Ny aftale om elbiler: Tesla får et ordentligt smæk

Et flertal på Christiansborg bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og de radikale har fredag eftermiddag indgået en aftale om lavere afgifter på elbiler, der vil gøre det dyrere for danskerne at købe en Tesla.

Den nuværende afgiftsfritagelse udløber ved årsskiftet og bliver ikke forlænget. I stedet vil der gradvist komme flere afgifter på elbilerne de næste fire år, til de bliver beskattet som almindelige biler fra 2020.

Til at starte med, det vil sige næste år og i 2017, får elbilerne, hvad skatteminister Karsten Lauritzen (V) i sin pressemeddelelse betegner som ’et bundfradrag’ i registreringsafgiften på 10.000 kroner.

Læs også: Afgift på bilradioer skal gøre elbilerne billigere

Brintbiler og biler med andre typer af brændselsceller slipper derimod for alle afgifter helt frem til 2019, fordi der er tale om ’en endnu ikke særligt moden teknologi’.

500 kroner dyrere næste år

»Mange almindelige danskere har svært ved at forstå, hvorfor de skal betale fuld registreringsafgift for deres almindelige biler, mens de, der har råd til dyre elbiler, helt har sluppet. Derfor har vi skullet finde en løsning, der skaber lige vilkår på området, men på samme tid sikrer fortsat udbredelse af elbiler. Det har vi i dag,« siger Karsten Lauritzen i pressemeddelelsen.

På et pressemøde fredag eftermiddag oplyste han, at de billigste elbiler bliver 500 kroner dyrere næste år. Der er derimod ingen oplysninger om, nøjagtig hvor meget en Tesla stiger i pris, men læserne er meget velkomne til at dele denne oplysning i debatten under artiklen, så snart nogen har regnet det ud.

Læs også: ANALYSE: Derfor er det så svært at lade elbiler slippe for afgifter

Den socialdemokratiske skatteordfører Jesper Petersen skriver på Twitter, at elbilerne fortsat vil være ’begunstiget’, og at de små elbiler holder en lav pris, mens luksuselbilerne bliver dyrere.

Den radikale Martin Lidegaard konstaterer, at der er tale om en ’stor fritagelse’ for små og mellemstore elbiler. Han ser det som de radikales fortjeneste, at også brintbiler er kommet med i aftalen, ligesom hybridbiler skal tilgodeses.

Desuden skal politikerne indkaldes, hvis forudsigelserne om, hvor mange elbiler, der bliver solgt, ikke holder stik, oplyser Martin Lidegaard.

Torsdag udvandrede Liberal Alliance fra forhandlingerne, fordi afgiftsnedsættelsen for elbiler skulle finansieres ved at fjerne et fradrag på 1.000 kroner for radioer i alle biler. Desuden afskaffes, hvad ministeriet betegner som ’en særregel’ for beregning af registreringsafgiften for biler, der er mindre en ét år gamle.

Læs også: Afgiftsfri elbiler ville koste staten 650 millioner i 2016

Heller ikke de konservative ville være med til, at almindelige biler på den måde bliver dyrere.

Tidligere i dag sagde Enhedslisten, Alternativet og SF farvel og tak til skatteminister Karsten Lauritzen (V). De tre partier kalder aftalen for ’uambitiøs’.

Brancheorganisationen Dansk Elbilalliance glæder sig over, at der er kommet en afklaring men er bange for, at salget af elbiler vil falde voldsomt.

»Vi anerkender naturligvis, at elbiler på et tidspunkt skal betale afgifter. Vi havde gerne set en længere indfasning samt et lavere afgiftstryk end det, der ligger i aftalen, for eksempel ved at hæve bundfradraget i afgiften. Med den nuværende aftale forværres konkurrencesituationen for elbiler. Risikoen er selvsagt, at salget og de nødvendige investeringer i markedsopbygningen vil blive påvirket negativt,« siger branchechef Lærke Flader.

Læs også: Leder: Danmark har brug for en ny skat på biler

Aftalen er allerede trådt i kraft, men kommende elbilejere, der har underskrevet en købsaftale og får bilen leveret inden årets udgang, slipper for afgift.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Intet mindre. Uambitiøs er mildt sagt. Tesla har jo virkeligt drevet dette frem og dette er takken. For ikke at tale om at vi bliver til grin i udlandet, men det er jo nærmest det mindste problem i denne monumentalt tåbelige beslutning.

  • 41
  • 14

Det bedste for miljøet her og nu, er at opgradere vognparken til de mest effektive benzinbiler. Derved opnås den største nedbringning af partikler og CO2.

Afskaf bilafgiften på benzinbiler under 120kW. Behold den for diesel - de er direkte skadelige for folkesundheden.

  • 11
  • 32

Hvor bekymre sig om en grænse på 120kW eller hvilke som helst andet antal HK. Det må være Km/l som betyder noget. Dette fremmer man også idag m de 4000 kr pr km en bil kan køre over 16 på literen. For en hybrid udregner EU km/l, ved at se hvor langt der kan køres på et fuldt batteri plus 1 liter brændstof. Det betyder så at en Golf GTE kommer står til 66 km/l: 200.000 i nedslag eGolf (om nogle år): NUL kr. i nedslag BMW i3 Renel = 0 kr i nedsætelse i3 m range extender og 166 km/l: 600.000 i nedslag.

Det er hel kuk kuk det her. Det virker som om politikerne har tænkt så meget på statskassen og "hvordan får vi nogen penge op af lommen på de rige svin som køber tesla" og har glemt det store billede.

Forslag til Tesla: Monter en den mindste model fly motor I kan finde og kald det for en P85H H (for hybrid). Resultat: 529 km/l og 2 millioner i afgift nedsættelse. Tro mig. Dette kommer til at ske. Ligesom folk kører rundt i Camero'er på guleplader eller i biler som er registreret som camper, uden de nogen sinde har set en campingplads. Endnu en gang panik lovsjusk fra Chr borg!

drpol
  • 36
  • 4

Lige meget hvad venstre har rørt ved, har de lavet den dårligst tænkelige løsning.

Så bliver det altså kørsel i gammel disel bil de næste 4år, ind til de opdager at forureningen stiger, vi bliver det mest forurenede land blandt dem vi sammenligner os med, og der kommer sjovt nok ingen nye ELbiler på gaden, ud over de prestige versioner skatteyderne betaler for nogle politikere.

Jeg kan næsten ikke fatte at jeg bor i et land, hvor man lader skat undlade at opkræve 8mia. kroner (eller udbetaler dem ved en fejl) og så dræber man skatteydere 3000 stk. årligt ved at tvinge dem til at køre diselbil i stedet for ELbil.

Hvis jeg ikke allerede var flov over at være dansker, med den måde vi behandler mennesker i nød, så ville jeg være blevet det nu, med de dårlige beslutninger der er taget på et forkert grundlag.

  • 48
  • 7

Hvad er problemet med elbiler? Distanceangst. Hvem gør noget ved det? Tesla.

Nu vender vi tilbage til situationen før Tesla S kom på markedet med kun de mindre ambitiøse rene elbiler og mekanisk komplicerede hybridbiler. Tesla vil se om der mangler ladestationer i Danmark for gennemkørsel for tyskere, nordmænd og svenskere, mens der i resten af Europa udbygges til landenes egne befolkninger.

Og brintbiler, fordi de er en umoden teknologi? Selv når teknologien er modnet løser brintbilen ingen af elbilens minusser (nu hvor det er erkendt at hurtigopladningsstationer er en del af elbilsløsningen) og tilføjer alle brændselscelleomsætningens problemer (dyrt, kompliceret og med uløselige store energitab). Skal mit hamsterhjulskraftværk med biodynamisk høfodring også have ekstra høj PSO tilskud fordi det er umoden VE teknologi?

Mon dog Tesla "gider" bygge en hybridbil særligt til Danmark, når det er så meget på tværs af deres filosofi og så lille del af deres omsætning? Man kan håbe at der er nogle norske ingeniører der formår at indbygge en benzinmodificeret version af sådan en her

https://p2.liveauctioneers.com/378/57133/2...

ind i norske Teslaers "frunk" og geneksportere dem til Danmark.

  • 19
  • 3

På et pressemøde fredag eftermiddag oplyste han, at de billigste elbiler bliver 500 kroner dyrere næste år. Der er derimod ingen oplysninger om, nøjagtig hvor meget en Tesla stiger i pris, men læserne er meget velkomne til at dele denne oplysning i debatten under artiklen, så snart nogen har regnet det ud.

Det gad jeg godt se en udregning på. Jeg kunne ikke finde noget i lovteksten, der stemte overens med det, hvis der lægges en afgift på alle elbiler på over 30% på allerede fra næste år.

  • 4
  • 0

Det er en hån mod sund fornuft.

Er der nogen der kan låne mig 650 millioner så jeg kan købe 1000 brugte Teslaer rundt om i verden inden nytår ? Så får jeg også råd til at købe nogle politikkere.

Beskat dumhed og korruption i stedet for fremskridt.

  • 19
  • 5

Det gad jeg godt se en udregning på. Jeg kunne ikke finde noget i lovteksten, der stemte overens med det, hvis der lægges en afgift på alle elbiler på over 30% på allerede fra næste år.

"Tesla er altså stærkt imod aftalen, som ifølge skatteministeriets beregninger vil få en Tesla S P85 D til at stige fra 839.000 kr. til 1.522.000 kroner til næste år. Teslas grundmodel Tesla S70D slipper billigere – her hopper prisen fra 589.000 til 739.000 kroner."

http://nyhederne.tv2.dk/finans/2015-10-09-...

  • 10
  • 0

De 739.000 kr kommer ved et fiktivt "teknologisk prisfald", som jo altså ikke eksisterer på de biler der sælges nu. Gå selv ind på Tesla's hjemmeside og konfigurer den mindste model: 599.000 kr, ikke 565.000 kr, som det teknologiske prisfald angiver.

Det giver en pris med afgift på omkring 780.000 kr istedet for 739.000 kr.

  • 1
  • 0

Fra aftaleteksten (pdf)

Omregningen af elbilernes elforbrug til brændstofeffektivitet sker på baggrund af energi-indholdet i 1 kWh.

Jeg kan meget præcist fortælle dem hvad energiindholdet i en kWh er! Hvis de mener energiindholdet i en liter benzin er det jo en anden sag (ca. 8.6 kWh/l).

Om man så bruger forbruget inklusiv eller eksklusiv tab i laderen fremgår ikke.

Det fremgår heller ikke om rabatten stadig foreslås sæt ned fra 4000 kr/(km/l) over 16 km/l til 1000 kr/(km/l) over 18 km/l.

Man kan selvfølgelig prøve at regne baglæns på deres tabel.

  • 13
  • 0

Så bliver der nok ikke råd til en model 3. Det er godt nok trist at være dansker :-(

  • 14
  • 5

Jeg har lige startet et firma der bygger hybrid biler, de ligner Tesla Model X på en prik, koster godt nok 50.000kr mere, og har en 1liter hydrogen tank, og en 2kw brændselscelle under for klappen.

Jeg mangler et par ansatte og en 2kw brændselscelle. Send mig e-mail hvis du har en af delene.

  • 14
  • 5

På Skatteministeriets hjemmeside har de en oversigt over beregninger og forventinger til salg af elbiler fra 2016 til 2020: http://www.skm.dk/media/1265173/091015_aft...

Læg mærke til at de forudsætter stigende salg af elbiler i hele perioden kulminerende med 8.300 forvente solgte elbiler i år 2020 og mere end 24.000 i hele perioden.

Det tør jeg godt spå ikke kommer til at holde stik. Del det med 100 og vi er nok tættere på virkeligheden. Med dagens aftale er markedet HELT dødt. Jeg forventer at E.ON såvel som Clever trækker stikket. Der er på ingen måde udsigt til at det bliver rentabelt at opsætte og drive elbilsinfrastruktur i Danmark, med den nye aftale.

De beregner de har lavet over det muligt provenue er ikke det papir værd de er skrevet på. Jeg bruger ikke ordet tit, men nu blever jeg nødt til det: Føj, skam jer!

Det er ganske enkelt visionsløst ud over alle grænser.

  • 30
  • 4

Med de her regler der undlader at afgiftsbelaste fuel-cell biler kommer der nok gang i salget af elbiler med små fuel-celler.

Symbio FCell sælger 5 kW fuel-cell til Renault Kangoo ZE. Fra næste år kommer den sikkert også til andre Renault modeller på det danske marked ;-).

Når fuel-cellen er som en rækkevidde-forlænger tilbygning til normal elbil behøver man jo ikke at bruge den, de fleste gange lader man bare med elstik.

På en Toyota Mirai er der ikke noget oplade elstik, der skal man altid finde en brinttankstation (7 i DK) for fylde op. Det er en stor begrænsning på Mirai.

  • 8
  • 0

De beregner de har lavet over det muligt provenue er ikke det papir værd de er skrevet på. Jeg bruger ikke ordet tit, men nu blever jeg nødt til det: Føj, skam jer!

Martin - selv om jeg nu får 10 down-votes - mener du helt seriøst at den nuværende regering er bundet af hvad den tidl. regering besluttede, uden at lave et bredt kompromis?

Og undskyld mig - har man investeret fantalisioner i ladestruktur uden at sikre en langsikret horisont - så er man sgu' naiv

  • 8
  • 7

@jacob schønberg

Jeg synes Danmark behøver en plan for overgang til elbiler

Det har man nok ikke. En god begyndelse er at normalisere afgiften og det kan aldrig være statens opgave at støtte bedrestillede i køb af bil. Herefter kunne man jo starte i det små, f.eks med elbiler hvor det batter i nærmiljøet.

Regeringen udsendt et forholdsvis klart signal idet man har skåret i ulandsbistanden, så giver det også god mening at stoppe med at støtte udviklingen af andre landes industrier eller specifikke firmaer.

  • 5
  • 9

Hvordan vil de checke det med brugte biler købt privat i udlandet ?

Bilen skal jo indregistreres i Danmark. Hidtil har der ikke rigtig været et marked for at importere brugte el-biler, men det marked opstår jo nok nu.

Jeg formoder at en Tesla vil kunne flexleases ligesom alle andre luksusbiler i Danmark bliver det i dag. I realiteten vil merudgiften for brugeren så blive forholdsvis begrænset.

Det eneste rigtige at gøre er, at afskaffe registreringsafgiften fuldstændig. Alternativ indføre en ekstremt enkel afgift på et fast beløb i kroner/ører, som pålægges alle biler - uanset teknik og nypris - ved første indregistrering i Danmark. Hertil kommer naturligvis moms.

Resultatet vil blive en markant forøgelse af nye, moderne og miljøvenlige biler på de danske veje.

  • 5
  • 3

Med risiko for massiv thumbsdowning vover jeg skindet. Problemet med afgift på elbiler er vel ikke større end det er for benzin og dieselbiler. Problemet med elbiler er, at de er for dyre til en almindelig familie med almindelige transportbehov, og derfor ikke kan sælges under almindelige konkurrencevilkår,dvs afgiftsbelagt som diesel og benzinbiler. En Tesla s ville vel koste nogenlunde som en Aston Martin, hvis ikke der var en afgiftsdifferentiering, så hvis pengene skal bruges på sjov og luksus, jaaaa det ville være et svært valg, hvis jeg var i den indkomstkaliber. Der kan være god fornuft i at understøtte teknologier, men det er jo ikke forbudt at understøtte teknologier der også nationaløkonomisk giver mening. Set ud fra det synspunkt giver det meget mere mening at understøtte vedvarende energiteknologi, it-teknologi, uddannelse og andre områder hvor vi som nation eller region, kan høste fordele ved at være firstmovers. Og elbilerne skal vi ikke være bekymrede for. Vi hører jo hele tiden at om få måneder/år er batteriteknologien så god at rækkevidde ike er et problem, og så skal de nok klare sig i den almindelige konkurrence.

  • 18
  • 5

det kan aldrig være statens opgave at støtte bedrestillede i køb af bil

En afgiftsfritagelse er ikke støtte.

Er det statens opgave at presse børnefamilier ned i små usikre biler som ikke kan køre særligt langt ?

Staten skal lægge afgift på ting der er dårligt for samfundet, og støtte ting der er godt for samfundet. Elbiler er godt for samfundet - store som små.

Misundelse gør blind.

  • 13
  • 10

Ovenpå alle de andre grunde til at flytte til Norge som har hobet sig op i årenes løb, så kan de her faktisk blive det som udløser katapulten.

En anden god løsning, som var fremme her fornylig, er at gendanne Danmark-Norge, dog denne gang med hovedstad og regering i Oslo. (Hvorfor navnet retteligt skal være Norge-Danmark).

Andengenerations efterkommere af nuværende danskere vil blive opfattet som ligeværdige borgere, og opnår stemme- og opstillingsret til Stortinget.

De nuværende danskere kan nemlig ikke finde ud af at opstille og vælge kompetente politikere.

  • 14
  • 7

Det er skæmmeligt at vi har en situation hvor godt som alle er klar over at registreringsafgiften på biler er urimelig og svækker vækst samt udbredelsen af sikre og miljøvenlige biler, alene af den grund at staten har vænnet sig til indkomsten fra denne post og indrettet budgettet efter den, hvilket bevirker at de nu ikke kan gøre det rigtige, hvilket er at fjerne denne urimelige afgift der gør bilerne 3 gange så dyre som de bør være.

  • 13
  • 2

Bilen skal jo indregistreres i Danmark. Hidtil har der ikke rigtig været et marked for at importere brugte el-biler, men det marked opstår jo nok nu.

Man har indtil 1/7 2016 til at indregistrere bilen. Jeg tror at mange kunne fristes til at fake en "købsaftale" fra før 8/10 2015 hvis de kan spare op til 81%.

Jeg har talt med flere Tesla-ejere der har importeret deres bil fra Tyskland. Det skulle efter sigende være helt problemfrit.

Aftalen tydeliggør at de famler i blinde. Der er så mange huller at de gør sig selv til grin.

Det bedste ved aftalen er af folk ikke vil købe brændselsceller biler når der indirekte bliver sagt at der kun er plads til ca 500 stk i Danmark, og der derfor ikke vi blive investeret yderligere i brint infrastruktur.

Cykler til mere end 2000 kr (altså luksus cykler) bliver nok også snart afgiftbelagt. Ligesom heste der er store nok til at man kan pendle til arbejde på dem.

  • 9
  • 5

Min 18 år gamle Astra F er også en hybrid bil. Hvis jeg ikke fylder benzin på den, men lader batteriet op med en lader, kan jeg køre på starteren.

  • 8
  • 4

Er der nogen som ved, hvem der bestemmer om en bil er en hybrid. Hvis (når) Tesla Danmark eller et andet dansk firma funder ud af eftermontere en lille forbrændings motor, hvad skal der så til for at det kan blive "godkendt" som en hybrid i skats øjne. Jeg tænker, der er jo stramme krav til de andre måder at omgås afgiften på (camper og gulpladebiler), så der må ha været en eller anden i skatteministeriet som har været bare en smule vågen og tænkt at folk kunne finde på at ud nytte det hul som tilsyneladende er i loven.

  • 1
  • 1

Problemet med elbiler er, at de er for dyre til en almindelig familie med almindelige transportbehov, og derfor ikke kan sælges under almindelige konkurrencevilkår,dvs afgiftsbelagt som diesel og benzinbiler.

De er for dyre med afgift. I lande uden registreringsafgift sælges der elbiler. Specielt har Tesla overtaget en stor del af markedet for biler i samme klasse i USA.

Det er sandt at i USA får man et skattefradrag ved køb af elbil men for en Tesla udgør det mindre end 10% af prisen.

Så det er et særligt dansk problem der består i at vi brandbeskatter biler så hårdt, at folk ikke har råd til at give lidt ekstra. Specielt ikke når prisdifferencen også lige ganges op.

  • 14
  • 2

Så faktum er at elbiler bliver pålagt en afgift på 20% fra 2016. Hvordan kan det så værre Tesla P85 siger med 81%?

Har man fra regeringens side indlagt en ekstra afgift et sted specifikt for dyre elbiler?

  • Min største bekymring er faktisk om man er i stand til at omdanne denne '1 kWh' til km/l og give samme rabat til elbiler som man har til benzin/diesel biler. Især eftersom det er bemærket her tidligere at en liter benzin jo indeholder 8.7 kWh og ikke kun 1 kWh.

  • Nu man fra regeringens side er så interesseret i at behandle elbiler på ligefod med benzin/diesel så ser jeg gerne at man også gør dette gældende for brændstoffet. Lad afgiften på strøm til elbiler falde til 250% fra de nuværende cirka 800%.

  • Og en sidste ting.. grønafgift og vægtafgift? - virkeligt? Elbiler i Danmark bliver hovedsageligt tanket om natten hvor andelen af vindenergi er størst. Vi snakker om at elbiler typisk kører med under 50g CO2/km altså et territorium benzin/diesel biler aldrig kan opnå! - Man kunne da i det mindste lave en ny rubrik i vores tabel så elbiler ikke kommer i rubikken der hedder 'under 120g CO2/km'.. Pinligt!

Det var hvad jeg havde at sige, god weekend!

  • 4
  • 1

Det gør dette planetære råd, som FN gerne vil oprette. Det skal med de fremmeste videnskabsmænd og klimaforskere bestemme hvordan fossilerne og vindmøllerne skal fordeles, alt sammen for at redde Jorden fra en kommende katastrofe på grund af opvarmning. (Nej, jeg mener selvfølgelig klimaændring). http://www.klimatupplysningen.se/2015/10/0... Denne fodslæbende danske fossilelskende regering må jo hurtigst muligt afgive råderetten over vores energi og forbrug til et videnskabeligt råd med de ophøjede vise mænd, som kan sikre at vi lever lykkeligt. http://www.klimatupplysningen.se/2015/10/0... Og selvfølgelig bør disse ophøjede personer have lov til at flyve rundt i fossildrevne fartøjer, fordi deres mål er jo at redde hele Jorden med børn og børnebørn. Altså, når formålet er så ædelt, så må personerne have et vist spillerum.

  • 1
  • 11

Elbiler i Danmark bliver hovedsageligt tanket om natten hvor andelen af vindenergi er størst.

Det er jo netop det der er så absurdt. Vi er et lille kompakt land uden meget sol (solceller) eller højdeforskelle (vandkraft), som er i gang med et rimeligt idealistisk og et for et sådant land førhen umulige (men i dag fornuftigt) projekt om at omdanne energiforsyningen til vedvarende energikilder og herigennem modne de teknologier, som skal til, også for andre lande, for at det kan lade sig gøre. Og samtidig fortsætte med at have adgang til en yderst pålidelig elektricitetsforsyning. Nogle udfordringer er identificeret, heraf nogle ulemper ved de anlæg der står tilbage fra det gamle regime (kraftvarmeværker, hvor det er omkostningsfuldt af afkoble varme og elproduktion).

Vi er kommet frem til nogle løsninger til bedre udnyttelse af energikilderne, herunder:

  • Varmepumper i fjernvarmesystemerne, så man ikke alene kan afkoble varme og elektricitetsproduktionen, men blive en elektricitetsFORBRUGER når der er overskud og forskyde brugen af energien i fjernvarmens buffertanke.

  • Elbiler, som gør det muligt at udbygge vindkraften med nøjagtig lige så stor årlig produktion som elbilerne aftager uden at øge udfordringen med at tilpasse produktions- og forbrugskurverne.

  • Udvide forbindelserne til udlandet.

Og hvad gør man så? Jo, man kommer frem til den følelse at det er snyd at det er de rige der lige her og nu køber elbiler og sætter en stopper for det og skrotter i forbifarten også lige hjælpen til at få afprøvet varmepumper i fjernvarmesystemerne. MÅSKE et par hundrede millioner sparet her og nu, et ambitiøst projekt tabt en smule mere af syne.

Det er nok kun fordi der er indgået internationale aftaler og fordi regeringen og folketing ikke har direkte adgang til pengene at Energidk ikke er blevet pålagt at erlægge provenuet fra udlandsforbindelserne i statskassen i stedet for at bruge det til udbygninger. Men der er selvfølgelig altid næste år...

  • 7
  • 0

Det gør dette planetære råd, som FN gerne vil oprette. Det skal med de fremmeste videnskabsmænd og klimaforskere bestemme hvordan fossilerne og vindmøllerne skal fordeles, alt sammen for at redde Jorden fra en kommende katastrofe på grund af opvarmning. (Nej, jeg mener selvfølgelig klimaændring). http://www.klimatupplysningen.se/2015/10/0... Denne fodslæbende danske fossilelskende regering må jo hurtigst muligt afgive råderetten over vores energi og forbrug til et videnskabeligt råd med de ophøjede vise mænd, som kan sikre at vi lever lykkeligt. http://www.klimatupplysningen.se/2015/10/0... Og selvfølgelig bør disse ophøjede personer have lov til at flyve rundt i fossildrevne fartøjer, fordi deres mål er jo at redde hele Jorden med børn og børnebørn. Altså, når formålet er så ædelt, så må personerne have et vist spillerum.

Meget apropos den gode meta-debat som blev sat igang af Henrik Heide i går, så er netop den slags indlæg der er pisseirriterende og er med til at ødelægge debatten.

Der spørges til helt praktisk hvor meget der skal til før en elbil i lovgivningsforstand er en hybrid, som absurdt nok beskattes lempligere end rene elbiler. Og det bruges til at komme med et i sammenhængen helt irrelevant forsøg på at genstarte debat om menneskeskabte klimaændringer eksisterer under den vildeste påstand om at det er et (reelt og forestillet) FN organ der skal afgøre det. Har du den mindste dokumentation for at det er dit fremtidige "planetære råd" der bestemmer hvordan hybridbiler bliver defineret i dansk lovtekst gældende fra i går?

Start din egen tråd hvis du vil diskutere om de menneskeskabte klimaforandringer er reelle eller ej. Problemet er jo nok (med undskyldning til Palle Jensen) at det for os andre er lige så en interessant debat som hvordan vi kan bruge RUFfere på Fehmernforbindelsen.

  • 7
  • 1

Der spørges til helt praktisk hvor meget der skal til før en elbil i lovgivningsforstand er en hybrid, som absurdt nok beskattes lempligere end rene elbiler.

Jeg ved godt jeg strammede den, men debatten om elbiler drejer sig jo netop om mere end el eller ej. Som den absurde påstand, at elbiler kan bruge vindmøllestrømmen. For det første så kan andre altså ikke bruge denne strøm, hvis elbilerne skal have førsteret. For det andet, så kan gevinsten ved at andre bruger den være større. Elbiler er et modent produkt, som Tesla har vist, så nu må de vise, at det også er relevant for kunderne uden særlige rabatter.

  • 5
  • 15

Hele historien med afgifterne er desværre forudsigelig. For mange har haft ondt i røven over de fine luksusbiler på el. Godt nok er det de eneste elbiler der rigtig virker, men..... Så kan det godt være at de ikke lukker CO2, NOX og partikler ud, men der grænser for miljøbevidstheden, når man bliver trådt over den ømme misundelses tå!

Køb et stort lokum af en motorbåd istedet eller flyv en tur til Thailand... Der er ingen afgifter.... det er næsten ok....de ses ikke så meget..... Suk

Det bliver spændende at se hvor mange biler der bliver importeret brugte i perioden frem til jul. Ligeledes spændende at se hvor mange nye biler Tesla har nået at sælge i DK i de seneste måneder. Jeg ved at de har solgt adskillige hver dag. Vores kommende 70D (106821) er lige blevet færdig på fabrikken :) Jeg håber at jeg får lov til at eje den i rigtig mange år!

  • 13
  • 4

Det bliver spændende at se hvor mange biler der bliver importeret brugte i perioden frem til jul.

Hvorfor synes du det er spændende? Ballet er jo forbi. Alle elbiler der sælges fra den 9. oktober og frem er omfattet af den ny afgift. Det er kun biler, hvor der er indgået en bindende aftale om salg før den 9., der stadig er fritaget. Tillykke med din nye bil. Synd du ikke lige fik en 85'er, så havde der været mere til at dække det fremtidige værditab ;-)

  • 3
  • 0

Det er stang sikkert at politikerne med spindoktorenes hjælp at de i bagdøren "diskret" opkræver afgift af dem som i tide eller iforvejen har elbil. De skal jo polstre sig og få en fed pension, når de stopper.

  • 3
  • 5

Hvorfor dog det? Da der for år tilbage var en omlægning af afgiften på dieselbiler, blev der ikke gjort noget. Det bevirkede at nogle brugte elbiler holdt værdien længere. Men biler er jo en forgængelig vare. Den forringes jo konstant og elbiler er ingen undtagelse. Problemet forsvinder jo af sig selv.

  • 5
  • 0

Desværre vil vi nu se en minimering af rækkevidden for nye elbiler i DK. En af de få parametre som importørerne kan skrue på er størrelsen på batteriet. Da et stort batteri samtidigt er en af de parametre der har størst indflydelse på rækkevidden og prisen af en elbil, vil det i praksis betyde at elbiler med meget små batterier bliver markant billigere. Det kunne have været rart hvis man havde friholdt batteriet for afgiften. Basalt set beskatter man jo her blot størrelsen af brændstoftanken.

  • 7
  • 0

Hej Martin.

Spændende eller interessant fordi det fortæller noget om hvor mange der har gået og leget med tanken om før eller senere at købe en Tesla. Man må antage at beslutningen er blevet fremskyndet hos mange. Vores 70D skal nok have et nyt batteri om 5-8-10 år så det bliver til en 1XXD. Jeg har så de 100.000 en 90D ville have kostet ekstra, som tilskud til det nye batteri. Vores bil er ikke bestilt for at spekulere i videre salg så hvad den måtte være værd i fremtiden er mindre vigtigt. Vi valgte 70D fordi den opfylder vores nuværende behov.

Spørgsmål. Hvordan bliver fremtidige batteriopgraderinger mon håndteret afgiftmæssigt? Vores bil er teknisk helt magen til 85D og 90D. Det er bare batteriet der er lidt mindre og softwaren der giver mindre strøm fra batteriet.

  • 10
  • 0

Spørgsmål. Hvordan bliver fremtidige batteriopgraderinger mon håndteret afgiftmæssigt?

På samme som hvis du opgraderer din brændstofbil. Hvis ydelsen bliver mere end x% forskellig fra den oprindelige, så skal bilen igennem et nyt toldsyn. Lad os antage at jeg køber en 70'er i morgen og bestiller et 90'er ombytningsbatteri efter dagen efter bilen er registreret i mit navn, så har bilen skiftet identitet og der skal svares afgift.

  • 1
  • 1

På samme som hvis du opgraderer din brændstofbil. Hvis ydelsen bliver mere end x% forskellig fra den oprindelige, så skal bilen igennem et nyt toldsyn. Lad os antage at jeg køber en 70'er i morgen og bestiller et 90'er ombytningsbatteri efter dagen efter bilen er registreret i mit navn, så har bilen skiftet identitet og der skal svares afgift.

Et ærligt spørgsmål: Hvis jeg sætter en større benzintank på en almindelig bil, skifter den så også identitet i lovens forstand?

Hvad hvis vi vender tilbage til konceptet om at leje batterier i stedet for at eje dem? I forståelsen at du altid har ret til at få et frisktopladet batteri på din bil på de to ombyggede Better Place skiftestationer som Tesla i det scenarie overtager?

  • 5
  • 0

Ballet er ikke forbi. Hvis man kan faa sin bil leveret i 2015, bliver det til den gamle pris. "Der vil ske en gradvis indpasning over 5 år startende fra 1. januar 2016."

Problemer er saa nok at man ikke kan faa en ny bil leveret, men man kan sagtens selv importere en fra Norge eller Tyskland. Og priserne paa disse stiger nok ogsaa lidt pga. efterspoergslen.

  • 1
  • 0

Mon ikke der kommer en Tesla 1D, med minimalt batteri, og mulighed for at opgradere efter indregistrering?

  • 4
  • 1

Et ærligt spørgsmål: Hvis jeg sætter en større benzintank på en almindelig bil, skifter den så også identitet i lovens forstand?

Hvis den samme model findes med to forskellige størrelser benzintank, så er svaret "ja". Men lad os nu sige at en elbil sælges i to udgaver: A: 150kW motor og 50kWh batteri. B: 200kW motor og 75kWh batteri. Ud over det er bilerne ens. Så vil jeg mene at man kan købe A og efterfølgende skifte til B's batteri. Bilen skal muligvis vejes om, men her slipper min viden op på dette punkt. Det ligger fast at det skal være et fabriksgodkendt batteri jvfr Trafikstyrelsens meddelelse nr 1974. Man kunne forestille sig at bilfabrikkerne lavede en daskermodel med et beskedent batteri, for så at sælge en ombygning til et større batteri næste dag. Batteriets størrelse fremgår ikke af registreringsattesten, men den typegodkendt vægt gør.

  • 3
  • 0

Ballet er ikke forbi.

Det er jeg ikke enig i, men det er sådan set ligegyldigt hvad jeg mener, da det er forligsteksten, der gælder. De har brugt samme formulering her som da man ændrede reglerne for solcellerne. Og her var det datoen for udgivelsen af ændringen, der satte skæringsdatoen. Når man ser bort fra deres juridiske kludder i første hug.

  • 2
  • 0

Ballet er ikke forbi. Hvis man kan faa sin bil leveret i 2015, bliver det til den gamle pris. "Der vil ske en gradvis indpasning over 5 år startende fra 1. januar 2016."

Problemer er saa nok at man ikke kan faa en ny bil leveret, men man kan sagtens selv importere en fra Norge eller Tyskland. Og priserne paa disse stiger nok ogsaa lidt pga. efterspoergslen.

Hvis det er korrekt: Så skal man bare slå til nu.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?fi...

750.000 dkk for en P85D

Så sparer man endda 150.000 kr på den nypris som var gældende for en uge siden og halv pris i forhold til prisen ved levering til næste år (plus man får en del ekstraudstyr hvis pris jeg ikke lige kan/gider overskue).

Mon ikke også der bliver en del handel med køplaceringerne, enten ved at Tesla selv dirigerer flere biler til Danmark inden årsskiftet eller uofficielt ved at nogle danske kunder bytter en bil til levering efter nytår og 1-200.000 kr med en norsk købers bil til levering inden nytår?

  • 0
  • 0

Misundelse er sgu dejligt at se, når man er politiker.

Hvad med at de skiftede, alle de minister biler ud, med en mikro-bil til 80.000 kr.

Der er nok ikke, en chance for at minister-bilerne, kan køre det samme som mikro-bilerne.

Derfor må minister bilerne afskaffes, vi kan jo ikke have at der er nogen i befolkningen, der begunstiges bedre med dyre LUKSUS biler, da samme opgave fra A-B kan køres i en mikrobil.

Bliver dejligt den dag politikere, kan tage hovedet ud af røven og rent faktisk se verden som den er.

  • 11
  • 0

Det er jeg ikke enig i, men det er sådan set ligegyldigt hvad jeg mener, da det er forligsteksten, der gælder. De har brugt samme formulering her som da man ændrede reglerne for solcellerne. Og her var det datoen for udgivelsen af ændringen, der satte skæringsdatoen. Når man ser bort fra deres juridiske kludder i første hug.

Jeg har nu læst aftaleteksten og jeg er respektfuld uenig i din læsning.

http://www.skm.dk/media/1265173/091015_aft...

For mig fremgår det ret klart at:

  • Hvis din bil indregistreres før 1 januar 2016

eller

  • Hvis din bil indregistreres senest 1 juli 2016 OG der ligger en købsaftale underskrevet senest 8 oktober 2015.

så fritages den fra de nye regler.

  • 4
  • 0

Ved import fra Norge skal der naturligvis betales moms, men det er der ikke noget nyt i. Ulig Tyskland, her skal der kun betales momsforskel hvis biler en nyere end 6 mnd (eller noget i den stil.) Afgiftsfritagelsen gaelder 2015 ud, for dem der kan skaffe en bil, mere paniklovgiving er det da heller ikke. Tesla DK havde bedt om tid til at levere de biler der allerede var bestilt, og det har de faaet med 8.oktober/1. juli-reglen, saa Elons tur var ikke helt forgaeves.

  • 1
  • 0
  • For yderligere at understøtte især de små elbiler ydes i 2016 og 2017 et bundfradrag i registreringsafgiften for elbiler på op til 10.000 kr. (Fra ministeriet)

Hvis jeg forstår dette rigtigt så er dette en effektiv sinkning af minimumsafgiften for elbiler? Denne falder altså fra 20.000 til 10.000. Staten er altså nu så gavmilde at de støtter elbiler som VW e-Up! og Renalt Zoe med 10.000 kr. Det er alt hvad det kunne blive til!

Også kalder man sig et foregangsland. I et U-land som USA får alle elbiler en støtte på cirka 50.000 kr. Hvor er visionerne henne? Det er jo netop de små elbiler der er perfekt til et lille land som Danmark. Her købes de ofte som bil nummer 2 for at få hverdagen til at hænge sammen for hr. og fru. Danmark men ofte ses det at elbilen faktisk ender med at kører meget længere om året end deres benzin/diesel bil!

  • 4
  • 1

For mig fremgår det ret klart at:

Hvis din bil indregistreres før 1 januar 2016

Dette kan jeg ikke se nogen steder. Jeg mener at det kun er den sidste del der gælder:

Partierne er enige om, at elbiler, hvor der er underskrevet bindende købsaftale senest den 8. okt. 2015 og indregistreres senest den 1. juli 2016, vil være fritaget for registreringsaf-gift efter de hidtidige regler. Tilsvarende vil plug-in hybridbiler kunne afgiftsberigtiges efter de hidtidige regler, hvis der er indgået en bindende købsaftale senest den 8. okt. 2015, og bilen indregistreres senest den 1. juli 2016.

  • 1
  • 0

Selvom det er sidste time, er ballet endnu ikke forbi. Lovene er ikke vedtaget, så der er stadig en teoretisk mulighed for at påvirke beslutningstagerne, og dem som udfærdiger loven. Jeg har, skrevet til skatteministeriet samt finans, klima, og miljø ordførerne for de partier der er med i aftalen. Jeg har endnu ikke hørt (noget brugbart) fra dem, men de har sikkert også andet at lave, en lørdag formiddag, end at svare på mails fra en enkel pendantisk ingeniør. Jeg vil opfordre andre til at at gøre det samme. Så har vi i det mindste brokket os. ;-)

Jeg kom ind på om de har overvejet det uhensigtsmæssige i hvis en i3Rex fik større fradrag end en ren i3. Om hvordan de vil undgå at biler bliver solgt uden batteri, og batteriet bagefter bliver lejet/eftermonteret/opgraderet. Og om de har taget hensyn til at det netop er rækkevidde der koster på en elbil. Tesla havde en 40 og 60kWh model, hvor batteriet var det samme, og forskellen var SW. https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_... Nissan Leaf kommer i en ny udgave hvor den primære forskel er større batteri. En afgift på batteristørelse, svarer netop en afgift på benzintanken.

  • 3
  • 0

Din bekymring står her:

  • Partierne er enige om, at bilafgifterne for elbiler og plug-in hybridbiler bør være ensartede. Derfor vil plug-in hybridbilernes elforbrug blive medregnet i opgørelsen af deres brændstofforbrug målt i km/l på samme måde som for elbilerne.

Hvad det så betyder i praksis er svært at vide.. men mon ikke det bliver noget i stil med hvor langt bilen kan køre på 8.7 kWh. Hvis batteriet er større end dette sker det udelukkende på batteridrift. Hvis batteriet er mindre vil det blive en kombination af el og benzin.

  • 0
  • 0

Dette kan jeg ikke se nogen steder. Jeg mener at det kun er den sidste del der gælder:

Partierne er enige om, at elbiler, hvor der er underskrevet bindende købsaftale senest den 8. okt. 2015 og indregistreres senest den 1. juli 2016, vil være fritaget for registreringsaf-gift efter de hidtidige regler. Tilsvarende vil plug-in hybridbiler kunne afgiftsberigtiges efter de hidtidige regler, hvis der er indgået en bindende købsaftale senest den 8. okt. 2015, og bilen indregistreres senest den 1. juli 2016.

Hovedreglen er at:

For elbilerne påbegyndes indfasningen fra 1. januar 2016. Der er aftalt en indfasning i registreringsafgiften over 5 år med et loft på 0,8 mio. kr.

Der sættes et loft for indfasning. Bilens afgift ved fuldt indfasede regler beregnes, og der sættes et loft på 0,8 mio. kr. Over loftet på 0,8 mio. kr. betales fuld afgift. Under loftet betales en andel af afgiften. Under loftet stiger afgiftsbetalingen over indfasningsperioden: 20 pct. i 2016, 40 pct. i 2017, 65 pct. i 2018, 90 pct. i 2019 og 100 pct. i 2020.

Det du citerer er undtagelsen (læg mærke til at der tales der om fritagelse), som skal lette det for dem, som på aftaletidspunktet HAVDE underskrevet en aftale, men som risikerede ikke at kunne få den leveret inden 1 januar 2016.

Styk det sammen sådan her

For elbilerne påbegyndes indfasningen FRA 1. januar 2016. Der er aftalt en indfasning i registreringsafgiften over 5 år med et loft på 0,8 mio. kr.

[...]

Partierne er enige om, at elbiler, hvor der er underskrevet bindende købsaftale senest den 8. okt. 2015 og indregistreres senest den 1. juli 2016, vil være fritaget for registreringsaf-gift efter de hidtidige regler.

  • (Gældende regler er ingen afgift indtil 2016)
  • Nye regler er LETTELSE ("indfasning") i perioden 2016 til 2020 i forhold til hvad der ellers ville være sket (fuld afgift)
  • Ydermere FRITAGES biler der leveres senest 1 juli 2016, hvis købsaftale er underskrevet inden i torsdags.

Intet steds omtales biler der købes og leveres inden 1 januar 2016. Her gælder de bestående regler, som er afgiftfritagelse indtil 1 januar 2016

  • 4
  • 0

Elbiler er et modent produkt, som Tesla har vist, så nu må de vise, at det også er relevant for kunderne uden særlige rabatter.

Det er jo lige præcis det som er problemet. Elbiler er IKKE et modent produkt endnu. Eneste grund til at der sælges Tesla'er som der gør, både i Danmark og specielt i Norge, hvor de også er moms og bompenge fritaget (13.000 stk) er fordi de får hjælp af staten. Tesla S er en rigtig lækker bil, men også dyr, så jeg, og de fleste andre alm. lønslaver, vil aldrig kaste så mange penge efter en bil. Det er kun dem som ellers ville købe Merc S500, BMW 5/7 serie olign. Nogen af dem, som gerne vil ha en grøn samvittighed/image, købte en Tesla, selv med dens mangler. Prøv at kig på alle de andre elbiler. Nissan Leaf er nok den mest solgte. Men træk de 400 fra som Avis har købt og dem som Kbh kommune har, så er det ikke ret mange. Gå du ud til VW (hvor gør det nu om stunder...) og kig på en UP. Den koster i runde tal 100K. Ved siden af står eUP til ca 200K, som til gengæld har en rækkevide på 150 km. Pu ha. Det et svært valg. Og nu bliver eUP så endnu dyrere. Danmark er med helt frem mht til vind energi, men det er ikke ret mange år siden det blev rentabel at opstille en mølle, havde det ikke været for de tilskud staten har givet over årene. Havde den tilskud ikke været der, så havde vi ikke noget Vestas, Siemens, LM og hvad de allesammen hedder. Men OK, de tilskud er nok kommet tilbage i stats kassen ved til. Problemet er vel egentlig at Tesla ikke er dansk. Og at det kun er de godt lønnede, som køber dem.

  • 7
  • 3

Mig bekendt, er det kun Tesla som er så langt fremme, at man kan købe med forskellige størrelse batteri. Og motor for den sags skyld. Alle de andre, eGolf, eUP, Leaf, BMW i3 mm, har de batterier de nu har. Og bliver de mindre, kan man jo stor set ikke bruge bilen til noget. Den store vinder i det her, er BMW i3, nu de allerede har den som hybrid, i form a REX modellen. Gad vide om ministrene alle har fået en ny BMW 750 kastet i nakken for den her lovændring??? Jeg spår at vi kommer til at se, specielt Tesla'er, konverteret til hybrid'er her i landet. Præcis som vi ser alle mulige krumspring med konvertering til camper og eksotiske biler som Van's. @Casper Steinhauer. Er du seriøs m det hybrid firma??? Jeg kunne godt være frisk :-)

  • 6
  • 0

Elbiler er et modent produkt, som Tesla har vist, så nu må de vise, at det også er relevant for kunderne uden særlige rabatter.

Elbilen er langt fra et modent produkt, fordi teknologien flytter sig alt for hurtigt. Elbilen er moden, når specifikationerne ikke bliver meget bedre, men priserne begynder at falde, men det vil de ikke gøre, før rækkevidden, den allervigtigste parameter, er på plads, og vi kan købe en elbil der kan det samme som en Tesla til under 500.000 kr med afgift.

Jeg så lige at den nye Nissan Leaf har et 30 kWh batteri i stedet for det gamle på 22 kWh. Det er fantastisk, men ikke helt nok. Prisen er heller ikke lavere, end den var før.

Indenfor de næste 5 år bliver batteriproduktionen til elbiler som minimum fordoblet på verdensplan, og det er heller ikke noget tegn på modenhed.

  • 7
  • 0

750.000 dkk for en P85D

Har du husket dansk moms??? Som der siges, så er Norge jo ikke EU, så der skal betales moms.

Nu vi er ved det med at bøje regler. Eller gå til kanten om man vil. Står der nogen steder at der SKAL være et batteri monteret i f.eks. en tesla, for at få plader på den. Ellers ville man kunne sælge batteriet som eftermonteret ekstraudstyr, lige som man gør med anhængertræk osv. Det er jo afgifts fritaget. OG så kunne Tesla jo bare gøre batteriet meget dyrt og selv bilen billig. Viser bare hvor lidt gennemtænkt denne lov er. Der kommer sjældent noget godt ud af at handle i panik. Husk det I kære politiker.

  • 2
  • 1

Er der nogen kloge (synske) som kan fortælle hvad de har ment med det her:

Omregningen af elbilernes elforbrug til brændstofeffektivitet sker på baggrund af energiindholdet i 1 kWh.

VW siger en eUP bruger 11.7KW/h pr 100 km. De kan vel ikke mene at det skal omregnes til 11.7 liter pr 100 km. Det stemmer ikke med at de også skriver at elbiler bliver belønnet for deres høje effektivitet.

  • 0
  • 0

Tak Tajs,

Så mangler jeg bare at gennemskue hvordan det regnes for en hybrid. F.eks. en Golf GTE. Den er efter EU norm sat til 66 km/l (fuldt batt + 1 liter), men det skal nu gøres efter de samme regler som for elbiler. Men er det så bare gennemsnit af forbrug på benzin og forbrug på el. Det synes jeg ikke at kunne finde noget på. VW tal for GTE: Kraftstoffverbrauch in l/100 km: kombiniert 1,7-1,5, Stromverbrauch in kWh/100 km: kombiniert 12,4 - 11,4. Så ca 12kw/h pr 100 km = 72km/l på el. 62 km/l på benz.

  • 0
  • 0

Martin - selv om jeg nu får 10 down-votes - mener du helt seriøst at den nuværende regering er bundet af hvad den tidl. regering besluttede, uden at lave et bredt kompromis?

Det udtaler jeg mig slet ikke om. Jeg udtaler mig om, at det er visionsløst og at det betegnede provenue er teoretisk.

Den ene dag afskaffer man NOx afgiften for erhvervslivet, den næste dag indfører man afgift på en en bil, der slet ikke udleder NOx. Jeg synes det er decideret ulækkert, at have sådan et syn på forurening og omtanke for miljøet.

  • 9
  • 2

Kig hellere på gennemsnitsforbruget, eller hvor en Tesla tilbringer 99.9999% af sin eksistens trillende på en vej. Gennemsnitsforbruget ligger på 200-220 Wh/km. Hvis der er 8.7 kWh i en liter benzin, så kører den omkring 39-43 km/liter, næsten helt sikkert mindre end din bil. Regenerative opbremsninger er ikke medregnet.

Iøvrigt er den altoverskyggende fordel altså nulforurening. Det er noget vi skal have gennemført på alle niveauer, både i billige biler og i luksusbiler. Det kan der ikke være nogen tvivl om.

Der går formodentligt ikke mange år, inden forurening fra benzin og dieselbiler sidestilles med passiv rygning i lande, hvor elbiler vinder frem og der sker mærkbare forbedringer i folkesundheden i storbyerne, og så vil de spørge hvornår Danmark tager sig sammen.

Hvem ved, måske ender vi som det kuriøse land i Europa, måske ud over Grækenland, der tøffer rundt i gamle biler med forbrændingsmotorer, som Europa's rygerum. Måske kan det blive en turistattraktion, et motorvejsmuseum, der kan give en 10'er i statskassen, mens vi sælger vores vindmøllestrøm til Tyskland, når møllerne ikke har travlt med at stå stå stille i stormvejr.

  • 14
  • 2

For en del år siden var jeg hos en Opelforhandler, som altid solgte biler uden bilradio, for derved slap kunderne for 180 % afgift på bilradioen.

Fremover vil jeg kun købe elbiler ekskl. batteri, ligesom jeg køber alle mulige andre husholdningsapparater uden batteri.

  • 1
  • 2

Men også en Tesla sviner jo helt vildt ift. klimaet (CO2). Accelleration af 2 tons på under 4 sekunder er særdeles energikrævende. Også ift. fx dækforbrug. Og meget af strømmen kommer jo fra afbrænding af kul. Hvorfor skal noget klima-svineri være billigere end andet?

Har du skyggen af dokumentation for den påstand? En af fordelene ved elbiler er at biler med stor effekt ikke forurener mere end de mindre kraftfulde modeller. En acceleration på under 4 sekunder er ikke noget en bilist får lejlighed til at gøre ret ofte, og selv da, så varer det kun 4 sekunder, så energiforbruget er negligibel. Lad os regne på det:

Effekt = 500 kW (selvom nogle Tesla ejere har fundet ud af bilens max effekt faktisk er væsentlig lavere).

Tid = 4 sekunder.

Energi: [latex] \frac{500 kW * 4s}{3600 \frac{s}{h}} = 0,6 kWh [/latex]

Eller omkring det samme som din benzinbil bruger på at køre et par hundrede meter. Teslaen kan dog køre omkring 3 km på den energimængde på grund af den høje effektivitet i en elmotor. Hvis du skyder en bil af op til 100 km/t så kan den nok cruise 3 km efterfølgende, så det er ikke fordi der er brændt en masse af, som ikke alligevel vil blive brugt.

Og angående kul, så er kul snart historie i Danmark. Det jo hele årsagen til at vi skal konvertere til elbiler. Det er den eneste vej til at gøre transportsektoreren bæredygtig. Du er hellere ikke helt opdateret med hensyn til hvor meget strøm der faktisk er fra vedvarende energikilder nu:

https://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJO...

Den totale produktion af el fra vedvarende energikilder var på 17.562 GWh i 2014 og udgjorde 57,4 % af den samlede elproduktion i Danmark.

57,4% - Derfor skal elbilens begunstiges. Benzin og diesel kommer aldrig i nærheden af hvor strømproduktionen er anno 2015, for slet ikke at tale om fremtiden, hvor strømproduktionen forventes at blive 100% baseret på vedvarende energi.

  • 13
  • 0

Jeg kom ind på om de har overvejet det uhensigtsmæssige i hvis en i3Rex fik større fradrag end en ren i3.

Det var da godt du fik gjort ministeren opmærksom på det. Der var lige et millioner i tabt afgift de havde glemt der. Nej det er pjat, hybridbilerne kan de ikke gøre noget ved, de kan bare køre uendeligt langt på literen afhængig af ens kørsels behov.

Hvis jeg var Elon Musk ville jeg straks lave "The Denmark model" med et plæneklipper motor modul + en stor propel til fremdrift.

  • 2
  • 0

Det kan da ikke komme bag på nogen at dette blev facit. Fulgte i ikke med op til valget hvor Søren Gade blev hentet i en Tesla, og udtalte hvor grotesk det er, at jævne menesker skal kunne købe sådan et stykke køretøj..... Og så til de penge...

Selve de liberale i Venstre, har det frygtelig dårligt med, at vi er nogle, som kunne have råd til en Tesla.

Hvad er så Venstre for en størrelse?

Mvh.

  • 10
  • 0

Martin Zacho: Heldigvis er der i en Tesla et langt mindre antal roterende dele, og derfor bliver værdiforringelsen så meget mindre over et givent år end konventionelle kulbrintebiler.

  • 3
  • 0

Nulforurening må du gerne uddybe og konkretisere. Ingen transport kan ske uden forurening. Og at DU åbenbart ikke er i tvivl om, at nulforurening er noget som vi bare SKAL have gennemført for alle biler, er debatmæssigt i sig selv uinteressant. Kan du eventuelt hjælpe med hvem du mener der støtter den opfattelse - og da gerne med en henvisning/link.

Du burde vide, at jeg taler om den forurening der sker fra bilen selv. Andet er ikke aktuelt, for det er den type forurening, som bilisten selv kan gøre noget ved, ved at køre i en elbil.

Hvad der sker i den anden ende, hvor strømmen laves, det må komme an på politisk vilje til fortsat udbredelse af vedvarende energi.

Biler med forbrændingsmotorer bliver aldrig helt rene, og formodentligt ikke meget renere end nu, når nu det viser sig at være nødvendigt at snyde på vægtskålen.

  • 8
  • 2

Martin Zacho: Heldigvis er der i en Tesla et langt mindre antal roterende dele, og derfor bliver værdiforringelsen så meget mindre over et givent år end konventionelle kulbrintebiler.

Det er jeg ikke sikker på er korrekt.

Indtil nu er der kun meget få brugte elbiler på markedet og derfor er brugtbilprisen ikke særlig veldefineret. Min egen elbil kostede 5000,- da den var 10 år gammel og havde kørt 6300 km. I dag vil jeg måske kunne få 10.000,- for den, men det er tvivlsomt. Brugsværdien er, som med andre brugte køretøjer, højere end salgsværdien. Elbiler ruster, elektronikken har en endelig levetid og batteriet slides. Desuden er det dyrere og sværere at få bilen repareret, da udbudet af kompetente værksteder er mindre. Bliver spændende at se hvordan prisen af brugte elbiler udvikler sig.

  • 4
  • 4

Hvorfor skulle det være bedst for CO2-udledningen til miljøet at skifte til benzinbiler? Elbiler udleder 10-20x mindre CO2 per km end en tilsvarende benzinbil.

Læg hertil to meget positive aspekter ved el:

1) CO2-udledningen for en elbil sker centralt ved elproduktionen, og kan dermed lettere centralt opsamles/neutraliseres end den udledning en benzin/dieselbil afstedkommer overalt hvor denne kører.

2) Elproduktion kan ske uden brug af fossile brændsler, det kan produktion af benzin og diesel ikke. Selv biobrændsler er ikke et reelt alternativ til el rent miljømæssigt.

El er langt mere miljøvenligt ligegyldigt hvordan man vender og drejer det. Jeg ser ét problem der skal løses ved elbiler: opladningstiden. Langt vigtigere end rå distance. Jeg kunne godt klare mig med en kørselsdistance på måske 4-500 km, hvis bare jeg kunne lade op til fuld kapacitet på 2 minutter.

  • 11
  • 0

...er det ikke på tide vi favoriserer det eneste reelle alternativ indenfor de næste 3-4 bilgenerationer: benzinbilen?

Øh nej, ikke når det kun er en beskeden forbedring ift diesel, og når el er 10-20x bedre end benzin. Det ville da være tåbeligt at favorisere benzin i sådan et scenarie. Men selvfølgelig meget typisk for Danmark hvis det skulle ske, for dette land tager kun små bitte skridt fremad (og lige så mange eller flere baglæns).

Tænk om Danmark for en gangs skyld ligefrem drev en udvikling fremad i kvantespring, i stedet for bare at løbe bagefter og sætte hælene i (imens man råber til hele verden: "hvor er vi bare de sejeste, se på os!"). Patetisk lille jante-land.

  • 9
  • 4

Jeg kan næsten ikke fatte at jeg bor i et land, hvor man lader skat undlade at opkræve 8mia. kroner (eller udbetaler dem ved en fejl) og så dræber man skatteydere 3000 stk. årligt ved at tvinge dem til at køre diselbil i stedet for ELbil.

Hvis jeg ikke allerede var flov over at være dansker, med den måde vi behandler mennesker i nød, så ville jeg være blevet det nu, med de dårlige beslutninger der er taget på et forkert grundlag.

Jeps, de sidste 10-15 års udvikling her i Danmark har ført os ind i en nedadgående spiral jeg ikke tror vi kommer ud af. Danskerne med stemmeret har en overvægt af folk der:

1) ...har en helt ubegrundet tyrkertro på at vi er de bedste til alt her i verden.

2) ...samt slet ikke forstår selv de mest åbenlyse mekanismer på verdensplan - årsag/virkning/motivation i emner såsom udvikling, investering, sundhed, og folkestyre (de ser eksempelvis politikerne som "dem", og altså staten imod "os").

Jeg driver en mindre ingeniørvirksomhed i et unikt vidensfelt - mit firma er på verdensplan nogle af de dygtigste til præcist hvad vi gør. Min kone er sygeplejerske, og rigtig god til sit arbejde også. Vore samtaler hjemme drejer sig oftere og oftere om hvordan Danmark er fortabt, og at vi bare vil væk herfra. Når vore børn skal til at vælge mere og mere specifikke uddannelser, vil vi opfordre dem på det kraftigste til at søge internationalt. Trækker de væk fra Danmark, følger vi med - virksomhed og det hele. Danmark er landet uden muligheder, fuld af begrænsninger og tåbelige beslutninger på alle plan. Og jeg kan desværre fortælle at vi ikke er alene. Langt fra. Om ca. en generation er der ikke flere foregangsmænd/kvinder tilbage i Danmark. Vi har forladt stedet på det tidspunkt.

Vi betaler glædeligt skat, da dette er den eneste mulighed for at skabe et godt samfund - det er sund fornuft at lægge mange penge i en samlet pulje som nogle få kloge hoveder så kan investere mest fornuftigt. Det er også den eneste måde hvorpå de lidt dårligere stillede kan modtage en håndsrækning fra os pt bedre stillede. Det er ikke særligt effektivt hvis det skulle ske fra person til person.

Men vores skattepenge sjofles bort. Offentlige IT- og infrastruktur-projekter der køres som en dårlig satireserie. Hovedløse omflytninger af midler uden langsigtede planer. Kæmpe tab og svindelsager med offentlige midler i milliardstørrelser, uden konsekvens for de implicerede. Centralt styre med fratagelse af kompetencer til at agere lokalt, der hvor der faktisk er dygtige offentlige ansatte der vil noget godt. Og en leflen for Danskeren der kun ønsker at sidde i sofaen, inkassere større og større overførselsindkomster, imens de peger anklagende fingre ud i samfundet.

Jeg fortæller ikke ude i verden at jeg er dansker.

  • 17
  • 1

Bliver spændende at se hvordan prisen af brugte elbiler udvikler sig

Den hurtigste (P85D) koster omkring 1mio kr brugt nu : http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/mod... De ældre/mindre følger ikke så hurtigt med op i pris, men nærmer sig dog den tidligere nypris for P85D.

Tesla har om nogen drevet udviklingen frem på verdensplan, men det er mindre interessant for udviklingen i Danmark. Det er mellemklassen ved 2-500.000 kr der tæller, og dén gruppe har Danmark nu omtrent spærret for med de stigende afgifter. Flådeejere som kommune, udlejning mv. kan opnå drifts- og image-fordele, men mange andre er næppe interesserede før i år 2030-2050 når pris/volumen-dynamikken (hønen&ægget) har gjort elbiler økonomiske for almindelige familier.

Det er fint nok at Statskassen ikke skal have et stigende indtægtstab, men systemet burde (før og nu) være baseret på markedsudvikling, ikke urealistiske håb og gætterier den ene eller anden vej.

Mon ikke de store byer laver trinvise miljøforbedringer. Vi har det allerede med forureningsbegrænsning i indre Kbh, som snart udvides med bilfri dag. Næste skridt kan være forureningsforbud i centrum, og fx krav om at køb af dieselbil skal have bestemt godkendelse hvis man har bopæl i Kbh. I 2040 kan hver regel så udvides til næste område, så kun elbil kan købes i storbyer.

  • 6
  • 0

Den hurtigste (P85D) koster omkring 1mio kr brugt nu : http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/mod... De ældre/mindre følger ikke så hurtigt med op i pris, men nærmer sig dog den tidligere nypris for P85D.

Tror ikke lige at det danske marked for brugte elbiler viser noget som helst de næste mange år. Prissætningen er sat ud af drift i og med der nu er afgift på dem. Det vil holde brugtbilsprisen kunstigt højt oppe i mange år fremover.

  • 4
  • 0

Tror ikke lige at det danske marked for brugte elbiler viser noget som helst de næste mange år. Prissætningen er sat ud af drift

Delvist enig; men prisen sættes jo af udbud og efterspørgsel.

Udbud : Der er et antal biler til salg, og dem der ejes af forhandlerne skal jo afsættes før eller siden - et firma kan ikke bare have dem stående på bogen uden at få dem afregnet, men fristelsen ved at beholde er stor når der er udsigt til garanteret prisstigning. For private er det nok skarpere om de har råd til at beholde den eller ej.

Efterspørgsel : Kunderne har skyndt sig at rage ned fra hylderne mens de kunne, og der må være en vis mætning nu. Der kommer drypvis nogle til, og de må beslutte sig senest om et år inden prisen stiger endnu en gang.

Der ER en prissætning i praksis (ved egentlig handel), men den er langt mere volatil og tåget end tidligere. Det kunne være interessant at have en handelsstatistik.

  • 0
  • 0

Nu har vi brokket os nok så meget over denne tåbelige beslutning. Hvad med at vi prøver at komme med nogle idéer til hvordan et nyt afgiftssystem kunne se ud? Det lader til at de politiske system er ude af stand til at tale rationelt om det her og tilstanden blot forværres. Kunne man ikke crowd source en model som måske kan danne grundlag for noget mere konstruktivt?

Nogle tanke jeg har gjort mig.

Tanken ved et afgiftssystem er at tilskynde til de best mulige beslutninger inden for:

  • Sikkerhed - NCAP-score og lignende.
  • Lokalmiljø - sod, NOx, støj.
  • Klima CO2 belastning ved brug. Beregnet fra hele stakken.
  • Slid på vejene - aka vægtafgift.

Det meste af dette er bedst, mener jeg, tjent med en løbende beskatning.

Først og fremmest må den generelle værdibaserede beskatning bortfalde. Eneste punkt der med fordel kan indregnes i biles købspris bør være sikkerhed. En usikker bil bliver ikke mere eller mindre sikker med tiden og vi vil gerne have så sikre biler så muligt. Man kunne tænke sig 10-20% strafafgift for hver stjerne der mangler på en NCAP-score. Dette burde forhindre at folk sparer på sikkerheden.

Den løbende beskatning bør bestå af følgende elementer:

  • Lokalmiljø er vigtigt og overset i debatten, men det er faktisk det farligste ved trafikken i dagens Danmark. Det er langt bedst med en løbende afgift her. Som udgangspunkt vil en elbil eller brintbil vil have 0 i afgift her. Her efter stiger satsen med hybrider, benzin og til sidst diesel.
  • Klima kan også tages hensyn med en tilsvarende løbende afgift, men ikke nødvendig samme rækkefølge.
  • Vægt En tung bil slider selvsagt mere end en let. Det bør afgifterne tage hensyn til.

En bil der holder stille udgør ikke noget problem. Derfor bør vi belønne folk der lader bilen stå. Dette kan kun opnås ved at afgifterne ikke er et fast kronebeløb, men en faktor der kan ganges sammen med antal kørte kilometre om året. Ellers får vi nuværende situation hvor når bilen først er købt, så skal den saftsuseme også bruges.

Et problem kunne her være den forskellige tilgængelighed af kollektiv trafik forskellige steder i landet. Det burde være relativt overkommeligt at indregne en ektra "trængselsfaktor" baseret på bopælen. Så kan vi gøre anvendelse af bil billigere for folk der ikke har god adgang til kollektiv transport.

Pris. Tja, bum bum. Politikerne lader jo til at mene at der skal tjenes penge på bilerne. Hvis vi accepterer denne præmis og ovenstående skal erstatte grøn ejerafgift/vægtafgift og registreringsafgift, så vil den gennemsnitlige afgift være på omkring 11000 per bil om året for at opnå status quo.

Hvad tænker I?

  • 4
  • 1

Hvis jeg var Elon Musk ville jeg straks lave "The Denmark model" med et plæneklipper motor modul + en stor propel til fremdrift.

Hvis jeg var Elon Musk ville jeg glemme alt om Danmark.......

Og gå glip af et godt grin. Hele verden kunne grine med. Præsentations videoen vil selvfølgelig eksplodere på internettet.

Senere kan han lave MKII modelen med halv batteri pakke, og et rigtigt fosil brænder modul ala BMW i3 Rex. Der kunne muligvis spares noget vægt og pris. Så bliver modellen endnu mere folkelig. De færreste har alligevel brug for at køre så langt i hverdagen.

  • 2
  • 0

Og gå glip af et godt grin. Hele verden kunne grine med.

Præcis. Tesla skal ikke forsøge at tilpasse sig afgifterne. De skal udstilles så grundigt som muligt og de danske politikere og vores skattesystem skal være til grin. Det er det eneste der hjælper. Der er forsøgt argumenteret med fornuft i mange år og vores folkevalgte kan ikke tage sig sammen. Måske hjælper en god gang pinlighed og latterliggørelse på det? Det er et forsøg værd, for der er tilsyneladende ikke andet der gør.

  • 3
  • 2

Hej

Nogle tanker om Tesla S og den høje afgift, der måske kommer på denne model i fremtiden.

Tesla Model S har aldrig været min kop the. Men jeg må da indrømme, at den er lækker og på mange måder et flagskib indenfor teknologi.

PÅ DEN ENE SIDE :

Mercedes E, Audi A 6 og BMW 5-serie er i det, som man kan kalde "5-meter-klassen". Det vil sige, at de er velegnede til taxi/taxa. Tesla Model S er i nogenlunde samme størrelse. Derfor kan jeg på en måde godt forstå, hvis producenterne af de 3 tyske biler føler det konkurrence-forvridende, at de 3 tyskere skal betale mange penge i registrerings-afgift, mens Tesla S ikke skal. Og denne eventuelle konkurrence-forvridning er der nok nogle købere af de 3 tyske luksus-biler, som er sure over. Det kan i hvert fald tænkes.

Ligeledes vil nogle købere af benzin- og diesel-biler måske føle, at Tesla S og de andre elbiler bliver forkælede og nasser på benzin/diesel-bilerne. Afgiftsfritagelsen for elbiler har jo - og vil jo - bl.a. betyde øget pris på benzin/disel-biler. En artikel fra FDM fra 2015 viser, at flere benzin/diesel-bilister ikke ønsker at betale for at elbiler kan fritages for så meget afgift.

http://www.fdm.dk/nyheder/bilejere-vil-ikk...

PÅ DEN ANDEN SIDE :

Selvom en del elbiler belaster miljøet med CO-2 er det i mindre mængde en benzin/diesel-biler. Så elbiler kan være en gevinst for miljøet. Og jeg har to gange på det sidste hørt elbilerne Tesla S og Renault Zoe køre rundt. Selvom de larmer mere end jeg troede fra vel dæk og vind, har de ingen motorstøj. Og det er godt.

Og en Tesla S betaler mere til staten via moms end visse mikrobiler betaler via moms og registreringsafgift. Så via momsen betaler Tesla S jo en betydelig sum penge til statskassen.

Så derfor er det måske ikke retfærdigt, at tesla s skal belastes af den kommende afgift.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 3

Nu bliver jeg sikkert upopulær. Men det giver altså ingen som helst mening at fritage et udpræget luksusprodukt som Tesla helt for afgifter, bare fordi produktet er marginalt mere miljøvenligt end konkurrerende traditionelle produkter.

Hvad man end mener om det, så eksisterer den danske registreringsafgift på biler ikke af hensyn til miljøet. Den er en luksusafgift, hvis formål er at skaffe penge i statskassen på en måde, der især rammer dem med høje indtægter.

Så selvfølgelig kan politikerne ikke bare tillade, at registreringsafgiften på luksusbiler afskaffes af bagvejen, fordi alle skifter til et afgiftsfritaget produkt. Hvis man mener, at registreringsafgiften skal sættes ned, må det gælde for alle biler og ikke kun for elbiler.

F.eks. kunne man jo starte med at droppe den høje sats på 180% og nøjes med den på 105%. Så kom vi i det mindste lidt tættere på norske bilafgifter, som næst efter de danske er de højeste i Europa. Og det vil så også komme Tesla til gode.

  • 5
  • 6

Nu bliver jeg sikkert upopulær. Men det giver altså ingen som helst mening at fritage et udpræget luksusprodukt som Tesla helt for afgifter, bare fordi produktet er marginalt mere miljøvenligt end konkurrerende traditionelle produkter.

Jeg er ikke enig i at Tesla S er et luksusprodukt. Ikke medmindre du vil kalde en VW Golf for et luksusprodukt, da byggekvaliteten er ca. ækvivalent de to imellem.

At en Tesla kan accelerere hurtigt er en konsekvens af elmotorenes store moment, den kan ikke køre specielt hurtigt i tophastighed, og er dermed ikke sammenlignelig overhovedet med en "supersportsvogn" som nogen ynder at kalde den. Det er ikke mere rimeligt at sammenligne en Tesla S med en sportsvogn end det er at sammenligne en turbodiesel-personvogn med en lastbil, blot fordi den har et langt højere drejningsmoment end en tilsvarende benzinbil. Det kan stort set ikke lade sig gøre at bygge en turbodiesel-motor uden et meget stort drejningsmoment, desupåagtet at det var en mere effektiv forbrænding man gik efter.

Udseendet deler Tesla S med en sportsvogn især af vindmodstandsårsager - ingen grund til at udforme bilen som en Toyota Hiace nu det er lavt energiforbrug man søger.

Derfor er Tesla S basalt set det eneste elektriske alternativ til en helt almindelig 5 personers familiebil. Alle andre elbiler kører bare ikke langt nok, og er bare ikke store nok til at fragte en familie.

Teknologien er dog blot stadig dyr. Hvis man ønsker at fremme denne form for teknologi må man støtte den på forskellig vis - var Danmark overhovedet på vindmøllelandkortet hvis ikke der var statsstøtte? Så kan man mene om den kontinuerte subsidiering af vindenergi hvad man vil, men der er vist ingen tvivl om at vi skal væk fra fossile brændsler, og kunderne vil altid vælge den (i udsalgspris) billigste vare. Nu vil der ske især to ting:

1) Salget af Tesla falder til nul i Danmark (også de brugte, de bliver ikke til at komme af med, da der nu helt sikkert ikke bliver en voksende infrastrukturudbygning til Tesla'en i Danmark).

2) Salget af elbiler generelt vil falde i Danmark, da Danmark nu melder helt klart ud at man foretrækker svinende benzin- og dieselbiler i stedet. Ergo er Danmark ikke længere så interessant for fabrikkerne (de vil kigge andre steder hen), og forbrugerne vil miste tilliden til teknologien (denne er jo stadig i sin opbygningsfase, men bakkes nu ikke længere op af staten).

Økonomi har nu engang altid været en god måde at nøde befolkningen til at trække i en ønsket retning: sukkerafgifter, diesel vs. benzin-afgifter, fritagelse for afgifter på solceller (nu defunkt) osv. At staten trækker støtten til elbiler er et mistillidsvotum til teknologien, at man ikke forudser det som sådan er ren og skær naivitet (fra befolkningen).

Vore politikere og embedsmænd ved selvfølgelig godt alt det her, de lefler blot for jante-pøblen. Det kommer bare til at koste dyrt for vores udvikling. Rigtigt dyrt. Mit alternativ til en Tesla vil være en Mercedes E-klasse med 3-400 hk benzinmotor. Og jeg kan love dig for at den ikke er særlig miljøvenlig. Men det er en diesel Ford S-Max med campingvogn bagefter nu heller ikke.

Men jeg har da ikke tænkt mig at købe bilen i Danmark, det ville da være totalt til grin...

  • 7
  • 3

@Jan: Der er faktisk ret lavt til loftet, så jeg synes ikke umiddelbart den egner sig specielt godt til taxi-kørsel. Så skal det ihvertfald være modellen med soltag, der er lige ~5 cm mere at give af.

@Lars Hansen: Marginalt mere miljøvenligt? Vi taler potentielt set 0% CO2 udledning ved opladning om natten, for slet ikke at tale om alle de sundheds- og miljøskadelige gasser den ikke lukker ud.

@Steen: Har du kørt i en Tesla? Det er ikke en Lamborghini, bevares, men en lækker BMV eller Audi kan den da absolut sammenlignes med. Forresten er topfarten i en P85D 250 km/t, hvilket jeg selv ville kalde for "specielt hurtigt" taget i betragtning at der er tale om en sedan på godt 2,2 tons. Selv min bundskrabermodel(70D) kan køre 215.

  • 1
  • 5

@Steen: Har du kørt i en Tesla? Det er ikke en Lamborghini, bevares, men en lækker BMV eller Audi kan den da absolut sammenlignes med. Forresten er topfarten i en P85D 250 km/t, hvilket jeg selv ville kalde for "specielt hurtigt" taget i betragtning at der er tale om en sedan på godt 2,2 tons. Selv min bundskrabermodel(70D) kan køre 215.

Jeg har siddet i en Tesla, ikke kørt en. Jeg kunne være fræk og spørge om du har siddet i en Golf? ;-) Ej, det er gas. Men serøst mener jeg den er pænt bygget, men luksus i mine øjne er en A8 eller BMW 7-serie - som den jo også ender i prisklasse med i P85D-udgaven.

Audi A4, A6, og BMW 5-serie (eksempelvis) er blot jævn kvalitet. Af samme støbning som VW Golf, Passat, Skoda Octavia/Superb, Opel Insignia og mange andre. Der er detaljer der varierer op og ned, men jeg vil ikke kalde det luksus til millioner. Hvis du ser på hvad du får af kvalitet i en M5 eller en Porsche til 1,5-2 mill, så er der langt ned til en A6. Og her mener jeg med min begrænsede erfaring at Tesla S hører hjemme. Ca i samme niveau som en A6. Og de starter altså ved omtrent 550 kkr, og slutter kun over en million fordi VAG tror de sælger guld (en forrude til en A5 koster 15.000,-, samme kvalitet og udstyrede rude til en Superb koster 4.500,-).

Lige præcis topmodellen af model S (P85D) kan så køre ca. 250 km/h - det kan du også få en Golf eller Passat der kan. De fleste kører omkring de 215 som du selv nævner, og det kan alle mellemklassebiler stort set - Mazda 6, Insigina, Mondeo, osv osv. Altså ikke nogen supersportsvogn. Og en 2,2 ton bil som Tesla S styrer heller ikke lige som en sportsvogn (har jeg ladet mig fortælle - jeg har som sagt ikke selv kørt den).

Men min agenda var ikke at nedgøre Tesla model S, tværtimod. Jeg synes den er et rigtigt godt (og nødvendigt) skridt på den teknologiske udviklingsvej. Min hensigt var at gøre opmærksom på at den eneste grund til at den får det her gok opad i afgift, er ren misundelse pga dens udseende. Og dens udseende er skabt ud fra funktionelle krav, ikke fordi den er en supersportsvogn.

Skulle man se rent funktionelt på Tesla S, og pålægge afgift med fradrag for teknologisk udvikling (altså at man ville fradrage en andel af prisen, fordi man erkender at denne terknologi er uforholdsmæssig dyr ift hvad den bringer af værdi i dag), så skulle grundfradraget nok være på 3-400.000,- kr i stedet for 10.000,-. Men det er det ikke. Ergo anerkender man ikke at Tesla S er dyr fordi teknologien er dyr - man antager blot at den er dyr fordi det er et luksusprodukt.

En Tesla S med benzinmotor ville vel koste 5-600.000,- med afgift i normal produktion...

  • 3
  • 3

Ny afgiftssystem? Nu har vi brokket os nok så meget over denne tåbelige beslutning. Hvad med at vi prøver at komme med nogle idéer til hvordan et nyt afgiftssystem kunne se ud? Det lader til at de politiske system er ude af stand til at tale rationelt om det her og tilstanden blot forværres. Kunne man ikke crowd source en model som måske kan danne grundlag for noget mere konstruktivt?

Daniel,

Go ide med at crowdsource ideen. Jeg forsøgte selv lidt i den tidligere artikel om "tesla-loven", med en masse thumbs down til følge. Der var desværre ikke nogen som tog tiden til at forklare hvorfor. http://ing.dk/artikel/afgift-paa-bilradioe...

Grunden til jeg mener det skal være GPS/roadpricing baseret, er at der skal være forskel på ham som køber en plug-in hybrid OG LADER den hver dag, så han kan køre på el gennem byen og ham som køber samme bil, men aldrig lader den og derfor får alt energi fra brændstof.

Jeg mener også der skal være forskel i afgift pr km, afhængig af om man kører på motorvejen eller holder i kø på HCA blvd i København. Den tidligere regering havde planer om en betalingsring, for at begrænse trængselen i København. En ring er bare en rigtig dårlig måde, som de vist også fandt ud af. GPS roadpricing ville derimod også kunne bruges til at "forme" trafikken, uden at der kommer en Berlin-mur i forstadskommunerne, så de skal give 50 kr ekstra, hvis de gerne vil handle i den føtex som tilfældigvis ligger på den forkerte side af muren.

"trængselsfaktor" baseret på bopælen

Jeg mener ikke det er præcis nok at basere det på hvor bilen er registret. Jeg bor selv i 2300, altså kanten af københavn, på syd siden. Og kører jeg syd på, har jeg 3 km til motorvejen og kunne køre den vej, uden at holde i vejen for nogen. Nu kører jeg dog for det meste den anden vej, altså sammen med alle de andre lige ind gennem midten af kbh, da jeg jeg arbejder tæt ved DTU i Lyngby. Så kunne man regne arbejdspladsen, men hvad hvis man altid cykler på job og kun bruger bilen til at køre sommerhuset???

En model med en boks i bilen, som snakker med bilen ECU og får det aktuelle brændstof forbrug derfra, vil også give den brændstof afgift bl.a. Karsten efterlyser. Det ville i praksis blive en myldretid, brændstof og vægt afgift i et.

(manglende) Sikkerheds afgift er også en go ide. Men hvordan gøres det lige. Tager man udgangspunkt i den sikreste bil ala den nye Volvo XC90 og så lægger afgift på, får de ting som en given bil mangler? Det er jo svært at gøre det på NCAP stjernerne, da 5 stjerner for en VW UP, ikke svarer til 5* for f.eks. en XC90. NCAP stiller større grav til en større bil.

Jeg havde faktisk gået med tanken om at skrive til FDM, for at få dem til at lave en gennemregnet og juridisk tjekket oplæg. Mon ikke tiden er nu....

  • 1
  • 2

@Steen Schmidt

Vore politikere og embedsmænd ved selvfølgelig godt alt det her, de lefler blot for jante-pøblen. Det kommer bare til at koste dyrt for vores udvikling. Rigtigt dyrt.

Jeg formoder at "vores udvikling" er dansk udvikling; hvad dansk udvikling mistes når der fremover ikke importeres Teslaer?

Mit alternativ til en Tesla vil være en Mercedes E-klasse med 3-400 hk benzinmotor. Og jeg kan love dig for at den ikke er særlig miljøvenlig.

Jeg kan oplyse, at der findes andre alternativer til en Tesla. Danmark er et ganske frit land og man kan købe den bil man har lyst til, især hvis man tager penge med. Hvis man har en bekymring for miljøet, som Steen tydeligvis har, så behøver man ikke påføre sig selv den smerte, at købe en Mercedes med 3-400 hk benzinmotor. Det er helt lovligt at købe en mere miljøvenlig bil.

  • 1
  • 2

Jeg formoder at "vores udvikling" er dansk udvikling; hvad dansk udvikling mistes når der fremover ikke importeres Teslaer?

Ikke teknologisk udvikling - miljøudvikling. Arbejdet med at gøre vores samfund sundere at leve i lider et alvorligt knæk. Men denne her seneste sag om afgifter på elbiler er bare én af mange hovedløse sager i Danmark. Ikke en særligt speciel én, men måske en af dem der bedst illustrerer hvor vores beslutninger tager os hen.

Selvfølgelig, så længe alle os stemmeberettigede ikke engang kan blive enige om at elbiler forurener mindre end benzinbiler, ja så er der sgu lang vej igen.

Jeg kan oplyse, at der findes andre alternativer til en Tesla. Danmark er et ganske frit land og man kan købe den bil man har lyst til, især hvis man tager penge med.

Der findes ingen alternativer til en Tesla, hvis det skal være el. Der findes kun mindre biler i ringere kvalitet med kortere rækkevidde.

Hvis man har en bekymring for miljøet, som Steen tydeligvis har, så behøver man ikke påføre sig selv den smerte, at købe en Mercedes med 3-400 hk benzinmotor. Det er helt lovligt at købe en mere miljøvenlig bil.

Der er skam ingen smerte forbundet med at købe en kraftig benzinbil for mit vedkommende. Det gør jeg med glæde. Politikerne fortæller mig ovenikøbet at det er det de ønsker jeg gør. Jeg vil have en stor, hurtig bil. Vore politikere har netop fortalt mig at så skal jeg købe en benzin eller dieselbil. Det vil jeg selvfølgelig fortsat gøre - der er da en grænse for hvor meget til nar jeg vil være for mine egne skatte- og afgiftskroner.

  • 4
  • 2

Jeg mener det er såre simpelt at beregne afgifter - det skal være ved kilden. Dvs:

1) Den eneste afgift der bør være på selve bilen er en forholdsmæssig afgift ift miljøbelastningen ved at bygge og skrotte præcis denne bil.

2) Forureningsafgiften på brændstof bør lægges præcist dér - på brændstoffet. Helst vægtet med måden hvorpå det forbrændes. Dvs der er så og så mange kr i afgift pr liter benzin, en anden pr liter diesel, og en tredje pr kWh. Så ganger man med en brøk der stammer fra det apparat (bil/fyr/whatever) man brænder nævnte brændstof af i. Nogle apparater slipper meget forurening ud, andre mindre, ved samme enhed brændstof forbrændt. Så ville man få sig et helt kontant nedslag i sin brændstofafgift ved eksempelvis at montere et partikelfilter på sin dieselbil. Så skal der noget dokumentation til for at bevise hvilket apparat man har forbrændt sit købte brændstof i, men det er blot teknologi.

3) Så mangler vi at betale for det vi slider på vejene. Roadpricing pr GPS (det er noget med vægt, trafikmængde, dækmontering osv.). Eventuelt koblet med 2) ovenfor via GPS, således vægtningen af forureningsafgiften varierer med hvor man udleder sin forurening.

Det er blot teknologi. Når man sender én satellit i kredsløb om jorden, eller på tur til en komet, så løser man sådanne summations- og vægtningsproblemer som ren rutine. Men skal man bruge et system til en milliard køretøjer, så er det pludseligt en uoverkommelig opgave at udvikle ét fælles system? Prisen pr enhed (køretøj) bliver ellers forsvindende lille, og pludselig ville hver især komme til at betale for præcist den belastning vi forvolder på vore omgivelser ved vores egen transport.

Når man har systemet ville det ikke være nogen sag at strække konceptet videre til offentlig transport, således bus-, fly-, færge- og togbilletter ville kunne pålægges præcis den korrekte afgift afhængigt af hvor, hvornår, og under hvilke forhold man rejste. Det ville kunne beregnes på ører fra sekund til sekund. Herregud, vi har computere overalt, det er bare at opstille og kontinuert justere de rigtige matematiske systemer.

Hvorfor dog trække en komplet virtuel afgift ned over hovedet på folk, som passer præcist på ingen? Og hvorfor så erstatte den med en anden helt udenjordisk afgift som heller ikke tager afsæt i virkeligheden?

  • 0
  • 0

Hvorfor dog trække en komplet virtuel afgift ned over hovedet på folk, som passer præcist på ingen? Og hvorfor så erstatte den med en anden helt udenjordisk afgift som heller ikke tager afsæt i virkeligheden?

Jeg forstår ikke den sidste sætning... Er det fordi du synes gps baseret roadpricing er kuk kuk? Grunden til jeg ikke foreslår at lægge afgiften på brændstoffet, er udelukkende for at undgå problemer med grænsehandel. Hvis benzinprisen fordobles (for det er vel det vi snakker om?), så vil der blive en kæmpe import fra Tyskland og Sverige. Det kan man selvfølgelig forbyde, men det stopper den nok ikke.

  • 0
  • 0

Karsten, Jeg kan ikke rigtige gennemskue om vi er enige, men min pointe var, at man er nød til at gøre det nye afgift system (som vi forhåbentlig får i vores tid) i stand til at taksere forskelligt, afhængig af om man har købt en Passat GTE og ligger og pendler på tværs af landet med datters hest, eller pendler til og fra arbejde hver dag på næsten ren el kørsel. Du kan ikke som udgangspunkt gå ud fra, at bare fordi man kan lade en plug-in, så gør man det også for at spare. Det er ikke altid det kan lade sig gøre.

  • 0
  • 0

@Steen Schmidt

Venligst sammenlign disse udsagn, fra samme person

Ikke teknologisk udvikling - miljøudvikling. Arbejdet med at gøre vores samfund sundere at leve i lider et alvorligt knæk.

og

Der er skam ingen smerte forbundet med at købe en kraftig benzinbil for mit vedkommende. Det gør jeg med glæde. Politikerne fortæller mig ovenikøbet at det er det de ønsker jeg gør. Jeg vil have en stor, hurtig bil.

Ovenstående noget modstridende udsagn er lidt symptomatisk for en del af elbil (læs Tesla) debatten. Der skal ikke være afgift på elbiler ud fra et miljøsysnpunkt, men hvis der omvendt ikke er afgiftsfrie elbiler, så er det så som så med miljøbevidstheden.

Steen Schmidt fremfører videre

Mit alternativ til en Tesla vil være en Mercedes E-klasse med 3-400 hk benzinmotor. Og jeg kan love dig for at den ikke er særlig miljøvenlig.

Men der er andre alternativer, det er ikke en gudsgiven ret at køre i en 3-400 hk Mercedes. Når jeg ser ud i morgentrafikken vil jeg vurdere at energiforbruget til personlig persontransport kan reduceres med 10-40% ved simple adfærdsændringer. Her taler jeg ikke om æseltrukne kærrer, men f.eks mindre bilmodel, lidt fælleskørsel, brug af offentlig transport og lidt lettere speederfod. At man i samme moment reducerer trængslen og sparer penge er ren win win. Hvis man synes miljø er vigtig, må man nødvendigvis kræve at politikerne bruger miljøkronerne der hvor det giver mest effekt, hvilket næppe er ved afgiftsfritagelse af Tesla’er. Selv hvis man mener man er regeret af hjernedøde og uansvarlige politikere har man retten til at tage personligt ansvar. For de som har overskud, f.eks Steen og undertegnede, mener jeg det ikke er en ret men en forpligtigelse.

  • 2
  • 2

Jeg er udmærket klar over at vi er helt på samme side i den her debat. Det betyder bare ikke at jeg vil ignorere dele af din post jeg er uenig med. Nej, Model S er ikke en "supersportsvogn" - det er helt sikkert. Det jeg sætter spørgsmålstegn ved at dine udtalelser om at den ikke kan måle sig med en luksussedan, og din definition af en sådan i det hele taget.

At påstå at en A4 eller A6 ikke er en luksusbil er jo helt ude i hampen, for slet ikke at tale om din sammenligning med en Passat eller Mondeo, men jeg fornemmer at jeg bevæger mig ind på bil-fanboy territorie her, så den diskussion gider jeg ikke engang tage op. Jeg vil hellere spørge: Hvad er det helt præcist du synes er af lavere kvalitet i en Model S i forhold til en BMW M6? Den kan ganske vidst køre 50 km/t hurtigere(P85Ds begrænsning ligger dog her ikke i motoren, men i batteriet, så det kan hurtigt ændre sig), men der er jo heller ikke rigtig tale om en bil man behageligt kan sidde mere end to voksne mennesker i. På trods af Teslaens lofthøjde er der da ihvertfald nok plads til at 5 mennesker kan køre i den(endda behageligt hvis ingen måler over 185), 7 hvis man køber klapslderne også, og masser af baggageplads. BMW M6 er en to-dørs sportsvogn. Er det ikke en lidt underlig sammenligning?

Mht. køreoplevelsen kan jeg oplyse dig at den er fantastisk. Men det kunne lidt Googling også have gjort. De to motorer, høje vægt og ekstremt lave tyngdepunkt gør at bilen er nærmest limet til vejoverfladen, og acceleration kan vi vel blive enige om at der ikke er noget i vejen med. Den er jo væsentligt højere end en M6. Motorstøj behøver jeg vel heller ikke komme ind på.

  • 2
  • 0

Husk også på bøvlet med at finde et sted at lade, få kablet fisket ud af bagagerummet og sat i. Og den anden vej igen, inden du kører. Det kunne man godt blive træt af og "folk" er dovne/bekvemmelige.

Øhh hva'??? I de snart 2 år jeg har kørt elbil har jeg aldrig haft brug for at tage et kabel ud af bagagerummet for at lade. Jeg bruger 8-10 sekunder på at sætte stik i og tage det ud 2-3 gange om ugen, når jeg lader nætter hvor der er vind.

Det er faktisk noget af det behagelig ved at have elbil, ikke at skulle have besværet med optankning.

  • 4
  • 0

I de snart 2 år jeg har kørt elbil har jeg aldrig haft brug for at tage et kabel ud af bagagerummet for at lade. Jeg bruger 8-10 sekunder på at sætte stik i og tage det ud 2-3 gange om ugen, når jeg lader nætter hvor der er vind.

Nu snakkede vi om dem som køber en plug-in hybrid. Dvs. en bil som skal lades hver dag, hvis man skal køre på el. Og nu har du så tydeligvis egen garage. Vi er nogen som bor i lejlighed i byen og må parkere på gade. Og i mit tilfælde formentlig være nød til at lade på arbejde, da der kun er 3 lade stander inden for rimelig gå afstand. Derfor kabel ud og ind a bagagerummet.

  • 1
  • 2

Undskyld, det var en læsefejl! Anmelderne virker dog ikke videre begejstret for den. Men mere har jeg ikke tid til at læse op på den lige nu. Lad det ihvertfald være sagt at jeg beklager fejlen, og ignorerer den del af mit indlæg. Resten synes jeg dog stadigvæk holder vand.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten