Nu vil Nets straffe forretninger for brug af usikre magnetstriber

Danske forretninger skal betale ekstra, hvis magnetstriben på internationale betalingskort bliver anvendt i stedet for den mere sikre chip.

Magnetstriben er nemlig væsentligt lettere at kopiere for svindlere end chippen, og derfor pålægger selskaber som Visa og Mastercard danske Nets, der driver dele af kort-betalingssystemet i Danmark, en bøde, når magnetstriben bliver anvendt.

Den omkostning sender Nets nu videre til forretningerne. De kan nemlig selv være med til at sænke antallet af magnetstribe-betalinger, blandt andet ved at rense chiplæseren i kortterminalerne, har Nets tidligere fortalt til Ingeniøren.

Læs også: Beskidte dankortterminaler undergraver chipkort-sikkerhed

Det nye magnetstribe-gebyr for internationale betalingskort træder i kraft, når der sker fallback i forbindelse med en betaling - det vil sige, at kortet 'falder tilbage' til magnetstriben, når chippen af den ene eller den anden grund ikke kan anvendes.

»Vi har nu besluttet i Teller, der håndterer kortindløsning af internationale betalingskort i Nets-koncernen, at opkræve et gebyr på de transaktioner med internationale betalingskort med chip, hvor transaktionen gennemføres ved læsning af magnetstriben,« siger pressechef i Nets Søren Winge og tilføjer:

»Simpelthen fordi dette giver en lavere sikkerhed, som i sidste ende betyder en meromkostning for os som kortindløser - blandt andet fordi fallback udløser et gebyr til os fra de internationale kortselskaber. Vi håber, at dette gebyr kan have en god adfærdsregulerende effekt hos forretningerne.«

Gebyret er ved at blive gradvist implementeret og har allerede fået effekt for nogle af Tellers kunder fra 1. juli, mens det får effekt for de resterende små og mellemstore virksomheder, der er kunder hos Teller, fra 1. oktober.

Gebyret bliver på 7,5 kroner pr. transaktion med internationale betalingskort med chip, som ikke gennemføres ved læsning af chippen, oplyser Søren Winge.

Ikke gebyr på Dankort

Dankort bliver ikke ramt af magnetstribe-gebyret. Det hænger blandt andet sammen med, at Nets ikke har direkte økonomiske omkostninger i form af bøder, når magnetstriben på Dankortet bliver anvendt, forklarer Søren Winge.

Nets får heller ikke bøder fra Visa, selvom et Dankort også kan indeholde et Visakort (Visa/Dankort), fordi det er Dankort-delen, der bliver anvendt i Danmark, lyder forklaringen fra Søren Winge. Så Visa/Dankortet bliver altså heller ikke pålagt magnetstribe-gebyret, skulle chip-betalingen ikke fungerer.

Desuden må Nets lovgivningsmæssigt kun opkræve halvdelen af de omkostninger, virksomheden har ved betalingerne. Og det er en barriere i forhold til at indføre magnetstribe-gebyret på Dankort også, oplyser Søren Winge. Overordnet set håber han dog, at magnetstribe-gebyret på de internationale betalingskort vil resultere, at forretningerne bliver bedre til at sikre, at chippen bliver anvendt frem for magnetstriben - også for Dankorts vedkommende.

Afviser beskidte terminaler

Hos Brancheorganisationen Dansk Erhverv, der tæller detailforretninger og supermarkedskæder som medlemmer, kan markedsdirektør Henrik Hyltoft ikke umiddelbart genkende, at det skulle være et problem med beskidte betalingskort-terminaler hos medlemmerne.

»Selvfølgeligt kan man sikkert blive bedre til at vedligeholde udstyret, men det er nu ikke mit generelle indtryk, at det overhovedet er et stort problem ude i detailhandlen af få udstyret til at fungere.«

Han er dog ikke afvisende over for, at nogen forretninger godt kan blive bedre til at prøve chippen de tre gange, Nets' regler foreskriver, før magnetstriben tages i brug.

»Der er givet nogle butikker, som heller ikke er klar over, de skal prøve tre gange med chippen. Der ligger også en informationsopgave, både for os og for Nets/Teller.«

Overordnet mener Henrik Hyltoft dog, magnetstribegebyrerne handler mindre om sikkerhed og mere om merindtjening for de internationale betalingskortselskaber.

»Vi ved jo, at de internationale kortselskaber, Visa og Mastercard, er ekstremt gode til at tjene penge, og deres eksorbitant høje gebyrer, de slår jo igennem på alle parametre.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad med de kort der er så slidte, at chippen ikke virker på kortet? Hvordan skal man som forhandler så få sine penge??

På nogle af kortene er chippen oven i købet tæt på revne i kortet, idet der åbenbart har været en forsendelse af kort, der havde nemt ved at knække, langs med chippen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten