere fem pct. brændstof

Illustration: Bluejava, BigStock

En ny type asfalt vil kunne spare bilerne for fem procent af deres brændstof ved at reducere rullemodstanden mellem dæk og vej.

Det er resultatet fra Rose-projektets forskning, som er blevet til i samarbejde mellem RUC, DTU, Vejdirektoratet og en række private firmaer, fortæller DR.

Forskningslederen forklarer overfor Ingeniøren, hvordan den nye asfalt skiller sig ud fra den nuværende:

»Den er anderledes på flere punkter. For det første har man gjort stenene mindre, så overfladen er mere jævn,« forklarer Jeppe Dyre, leder af projektet og professor i fysik på RUC.

»Der er dog det oplagte problem, at man også skal kunne bremse, så der er sikkerhedsmæssige krav, der skal overholdes,« fortsætter han.

Han forklarer, at de faktisk forsøgte med endnu mindre sten, men gik lidt op i størrelse igen.

»Når man bruger mindre sten, skal de også være hårdere for ikke at blive slidt for hurtigt. Så stensammensætningen er ændret. Det er bitumensammensætningen faktisk også. Den energivenlige asfalt indeholder noget mere bitumen end standard-asfalt,« siger Jeppe Dyre.

50 km test

Næste skridt er at få den nye klimavenlige asfalt ud på de danske veje. Der planlægges nu at belægge 50 km vej.

Det er dog endnu uvist, hvor teststrækningen skal ligge, da opgaven først skal i udbud, men både Vestmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen er i spil, skriver Danmarks Radio.

Det er stykker, hvor asfalten alligevel skulle skiftes – og den klimavenlige asfalt har kun en ekstraregning med på 3,1 millioner kroner, hvilket dækkes af Den Grønne Klimapulje.

Staten betaler – du sparer

Camilla K. Andersen, afdelingsleder i Niras, fortæller, at siden den nye asfalt koster fem pct. mere end traditionel asfalt, men altså sparer bilisterne fem pct. af deres brændsel. På den måde kan asfalten faktisk finansiere sig selv:

»Alene benzinbesparelsen kan i et samfundsmæssigt perspektiv få det til at løbe rundt. Så CO2-besparelsen er faktisk gratis, når man gør det på den her måde,« siger Camilla K. Andersen til DR.

Hun understreger dog samtidig, at regningen flyttes fra forbrugerne og til staten, så det i praksis ikke er omkostningsfrit.

Læg hellere den fantastiske asfalt på cykel stierne ved de københavnske indfaldsveje.
bilister og brugere af offentligt trafik vil falde over hinanden for at få lov til at benytte denne super komfortable mulighed.
Da vi allerede ved at fremtiden for små ture er lette elektriske hybrid køretøjer er der absolut ingen grund til at tøve.

Og så bliver det ikke sølle 5 prosent der Co2 der bliver sparet her.
Sidegevinster er mindre bil trængsel, forurening, støj.

  • 3
  • 4

Jeg har aldrigt forstået at man ikke bare laver motorveje i fordybninger/rør, sådan at kørsel i f.eks. modvind begrænses.
Kan tydeligt se på brændstof økonomien om der er mod, med eller sidevind, når jeg kører på motorvej (økonomimåler).
Kører jeg fra vest mod øst og retur en dag med vestenvind, kan jeg se på brændstofforbruget ved samme hastighed, at det er ca. 2/3 af forbruget i medvindskørsel end modvindskørsel.

Mange steder graver man meget jord op ifbm. etablering af motorvejen. Denne jord kunne man bruge som støj/vind vold langs motorvejen.

Tænker at besparelsen på brændstof vil være væsentligt højere end de 5% ifbm. ovennævnte...

  • 3
  • 1