FN's organ for international luftfart, Icao, blev torsdag enige om, hvad de selv kalder 'en historisk aftale' om en global reduktion af CO2-udledningen fra flysektoren.
Aftalen, som har været meget længe undervejs, er dog først bindende fra 2027.
Konkret er der tale om en slags markedsbaseret kvotesystem, Corsia, med udgangspunkt i et tidligere vedtaget mål om, at CO2-udledningen fra fly skal toppe i 2020 og derfra ikke må vokse mere.
Ordningen starter forsigtigt ud som en frivillig pilot-fase i 2021-2023, efterfulgt af en – stadig frivillig – første fase frem til 2026.
Læs også: Rapport: Flyindustrien halter 12 år efter CO2-mål
Først i 2027 og frem til 2035 er det obligatorisk for landene at være med i kvoteordningen.
Flyudledning ude af kontrol
Den danske miljøorganisation Det Økologiske Råd er dybt fortørnet over aftalen, som har været udskudt flere gange.
Læs også: USA varsler nye emissionskrav til fly
»Aftalen harmonerer slet ikke med de mål, der blev sat i Paris-aftalen, og den betyder, at udledningen fra flysektoren stadigvæk reelt er ude af kontrol,« siger Jeppe Juul, der er transportmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Han forklarer, at efter at Icao tidligere havde besluttet, at al vækst i flybranchen skulle være CO2-neutral efter 2020, så har organisationen nu i stedet besluttet at lave en frivillig aftale frem til 2027.
Læs også: International luftfart skal have CO2-neutral vækst fra 2020
Kan købe billige kvoter
Rent praktisk vil flyselskaberne frem til 2027 – hvis de har lyst – kunne købe billige CO2-kvoter for at kompensere for en del af den øgede CO2-udledning. Efter 2027 bliver det et krav.
»Vi har brug for, at flytransporten mindskes eller at fly hurtigt bliver markant mere brændstofeffektive. Og på sigt får vi brug for at bruge ikke-fossile brændstoffer. Intet af dette leverer aftalen, og det er nu op til EU at sikre en start på denne udvikling,« siger Jeppe Juul.
Læs også: CO2-skatten på din flybillet sparket til hjørne endnu en gang
EU har tidligere udskudt at lade flytrafikken være del af kvotehandelssystemet, mens man ventede på en global aftale.
Efter indgåelse af aftalen skal EU nu hurtigt beslutte, om denne udskydelse skal annulleres, vurderer Jeppe Juul.
Forkælet branche
»Det er globalt set en forkælet branche, der modtager betydelig direkte og indirekte offentlig støtte og som heller ikke betaler brændstofafgifter. Uden effektiv handling er det en gøgeunge, der truer med at fortære en meget stor del af det råderum, vi har for fortsat udledning af CO2,« påpeger Jeppe Juul.
Læs også: Luftfarten presser på for grøn jetfuel
Beregninger lavet af organisationen ICCT viser, at flybranchen med aftalen frem til 2035 kun kommer til at betale 3 pct. af de omkostninger, der reelt er på grund af flyenes klimabelastning.
Luftfartens CO2-udledning står for cirka 2 procent af den samlede globale udledning af drivhusgasser.
Den reelle klimaeffekt er dog sandsynligvis højere, da eksperter mener, at CO2-udledningen gør mere skade, når den forekommer oppe i flyhøjde.
