Nu udløber de første rejsekort, og du mister automatisk din rabat
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu udløber de første rejsekort, og du mister automatisk din rabat

Du kender situationen: Dit dankort udløber. Du modtager et nyt med posten, aktiverer det, klipper det gamle i stykker, benytter det nye med din eksisterende pinkode og glemmer alt om det, når du har lært kortnummeret uden ad til dine internetkøb.

Så enkelt er virkeligheden langt fra for de hundredvis af kunder, hvis rejsekort indtil nu er udløbet. Tværtimod skal de selv sørge for at bestille et nyt kort, og med mindre de ringer og beder om det modsatte, mister de oven i købet den rabat, de har optjent.

Et rejsekort udløber efter fem år. Det skyldes ifølge Bjørn Wahlsten, direktør for Rejsekort A/S, slid på kortet. Her er der kigget til udenlandske erfaringer for at undgå driftsproblemer.

Læs også: Rejsekortet tager livet af klippekortene - men automaterne bliver stående

Inden kortet udløber, får kunderne tilsendt et brev om, at de skal bestille et nyt. Efter Ingeniørens henvendelse er ordlyden af brevet nu ændret, så kunderne bliver opfordret til at ringe ind. På den måde kan de få tilsendt, hvad Bjørn Wahlsten betegner som 'en kopi' af deres nuværende kort.

Det betyder, at kunderne får overført deres rabattrin, altså retten til at få nedslag i prisen, fordi de tidligere har benyttet tog og bus ofte. Samtidig slipper de for en periode uden rejsekort.

Læs også: Rigsrevision: Rejsekort blev reddet på kanten af betalingsstandsning

Sådan en periode på otte dage oplevede en Ingeniøren-læser, da hans rejsekort udløb. I den periode var han tvunget til at købe langt dyrere kontantbilletter.

Læseren benyttede standardproceduren, og hans kort løb ud. Derefter bestilte han et nyt, og der var altså ventetid. Samtidig røg hans rabattrin, hvilket dog i hans tilfælde var en fordel, da han ikke havde optjening, men blev indplaceret på trin tre. Endelig blev han opkrævet et gebyr for 50 kroner for det nye kort.

»Trafikselskaberne har en udgift på over 50 kroner ved sådan et kort,« begrunder Bjørn Wahlsten.

Læs også: Statsrevisorer: Intern splid rammer rejsekort-brugere

Han understreger, at der står i betingelserne, at kunderne skal bestille og dermed betale for et nyt kort. Alligevel har Rejsekort A/S nu sammen med trafikselskaberne fjernet gebyret, men kun for kunder, der ringer ind og får lavet en kopi. Bjørn Wahlsten oplyser, at det har de fleste kunder gjort.

Indtil videre udløber der ifølge Rejsekort A/S kun omkring 100 rejsekort om måneden. Vestsjælland var det første område, hvor kortet blev rullet ud.

Når det overhovedet kan lade sig gøre, at rejsekort udløber, uden der automatisk bliver sendt et nyt med samme rabattrin, hænger det ifølge Bjørn Wahlsten sammen med den lange forsinkelse, som de elektroniske billetter har været udsat for.

»Det er specificeret, at vi skal have sådan en feature, men det kommer først i den senere leverance. Vi er desværre blevet indhentet af, at nogle kort nåede at blive forældede, inden vi fik faciliteten,« siger Rejsekort-direktøren.

Læs også: Trafikstyrelsen: Slut med rabat til rejsekort på Sjælland

Den næste version af softwaren bliver efter planen leveret sidst på efteråret. Det står endnu ikke klart, hvornår featuren er klar til at blive rullet ud, så kunderne automatisk får et nyt kort. Det afhænger også af drøftelser imellem trafikselskaberne.

Bjørn Wahlsten oplyser i øvrigt, at de brugte rejsekort, som indtil nu er blevet afleveret tilbage, er 'rimelig slidte'. Alligevel vil han undersøge, om det kan lade sig gøre at forlænge levetiden til seks eller syv år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det virker som om at når det kommer til offentlig transport så har man et hemmeligt udvalg siddende der gennemgår alle løsninger for så derefter fravælge alle de mest logiske og mindst besværlige.

  • 29
  • 1

»Trafikselskaberne har en udgift på over 50 kroner ved sådan et kort,« begrunder Bjørn Wahlsten.

Ja og hvad så?

Trafikselskaberne har også en forretning, et busselskab har vel en udgift på omkring en million for at købe en ny bus, men dette afskrives over driften.

Det næste bliver vel at geniet foreslår at hvert pling skal koste en krone, for Rejsekortet har jo en udgift på adskillige tusinde kroner til deres jammerlige Windows CE computere med blåt lys.

Osv, osv.

  • 34
  • 0

"du mister automatisk din rabat"
Så er der da noget som foregår automatisk.
- Helt uden man selv skal foretage sig noget.

/Sarcasm

  • 22
  • 0

»Det er specificeret, at vi skal have sådan en feature, men det kommer først i den senere leverance. Vi er desværre blevet indhentet af, at nogle kort nåede at blive forældede, inden vi fik faciliteten,« siger Rejsekort-direktøren.

Det kan godt være det ikke kan lade sig gøre automatisk endnu. Men hvis man nu lagde 2 og 2 sammen, så ved man godt hvem det er der skal have nyt kort (man sender et brev ud til dem). Det er vel ikke urimeligt at antage at størstedelen gerne vil have deres rabat overført, så hvorfor skal de overhovedet ringe ind? Man kunne jo godt lave et manuelt system, der tjente brugerens bedste, indtil automatikken var på plads...

...men det virker som om at 2 og 2 giver 5, når det handler om Rejsekortet.

  • 23
  • 0

Familien investerede sidste sommer i et s.k. 'anonymt' rejsekort - da kortet skulle bruges flux, og vi ikke havde tid til at afvente nogle dages ekspeditionstid.
Mon det også 'udløber' - og hvad så med evt. resterende saldo på kortet??

[Tjaeh...det sidste er jo nok et overflødigt spørgsmål! :)]

  • 13
  • 1

"I den periode var han tvunget til at købe langt dyrere kontantbilletter".

Vor lokale præst skulle til Hillerød og betalte med Rejsekortet: merudgift på 98 DKK...

I andre lande klares billetkøb med kontanter eller mobilpay.

Rejsekortet er forlængst overhalet af fremtiden, men som sædvanlig i Danmark: vi klamrer os til vore fiaskoer!

  • 14
  • 4

Jeg ved skam godt det er nemt at få rabat. Nu har jeg bare haft mit kort i 1år og har kun 1 gang været ude for at det ville være billigere for mig at bruge Rejsekortet. De 7 andre gange jeg prøvede betalte jeg mellem 10-30kr ekstra ift. bare at købe en normal billet. Så jeg lavede mere kommentaren sarkastisk, fordi jeg synes det er et dumt system.

  • 9
  • 2

Er åbenbart blevet en folkesport her på sitet;-)

I torsdags skulle jeg og en kollega i lufthavnen fra Kokkedal, jeg brugte mit rejsekort og kom af med 47,- han købte en billet i automaten og kom af med over 80,-

De eneste negative oplevelser jeg har haft, er når jeg selv glemmer at checke ud - måske er jeg den eneste (ser sådan ud her på sitet) men jeg er en glad bruger af systemet :-)

Mvh Flemming

  • 8
  • 6

I torsdags skulle jeg og en kollega i lufthavnen fra Kokkedal, jeg brugte mit rejsekort og kom af med 47,- han købte en billet i automaten og kom af med over 80,-

Det er jo netop den eneste grund til at Rejsekortet overhovedet eksisterer. Man bliver mere eller mindre tvunget til at skifte, ved at gøre alle andre billettyper urimeligt dyre. Hvis der var bare lidt rimelighed i priserne på alternativer til Rejsekortet, så var det formentlig dødt allerede.

Derudover tror jeg ikke, at der er nogen der påstår at det aldrig virker. Men det er vel fair nok at fremhæve, at der er alt for kort mellem skandalerne, når det kommer til Rejsekortet.

  • 9
  • 4

Nu kan det godt være at det bare er mig, der er blind, men hvor henne på rejsekortet kan jeg se udløbsdatoen? Jeg kan ikke finde det.

  • 12
  • 0

Det er jo netop den eneste grund til at Rejsekortet overhovedet eksisterer. Man bliver mere eller mindre tvunget til at skifte, ved at gøre alle andre billettyper urimeligt dyre. Hvis der var bare lidt rimelighed i priserne på alternativer til Rejsekortet, så var det formentlig dødt allerede.

Det viste priseksempel er der jo intet odiøst i. Sådan ville det også have været, hvis Rejsekortet ikke var blevet indført, og Flemming Rasmussen i stedet havde brugt et klippekort.

Prisen på en rejse i et lokalt takstområde svarer nemlig til de hedengangne klippekort, og billetten trukket i automaten til en enkeltbillet.

At der så kan være væsentlige forskelle ved andre billettyper, er så en anden snak, men ovennævnte er ikke nyt.

I øvrigt har jeg selv haft pendlet med Rejsekort mellem Vestsjælland og Hovedstadsområdet - og sparede, trods fuldtidsjob, ca. 500 kr. hver måned sammenlignet med et månedskort. Det var jeg ganske godt tilfreds med ;o)

Jeg er for ideen i et rejsekort, men måden hvorpå det nærværende system er gennemført lader noget tilbage at ønske.

  • 3
  • 0

Min pointe var, som du også understreger med dit eksempel, at den primære motivation for at bruge Rejsekortet, er økonomisk. Det var, mig bekendt, ikke det der var tanken med det. Tanken var et nyere, smartere og mere tidssvarende system, der gjorde livet lettere for pendlerne. Det er desværre bare ikke det der er sket...

  • 3
  • 0

Mja det var nu fordi klippekortmaskinerne (næsten) ikke kunne mere.

Det er da vist kun en undskyldning opfundet til lejligheden - der er selvfølgelig ingenting der holder evigt, og hvis man bevidst ikke vedligeholder tingene, så giver det selvfølgelig problemer.

Men klippekortmaskinerne er altså ikke rocket-science, og ved et minimum af vedligehold er der ikke mange problemer med dem - typisk færre end dimser med "sofistikeret" software involveret, og langt billigere.

Og teknologien fungerer fint mange steder i udlandet.

Så det med at bruge klippekortmaskinerne som prügelknabe for et politisk valg er noget ynkeligt vrøvl.

  • 3
  • 2

@Christian Nobel

Mja det var nu fordi klippekortmaskinerne (næsten) ikke kunne mere.

Det er da vist kun en undskyldning opfundet til lejligheden - der er selvfølgelig ingenting der holder evigt, og hvis man bevidst ikke vedligeholder tingene, så giver det selvfølgelig problemer.


Tjaa. Det er svært at finde klippekortmaskinerne hos leverandøren... jeg har faktisk ikke fundet det. Det er smartcard-løsninger de vil sælge.... Typerne, som bruges mest, er Almex M (bus) og Almex MF (stationer)...

  • 2
  • 0

jeg har faktisk ikke fundet det.

Er du indkøber af den slags?
(Det er ikke ment spydigt, men ud fra nysgerrighed.)

Under alle omstændigheder mener jeg ikke det burde være det store problem, og selv om kortene så skulle ændres så man måske i stedet for at gå dansk enegang benyttede samme typer som bruges i udlandet, så er det ikke et uoverstigeligt problem.

Så jeg mener stadig at det er en dårlig undskyldning at bruge klippekortmaskinerne som årsag.

  • 1
  • 0

Er du indkøber af den slags?


Nej. Jeg tjekkede det lige - Almex har været kendt for at være leverandør til en del trafikselskaber i landet, så det var nemt at finde en hjemmeside om emnet.

Jeg har fundet et paper fra trafikdage i Aalborg fra 1999 (om rejsekort). Allerede på det tidspunkt var serieproduktionen af maskiner til klippekort stoppet. Og de har måtte renovere udstyr for holde klippekortsystemet igang. Og det kan man ikke gøre på langt sigt, for de holder ikke evig til daglig drift.

  • 0
  • 0

Nej. Jeg tjekkede det lige - Almex har været kendt for at være leverandør til en del trafikselskaber i landet, så det var nemt at finde en hjemmeside om emnet.

Nu vil jeg så nok hævde at inden for et så specielt område, så er det ikke nødvendigvis en Googling der er vejen frem.

Jeg har fundet et paper fra trafikdage i Aalborg fra 1999 (om rejsekort). Allerede på det tidspunkt var serieproduktionen af maskiner til klippekort stoppet. Og de har måtte renovere udstyr for holde klippekortsystemet igang. Og det kan man ikke gøre på langt sigt, for de holder ikke evig til daglig drift.

Som sagt tidligere, der bruges stempelmaskiner mange andre steder i verden, så man kan sagtens adoptere andre standarder (f.eks. et lidt mere tegnebogs venligt design) uden det behøver at være rocket-science, eller koste noget der bare nærmer sig en brøkdel af rejsekort skandalen.

Men det fordrer selvfølgelig at man løfter sig lidt ud over det sædvanlige at alting skal laves specifikt og specielt i Danmark.

  • 1
  • 0

Som sagt tidligere, der bruges stempelmaskiner mange andre steder i verden, så man kan sagtens adoptere andre standarder (f.eks. et lidt mere tegnebogs venligt design) uden det behøver at være rocket-science, eller koste noget der bare nærmer sig en brøkdel af rejsekort skandalen.


Det nok vanskelig at finde en leverandør på det europæiske marked, når man generelt er på vej over på smart-card, når man fornyer ens billetudstyr. Og terminaludstyr til rejsekort og lign. systemer er nu standardudstyr. Og der findes billige trådløse kort på pap, som kunne fungere som et klippekort med kun 10 rejser.

Der er mere et spørgsmål hvordan salg, kundebetjening og administration skal fungere. For de kunne have haft flere salgssteder med personlig betjening og med en mindre kompleks setup inden man gjorde mere ved internet-delen, som de satset på skulle være den primære indgang til systemet.

  • 2
  • 1

Og der findes billige trådløse kort på pap, som kunne fungere som et klippekort med kun 10 rejser.

Jeg var i Bruxelles tidligere på måneden, og kontantbilletten til lufthavnsbussen er nu en papirbillet som bruges på en "rejsekort"-lignende stander.

Er der nogen udsigt til at de danske trafikselskaber vil overveje sådanne simplere alternativer, for eksempel klippekort med 10-rejser, hvorefter man smider papirbilletten væk? Eller vil de kun have Facebook-agtige Big Data løsninger, hvor passagererne bliver overvåget og der er data som kan sælges?

  • 3
  • 0

Nej, egentlig ikke... Elgeba (det hedder de åbenbart ikke længere) sælger stadig deres TiCompact, som er den klippemaskine, som er brugt på Københavns Metro.


God oplysning. Men de nuværende Almex maskiner skal udskiftes til noget nye, hvis man vil beholde klippekort.

Er der nogen udsigt til at de danske trafikselskaber vil overveje sådanne simplere alternativer, for eksempel klippekort med 10-rejser, hvorefter man smider papirbilletten væk?


Hvad trafikselskaber vil må guder vide. Man kan godt lave et billig kort på pap, som kun kan bruges indtil den er brugt. Men det er spørgsmål om takstsystemet skal indeholde "klip" eller en "pung" med et bestemt beløb, som er mere fleksibel at bruge.

Men de fleste går over til at bruge "pung" i stedet for klip, da klip er mindre fleksibel, da det kun kan bruges et bestemt antal zoner. Fynbus har klip og fast antal zoner i deres system.... der er problemer, hvis man skal rejse med et andet antal zoner..

  • 1
  • 0

Er åbenbart blevet en folkesport her på sitet;-)

I torsdags skulle jeg og en kollega i lufthavnen fra Kokkedal, jeg brugte mit rejsekort og kom af med 47,- han købte en billet i automaten og kom af med over 80,-

Jamen, det er da rart at høre at der i det mindste er nogen der har fordel ved at bruge rejsningskortet....

Det er langsomt ved at blive bedre for mit eget vedkommende. For et års tid siden tjekkede jeg priser på at rejse mellem Nakskov og KBH lufthavn.
Dengang sparede jeg omkring 70 kroner pr rejse.
Altså hvis jeg bruger 10-turs klippekort! Med rejsningskortet skulle jeg som sagt betale 70 kroner mere for en tur med futten.

Det er så blevet lidt bedre, jeg har lige tjekket igen, og nu er forskellen kun 40 kroner pr rejse. Stadig i 10-turs kortets favør.
Såhhhh indtil videre kan jeg såmænd godt leve uden et rejsningskort med de besværligheder det efter sigende medfører udover signifikant dyrere rejser for mit vedkommende.

  • 2
  • 1

Steen, selvom jeg ikke helt forstår dit svar, så skal jeg gerne prøve at komme med et svar til dig.
I det øjeblik det berømte kort som næres af blålys er mere fordelagtigt end diverse andre billetsystemer, så hopper jeg naturligvis med på vognen, men sålænge trafikselskaberne er indædte modstandere af at få kunder, så skal de sørme få deres vilje ;o)

  • 1
  • 0

Nu er det godtnok længe siden denne debat gik i stå, men jeg kom lige forbi igen....
Nicholas Ipsen (Hvis du stadig læser med), jeg går ud fra at den var til mig?
For fire kroner ved jeg ærlig talt ikke om jeg gad at gøre mig umage med at brokke mig, men når det nu en gang er fyrretyve kroner pr rejse, altså tifold mere end hvad du så hånligt lægger op til, så synes jeg faktisk at det er umagen værd.....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten