Nu tvivler selv DSB på IC4-toget
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu tvivler selv DSB på IC4-toget

Forbered jer på færre IC4-tog end planlagt!

Sådan lyder budskabet fra DSB til togpassagerer og politikere i en netop offentliggjort statusrapport om IC4-projektet.

Der har ellers været meget stille om DSB’s IC4-aktiviteter i de seneste måneder. Men på IC4-fronten er intet nyt tilsyneladende ikke godt nyt – for leverancen af nye IC4-tog nåede et lavpunkt i forårsmånederne, ligesom også DSB’s løbende ibrugtagning af selskabets 73 IC4-tog er gået mere eller mindre i stå.

Rapporten konkluderer, at IC4-producenten Ansaldobreda fortsat mangler at levere hele 22 togsæt til DSB (10 IC4 og 12 IC2). Alle IC4-intercitytog skal være leveret til DSB seneste ved udgangen af september, mens alle 22 IC2-tog (en kortere version af IC4) skal være leveret ved udgangen af oktober.

Men som DSB skriver i rapporten:

’Ansaldobreda har præsenteret en plan for færdiggørelse af de togsæt, som forventes færdiggjort inden udgangen af september hhv. oktober. DSB ser tvivlsomt på denne plan, som skulle indebære et ikke tidligere set leveringstempo.’

Det er første gang nogensinde, at DSB erkender, at det sandsynligvis ikke vil lykkes at få samtlige bestilte IC4-tog ud at køre på danske skinner.

Det er også første gang, at DSB erkender, at det IC4-tog, som daværende italiensk premiereminister Silvio Berlusconi forærede til Libyens daværende diktator, Muammar Gaddafi i en luksusversion, aldrig nogensinde kommer til Danmark.

’Ansaldobreda er presset af forligets deadlines, og DSB vurderer, at Ansaldobreda ikke vil være i stand til at hjembringe og færdiggøre Libyen-togsættet inden deadline.’

I de seneste år har Ingeniøren gentagne gange spurgt DSB, om man troede på, at det libyske togsæt ville komme til Danmark, og hver gang har svaret lydt, at DSB havde en aftale om leverance af 83 IC4-tog, og at man intet havde hørt fra Ansaldobreda om, at der skulle være tvivl om dette antal.

Statusrapporten om IC4-leverancen tegner i det store og hele et mistrøstigt billede af IC4-leverancen. DSB er i foråret næsten helt holdt op med at overtage nye IC4-tog fra Ansaldobreda.

I april blev der således ikke leveret ét eneste IC4- eller IC2-tog til DSB.

Ansaldobreda forsøgte ganske vist i april at få DSB til at overtage to nye togsæt, men det afviste DSB med henvisning til ’manglende færdiggørelse’.

Komponenter kommer ikke tilbage fra Italien

Samtidig har DSB selv særdeles svært ved at få afsluttet ombygningen og moderniseringen af de 14 ældste IC4-tog, som DSB ganske vist valgte at overtage for efterhånden mange år siden, men som aldrig er kommet til at fungere efter hensigten.

DSB står selv tilbage med eneansvaret for at opgradere de 14 såkaldte NT-togsæt til driftsikker standard. Men opgraderingen af de 4 sidste NT-togsæt er mere eller mindre gået i stå, fordi vitale dele togsættenes elektroniske komponenter skal sendes til Ansaldobreda i Italien, hvor de skal opgraderes og istandsættes. Problemet er bare, at de mange komponenter indtil videre ikke er kommet tilbage fra Italien:

’Ansaldobreda skulle have returneret disse dele til DSB i februar, men der er stadig mange udeståender’, skriver DSB.

Det er en komplicerende faktor, at DSB har gemt de hårdest medtagne NT-opgraderinger til sidst.

’De sidste NT-togsæt i produktionsforløbet fremstår i dårlig stand. Det skyldes, at togsættene har været hensat i en længere periode, da de ikke har været en del af driftspuljen.’

Ifølge DSB's oprindelige tidsplan skulle opgraderingen af samtlige 14 NT-togsæt have været afsluttet i begyndelsen af 2013.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

både direktør for DSB og den til enhver siddende Transportminister må gå af når det erkendes at dette projekt aldrig bliver ført ud i livet! Hvordan kan det gå SÅ galt med skatteborgernes penge!!

  • 15
  • 6

Ang:
Det er også første gang, at DSB erkender, at det IC4-tog, som daværende italiensk premiereminister Silvio Berlusconi forærede til Libyens daværende diktator, Muammar Gaddafi i en luksusversion, aldrig nogensinde kommer til Danmark.

Jeg kan ikke forstå hvad DSB har med dette at gøre. AB må vel bare producere et andet tog, eller hvad?

  • 35
  • 0

Så længe de har et lager i Århus haster det vel ikke med at få leveret flere?
Og næste gang må man kunne forlange et fuldt fungerende togsæt før man hæfter for en ordre.
At få lavet denne prototypes merpris ville været givet godt ud.

  • 14
  • 0

Den største skandale - efter at have valgt Ansaldo som leverandør - var det fuldstændig vanvittige forlig der blev indgået i 2009 - tænk at en ledelse kunne finde på selv at overtage ansvaret for færdiggørelsen, af dette stykke Italienske møg mekanik - det burde have udløst en øjeblikkelig fyring af alle - men den daværende transportminister var nok ikke uden ansvar. Man skulle have stoppet legen i 2009 og indkasseret et evt. tab - på den lange bane ville det være billigere end det nuværende 'Cirkus IC4'.

Hvad DSB skal gøre nu ??? - tja, der er ikke meget at gøre, selskabet lider på næsten alle områder under Adm. Direktør Søren Eriksen vanvittige ledelse i en årrække - tænk at den mand fik så lang snor i DSB, der er på flere måder skræmmende, men hvad - skatteyderne betaler jo gladeligt hvergang.

  • 26
  • 0

både direktør for DSB og den til enhver siddende Transportminister må gå af når det erkendes at dette projekt aldrig bliver ført ud i livet!

???

Den trnsportminister der erkender at IC4 ikke er en væsentlig del af Danmarks fremtidige togbetjening skal for fanden da ikke gå af. Vedkommende skal belønnes med statsministerposten.

Det er et ikke-eksisterende problem at store prestigeprojekter dræbes politisk før tiden. Det ER et stort problem at projekter, som reelt er kørt af sporet får lov til at fortsætte fordi ingen vil være den, der tager ansvaret og lukker det ned. På den konto kastes der årligt milliarder af gode kroner på bunker af andre milliarder der allerede er rådnet op.

Hvis der nogensinde kommer en politiker, der er helt fri af “sunk cost fallacy”, så håber jeg at vælgerne ikke reagere som Allan, men forstår at vi her har en der bør hyldes.

  • 23
  • 0

Mogens Lykketoft bør gå af som formand for folketinget, ja han burde faktisk gå på pension eller stilles for en rigsret for landsskadelig virksomhed, da han var drivkræft bag stop for elektrificering af jernbanestrækningerne i Danmark. Det tvang DSB til at købe specialbyggede dieseltog, der findes/fandtes ikke materiel som kan køre 200 km/t, sammenkobles/deles i drift, køre på det ældgamle danske signal og sikkerhedssystem OG VÆRE DIESELDREVENT.

Desuden er der helt sind**** at satse på vindmøller og dieseltog samtidigt. Hvad tænkte den mand dog? At han kan side som formand for folketinget og skal tages alvorligt er en joke, mens hovederne har rullet i DSB.

Minimum et hoved bør rulle mere i denne sag, og denne gang på Christiansborg.

  • 9
  • 17

Jeg kan ikke forstå hvad DSB har med dette at gøre. AB må vel bare producere et andet tog, eller hvad?


Spin? Man har måske aldrig opgivet målet om at få alle togsät ud at köre eller den "skudsikre kontrakt" med Ansaldo - så "Ghadaffi-toget" definerer den mängde tog som "sandsynligvis aldrig" kommer ud at köre. Eet tog? Så har man jo ikke direkte löjet.

Jeg mener at hele forlöbet omkring IC4 for längst burde have väre udredt og gjort offentligt tilgängeligt i en rapport udfärdiget af relevante myndigheder, f.ex. "Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet"!

PS: De forsvundne "vitale dele" kan DSB sikkert få lov at köbe tilbage på eBay!

  • 9
  • 0

Ansvaret skal spredes over så mange år at man reelt ikke kan placere noget ansvar. Regningen bliver som altid betalt af skatteyderne, og i mellemtiden har en masse akademikere været beskæftiget med et "nyttearbejde"

  • 11
  • 0

Det er et problem for menneskeheden hvis der bliver udført alt for megen "nyttearbejde" uden der kommer et brugbart "produkt"(det oprindelig tiltænkte af dette nyttearbejde) ud af det.

  • 5
  • 0

Mogens Lykketoft bør gå af som formand for folketinget, ja han burde faktisk gå på pension eller stilles for en rigsret for landsskadelig virksomhed, da han var drivkræft bag stop for elektrificering af jernbanestrækningerne i Danmark

Hvilket ansvar har regeringen VK regeringen, der sad fra 2001 og 10 år frem ? - det var netop i denne periode at skandalen omkring IC4 udviklede sig med rakatfart - men der blev ingen konsekvenser taget med DSB ledelse - den fik blot lov til at udføre en selvdestruktiv virksomhed overfor selskabet, hvilke måske bekom regeringen godt - ellers var der gjort tiltag til at stoppe det.

Inddirekte har Lykketoft ansvaret for IC4, men ingen kunne jo på det tidspunkt se, at et indkøb af dieseltogsæt kunne udvikle sig til en skandale af så abnorme dimensioner.

  • 13
  • 1

køre på det ældgamle danske signal og sikkerhedssystem

Her er lige lidt flere fakta du har fået galt i halsen Bent:
1. Signalsystemet, ja det er gammelt men det er fuldstændig uvedkommende for toget, så længe et signalsystem fungerer vha. fysiske signaler ved skinnerne skal det ikke snakke sammen med toget. (Dvs. at dette f.eks. ikke er gældende for det kommende ERTMS)
2. Sikkerhedssystemet (ATC) er da ikke særligt gammelt, specielt ikke da IC4-togene blev bestilt. Det er udviklet i sidste halvdel af 80'erne og udrullet i starten af 90'erne og havde således kun godt ti år på bagen da men bestilte IC4.

  • 9
  • 0

Hvis der nogensinde kommer en politiker, der er helt fri af “sunk cost fallacy”...

Både viden, seriøsitet og økonomisk indsigt fra en person, der har politik i maven... den kombination eksister ikke iflg. deres guru Niccolò Machiavelli (1469 – 1527)

Han er da selvfølgelig fra Firenze i Italien. Machiavelli fortæller os bl.a.,

1) Man skal handle således, at det onde man gør, ser ud som om man gør det af nødvendighed Check, OK, ovenstående

2) Voldshandlinger [1] bør foretages alle på én gang, så smages de mindre Check, OK udført

3) Velgerninger bør øves lidt efter lidt, så de smages bedre Check, OK, under udførelse

4a) Til et menneske, som man ønsker at slå ihjel, skal man ikke sige "giv mig dit våben, jeg vil slå dig ihjel", men blot "giv mig dit våben"..... dårlig stil her i 0'erne, så vi tager i stedet plan B...

4b) Storsind består i at være nærig med sin egen ejendom og generøs med andres Check, OK, planlægges
... hmmmm... tag lidt flere penge fra alle hver måned til at holde IC4-cirkus på skinner Check, OK, udført

[1] A) Stoppede elektrificering B) Underskriver kontrakt på IC4 samt IC2 hos Ansaldobreda.

  • 2
  • 6

Hvis man ved lidt om italienske handelsmetoder og sammenholder det med at nogle personer, med skatteborgenes penge, har indgået en så komplet umulig kontrakt så kan jeg ikke undgå at tænke: Der må sku da være nogen som har fået noget ”positivt” ud af den handel. Måske nogle journalisttyper skulle begynde at grave i det?

  • 8
  • 0

Det er på tide at smide hele det projekt i skraldespanden, indlede en retsag mod Ansaldo for at få så mange kroner tilbage som muligt, og begynde at elektrificere hele nettet hurtigt. Så kan man købe almindelige og vel gennemprøvede futtog rundt om i Europa.
Jeg havde en gang en bil, som var på værksted hele tiden. På et tidspunkt var det bare helt gak at fortsætte med min private erhvervsstøtte til værkstedet. Det er vel det samme.

  • 3
  • 0

Ufattelige, langsomme, naive og totalt uduelige DSB... fortæl os noget vi har gættet og regnet ud for længst, jeg spørger, hvorfor har man stadig de tog, hvorfor bruge tid, energi og FLERE PENGE på dem, se det i øjnene, pengene er tabte, togene fortabte, det bliver jo dyrere og dyrere, det er en ommer, start forfra!

Vor herre til hest...... tsk tsk tsk...

  • 4
  • 3

Har både regularitet og pålidelighed på de kørende togsæt være høj i april. Så det ser ud til at DSBs ændringer i togene rent faktisk virker. Det er da positivt.

  • 3
  • 1

Den statusrapport, der er basis for ingeniørens artikel, svarer ikke helt til artiklens indhold. Den opgivenhed overfor projektet, man kan læse ud af artiklen og som debatten her bærer præg af, er slet ikke den man finder i rapporten.

Det fremgår, at DSB ikke forventer aller 83 IC4 leveret. Men det kan ikke komme som nogen overraskelse, for det er lang tid siden, DSB kunne rapportere om en aftale, der netop præciserer hvordan parterne forholder sig til det, der ikke når at blive leveret inden 1. oktober 2013. Når DSB hidtil blot har sagt, at det var AB's problem, om de kunne få et IC4 hjem fra Libyen, så skal man være en meget dårlig læser for at tolke det som en forventning om, at de leverer.
Men nu nærmer fristen sig, og det ser ud til, at de nærmere bliver 73 tog,der blvier leveret, og som man skal betale for end det bliver 83. Det er vel i sig selv en fordel, når nu vi har valgt at sætte gang i elektrificeringen, og når andre forhold gør, at køreplansbehovet kun er på 14 og driftsbeholdningen er på 19 togsæt.
Iøvrigt er den aktuelle anvendelse af 14 togsæt og forventningerne til en stigning heraf måske en af årsagerne til at DSB har valgt kun at købe én af de 10 ekstra dobbeltdækkervogne, folketinget for et år siden gav tilladelse til at købe. Dengang vidste man ikke, at det lykkedes at komme så vidt.

En positiv oplysning i rapporten er, at man har installeret nye koblinger i 3 togsæt og forventer at køre med dobbeltkoblede tog fra august 2013. Det giver ekstra kapacitet i landsdelstrafikken.

Bekymrende er det derimod, at der ikke er en klarhed over, hvornår IC4 kan godkendes til at køre 180 km i timen. Det er mit indtryk at den nuværende grænse på 160 km/t giver problemer for anvendelsen i landsdelstrafikken, så det f.ex. er svært at presse flere ICL-afgange ind i planen. Og endnu værre kan det vel blive, hvis ikke Trafikstyrelsen hæver løvfaldsbegræsningerne inden det bliver efterår.

  • 5
  • 0

1) Kan måske bruges på lokal banerne i udkants Danmark. Her behøver de jo ikke at køre så hurtigt.
2) Hvis det også glipper, så kan de vel bruges som kollegieværelser efter nogle få ændringer. Dem er der brug for i hele landet, og når de parkeres på centrale steder i byerne, fantastisk velegnede. Og flotte !
3) Decentrale kontorlokaler for DSB's ansatte

  • 3
  • 0

Så lufter vi igen sidebaneflagt (det gør visse politikere jo også med mellemrum), men svar mig lige på hvilken strækning, som du har i tankerne.
Alle de deciderede sidebaner i Jylland køres af Arriva og jeg skulle tage meget fejl om ikke DB vil tage sig kejserligt betalt for at datterselskabet Arriva skulle have noget som helst med IC4 at gøre.
Det efterlader ikke så mange muligheder. Ihukommende den tidligere prøvekørsel på Svendborgbanen - hvor IC4 ikke engang nåede Svendborg - så skal der tydeligvis regnes med længere rejsetider om IC4 indsættes.
Trods megen spin om nye tog, så bliver den svær at sælge.
Omkring banestrækning, så kunne man forestille sig at Århus-Grenå (så er toget ret tæt ved værkstedet hvilket nok er klogt) eller måske Aalborg-Frederikshavn?
Andre gode forslag modtages, men husk nu: det skal foregå på BaneDanmarks skinner og på strækninger som trafikeres af DSB.

  • 2
  • 1

Selv om de kære IC4 futtog kom ud at køre, vil de kræve en del mere vedligehold.
Hvis de skal vedligeholdes så meget er der så togsæt nok når IC3 er væk?
IC4 er allerede forældet.
Hvad er planen, for at komme videre. IC5? Eltog ?
Jeg savner nogle meldinger på dette.

  • 2
  • 0

Få lige fakta på plads. Elektrificeringen blev stoppet midt i firserne under Schlüter


@Michael E. (og alle dem som har givet thumbs up). Og kan lide at fakta er på plads:

Poul Nyrup Rasmussen Danmarks statsminister fra 25. januar 1993 til 27. november 2001.

Elektrificeringens historie
1934 Etablering af S-banen med elektrisk drift

1979 Folketinget besluttede at elektrificere fjernbanen
1986 København H - Helsingør
1988 København H - Roskilde
1989 Roskilde - Slagelse
1992 Slagelse - Korsør
1995 Fredericia - Odense
Frem til 1997 elektrificeres der til Fredericia, Padborg og Sønderborg
1997 Storebælt
1997-1998 Forarbejder for elektrificering af Fredericia - Århus
1998 København H - Københavns Lufthavn, Kastrup
2000 Øresundsbroen

Kilde:
http://www.toef.dk/file.php?name=/files/fo...

Derudover blev IC4 kontrakten underskrevet 11 dec. 2000 af Knud Heinesen DSB.
Jacob Buksti (S) var trafikminister på dette tidspunkt.
Husk at have fakta på plads :)

  • 3
  • 1

Den oversigt fortæller desværre ikke meget om, hvornår hvem har standset/udsat elektrificeringsprojekter, og hvornår hvem har igangsat dem igen.

Ærgerligt, for det overblik mangler jeg. Og jeg er tydeligvis ikke alene, hvis man skal dømme efter slagsmålet om, hvilke regeringer, der bærer ansvaret.

Som jeg selv husker det, blev der skruet gevaldigt ned for elektrificeringsplanerne, da IC3 efter en del startvanskeligheder endelig var blevet en succes, og der dermed var "lang tid", til vi næste gang skulle have nye tog.

  • 1
  • 0

Afskriv nu bare IC4, skidtet kommer aldrig til at køre efter hensigten. Tror efterhånden der må være mere økonomi i at sælge dem til skrotpris og få elektrificeret skinnerne. Når elektrificeringen er overstået kan vi købe et standard eltog som f.eks ICE3 og køre med dem i stedet.

  • 1
  • 0

Elektrificeringen blev stoppet i Jan Trøjborgs tid, på dette tidspunkt mente man (også i DSB) at IC3 togene var konkurrencedygtige med el-tog. På trods af protester valgte man derfor at stoppe elektrificeringen da man nåede til Padborg. Dette førte så senere til, at man havde malet sig selv op i en krog da man skulle have nyt fjerntogsmateriel (IC4).

  • 0
  • 0

Man kan mene hvad man vil om finansierien af "Togfonden", men jeg ser det som en art politisk erkendelse af at IC4 er blevet en møllensten, som modvirker alt hvad som kunne ønskes.
Hele formålet med den famøse fond er jo at hænge ledninger op over sporene og anskaffe elektrisk materiel.
De kære politikere virkede ikke specielt tynget af IC4 da "togfonden" blev præsenteret, men det handler jo også om ikke at tabe ansigt.

Inden der brydes ud i jubel over at der findes noget, som blot minder om en plan, så er et kik syd for grænsen nok et øjeblik værd. Mig bekendt har de tyske baner lidt vrøvl med levering af en serie højhastighedstog fra en større hjemmelig producent. Balladen er bla. vrøvl med styringen af bremserne - det lyder næsten for bekendt.
Togsættene skulle have været i drift fra december 2011, men er endnu ikke kommet så vidt. Håbet er pt. drift "engang i 2015".
Noget tyder på at andre også kan producere forsinkelser.....
Så hvis nogen efterspørger "gennemprøvede standartløsninger" så er det reelt en loko-vogne kombination som efterspørges, for den kombination giver sjælden anledning til ubehagelige overraskelser mht. teknik eller leveringstider.

  • 2
  • 0

IC-5 har vi haft:


Tak for det :o)
Efter at have fundet billeder af samme og læst historien kan jeg huske at jeg så toget på Fredericia banegård, det har så undret mig i årene efter hvad det var for en fætter............om det var et DB-tog ? (men de brugte jo ikke DSB-rød).
Fronten med den flade rude mindede også meget om fronten på de 3. generations S-tog som der heller ikke blev bygget mange af, hvorefter man skar igennem og købte en helt ny flåde fra Thyssen.

  • 0
  • 0

Og tirsdag i sidste uge måtte DSB opgive at få et proppet IC4-tog afsted 15:22 fra hovedbanen. Det bestod ikke bremseprøven.....

  • 0
  • 0

Derudover blev IC4 kontrakten underskrevet 11 dec. 2000 af Knud Heinesen DSB.
Jacob Buksti (S) var trafikminister på dette tidspunkt.
Husk at have fakta på plads :)

Et er 'fakta' - noget andet er hvorledes de anvendes.

Det havde sandsynligvis sparet den danske statskasse for en del udgifter såfremt den i tiden siddende minister/regering/embedsværk havde udvist 'rettidig omhu', som det er blevet så populært at sige.
Kører projekter galt, griber forstandige mennesker ind.
Men ing.dk havde haft lidt mindre at skrive om, og debattørerne her på siderne endnu mindre at skændes om :-)

  • 0
  • 0

[Citat af Peter Juhl]
Netop; og Jan Trøjborg var valgt i Horsens, og elektrificeringsprojektet ville rette de snævre kurver i Østjylland ud, bl a ved Horsens, og så ville banegården i Horsens skulle flyttes ud til ca Bygholm Park. DET ville Horsens ikke finde sig i, og Jan Trøjborg sluttede som nogle husker som borgmester i Horsens ...

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten