Nu starter kæmpe banearbejde: Udskiftning af 33 broer og 30 sporskifter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu starter kæmpe banearbejde: Udskiftning af 33 broer og 30 sporskifter

Banedanmark får brug for det helt store regneark, når de skal udskifte over 30 sporskifter, skinner og sveller på en 23 km lang strækning, samtidig med at 33 broer på den samme strækning af Nordbanen mellem Svanemøllen og Hillerød bliver renoveret.

Det bliver et af de logistisk mest komplicerede og omfattende sporarbejder, Banedanmark nogensinde har kastet sig over:

»Det, der gør tingene komplicerede, er, at vi skal renovere 33 broer på strækningen samtidig. Det kræver en omfattende koordinering,« siger projektleder Jette Aagaard.

»Det er sjældent, at vi så relativt hurtigt udfører et så omfattende projekt som renoveringen af Nordbanen,« siger byggeleder Peter Bergstrøm.

»Alene det at arbejdet foregår i sporet, samtidig med at materialerne skal komme med banen, er en udfordring,« forklarer han om arbejdet, der bliver udført af den tyske baneentreprenør Leonhard Weiss.

Arbejdet, der starter på fredag, kommer til at gribe drastisk ind i togdriften og bl.a. medføre en lang spærring af banen hen over sommeren.

Bedre Holbæk-bane

Samtidig lysner det for Nordvestbanens hårdt prøvede togrejsende. Langt om længe går arbejdet i gang med at udskifte nedslidte spor på fire stationer mellem Roskilde og Holbæk.

Fra 27. marts til 26. maj får Holbæk, Vipperød, Tølløse og Hvalsø nye skinner og sveller, i alt cirka 5 km nye spor.

De gamle, slidte spor skal ombygges på hver station, og samtlige stationer skal have lavet drænarbejde. Desuden skal der udskiftes 11 sporskifter på Holbæk Station.

Arbejdet kommer til at genere passagererne i løbet af foråret, erkender projektleder Khaled Ghizzaui, men alternativt bliver togdriften yderligere forsinket, når togene skal sætte farten ned.

Sporarbejdet er et led i Banedanmarks 2,5 milliarder kroner omfattende arbejde med at genoprette jernbanen frem til 2014.

Dobbeltspor Lejre-Vipperød

Lidt længere perspektiv er der på det 20 kilometer lange dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød, som netop har fået politisk klarsignal. Når det er færdigt i 2015, er der dobbeltspor hele vejen fra Holbæk til Roskilde. Så kan hastigheden sættes op fra 120 til 160 km/h - og rejsetiden ned.

Projektet omfatter også ombygning af stationerne i Lejre, Hvalsø, Tølløse og Vipperød, nedlæggelse af fire overkørsler og nedrivning, om- eller nybygning af en række broer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er lidt grotesk at planlægge togstop samtidig med at Hillerødmotorvejsbroen ved Værløse bygges om, da det opståede trafikkaos med køer på sidevejene ville kunne få en del bilister til at tage toget i stedet.

Men det spærres der så for samtidig:

Arbejdet, der starter på fredag, kommer til at gribe drastisk ind i togdriften og bl.a. medføre en lang spærring af banen hen over sommeren.

  • 0
  • 0

Tænk, hvis man havde ulejliget sig med at elektrificere strækningen til Holbæk, når man nu alligevel skal splitte det hele.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten