Nu vil Toyota udvikle elbiler

Antallet af bilfabrikker, som udsender planer for lancering af elbiler, er steget eksplosivt de senere år. Daimler, VW, Ford, GM og Volvo har alle meldt ud, at elbiler bliver en vigtig del af modelprogrammet de kommende år. Nissan, BMW, VW og Renault producerer allerede velafprøvede elbilmodeller, og Tesla har sat sig grundigt på luksussegmentet.

Toyota har satset stort på at gøre brændselscellebilen Mirai interessant for forbrugerne. Argumenterne har blandt andet været, at man ikke behøver at gå på kompromis med rækkevidde og den tid, man bruger til at tanke bilen i forhold til en traditionel benzinbil. Illustration: Privatfoto

Læs også: Toyota tilbagekalder 5,8 mio. biler

Men hos Toyota har der været stille omkring elbiler, efter at koncernen trak sig ud af et samarbejde med Tesla i 2014. I stedet har den største japanske bilproducent holdt fast i en stor satsning på hybridbilen Prius, enkelte plug-in-hybrid-biler og brændselscellebilen Mirai. Forklaringen har været, at kunderne vil blive afskrækket af elbilers relativt korte rækkevidde og lange opladningstider.

Men nu ser det ud til, at elbiler igen skal være en del af Toyotas modelprogram. Det skriver Nikkei Asian Review.

Læs også: Selv de store bilfabrikker er på vej med små elbiler

Toyota planlægger at sende en elbil på størrelse med Corolla eller Prius på markedet i 2020. Bilen skal have en rækkevidde på 300 km på en enkelt opladning, og lanceringen skal falde sammen med åbningen af de olympiske lege i Tokyo.

Læs også: Brint sat i skammekrogen indtil efter 2035

Udviklingen skal hovedsageligt ske internt hos Toyota. En ny afdeling for materialeforskning, som blev åbnet i januar i år, bidrager med viden om batterier. Toyota afviser dog ikke, at batterier vil blive indkøbt fra en ekstern partner for at holde omkostningerne nede.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

@Jacob Geertsen

Toyota har udviklet på elbiler/køretøjer/trucks i mange år. Det der står er, at de vil masse producere dem?

Så vidt jeg ved har Toyota indtil nu brugt Ni-MH batteri. Hvad der er nyt for dem vil være Li-ion batterier, hurtig opladeteknik og køling af batteri / effektelektronik. Om det så behøver at tage 3 års udvikling, kan så diskuteres.

Det er godt at se at i hvert fald fra 2020 er Toyota også med i markedet for batteri-elbiler.

  • 4
  • 1

Jeg fik også en mail fra Toyota efterfølgende, hvor de forklarede, at de skam havde udviklet elbiler i mange år.

Men pointen i artiklens overskrift er, at de altså først nu udvikler en elbil, som også skal sælges - det er noget andet end at udvikle en elbil for at følge med i den teknologiske udvikling.

I 2007 viste VW nogle deres udviklingsprojekter frem for journalister. Der var både elbiler, plugindhybrider, brændselscellebiler og højkomprimerede benzinmotorer, der fungerede som en dieselmotor.

https://ing.dk/artikel/volkswagen-abner-ga...

Men det betød ikke, at bilerne kom på markedet.

  • 4
  • 1

Det kommer stærkt bag på mig at batteribiler ville vinde over hydrogen. Toyota er drevet af en flok genier.

  • 3
  • 2

De ejer verdens største Lithium mine. Og er verdens førende bilproducent og er førende indenfor FCV. Tror de har båndbredden til også at udvikle elbiler, der rent faktisk skal sælges.

De venter at sælge 20.000 af deres nye Mirai i 2020.

  • 2
  • 0

Hej.

Det er alletiders, at Toyota vil satse på både almindelige brændstof-biler, hybridbiler, brintbiler og rigtige elbiler. Så man kan kun ønske Toyota held og lykke med udviklingen og salget af fremtidige elbiler.

I artiklen nævnes brintbilen Toyota Mirai. Her er et link til en oplysende artikel fra FDM om denne bil. Denne bil er åbenbart 489 cm lang og det er jo en stor bil. Den er med andre ord på længde med BMW 5 serie, Mercedes E og Audi A 6, der alle er i Taxistørrelse.

http://www.fdm.dk/biler/test-teknik/biler-...

Efter min mening er FDM for positiv m.h.t. brintbiler i denne artikel. Men jeg ønsker ikke at starte en debat for og imod brintbiler i denne tråd, da vi på nuværende tidspunkt har mange indlæg for og imod brintbiler i 2 eller 3 andre debattråde her på ING.

Som sagt er det alle tiders, at Toyota nu vil satse og investere i rigtige elbiler. Det bliver spændende og interessant at se deres produkt i fremtiden.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 1

Bilparken i Danmark strækker sig fra biler der koster 2 kr/ km til 10kr/km eller mere. Der er mange begrundelser for bilvalg - mange af dem meget subjektive men alligevel reelle.

Halvdelen af den danske befolkning har under 15 km til den nærmeste brinttankstation. Så hvad skulle der være i vejen for at man plejede sin miljøprofil med en brintbil til ca. 600.000 kr. Det ligger indenfor manges privatøkonomiske rækkevidde. Og i særdeleshed indenfor mange firmaer der lever af miljøteknologi og miljø i det hele taget. Lige nu kan man hente en Hyundai iX30 ned fra hylden. Toyota og Honda har lang leveringstid. Driftsikkerheden er bevist. Og miljøet er godt tjent med teknologien. Toyota skal have masser af brintkøretøjer til OL i 2020 - blandt andet 100 brintbusser i Tokyo - så tesen om at Toyota har opgivet brintbilerne er grebet ud af den blå luft. Derimod sidder alle bilfabrikkerne og venter på at de andre starter. For så længe toget ikke ruller kan fabrikkerne få tilbagebetalt de enorme investeringer de har gjort i "forureningsfrie" forbrændingsmotorer.

Lige nu håndbygges de fleste el - og brintbiler. Derfor er prissammenligninger ikke reelle. Når der bliver solgt noget der ligner 100 millioner biler om året er det jo indlysende at prislejet for fremtidens brintbiler ikke kan beregnes. Men PEM brændselscellen ser ud til både at blive billigere og mindre/kW for hvert år der går. Hvilket desværre ikke er tilfældet med de andre brændselsceller (de kunne nemlig udnytte kulbrinter på en meget effektiv og mindre forurenende måde end forbrændingsmotorerne)

På lastbil- bus og togmarkedet ser det ud til at det kommer til at rykke allerede i 2017. Alstrom begynder at køre med lokaltog i Tyskland.(køreledninger overflødig-gøres!) Nicola motor præsenterer deres lastbil "ONE" her den 1. december 2016 Flere busfabrikker producerer busser til nye pilotprojekter overalt i Europa. Bland andet sætter Slagelse 10 busser ind i 2017. Brint er den dynamiske overbygning på batteriopbevaring af elektrisk energi.(Med den rette tank kapacitet - et uendeligt stort lager). Derfor er det helt naturligt at Toyota også producerer rene batteri biler. Det ville klæde dette forum at forstå det.

  • 0
  • 8

Og miljøet er godt tjent med teknologien.

Tja, det er et godt spørgsmål. I dag er brinten et restprodukt fra raffinaderierne, og det kan diskuteres, om brintbiler overhovedet gavner miljøet. Hvis brintbiler skal gavne miljøet, skal brinten komme ved elektrolyse af vand, men som det allerede har været diskuteret, så får man mindre end halvdelen af ellen igen ved elektrolyse af vand, komprimering af brint og generering af el fra brinten i en brændselscelle.

  • 6
  • 0

Brint er den dynamiske overbygning på batteriopbevaring af elektrisk energi.(Med den rette tank kapacitet - et uendeligt stort lager). Derfor er det helt naturligt at Toyota også producerer rene batteri biler. Det ville klæde dette forum at forstå det.

Som brug i transportmidler er brint et ualmindeligt dårligt lager, da man bruger 3 gange som meget energi som ved at bruger batterier som lager. Som centralt lager skal bint konkurrere med andre lagerformer. Hvor brint er oppe mod pumped-storage taber brinten helt klart. Måske brint kan klare sig mod et termisk lager, når det bliver relevant når andelen af VE i elforsyning bliver tilstrækkelig stor.

  • 8
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten