Ny aftale: Cykelpendlere slipper for lyskryds og buspassagerer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ny aftale: Cykelpendlere slipper for lyskryds og buspassagerer

Ni nye supercykelstier i hovedstadsområdet og yderligere fire i andre større byer skal lette livet for cykelpendlere og overbevise flere pendlere om at skifte til cyklen, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

En aftale mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti sætter 172 millioner kroner af til nye supercykelstier. De berørte kommuner skal desuden stille med et lige så stort beløb.

'Med dagens beslutning om at støtte supercykelstier i de største byer gør vi det lettere og mere sikkert for borgerne at skifte cyklen ud med bilen i det daglige, f.eks. til og fra arbejde og uddannelse,' siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i pressemeddelelsen.

Hovedstadskommunerne skal bygge langt de fleste cykelruter. Her skal der blandt andet etableres en pendlerrute mellem København og Allerød, en rute langs Ring 4 og en indre ringrute i København. På mange af de københavnske ruter er der allerede etableret cykelstier, og projekterne handler om at udvide dem eller at mindske gener fra buspassagerer, sideveje og lignende.

Uden for hovedstaden bliver der penge til supercykelstier i Odense, Esbjerg, Aarhus og Aalborg. Her skal anlægges flere nye strækninger af cykelstier Fokus er på at forbedre forholdene, når cyklister skal krydse befærdede veje.

I samme aftale har forligskredsen valgt at støtte en ny færgehavn på østsiden af Samsø, som kan reducere rejsetiden fra øen til Kalundborg.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Transportministeriet

Aftale om supercykelstier og information om de enkelte projekter

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu har jeg prøvet den første supercykelsti der åbnede i København, på flere strækninger ligner den en almindelig vej, hvor man som cyklist skal køre mellem bilerne. Der er også en del lyskryds og kryds af almindelig vej, hvor cykler skal vente. Så den er hverken cykelsti eller super selvom den kaldes en supercykelsti.
Hvad jeg mangler er at der også bruges penge på at vedligeholde allerede eksisterende cykelstier.
En generelt højere prioritering af fremkommelighed for cykler ville også være rart, her tænker jeg især på vejarbejde, hvor cykelstien altid er det første det går ud over. Over de sidste 7 år er det kun nogle ganske få måneder hvor jeg ikke har været generet af vejarbejde, på den strækning jeg cykler.

  • 4
  • 0

Men nej, det er ikke nemt at være journalist hos Ing, når pressemeddelelsen ( http://www.trm.dk/da/nyheder/2013/ny+aftal... ) også har citeret "... skifte cyklen ud med bilen". Man skulle tro at pressemeddelelser blev læst igennem bare én enkelt gang efter de er skrevet.

Tænk hvis der ikke har været politiske løftebrud, men at de bare blev fejlciterede/snakkede forkert..

  • 2
  • 0

Ja, og længere oppe i pressemeddelelsen skriver de: "De nye supercykelstier vil forbedre forholdene for cyklister i de større byer og give bedre mulighed for at vælge cyklen i stedet for bilen"
Mens det, du citerer er længere nede:

"Transportminister Henrik Dam Kristensen udtaler:

  • Med dagens beslutning om at støtte supercykelstier i de største byer gør vi det lettere og mere sikkert for borgerne at skifte cyklen ud med bilen i det daglige,"

Jeg har lige sendt dem en mail, for det ser jo ud til, at de selv mener et, men deres minister mener noget andet.

  • 0
  • 0

Man kan ikke bruge ordet kvalitet om cykelstier for de er som Henrik K. Jensen beskriver det stedbørn i politikenes bevidsthed.

Elendige ujævne bulede slet holdte overflader og bratte afslutninger og starter ved vejpassager og opgravede og reparerede af personer der må betegnes som klamphuggere.

At de tekniske forvaltninger betaler for noget sådant lort, får mig til at ønske at nogle af reparatørerne og beslutningstagerne dømmes til at køre på de strækninger de har ansvaret for med pendlernes normalhastighed....25-35 km/t.......i myldretiden!
Den nys udnævnte "supercykelsti" mellem Farum og Frederiksberg er topmålet på falsk varebetegnelse.

Man kan ikke male en rød streg på en elendig ru bulet og sine steder meget hullet overflade og så tro at tandfeen vil gøre resten.

  • 1
  • 0

"mindske gener fra buspassagerer"
Vil det hjælpe at male en blå streg mellem busfortov og cykelsti, og mellem cykelsti og almindeligt fortov?

Der er almindelig forvirring om reglerne ved busstoppesteder. Hvis der er busfortov, skal buspassagerer holde tilbage for cyklister. Hvis bussen holder klods op ad cykelstien, skal cyklisterne holde tilbage for buspassagerer.

  • 0
  • 0

Hedder det ikke Cykelsupersti eller er det noget andet? Mindes da, i hvert fald nogle embedsmænd var ude for nogle måneder siden, og 'klage' over at medierne ikke brugte det rigtige navn, men i stedet supercykelsti.

  • 0
  • 0

Kan vi se et budget? Den såkaldte supercykelsti til Albertslund, har ikke fået lappet bare et enkelt hul, selv om den blev opgraderet til "super cykelsti".
Kunne lidt af de kære millioner afsættes til vedligehold, samt fjernelse af kantstene, og brosten på cykelstierne. Generelt er belægningen på cykelstierne i Storkøbenhavn i dårligere stand end vejene.
Men alt det virak som der var om Albertslund cykelstien, og den tekniske standard den har, sidder jeg med fornemmelsen, at de fleste penge gik til reklamer.

  • 1
  • 0

Den røde streg er lige så stille ved at forsvinde. Det var det eneste der gjorde den super, og nu er det næsten væk...snif.
Jeg bruger den engang i mellem når jeg kører til albertslund. Der er mere fred og ro end på Roskildevej. Og det er da meget rart.

Men jeg vil hellere køre med 35km/t fra damhus søen til Albertslund. Hastigheden bør nok sænkes til 25 km/t i glostrup by.

Rødovre kommune er dem der har sjoflet vedligeholdelsen allermest på den strækning.
Fy.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten