Ny app skal være med til at give festivalgæster bedre lyd
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny app skal være med til at give festivalgæster bedre lyd

Roskilde Festival publikum

De fleste ihærdige koncertgængere render indimellem ind i den frustrerende oplevelse, at lyden ganske enkelt ikke er god nok. Bassen kan være for gennemtrængende, diskanten for skarp, eller det samlede lydbillede ikke tilpas fintunet.

Skulle nogen stå med den oplevelse på dette års Roskilde Festival, behøver de ikke nøjes med at dele frustrationen med deres venner. Ved hjælp af få klik på deres Android-smartphone bliver det nemlig muligt straks at give sin mening til kende takket være den nyudviklede app Roskilde SoundRate, som Netværk for Dansk Lydteknologi lancerer i forbindelse med festivalen, og som skal være med til at forbedre musikoplevelsen på festivalen fremover.

Lydhukommelsen er kort

»Ideen med app'en er at opsamle vurderinger af lyden på forskellige parametre. Det kan være omkring lydkvaliteten og selve oplevelsen. På den måde får vi en mulighed for at vide, hvordan publikum oplever lyden, og der er Roskilde Festival en unik mulighed. Det er jo som ét stort livelaboratorium,« fortæller netværkets direktør, Jan Larsen.

App'en er foreløbig klar i en betaversion på Google Play, men når Orange Scenes velkendte profil rejser sig over Dyrskuepladsen i Roskilde, ligger app'en klar som en del af udbuddet i festivalens 'app center' på labs.roskilde-festival.dk, ligesom der vil være linket til den fra festivalens officielle app.

Fordelen ved den digitale løsning er, at det bliver umiddelbare reaktioner, som publikum kan bidrage med, allerede mens de står til koncerterne.

»Menneskets lydhukommelse er ikke særlig lang. Derfor er det vigtigt at opsamle informationerne hurtigst muligt, og der er en mobil-app særdeles brugbar. Samtidig regner vi med, at vi kan få mere respons, end hvis vi sendte spørgeskemaer ud efterfølgende,« forklarer Jan Larsen.

Vil sikre bedre koncertlyd

App'en er del af et større arbejde i netværket, som er støttet af en bevilling fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen i perioden 2009 til 2014 med henblik på at gøre Danmark til et af de førende lande i verden, når det gælder viden, forskning og uddannelse inden for lydteknologi.

En del af netværkets arbejde går på at sikre danske koncertgængere bedre lyd, når de ofrer penge på at høre musikken live frem for via forskellige elektroniske afspillere derhjemme.

»Jeg vil dog lige sige, at Danmark generelt er rigtig godt rustet med gear og lydgrej på de forskellige spillesteder, men det betyder ikke, at det ikke kan gøres endnu bedre. Både for spillestedernes og for publikums skyld,« fastslår Jan Larsen.

Roskilde Festival er valgt som udgangspunkt for netværkets undersøgelse, da man her får adgang til et stort antal udendørs scener og tusindvis af publikummer. Senere fortsætter arbejdet p å spillesteder inden døre.

Udfordringen er at hente oplysninger om den menneskelige vinkel på koncertoplevelsen.

»Der findes allerede en masse standarder for, hvordan godt lydudstyr designes. Så det handler om at få nogle flere konkrete målinger på en række parametre. For en ting er at have en standard, men hvordan lyder det faktisk blandt publikum? Det kræver store mængder data - og data af høj kvalitet - at opnå denne viden, og det arbejder vi på,« siger Jan Larsen og fortsætter:

»Der er rigtig mange faktorer i spil, når publikum vurderer en koncert. Det er ikke altid sådan, at en koncert bliver oplevet som god eller dårlig alene på grund af lyden. Måske øllen er særlig kold og god, eller vedkommende har haft en dårlig dag. Derfor er det vigtigt, at vi får hentet så store mængder data ind, at vi kan filtrere de andre faktorers indflydelse fra i ligningen. Og det er der, vores app kommer ind i billedet,« forklarer Jan Larsen.

Ekspert-ører vurderer lyden

Når datamaterialet er indsamlet via app'en, bliver det efterfølgende renset gennem statistiske analyser, og resultaterne bliver derefter holdt sammen med objektive og fysiske målinger af lyden på festivalen, som Netværk for Dansk Lydteknologi planlægger.

»Vi kommer til at lave en række målinger med forskelligt udstyr, hvor vi opsamler den fysiske lydrespons. Det kan være i form af frekvensgange, lydtryk, og hvordan lydtrykket fordeles over scenen,« fortæller Jan Larsen.

Sideløbende med dataindsamling via app'en bliver lyden på Roskilde Festival vurderet af et ekspertpanel fra Delta SenseLab, der giver lyden score på forskellige skalaer, hvilket resulterer i en statistik, som giver udtryk for en objektiv vurdering af lydkvaliteten, som derefter bliver sammenholdt med publikums subjektive input og de konkrete lydmålinger fra festivalpladsen.

Arbejdet med lydmålinger og bedømmelser på Roskilde Festival er et skridt på vejen, men der venter fortsat meget arbejde forude for at optimere lydoplevelsen for danske koncertgængere.

»Vi har fundet ud af, at der er behov for et rigtigt stort antal målinger, hvis vi skal kunne sige noget fornuftigt om lydkvaliteten på festivaler og spillesteder. Vi har sat temaet på dagsordenen og arbejder ihærdigt med det, men der er stadig et langt stykke vej endnu. Vi håber dog at have data nok til at kunne holde en ny konference omkring november eller december,« fortæller Jan Larsen med henvisning konferencen Bedre Livelyd, som netværket afholdt i begyndelsen af april.

»Håbet er, at vi til sidst kan ende med en række anbefalinger og ny knowhow, som branchen kan arbejde videre med. Hvordan det så skal sættes i spil, er op til de enkelte firmaer og spillesteder at finde ud af,« siger han.

Kommentarer (5)

Hvordan bliver der taget højde for App-brugere, der står tæt på scenen, og andre, der eventuelt står langt væk? Der kan være bedømt helt forskelligt på de forskellige akustiske parametre betinget af, hvor man som tilskuer står henne.

  • 0
  • 0

Det er fuldstændigt korrekt som Torstein Bodason skriver, at der er store forskelle afhængige af placering. Vi registerer placering dels ved GPS (hvis signal), dels ved at brugere på et kort angiver sin placering.

  • 0
  • 0

Hejsa.

Jeg ser det her som et super tiltag. Der vil altid være nogen som ikke kan lide bandet og har fået en varm øl, men jeg tror at med tilpas mange tilbagemeldinger vil man kunne aflæse tendenser.

Jeg har ikke selv nogen løsning, men i de projektbeskrivelser jeg har læst fra dansk lydteknologi savner jeg, at der bliver skelnet mellem system og mixtekniker.

Som mixtekniker kommer man til et anlæg og skal mixe det band, der spiller nu. Man har ingen mulighed for at ændre på anlæggets faserespons, allokering af energi, dækning og spredning. Anlægget hænger hvor det hænger og det må man leve med. Det eneste systemværktøj til rådighed er en EQ hvor man, til en vis grænse, kan styre spektralresponsen på bekostning af endnu et fasedrej. Dvs. at man som mixtekniker kan sende et flot mix ud af sin mixer, der havner i et anlæg, der på ovenstående parametre er dårligt og så er der ikke meget man kan gøre.

Som systemtekniker afleverer man et anlæg til mixteknikeren, men man har ingen indflydelse på mixet. Dvs. skæve balancer mellem instrumenterne, volume og signalbehandling af de enkelte kanaler er helt ude af ens hænder.

På festivaler hvor nogle bands lyder godt og andre ikke gør det skyldes det somregel forskellen på mixteknikerne. På festivaler hvor alt lyder dårligt eller halvdårligt skyldes det somregel systemet.
Rigtig mange "målinger" fra denne app vil også tegne en tendens over dagen, der så, måske, kan tilskrives lydsystemet.

Igen og igen mixer jeg selv i telte hvor de øverste kasser spiller lige direkte ind i teltet fordi Nordic har hængt deres XLC op med 120 graders spredning. I den situation kan man ikke lave god lyd, men kun mindst dårlig lyd. Lydfirmaerne er alt for ofte både leverandør og konsulent for arrangørene og sjovt nok anbefaler de den løsning de har på hylden.

Et anlæg, der passer til opgaven af den rette type og afleveret godt er første skridt på vejen til god lyd. Andet skridt er det mixteknikerne vælger at sende ind i anlægget og tredje skridt i debatten kunne være hvad musikerne vælger at sende ind i mixeren. Jeg ser tit at 2 parter har gjort ALT hvad de kunne for at lave den gode lyd og så fejler det groft i et eneste led og så er det spilt indsats for de 2 andre parter. Ja tak til mere synliggørelse og debat om hvor det går galt.

Hvis der er noget jeg kan gøre skriver I endelig. Jeg kan multitrack optage mine koncerter og gør det hver gang. Dybest set kan vi måle hvad der kom ind i mikrofonen, hvad jeg gjorde ved det og hvad der slutteligt kom ud i rummet.

Jeg mixer afslutningsshowet på Arena.

Vh Tue.

Tue@lydmand.dk
FoH Eric Gadd, Outlandish, Xander, Ankerstjerne, Rasmus Walter mf.

  • 0
  • 0