Nu starter diskussionen igen: Skal landets grimmeste vej graves ned?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu starter diskussionen igen: Skal landets grimmeste vej graves ned?

gif
Illustrationen er udformet af Allan Obling for den gruppe, der arbejder for at åbne Ladegårdsåen. Den viser, hvordan området på grænsen mellem Nørrebro og Frederiksberg kan forandres, hvis Bispeengbuen rives ned. Den blivende bro er til S-togets ringbane.

Diskussionen om at fritlægge en del af åen på en af landets travleste vejstrækninger vil ikke dø. Nu tager Frederiksberg Kommune tråden op, hvor naboen København slap den sidste år.

Et stort flertal på Frederiksberg Rådhus bestående af Det Konservative Folkeparti, Venstre, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti indgik i weekenden en ny aftale om næste års budget. Her blev der sat 200.000 kroner af til et såkaldt beslutningsgrundlag om at rive Bispeengbuen ned og erstatte den med en vejtunnel.

Det vil give et nyt, grønt område med plads til 56.000 etagemeter boliger og en fritløbende å, Ladegårdsåen.

Projektet og tankerne er langtfra nye. Tilbage i 2014 besluttede Københavns Kommune sig for at hyre Cowi til at undersøge, om bilerne kan køre under jorden og åen fritlægges på en meget længere strækning helt ind forbi Søerne.

Læs også: Nye undersøgelser: Skal en af Danmarks mest trafikerede veje graves ned?

Sidste år, da rapporten kom, stak langt de fleste tunneltilhængere, inkl. teknikborgmester Morten Kabell (Enh.), dog piben ind.

Læs også: Borgmester afliver drøm om å på Åboulevarden i København

Rapporten viste, at den samlede tunnel koster på den forkerte side af 10 milliarder kroner, og den slags penge har hovedstaden ikke i kassen.

På Frederiksberg mener særligt de Radikale dog, at der stadig er muligheder for at slippe af med Bispeengbuen, en »6-sporet motortrafikvej på søjler gennem et tætbebygget etageboligområde på grænsen mellem Nørrebro og Frederiksberg«, som Wikipedia beskriver vejen. Der kører ifølge samme kilde 46.000 biler i døgnet på broen, som blev bygget i starten af 1970'erne.

2,1 milliarder kr. for 800 meter vejtunnel

Cowi har ifølge Ruben Kidde, der stiller op til kommunalbestyrelsen på Frederiksberg for de Radikale, estimeret, at det koster 2,1 milliarder kroner alene at erstatte de 800 meter vejbro med tunnel og fritlægge åen. De 200.000 kroner skal gå til at undersøge, om det nu også nødvendigvis skal være så dyrt.

Årsagen er, at den første forundersøgelse, som blev gennemført af Rambøll, arbejder med en noget billigere tunnel end Cowi. I rapporten fra sidste år opererer Cowi med øget frihøjde til 5,1 meter, et nødfortov og omfattende tværventilation. Den samlede højde på Cowis tunnel er derfor 10,5 meter. Det kan være nødvendigt i en lang tunnel, men hvis det kun gælder om at erstatte Bispeengbuen og ikke fortsætte ind mod København, kan mindre ifølge beslutningsoplægget fra de Radikale på Frederiksberg måske gøre det.

Rambøll mener at kunne spare en del ventilationen væk og nøjes med lyskryds i enderne af tunnelen. Derfor bliver den også billigere; 1,6 milliarder kroner.

Erobrer bylivet tilbage

Det er de forskelle, som Frederiksberg nu vil have belyst. Kan det lade sig gøre at anlægge en kort tunnel billigere, er der måske grobund for at »erobrere det enorme bylivspotentiale tilbage, som Bispeengbuen stjæler fra Nørrebro og Frederiksberg«, som Ruben Kidde formulerer det.

Han fremhæver, at Vejdirektoratet har sat 125 millioner kroner af til at vedligeholde Bispeengbuen i 2020. Derfor haster det med at træffe en beslutning, så de midler evt. kan overføres til en tunnel i stedet.

Ruben Kidde afviser, at det er mærkværdigt, at Frederiksberg Kommune nu bruger flere penge på et projekt, som København allerede har undersøgt.

»København har ikke fundet pengene til at gennemføre den opfølgende undersøgelse, der skal til. Så er det heldigt, at der er to kommuner på strækningen, og at det denne gang er Frederiksberg, som trækker i arbejdstøjet,« siger han.

Er Bispeengbuen kun første skridt?

De Radikale har tidligere foreslået at fritlægge hele Ladegårdsåen og grave en tunnel under Ågade og Åboulevarden.

Læs også: Her vil de radikale lægge ny københavnertunnel

Ruben Kidde lægger heller ikke skjul på, at Bispeengbuen for ham kun er første skridt.

Læs også: Cowi: Åboulevardens å er for udtørret til permanent vandløb

»Mine ambitioner stopper ikke her, men Bispeengbuen er en rigtig god start. Man spiser jo heller ikke en elefant på én gang,« siger han.

Sammenstilling af de tunneludformninger, som hhv. Rambøll og Cowi har foreslået til at erstatte Bispeengbuen. Sammenstillingen er foretaget af Projekt Åbn Åen for at illustrere størrelsesforholdet. Illustration: Det Radikale Venstre
RambøllCowi
ForudsætningÅ-park med skybrudsfunktionPlads til stor tunnel og veje
Pris pr. kilometer1,6 milliarder kr.2,1 milliarder kr.
Frihøjde i tunnel4,55 meter5,20 meter
Samlet højde af tunnel7,8 meter10,5 meter
SikkerhedITS/lyskurve til at undgå køTværventilation
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I Steen Eiler Rasmussens bog kan man se hvordan den skulle have set ud, når den var færdigbygget, men af uvisse grunde er det nærmest kun fundamentet til den visionære løsning, man oprindelig havde udtænkt, der er synlig idag.

Hvad med at få de andre veje ført frem til Bispebuen, så man kan se slut-resultatet som man havde tænkt sig istedet for at rive den ned?

  • 5
  • 7

Når jeg tænker science fiction og byliv, tænker jeg ikke på flyvende biler, men på at hele eller næsten hele vejnettet er tunnellagt. Tænk sig et byliv uden dækstøj og farlig trafik?

Men der skal virkelig ske noget med prisen først.

  • 16
  • 2

Hvem siger at vejen er grim ? Som jævnlig bruger finder jeg vejen smuk, med fin udsigt og god fremkommelighed. Jeg er ganske enig med de der ønsker det oprindelige projekt fuldført i stedet for at spild én masse milliarder på en lille park med et lille stykke kunstigt anlagt åløb der kommer ud af jorden et sted for forsvinder lige så pludseligt igen.

  • 9
  • 16

Tung transport og parkering under gadeniveau. Let transport og grønne arealer (klimasikring) i gadeniveau.
Det er ikke let at finde det rette mix, for putter man al tung transport i rør på en gang - så kan man begå den modsatte fejl, af da man asfalterede det hele. Men som en lokal løsning virker det oplagt.

  • 1
  • 3

Citat:
"Årsagen er, at den første forundersøgelse, som blev gennemført af Rambøll, arbejder med en noget billigere tunnel end Cowi. I rapporten fra sidste år opererer Cowi med øget frihøjde til 5,1 meter, et nødfortov og omfattende tværventilation. Den samlede højde på Cowis tunnel er derfor 10,5 meter. Det kan være nødvendigt i en lang tunnel, men hvis det kun gælder om at erstatte Bispeengbuen og ikke fortsætte ind mod København, kan mindre ifølge beslutningsoplægget fra de Radikale på Frederiksberg måske gøre det."

Altså en billig løsning, som ikke senere kan forlænges så H. C. Andersens Boulevard og Ågade også kan komme under jorden, nej tak.

Find pengene til et gennemtænkt projekt, hvis I vil have det gjort.

Tunneler har den akilleshæl de ikke senere kan udvides i bredden eller højden. Skal de bygges, skal de derfor bygges ordentligt. Ellers bliver de nye boligområder en oase i et bilhelvede, da trafikken vil sive ud på småveje i stedet for at blive under jorden.

  • 8
  • 1

Altså, hvis vi skal slippe for endnu flere tætpakkede boligområder, så burde vi begynde at bruge den indvendige side af hovedet fremfor automatreaktioner :-) - også kaldet innovation

Overdæk vejbanerne til en ovenjords tunnel (ventilation er ihvertfald billigere)
Beklæd sider og tag på samme måde som med Metroen (således at en levende grøn mur ses)
Udnyt de overdækkede arealer til alverdens sjove ting, skaterbaner, cafeer, legepladser, diverse boldspil osv osv
Brug istedet nogle af de mange penge til en række automatiske underjordiske P-huse og luk de gennemgående veje langs med de øvre vejbaner og bevar kun gennemkørslerne ad Borups Alle og Ndr. Fasanvej.

Prøv selv at tænke en smule udenfor de gængse normer

  • 9
  • 7

Mit "lille" pet projekt som jeg igennem en del år nu har overvejet, og som sikkert mere eller mindre ville kunne blive selvfinansieret, er en tunnelføring af jernbanelegemet som adskiller Nordhavnen og det øvrige Østerbro. Alene byggeretten over en sådan tunnelskonstruktion vil have en enorm potentiel økonomisk værdi, for slet ikke at tale om miljøet deromkring som ville kunne gøre bydelen endnu attraktiv end den allerede er.

  • 2
  • 0

Cyklister, der skal ud af Farumruten, kan med de nuværende forhold kun føle sig nedprioriteret. Mens bilisterne kan ræse henover Bispeengbuen, bliver cyklister kanaliseres gennem et tæt bymiljø med adskillige lyskryds, for at tilbagelægge samme vej. Hele cirkusset gentager sig ved tunnellen under Frederikssundsvej.

Hvis dette projekt kommer til se dagens lys, så håber jeg at man vil betale gælden til cyklisterne tilbage og laver en hurtig og sikker sti gennem det nye grønne område, som kan bidrage til den allerede positive udvikling i cyklister på Farumruten.

Tænk: Hvordan ville en "motor"vej for cyklister se ud?

  • 10
  • 6

Nu har jeg preference for det ene firma :) men jeg er helt med på optimering indenfor rimelighed.
Hvad med spunsvægge og metaltag over en almindelig lavtliggende vej istedet for betonkasse?
Og med direkte adgang til luften over kræver det vel ikke lag af ventilation. Kan der ikke bare være åbne rister. Det er jo ikke under et hav.
Så det kan have en minimum højde og pris.

  • 1
  • 1

Jeg mener at trafikken skal hentes helt ude i Utterslev mose. Man kunne eventuelt indlemme den eksisterende tunnel under Bellahøj. Masser af areal vil blive lagt frit.
Hvor den skal poppe op bliver det store spørgsmål.

  • 4
  • 0

sim city har en bulldozer funktion - hvor gamle er husene omkring vejen? (og snart klima-sanerings-modne evt?)

og det at vi bygger meget fladt og på store områder i storbyen (frem for i højden) - skaber det ikke ret store trafikale problemer? (og gør offentlig transport svært/dyrt).

  • 2
  • 3

Mit "lille" pet projekt som jeg igennem en del år nu har overvejet, og som sikkert mere eller mindre ville kunne blive selvfinansieret, er en tunnelføring af jernbanelegemet som adskiller Nordhavnen og det øvrige Østerbro. Alene byggeretten over en sådan tunnelskonstruktion vil have en enorm potentiel økonomisk værdi, for slet ikke at tale om miljøet deromkring som ville kunne gøre bydelen endnu attraktiv end den allerede er.

@ Espen Olsen

Enig, men det bliver nok ikke til noget i mange årtier, da politikerne tydeligvis foretrækker en Brønshøjmetro i stedet for en S-togs tunnel. Hvorfor? Primært fordi Brønshøjmetroen bidrager med en ny korridor, mens at lægge den nuværende Svanemøllen-Dybbølsbro S-togsstrækning i jorden vil give en masse problemer i anlægsperioden, og trafikalt ikke bidrage med noget nyt.

Igen og igen fremhæves det, at der bliver plads til en masse nye byggegrunde når man lægger veje og baner i jorden. Det er korrekt, men den værdi byggegrundene har, "stjæles" fra mindre attraktive byggegrunde.

I forbindelse med byggeriet af Metrocityringen, har man beregnet de boliger som ligger helt tæt på de nye stationer kan stige op til 21% i værdi, mens boliger langt fra eksisterende og kommende stationer vil falde tilsvarende. Brønshøj og Nordvest nok særligt udsat.

  • 0
  • 0

Paris har lagt al motortrafik og metro i jorden i bydelen la Defense. Det gør gadelivet anerledes roligt og cykler mv færdes frit på en bred boulevard. Samtidigt er pladsen brugt til grønt og bredderne gade.

  • 4
  • 1

Paris har lagt al motortrafik og metro i jorden i bydelen la Defense. Det gør gadelivet anerledes roligt og cykler mv færdes frit på en bred boulevard. Samtidigt er pladsen brugt til grønt og bredderne gade.

@ Niels Vinding

Alt er en smagssag. Men La Defence i Paris fremhæves af rigtigt mange (også af mig) som et skrækeksempel på dårlig planlægning. Området er dødt efter kontorstid. De store bygninger og de tomme gader specielt i vinterhalvåret er spøgelsesagtige, og området fremstår i skarp kontrast til alt andet byggeri i Paris.

Der er en god ting at sige om La Defence: Tour montparnasse
Bygningen er et så stort øjebæ, pariserne er lykkelige over højhuse bygget efter dette blev forvist ud af den gamle bykerne, ud til LA Defence. For det er pariserne La Defence taknemmelige.

La Defence er om 50 år for Paris hvad Bispeengbuen er for København i dag.

https://www.google.dk/search?q=tour+montpa...

  • 2
  • 1

Er der nogle der ved hvor meget vand der egentligt løber i det vandløb en sommerdag ? Vandindvindingen i Kbh.`s omegn har jo taget en del til siden åen var fri, så gamle dages vandløb bliver der jo ikke tale om.

Måske er der så lidt at det bare bliver en mudderpøl med myg og malaria til følge ?

  • 1
  • 6

Skægt som folk der bor i byen drømmer om grønne områder.

Jeg bor midt på Østerbro på 5. sal med udsigt til et stort grønt område med have, grillpladser med videre som jeg heldigvis ikke selv skal passe, men blot nyde udsigten. Det er "moden" i dag, og jeg er helt med på den. Naturligt og uforpligtigende.

Men det er sgu lidt mærkleligt at man har bosat sig i en by. Hvis man længes efter åbne vidder, er København og Frederiksberg så det rette sted? Eller er det blot fordi vi storbymennesker vil have det hele og ikke gå på kompromis med noget?

Et faktur er det, at desto flere grønne områder vi laver i byen, desto mere kommer den til at minde om en forstad i stedet for, og desto længere bliver der imellem tingene, og gør os derfor mere afhængige af bilen.

  • 6
  • 5

Som borger på Frederiksberg kunne jeg ønske mig at tunnellen blev forlænget sådan at den nåede ud til Københavns kommunegrænse. Vi bliver stille og roligt indrolleret i den ene efter den anden vanvittige ide der kommer fra det røde flertal på Københavns Rådhus. Det være sig betalingszone eller parkeringsbestemmelser.

Frederiksberg har brug for en tunnel under idiotien i København. En tunnel ud i friheden. Når den er bygget kan vi passende sætte bomme op mod vores omklamrende nabo. :-)

  • 0
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten