Ny app skal guide bilisterne gennem vinterglatte veje

Fremover kan bilisterne med appen Vintertrafik finde frem til, om vejene er glatte, inden de bevæger sig ud i det danske vintervejr. Appen vil orientere om glatføre, trafikmeldinger, seneste saltning og vise livebilleder fra mere end 200 webkameraer langs vejnettet.

Appen er baseret på samme indhold som hjemmesiden Vintertrafik.dk, som i tilfælde af voldsomt vintervejr har op mod 200.000 brugere om dagen. Ligesom hjemmesiden opdateres indholdet fra 1.oktober til 30. april med informationer fra Vejdirektoratet, Sund og Bælt samt landets kommuner.

Intentionen har været at designe et system, som ved et klik på et ikon i øverste hjørne gør det nemt at skifte mellem informationer om trafikmeldinger, saltning, glatføre, temperaturmålinger af vej/luft, vindretning/styrke og ‘live’-billeder, der opdateres fra 400 kameraer hvert 20 sekund.

Den grønne veje indikerer, at der er normalt føre efter årstiden. (Screendump) Illustration: Screenshot

Ved saltning og glatføre ændrer vejene farven. F.eks. betyder en rød vej, at saltning eller snerydning er i gang, en gul vej, at der er saltet inden for de seneste 12 timer, en mørkegrøn vej, at der saltet inden for seneste 48 timer, og en lysegrøn vej, at der er saltet for mere end to døgn siden.

Generelle meldinger om føret på vejene og trafikmeldinger om kødannelse, spærring, uheld og lignende i området kan findes med et træk af en sort bjælke i bunden af skærmen.

Appen er gratis og kan hentes i App Store eller Google Play.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"F.eks. betyder en rød vej, at saltning eller snerydning er i gang, en gul vej, at der er saltet inden for de seneste 12 timer, en mørkegrøn vej, at der saltet inden for seneste 48 timer, og en lysegrøn vej, at der er saltet for mere end to døgn siden."

Er det bare mig, eller er det stik modsat de intuitive farver? For mig er en grøn vej lige blevet ryddet og en gul har ligget længe hen.

  • 0
  • 0

Nu har man igen ikke lavet en app til windowsphone! Vi er trods alt en hel del, der bruger disse meget udmærkede mobiltelefoner.

  • 0
  • 0

Helt enig Jens. Jeg ville også opfatte rød som vejen endnu ikke er saltet (det kan selvfølgelig være farligt at salten ikke har nået at virke)

  • 0
  • 0

Den er kun til glæde for salt-mafia'en. Ødelægger bilerne, skader dyr og ødelægger miljøet. Besynderligt, at De Grønne ikke har overfaldet salthysteriet herhjemme.

  • 0
  • 0

Al ære og respekt for den hjælp det kan være med disse apps. Jeg undrer mig blot over hvordan vi i gamle dage overhovedet kunne lave vores daglige gøremål da vi ikke havde disse apps. Senest nu kan man låse sin cykel med en app, for ikke at tale om dørene til ens hjem eller bil. Det bringer minder om den norske sketch om hvordan en bog fungerer.

  • 0
  • 0

Der har i årevis eksisteret en app til Android, der netop hentede disse data fra VD. Den var ubeskriveligt langsom og selv på 7/2 Mbit/s måtte man påregne at lade appen hvile 3 minutter mellem hver kort interaktion.

Hvis denne er opbygget på samme opskrift, kan det være ligemeget.

Jeg er desuden enig i, at farverne som beskrevet er ulogiske, men mener nu også de plejer at være omvendte (logiske) på vintertrafik.dk som vel bruger samme kort. Desuden mangler andre og mere relevante oplysninger, end blot tid siden saltning: - Snedybde - beregnet udfra mængde falden nedbør, reduceret ved snerydning. Angiver 'usikker' ved fygning. Er kun nødvendig første 24 timer efter nedbør, men fortæller mere end 'sidst saltet', særligt når man bør i områder, der ikke saltes ofte. - Fygning - beregnet udfra vindhastighed og vindretning, angiver risiko for fygesne på kørebanen, når en kraftig vind blæser på tværs af vejen, og temperatur med videre muliggør megen snefygning. - Prognose - det kan vel ikke være for vanskeligt med en prognose, der bygger på vejrudsigt og planer for snerydning. Det er rart at vide om man kan komme frem, men man vil vel også gerne hjem igen.

Altså med andre ord, skulle de snakke sammen med DMI.

Oplysningen om, hvornår der sidst er saltet, er i min verden ikke brugbar. Jeg skal nok køre forsigtigt. Men jeg vil gerne vide, om jeg kan komme frem, eller om alt er væk under et meter tykt lag af sne. Nogle vintre kunne vi nøjes med snerydning efter første nedbør, og så var der ikke meget mere i det. Sidste vinter (forår) var der udpræget fygning, og allerede en halv time efter snerydning var alle tegn på, at snerydningen var foretaget fuldstændig væk. Samtidig varierede snedybden meget i forhold til stedet, hvilket gjorde det vanskeligt at vurdere fremkommeligheden ved destinationen. Det kunne ovenstående måske hjælpe på - 'sidst saltet' kan i hvert fald ikke.

  • 0
  • 0

jeg har ofte et ønske at rejse fra A til B og vælger transportmidlerne varieret.

På rejseplanen.dk med tilhørende app få jeg 15 dataleverandørenes oplysninger samlet i 1 oversigt. Rejseplanen.dk kan give mig oplysningen om at bus 52 nok er 5 min forsiket i ankomst til Gislum. Jeg behøver ikke at bekymre mig - den er der lige om lidt og jeg skal nok nå til Aalborg til tiden. Alle data er aggregeret. Det er det vi har edb til - vi gider ikke at bruge humanintelligens til det. Sådan bliver livet lettere. Hurra for datamaten.

Bevæger jeg mig på vejen føler jeg tilbage til centraleuropas "Cuius regio, eius religio" fra 1550erne. I min naive tro ville jeg mene at jeg med Trafikken.dk (som hjemmeside eller app) var godt rustet og fik samlet alle relevante data. Men nej, Vejdirektoratet præsenterer kun data for udvalgte veje. Kommunale byggeprojekter og de forhindringer det medfører er ikke medtaget. Nogle dele af Denmarks befolkning bor på en ø - kan jeg se informationer om færger? delvis. Skal jeg køre over Skive eller kan jeg komme med på Hvalpsundsfærgens 9:30 afgang? Kronpris Fredriks Bro eller færgen ved Kulhuse? Det ser ud til at vejdirektoratet er anser Ærø som en relevant nok destination. Vi må går ud fra t Karsten Landro har en anden opfattelse af forholde og sydfyn style.

...og nu en ny app om glatføre? Jeg troede at trafikken.dk indehold alle relevante data for min rejse fra A til B. Helt rolig VD, jeg satser fortsat på sund fornunft og skotøj til dytten efter vejrlig.

Jeg har købt mig en routingsoftware til mit apparatus og jeg er faktisk ret glad for det. Det er fair nok at softwareleverandøren tager en ekstrapris for at min dims få de seneste nyheder om den aktuelle situation (lunkning af veje, ufremkommenlig på veje pga uheld mv.) - sådan er kapitalisme. Prøvevis har jeg også abonneret på dem. Datagrundlagget er dog mild sagt underjordisk ring. Har jeg andre muligheder end at tænde for radion og fortolke sprogets ekvilibristers udtalelser af "burkabilister, kiggekøer, morgenkys og generte lyskurv i chokoladekryds"?

og nej VD skal ikke udvikle deres egen routingsoftware. De skal bare stille os andre deres offentlige viden aggregeret i et forståeligt format tilgængelig - til glæde for os alle.

Jeg har større og større respekt for shipping og ligistikfolk. Hvad må det være besværligt at lave en route for min elektronikdims fra frabrikken i Ningbo, China til butikken i Løgstør, Himmerland.

BTW: Der kan findes grunde til at Københavns Kommune har været med til "I bike CPH" cykelroutingsoftware i konkurrence til et specialeprojekt Cykel Copenhagen - kommercielle cykelroutingprodukter kunne jeg ikke hitte.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten