Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Regeringen går sammen med de radikale og Socialdemokratiet om at udskyde afgifter på elbiler og give et ekstra batterifradrag.

Langt om længe er det lykkedes at indgå en politisk aftale, som skal sætte en smule fut i salget af elbiler. Det er gået så godt som i stå, efter at der ved indgangen af sidste år kom en mindre registreringsafgift på batteribilerne.

Afgiften skulle efter planen været steget løbende, men nu fastfryser regeringen sammen med de radikale og Socialdemokratiet satsen på 20 procent. Der forbliver den, indtil der er solgt 5.000 elbiler regnet fra 1. januar 2016, dog seneste til 1. januar 2019, hvor den stiger til 40 pct.

Samtidig indfører partierne et særligt fradrag til batteribiler, herunder hybridbiler, der kan oplades. Det lyder på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh. Den sidste grænse skal særligt fremme salget af små og mellemstore batteribiler.

Aftalen var for hård

»Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke er blevet solgt så mange elbiler, som vi regnede med for halvandet år siden. Den indfasning, vi aftalte, har vist sig at være for hård, og det har nok været med til at bremset salget,« siger skatteminister Karsten Lauritzen i sin pressemeddelelse om aftalen.

»Vi nu er enige om en lempeligere indfasning, som forhåbentlig kan få sparket gang i elbilsalget,« tilføjer han.

Socialdemokratiet glæder sig over aftalen, men havde dog gerne set, at den gik endnu længere, skriver skatteordfører Jesper Petersen på Twitter.

Også den radikale partileder Morten Østergaard glæder sig over aftalen.

Der er også ros fra de grønne organisationer og fra Dansk Elbil Alliance, som konstaterer, at der i de næste to år stort set ikke vil være afgifter på elbiler i mellemklassen.

SF's ordfører, Lisbeth Bech Poulsen, konstaterer derimod, at aftalen er uambitiøs, og at der sælges 5000 fossilbiler om ugen i Danmark.

Der blev i første kvartal 2017 solgt knap 60.000 nye biler i Danmark, en stigning på 15 pct. i forhold til sidste år.

Læs også: Elbilerne udebliver: Om 13 år er 92 procent af transporten stadig kulsort

Energistyrelsen forventer, at Danmark vil have 135.000 elbiler i 2030. Det vil til den tid svare til fire procent af bilparken.

Kommentarer (42)

Der blev i 2016 solgt 1.262 elbiler i DK - så reelt set er vi nede på 3.738 nye elbiler, før skruen strammes igen. Regeringens eget Klimarådet peger på at vi skal have 1.000.000 elbiler i DK, for at nå landets klimamål...
Mon Opel, Nissan, Hyundai, Kia, Tesla, BMW, VW mfl. gider besvære sig med at lancere nye elbiler i DK, når de ved at salget stopper igen efter 3.738 enheder?

  • 30
  • 3

Vi har ikke en regering, men en flok bogholdere, med en kuglestøder, som den der har mest erfaring i at "få noget fra hånden"!
Alt drejer sig om økonomi og det endda kun på den ultra korte boldbane.
Vi har super dygtige firmaer der kan producere vindmøller og satelit udstyr, men vi har ikke en transport politik eller energipolitik - overhovedet.
Som i ingen overhovedet!!!

  • 36
  • 5