Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Langt om længe er det lykkedes at indgå en politisk aftale, som skal sætte en smule fut i salget af elbiler. Det er gået så godt som i stå, efter at der ved indgangen af sidste år kom en mindre registreringsafgift på batteribilerne.

Afgiften skulle efter planen været steget løbende, men nu fastfryser regeringen sammen med de radikale og Socialdemokratiet satsen på 20 procent. Der forbliver den, indtil der er solgt 5.000 elbiler regnet fra 1. januar 2016, dog seneste til 1. januar 2019, hvor den stiger til 40 pct.

Samtidig indfører partierne et særligt fradrag til batteribiler, herunder hybridbiler, der kan oplades. Det lyder på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh. Den sidste grænse skal særligt fremme salget af små og mellemstore batteribiler.

Aftalen var for hård

»Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget,« siger skatteminister Karsten Lauritzen i sin pressemeddelelse om aftalen.

»Vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget,« tilføjer han.

Socialdemokratiet glæder sig over aftalen, men havde dog gerne set, at den gik endnu længere, skriver skatteordfører Jesper Petersen på Twitter.

Også den radikale partileder Morten Østergaard glæder sig over aftalen.

Der er også ros fra de grønne organisationer og fra Dansk Elbil Alliance, som konstaterer, at der i de næste to år stort set ikke vil være afgifter på elbiler i mellemklassen.

SF's ordfører, Lisbeth Bech Poulsen, konstaterer derimod, at aftalen er uambitiøs, og at der sælges 5000 fossilbiler om ugen i Danmark.

Der blev i første kvartal 2017 solgt knap 60.000 nye biler i Danmark, en stigning på 15 pct. i forhold til sidste år.

Læs også: Elbilerne udebliver: Om 13 år er 92 procent af transporten stadig kulsort

Energistyrelsen forventer, at Danmark vil have 135.000 elbiler i 2030. Det vil til den tid svare til fire procent af bilparken.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der blev i 2016 solgt 1.262 elbiler i DK - så reelt set er vi nede på 3.738 nye elbiler, før skruen strammes igen. Regeringens eget Klimarådet peger på at vi skal have 1.000.000 elbiler i DK, for at nå landets klimamål...
Mon Opel, Nissan, Hyundai, Kia, Tesla, BMW, VW mfl. gider besvære sig med at lancere nye elbiler i DK, når de ved at salget stopper igen efter 3.738 enheder?

  • 30
  • 3

Vi har ikke en regering, men en flok bogholdere, med en kuglestøder, som den der har mest erfaring i at "få noget fra hånden"!
Alt drejer sig om økonomi og det endda kun på den ultra korte boldbane.
Vi har super dygtige firmaer der kan producere vindmøller og satelit udstyr, men vi har ikke en transport politik eller energipolitik - overhovedet.
Som i ingen overhovedet!!!

  • 36
  • 5

Enig, men antallet på de 5000 biler kan altid sættes op. Det kommer til at ske.... 40% i afgift holder ikke. I resten af verden belønner man befolkningen for at skifte til EV. I DK belønnes befolkningen for at købe små latterlige æsker der sviner, er designet til at holde 5 år/100kkm og krøller sammen som sardindåser ved ulykker. Hvad med en gradvis indfasning af øgede afgifter på benzin og diesel? Bare 1kr/l giver 3 mia i kassen om året. Sammenholdt med den nye 20% beskatning uden loft på antallet, vil det for alvor kunne sætte gang i salget af elbiler, til glæde for alle i det danske samfund!

  • 23
  • 3

Og ikke en snus mere , hvem vil stå ved lynladeren og tanke sin middelklassebil når, man ved ,at fyren i luksus øsen ved siden af ,der øjensynligt aldrig har manglet noget, har købt denne billigere ,fordi han havde pengene til at gribe muligheden , sandsynligvis kan idioten ikke en gang lade være med at prale med den gode handelsmand han er.
den mærkelige måde at føre afgiftspolitik på skader mere end den gavner,den tilgodeser kun opportunisterne , og får manden med den almindelige økonomi til overhovedet ikke at overveje at købe sig ind i segmentet.det var det samme med nettoafregningen på solceller ,håndværkerfradraget og andre skattefinancierede tilbud der i hovedsagen og bedst kan udnyttes af folk der i forvejen bekæmper skattesystemet med alle juridiske våben.
Det burde ikke være et lotteri om man får afgift eller bil for sine penge på et givet tidspunkt eller 2 måneder før eller 3 uger efter.

  • 24
  • 6

Energistyrelsen forventer, at Danmark vil have 135.000 elbiler i 2030. Det vil til den tid svare til fire procent af bilparken.

Det er alt, alt for lidt. Det er jo hvad de har i Norge nu.

  • 25
  • 6

Hovsa der har da vist lige været en lobby inde og påvirke politikkerne især til gavn for hybridbiler :
1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh .

Jeg skrev faktisk til i hvert fald Martin Lidegård i 2015 efter debatten på ing.dk, dog ikke på grund af hybridbiler, selvom jeg egentlig synes det er okay at hybrider med et lidt større batteri får lidt fradrag. Her er hvad jeg skrev (beklager den lidt polemiske tone):

På en benzin-/dieselbil er tanken utrolig billig. Blot et stykke stål. Ulempen energimæssigt er at man ikke bare kan fylde energi på, det skal være i form af en forarbejdet væske som i fremtiden kun kan fremstilles under store energimæssige tab (jeg går ikke ud fra du mener at olieudvinding fra undergrunden er gangbar på lang sigt).

På en elbil er forholdet lige modsat - der skal tilføjes et dyrt batteri, men til gengæld er bilen enormt energieffektiv fordi ladningen kan fyldes direkte fra stikkontakten og ind i batteriet. Et batteri vil altid være dyrere end en tank, og det at der er fuld afgift på batteriet vil derfor altid tilgodese benzin-/dieselbiler.

Hvad med at give et fradrag for batteriet i registreringsafgiften?

Så kan folk betale fuld skrald på de smarte dimser i deres Teslaer (og i fremtiden Audi'er og Mercedes'er), mens selve batteriteknologien tilgodeses.

Hurtigt regneeksempel som illustration:

Det anslåes af analytikere at batteriet i en Tesla koster producenten 250 USD/kWh, så med 20% fortjeneste og 25% moms, bliver det til 209.000 kr. for en 85 kWh-model. Med 180% afgift bliver prisen 585.000, blot for batteriet. Der er håb om at batteripriserne måske halveres over de næste fem år, men det er stadig 585.000/2 = 292.000 for hvad der jo ikke er en kæmpe rækkevidde, men forhåbentlig blot det fremtidens elbil vil have som standard.

Tilsvarende koster tanken på en benzinbil måske højt sat 2000 alt inkl., dvs. 5600 med registreringsafgift, så elbilen er om fem år 286.000 kr dyrere før der overhovedet er bygget andet end energiforsyningen på den. Jeg har lidt svært ved at se hvordan den så kan blive allemandseje.

  • 28
  • 3

Ingeniøren udråbte som bekendt 2009 til at blive det år hvor elbiler for alvor slog igennem.
Siden fik vi et eksperiment der endte i et krak, men selvfølgelig kunne lederen af det kuldsejlede projekt bagefter få en bestyrelsespost i en offentlig virksomhed og igen tabe en masse penge, blot denne gang milliarder!
Så fik vi en afgiftsfritagelse der gav millionærer i Gentofte mulighed for at købe luksussportsvogne uden afgift.
Sidst har man fået en delebilordning i København som må have kostet på den anden side 100 millioner, formentlig penge som danske pensionsopsparere risikerer?
Det blev nævnt at der i de seneste måneder kun var solgt 3 elbiler til private, resten, et par hundrede, er med andre ord solgt til nogen der bruger andre folks penge.
Og nu følger så endnu en afgiftslettelse fordi nogen tror at elbiler er en god sag der bør fremmes, selvom resultatet blot igen bliver en skævvridning af afgifter uden at man opnår noget for miljøet ved det!

Så var de gamle molboer da vist klogere!

  • 11
  • 32

... så jeg synes et batterifradrag giver mening. Nu jeg regner efter giver 250 USD ~ 1737 DKK som jo næsten er 1700 DKK så det er tænkeligt man simpelthen har taget de 250 USD og regnet med dem indtil videre, som en nem sats.

Og igen, ja, man kan diskutere om elbiler skal beskattes på samme vilkår som fossilbiler, og timingen osv. Men jeg synes lige præcis batterifradrag giver god mening, så længe konkurrencesituationen er som den er.

  • 15
  • 0

Der står "dog seneste til 1. januar 2019, hvor den sigter til 40 pct." altså må der ske noget andet hvis vi når de 5.000 elbiler inden 1. january 2019.

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der sker når de 5.000 elbiler er nået, håber nogen kan hjælpe?

  1. Bliver registreringsafgiften, dagen efter målet er nået, sat op til 40%?
  2. Venter man til den 1. januar året efter, med at sætte afgiften op til 40%?

Eller noget helt tredje?

  • 6
  • 0

Tja, svaret er her:

Skulle måltallet blive opfyldt før 1. januar 2019, skal der lovgives om genoptagelse af indfasning af de
almindelige afgifter ved først givne lejlighed.

Håber det bliver korte process end normalt, ellers kvæler man da helt elbilsmarkedet når de 5.000 elbiler er solgt!

  • 3
  • 0

Man må jo se det positive i at der trodsalt bliver reageret fra Folketingets side.
Det er bare stadig forbandet ærgerligt, at man ikke formår at lægge en mere langsigtet plan.
Fint med en batterirabat, og fint at plugin Hybrider også bliver billigere. Jeg håber bare ikke at hybriderne indgår indgår i de 5000stk.
Jeg kan ikke lade være med at være lidt ærgelig, set fra mit private synspunkt.
Jeg turde ikke vente, da jeg købte min anden i3 i 2016, jeg ville ellers gerne have ventet på at man kunne købe i3 brugt med det store batteri, og 3 faset lader.
Det skal dog ikke afholde mig for at glæde mig idag.
Jeg var super tilfreds med min i3 igår, og det er jeg stadig idag.
Gad vide om batterirabatten også gælder for importerede brugte biler.
Jeg kunne godt se for mig at der nu kommer en del brugte elbiler til Danmark. Ikke at det som sådan er skidt, men staten går jo på den måde glip af momsen.

  • 4
  • 2

Igen en lappeløsning. Jeg har ikke købt solceller, fordi jeg kan "risikere" at der i morgen kommer en ny aftale, der vil være væsentligt bedre økonomisk. Jeg har ikke installeret jordvarme endnu, da der i morgen kan komme en bedre aftale. Jeg køber heller ikke en elbil, da der kan komme en ny bedre aftale om et halvt år.
Der mangler langsigtede planer/løsninger der gør, at den almindelige dansker tør investere i løsninger. Istedet bliver det bare en lang afventende tilbageholdenhed, da man Ikke kender de økonomiske konsekvenser. Og så fortsætter vi bare i den samme gamle rille, uden nogen form for fornyelse.

  • 24
  • 2

De skal vel bare markedsføres rigtigt: Mænd har benzin i blodet så elbiler skal markedsføres til damer - det har man i øvrigt vidst i over 100 år :-)

Så tror jeg mere på Jens Bækgaard.
Kom politikerne med en langsigtet udmeldning, som gradvis øgede afgifterne på Benzin og Diesel, så skulle der nok komme gang i salget.

Det der med benzin i blodet, er et ekko fra en svunden tid.
Unge mennesker idag gider ikke at skrue i biler, og moderne biler er heller ikke rigtig til at skrue i.
Hvis du spørger mig startede det med, at det blev økonomisk umuligt at skrue i sin scooter eller knallert, da politiet tager den andengang du bliver snuppet.
Derfor kører der meget få (ulovlige)knallerter rundt idag. Det kan man synes er godt. det er nok positivt for antal trafikdræbte.
En afledt effekt er bare, at det er et fåtal af unge(mænd) der interessere sig for motorer.

Elbilens manglende succes skyldes udelukkende usikkerhed over ny teknik og usikkerhed omkring økonomien. Og nu hvor afgifterne er lettet, om det er klogest at vente lidt endnu med at købe. Det kunne jo være at man kunne få fat i en Tesla model 3 til overkommelig penge vis man venter.

Ellers har jeg det lige som Lars Hastrup.
Jeg fatter ikke at der ikke er flere der er hoppet på elbilstoget.
Det er driftsikkert, billigt, og overordenligt behageligt.
Er det kun noget kvinder tænder på?
Nå ja, så er den også svinehurtig i optrækket.

  • 13
  • 2

Der mangler langsigtede planer/løsninger der gør, at den almindelige dansker tør investere i løsninger. Istedet bliver det bare en lang afventende tilbageholdenhed, da man Ikke kender de økonomiske konsekvenser. Og så fortsætter vi bare i den samme gamle rille, uden nogen form for fornyelse.

Det er netop det der er den langsigtede plan.

At fastholde folket i en verden uden fornyelse "Jorden er flad"
Således at Staten til evig tid kan suge afgiftskroner ud af lommen på folket.

For uha nej da:
Blå stue ønsker ikke at afskaffe asociale kopskatter til fordel for en flad % skat til alle, for så får pøblen jo flere penge til sig selv og velhaverne sættes op i træk procent.

Rød stue ønsker ikke at afskaffe asociale kopskatter for det "gavner jo miljøet"
(og sammen med en høj skat er der masser af andres penge, til at dele ud til diktaturstater og bekvemmelighedsflygtninge)

Alle partier har enkelt ting der er gode for samfundet, men alle partier har ret mange ting der er skidt for samfundet.

  • 3
  • 7

I artiklen "men nu fastfryser regeringen sammen med de radikale og Socialdemokratiet satsen på 20 procent. Der forbliver den, indtil der er solgt 5.000 elbiler regnet fra 1. januar 2016, dog seneste til 1. januar 2019, hvor den sigter til 40 pct."

Udmærket at de vil sætte afgiftsindførelsen i bero, men 5 K elbiler er en meget kortsynet plan. Grænsen burde være ved 100 K elbiler før afgiften diskuteres igen.

Det kan finansieres ved at stramme km/l kravet for at opnå miljørabat for diesel-biler. En ordning der hovedsagelig tilgodeser diesel-mikrobiler.

  • 12
  • 1

satsen på 20 procent. Der forbliver den, indtil der er solgt 5.000 elbiler regnet fra 1. januar 2016, dog seneste til 1. januar 2019, hvor den sigter til 40 pct."

Der har såvidt jeg kan se været 3 ordninger:
1) den gamle afgiftsfrie, med et middelmådigt salg
2) trappeordningen med +20% hvert år som har været en nær-katastrofe, da elbilers fald i kostpris ikke har fulgt med fantasierne
3) den nye med 20% nu og i 2018, og 40% derefter (fast?)
Ingen af dem har været markedsorienterede, men den sidste har dog en grad. Politikerne burde fra starten have vedkendt sig et støttebeløb, og løbende justeret afgiften så salget passede til støttebeløbet.

Det kunne jo være at man kunne få fat i en Tesla model 3 til overkommelig penge vis man venter.

Hvis man skal have en Model 3, skal man vist IKKE vente - nye danske Model 3-reservationer får svært ved at nå igennem i 2018. Der er omkring 400.000 reservationer i verden, og der kommer formentlig flere til når produktionen så småt går igang om nogle måneder, og bilerne kan ses i butikkerne. Men det er blot hvad Tesla kan producere i løbet af hele 2018, og kun hvis det går godt. Produktionsopstarten i 2017 kommer formentlig ikke til at yde væsentligt. De sidst komne reservationer kan derfor næppe nås at blive leveret før 2019 hvor de 40% afgift slår igennem.

"Hvorfor skulle fastfrysning af en afgifts %, der har stoppet salget, nu med et "sparke det igang""
Fordi afgiften altid kan blive værre - og det bliver den i 2019. Denne stop-and-go politik giver en kortsigtet ketchup-effekt, men flasken er næsten tom. Så salget stopper såmænd igen.

  • 10
  • 2

den mærkelige måde at føre afgiftspolitik på skader mere end den gavner,den tilgodeser kun opportunisterne , og får manden med den almindelige økonomi til overhovedet ikke at overveje at købe sig ind i segmentet.det var det samme med nettoafregningen på solceller ,håndværkerfradraget og andre skattefinancierede tilbud der i hovedsagen og bedst kan udnyttes af folk der i forvejen bekæmper skattesystemet med alle juridiske våben.

Rigtigt set. - Men 'manden (m/k) med den almindelige økonomi kan jo ikke ses fra elfenbenstårnet på borgen.

Mit gæt er at der står nogle kommuner og regioner klar til at gøre et væsentligt indhug i tallet.
Og - måske - er aftalen et udtryk for 'forhåndstilsagn' fra disse.
For så bliver 'rabatterne' ligesom indenfor familien..

Og selvom dét er miljømæssigt fint, - vil dette blot gøre at gennemsnitsborgeren ikke gider spare sammen til en elbil, fordi han(m/k) kan se de billige/statsstøttede biler går til bedrebemidlede.

K

  • 5
  • 2

det er lige, hvad det er. Hvis politikerne holdt sig væk fra hele tiden at ændre på folks forudsætninger for at investere i en el-bil, så kunne der sandsynligvis ske et meget højere salg.
Den konstant slingrene kurs på afgiftsområdet er den hovedsaglige årsag til, at ødelægge alle forudsætninger for, at hr. Hansen overhovedet overvejer en el-bil.

  • 7
  • 0

Og nu forudser de så?
At elbilerne rasler ned i pris i løbet af nul komma fem?
Fordi de store bilproducenter begynder at forstå de bliver nød til at indhente lille Tesla, og lave pæne elbiler folk bare må eje, så volumen bliver større og priserne falder?
Næ du, politikerne har valgt elbilerne fra, det må da snart være klart for den mest snævertsynede.

  • 5
  • 2

Over de næste 3 til 5 årtier vil biler, og hele transportområdet, sandsynligvis ændre sig til ukendelighed.
Hvis Danmark ikke skal halse bagefter resten af verden, så skal vi have en langsigtet politik for hvordan almindelige danskere får råd til disse nye, mere miljøvenlige, mere sikre, mere autonome og i det hele taget bedre (men desværre også dyre) teknologier.
Vel at mærke på et rimeligt tidligt tidspunkt. Ikke årtier efter alle andre.
Et af de store problemer vi, før eller siden, bliver nød til at håndtere er registreringsafgiften.
Den skal simpelthen væk.
Problemet er at ingen har en God ide til hvordan vi financierer det. Det er cirka 20 milliarder om året vi snakker om. Hvert år!
Der er også andre problemer. Hovedsaglig relateret til vores disfunktionelle afgiftssystem.
Men registreringsafgiften er nok den største klods om benene på det danske samfunds udnyttelse af de teknologier der over det næster halve århundrede, efter alt at dømme, vil revolutionere transport.

Desværre kan Danske politikere højest finde ud af at tænke et par år ud i fremtiden.
De har alt for travlt med mudderkastning, millimeter demokrati, bureaukrati ekspansion og ideologisk fnidder-fnadder til at enes om hvad der er godt for det folk der har stemt på dem.

  • 12
  • 1

Spot on

som de eneste i EU skulle vi have diesellokomotiver (derfor specialfremstillede)

Vi fik afgiftnedsættelse på dieselbiler, der forurener endnu mere end opgivet

hvad nytter 5000 elbiler? Flere andre lande, heriblandt Holland og Norge satser på at udfase brændstofbiler, og et totalt import stop i 2025

Danmark har ingen politik på området, sålænge batterierne er så dyre må der bindes penge i røven på elbilerne, udover det er en elbil jo langt billigere at producere end en brændstofbil

Man kan ikke stoppe udviklingen, men i Danmark vil man tydeligvis gøre alt for at forsinke den

  • 5
  • 0

Elbiler har simpelthen ikke "fängt an" her i landet - hvorfor forstår jeg ikke.


En dårlig kombination?

Folk i de store byer bor ofte i lejligheder (uden privat parkeringsplads, som f.eks. undertegnede).
Folk i mindre byer primært med huse har muligvis lidt kort med de billige elbiler indtil videre (de ca. 120 km).

Det efterlader forstæderne hvorfra folk skal køre maks. 30-40-ish km til/fra arbejde plus et par ærinder undervejs som den maksimale praktiske rækkevidde.

Det kunne da være fint med en bil (ud over at den ikke vil blive brugt til hverdag), men boende i en lejlighed uden fast privat p-plads hvor en ladestander kan opsættes, så virker det som en noget besværlig løsning?

Jeg ville egentlig helst have en elbil, men den dag jeg ender med en bil, bliver det højest sandsynligt en benzinbil af rent praktiske årsager.

  • 4
  • 2

Det er vel fradraget for batterier, der har størst betydning. Og det er ifølge aftalen ikke begrænset til de 5.000 biler - og har en relativ lang virkningsperiode.

"For at fremme salget af små og mellemstore elbiler indgår et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh, for elbiler og opladningshybridbiler i årene 2017-2021. Fradraget skal som udgangspunkt godkendes efter EU-retten."

Det støtter mindre biler med stor rækkevidde.

  • 2
  • 2

benspænd: dog højst 45 kWh. Folk vil jo have rækkevidde= større kapacitet= elbilernes udbredelse og markedsandel


Hensigten ar angiveliget at øge udbredelsen af små og mellemstore el-biler. Og her rækker 45kWh langt. F.ex. skriver Nissan:

"Nissan LEAF 30 kWh kan køre op til 250 km pr. fuld opladning, baseret på standarden New European Driving Cycle (NEDC). Den faktiske rækkevidde varierer alt afhængig af kørestil, vejforhold, anvendelse af klimaanlæg og andre faktorer, som vi ikke er herre over."

Og husk, hvis batterient er på 60kWh får man stadig fradrag for de 45.

  • 6
  • 1

(jeg har ikke læst hele debattråden igennem)

Det man gør, er ikke at lette på afgifterne på elbiler, men derimod at forsinke yderligere afgiftsstigninger. Hvordan er det lige, man tror, det vil booste elbilsalget?

Juhuu - nu koster en Tesla det samme som i går (hvor den var for dyr for mig), så nu må jeg springe ud og købe en ???

Er politikere virkelig dumme?

mvh Flemming

  • 14
  • 0

250km pr fuld opladning😳 uha,uha.
Nej det rækker IKKE! langt i den virkelige verden
Og minus varme eller aircon, men det kan vi jo godt undvære

Prøv med 1000km pr opladning før kapaciteten rækker, husk at det stadig ikke er så nemt at "fylde på" som brændstof, så rækkevidden skal være dobbelt så lang før det giver tryghed for de fleste

Hvis vi absolut skal tvinges til at køre i små biler, bør det reguleres over ejer(vægt)afgift

Alene det at der nævnes 5000 elbiler før afgiften stiger igen skriger jo til himlen om at man ikke vil omstillingen/udviklingen/miljøet, der sælges vel 5000 brændstofbiler om ugen

Og nej, folk kommer ikke til at købe mange flere elbiler nu fordi de risikerer at afgiften stiger efter 5000 stk, de købte jo ikke da de troede at afgiften snart ville stige.

Folk køber hvad der giver dem mest for pengene i forhold til deres behov efter en samlet vurdering

  • 1
  • 10

Efter sigende vil en rækkevidde på 150km være rigeligt til at dække 90% af danskernes alm. kørselsbehov, og jeg ville gerne købe en

Hvad jeg mener er idioti, er at man beskatter rækkevidde, når det er størrelsen på bilerne man vil holde nede

  • 1
  • 0

"Afgifterne er tilbage til det de var før nytår og fradrag for batterikapacitet er oven i."

for 5000 stk (der sælges 5000 brændstofbiler om ugen) Derefter bremses salget igen inden det overhovedet er kommet i gang.
Der er ca 9000 elbiler i Danmark, mere end 100.000 i Norge (som regner med 400.000 i 2020)

  • 7
  • 0

de bliver stadig hårdt straffet da de generelt er meget dyre i forhold til benzin motorcykler (3x før afgift)
og da de ingen gang får nogle fradrag på hvor langt de køre per kWh som på biler (150km/l)
er der ikke meget til at få afgiften ned med

  • 5
  • 0

Det bliver spændende at se hvormeget gang der kommer i elbilssalget.
Jeg tør ikke komme med et bud.
En ting som slår mig hvergang, at der sker ændringer i skatteforholdene for elbiler, er at KWh prisen, næsten ikke bliver nævnt.
Jeg har været inde på SKATs hjemmeside, og kunne til min store overraskelse læse at muligheden for næsten at blive fritaget for at betale elafgift, er blevet forlænget til udgang 2019. Man skal dog stadig være tilknyttet en operatør, så der er stadig statsstøtte til Clever og EON.
Det har ellers været normen, at denne afgiftfritagelse blev vedtaget i december året før og kun gældende det efterfølgende år. Og tit er det ikke rigtigt nævnt nogen steder.
Nu gælder det altså 2,5 år frem, så det er ligefør, at man kan lægge det ind i sit budget.
Bruger man 6000 kWh om året på sin elbil, som jeg gør, er det immervæk en besparelse på ca. 6000kr om året.
I 2020 skal man så betale almindelig elafgift, og så er det jeg ikke forstår, at man ikke bare tænker en lille smule længere frem, og så bruger den elafgiftsats som gælder for varmepumper.
Det kunne jo være at det lige var det der skulle til for at tippe økonomien til elbilens fordel, og det vil ikke koste staten alverden.
Man vil gerne elbiler, og så vil man ikke rigtig alligevel.
Så har man også afsat 10 millioner over 2 år til brinttankstationer. Hvis man er heldig så kan man få 1 brintstation. det forslår jo som skrædderen i helvede.
Kunne man ikke have brugt dem til lidt flere hurtig-lade stationer. Jeg vil gætte på at man kunne få 40stk for den pris.
Så kunne indbyggerne byer som Hobro, Hadsund, Fakse,Brønderslev, mm også få adgang til en hurtiglade, uden at køre 15-20km efter det.

  • 8
  • 0

Hej.

Jeg kunne uden al tvivl godt leve med flere elbilers rækkevidde og opladningstid. Jeg har en livsstil og "livsindstilling", hvor jeg sagtens kunne have det godt med at oplade i 15 minutter ved en oplader, der ikke er på min bopæl. Jeg har i flere år været i en livssituation, hvor jeg har masser af tid og aldrig bliver stresset. Så jeg vil godt kunne trives med at stå 15 minutter eller lidt mere ved en oplader, som ikke er på min bopæl. Jeg kunne eventuelt tjekke Facebook, SMS og internet på min mobiltelefon imens. Jeg kunne hvile mig lidt efter kørsel. Så i nogle tilfælde ville jeg uden al tvivl nyde at stå og vente i 15 minutter eller mere på, at elbilen fik tilstrækkelig strøm på. Men det store spørgsmål er jo, om de fleste andre mennesker er lige så tålmodige som jeg.

Jeg har idag været inde på forskellige danske hjemmesider for at læse om den nye aftale på elbiler. Jeg vil i dette indlæg tage udgangspunkt i Morten Østergårds tweet med eksempler på priser før og efter den nye aftale. Hans skema kan ses på følgende link. Jeg er ikke i stand til at se, om der er trykfejl eller forkerte tal i hans skema. Men som sagt vil jeg bruge hans tal. Linket er:

https://ing.dk/artikel/elbilaftale-saa-meg...

Jeg vil også tage udgangspunkt i et eller flere af de tal, som jeg så for 2016.

Det er muligt at mange elbiler er gode. Det tror jeg, at de er. Men mange forbrugere er åbenbart ikke enige med mig. Ihvertfald skulle der ikke ret meget registreringsafgift på flere elbiler, førend salget blev lavt. Eller det er måske forkert formuleret. Hvad jeg mener er, at salget af elbiler blev lavt, selvom registreringsafgiften langt fra var lige så høj som på benzin- og dieselbiler. ( Jeg er godt klar over at Tesla S har haft en høj registreringsafgift ).

Ifølge den nye aftale bliver nogle af elbilerne kun pålagt en registreringsafgift på 5-6-7 tusinde kroner. Og nogle elbiler er åbenbart helt uden denne afgift. Jeg synes, at disse biler som minimum bør betale en smule mere i registreringsafgift, nemlig 13.000 - 20.000 kr. Derved betaler alle elbiler mindst 20.000 kr i afgift.

Og den nævnte Tesla S model bør få en markant nedsættelse af registreringsafgiften. Dog ville det måske være godt, hvis Teslaen betalte et beløb i en slags ny vægtafgift, som giver sig udtryk i salgssprisen. Måske burde alle biler - diesel, benzin, el, brintbiler - have en ny vægtafgift på 10.000 kr for hver 100 kg, som bilen vejer over 1600 kg. Dette ville give sig udtryk i salgsprisen.

I og for sig kunne man gøre det meget simpelt for elbiler. Man kunne droppe de fleste aftaler,som det er til at blive forvirret i hovedet af. Det kræver, at de relevante politikere bliver enige. Og så kunne man sige, at alle elbiler betaler 20.000 - 60.000 kr i registreringsafgift i MANGE år fremover.. Det ville da være simpelt. Og så kunne man supplere med den nye vægtafgift, som ville give sig udtryk i salgsprisen.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 2

Hvis man nu lagde afgift på alle de olieafbrændende 2-takts knalleter der egentlig skulle have været totalt forbudt for år tilbage. (4-takts knalleter kan købes til næsten samme penge)
Men det er jo imod EU frihandel at beskytte milijøet
Så havde der været råd til afgiftsnedsættelse til elmotorcykler

  • 1
  • 0

Det ER simpelt: Elbiler er, og vil sikkert i lang tid fremover være, for dyre på grund af batteriprisen.

Og et simpelt spørgsmål om hvad vi vil i Danmark?

Vil vi have en udskiftning over en rimelig tid, må vi afgiftsfritage dem, eller som andre lande som Tyskland, endda give ekstra tilskud

Ville være et godt tidspunkt til samtidig at ændre vores bilafgifter, der blandt andet er mere favorabel for leasingfirmaers især store luksusbiler (39% afgift betales over 3 år)

Norge har 100.000 elbiler, og ingen planer om afgifter, satser på 400.000 elbiler i 2020 og stop for brændstofbiler i 2025, andre lande et forbud i 2030.

Danske politikere vil gerne sige de verbalt støtter en elbilsudvikling, men synes som på mange andre (milijø) områder, det ellers er i orden at modarbejde:

"
Flere EU-lande overvejer forbud mod benzinbiler. Men i Danmark er hverken V eller S klar til at gå så vidt.
Den svenske klimaminister presser på for at indføre et EU-forbud mod benzinbiler fra 2030.
Dermed er der nu en række europæiske lande, der flirter med at forbyde eller på anden vis helt udfase benzinbilerne.
Men i Danmark har de to traditionelle statsministerpartier ingen planer i den retning. Det er op til producenterne at gøre elbilen til det miljømæssigt og økonomisk bedste valg, mener Venstres miljøordfører:
- Det er fint, at der sker en udvikling af elbiler, og det skal man endelig bare fortsætte med. Men jeg ser helst, at det er markedet og forbrugerne, der afgør den sag, siger Erling Bonnesen.
Spørgsmål: Men hvis I er for, at elbilerne skal vinde frem, hvorfor så ikke hjælpe dem på vej?
- Det gør vi jo også ved at sige, at det er fint, at der sker en fortsat videreudvikling. Men det tager tid at få omstillet.
Spørgsmål: Det er vel ikke at hjælpe, at man siger, at det er fint, der udvikles elbiler?
- Jo, det er det da. Fordi vi giver en opbakning til, at der sker en fortsat videreudvikling af elbilerne. Vi skal jo ikke gøre det dyrere at være dansker og bilejer, siger Erling Bonnesen. "

"
Socialdemokratiet er heller ikke klar til at forbyde benzinbiler, siger miljøordfører Christian Rabjerg Madsen:
- Men vi vil gerne diskutere, hvordan man kan ændre den danske afgiftsstruktur på en sådan måde, at man får fremmet salget af elbiler, som jo er langt bedre for miljøet end benzinbiler.
Spørgsmål: Hvorfor går I ikke ind for et forbud, når I deler ambitionen om, at benzinbilerne skal udfases?
- Hvis man ændrer afgiftsstrukturen og forbyder benzinbiler, så får det meget voldsomme konsekvenser for almindelige menneskers økonomi. Det er for voldsomt.
- Derfor skal man lave afgiftsændringer meget forsigtigt, og man skal tænke sig godt om.
Ud over Sverige har politikere i Tyskland, Norge, Holland og Østrig den seneste tid talt om forbud eller udfasning af benzinbiler.
EU's konkurrenceregler gør det svært for enkelte lande at gennemføre et decideret forbud på egen hånd, og derfor kræver det enighed, siger den svenske miljøminister, Isabella Lövin, til Aftonbladet:
- Hvis man skal kunne gennemføre sådan et tiltag, så er det mest realistisk, at forbuddet bliver lavet på EU-plan. Det ville være et rigtig godt og stærkt signal at sende til bilfabrikanterne om, at de skal omstille sig.
- Når lande som Tyskland, Holland og Norge er interesserede, så tror jeg, at der er muligheder.
"

Fra:
http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-10-23-d...

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten