Nu starter de første test af kampdroner på hangarskibe
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu starter de første test af kampdroner på hangarskibe

Ubemandede kampfly er nu nået så langt i udviklingen, at US Navy begynder de første test af dronerne på hangarskibe. Sammen med Northrop Grumman har US Navy lastet et X-47B om bord på USS Harry Truman, hvor det i 2013 skal gennemgå en række test og demonstrere, at et ubemandet kampfly kan operere sikkert fra et skib.

En vigtig del af det er, at flyet uden problemer kan bevæge sig rundt på dækket, der er i forvejen er en af verdens farligste arbejdspladser.

Northrop Grumman har allerede udviklet et trådløst system, hvor en operatør i samarbejde med 'gulskjorterne' styrer flyet rundt på dækket.

Det er ingen let sag at få en drone til at fungere sammen med almindelige fly på et proppet hangarskibsdæk. Her testes en trådløs kontrolmekanisme sammen med en af gulskjorterne fra et hangaskib. Det sker dog på land i Patuxent River. (Foto: USN) Illustration: ALAN RADECKI

Læs også: Se den første test af katapultsystem til droner

Droner er blevet et varmt emne de seneste år, hvor især amerikanerne har sat fart på den teknologiske udvikling, så droner i dag står bag adskillige angreb rundt om i verden.

På sigt er tanken, at det ubemandede fly selv bevæger sig rundt efter anvisningerne fra dækpersonalet på USS Harry Truman, præcis som piloter gør det i dag. En teknologisk vanskelig udfordring, fortalte chefen for Boeings særlige udviklingsafdeling Phantom Works, da Ingeniøren besøgte St. Louis sidste år.

»Dronerne selv skal kunne tolke signaler fra folkene om bord på skibene, så de ved, hvor de skal køre hen, og hvilke opgaver de skal løse. Droner skal på den måde være en fuldt ud integreret enhed på skibet, der ikke kræver særlige hensyn,« fortalte Darryl Davis, der leder en lang række projekter inden for ubemandede systemer.

Præcis det problem har flåden trænet på flådestationen Patuxent River, hvor man også har udført de første starter med det katapultsystem, som bruges på hangarskibene. Det var en vigtig milepæl forud for de kommende forsøg til havs, hvor X-47 blandt andet skal demonstrere evnen til at lette og lande på skibet i rum sø.

Det bliver første gang, et ubemandet kampfly vil operere fra et hangarskib.

Målet er en ren ubemandet angrebsflåde

X-47B er kun et forsøgsprojekt og består af to fly. De er en del af den amerikanske flådes Unmanned Combat Air System Carrier Demonstration-program, UCAS-D, der blev igangsat i 2007 og vil være færdigt i 2013 eller 2014.

Formålet er at udforske mulighederne for at anvende ubemandede kampfly fra de amerikanske hangarskibe og dermed danne baggrund for senere udvikling af en permanent hangarskibs-baseret flåde af ubemandede kampfly.

Dronerne er haleløse og på størrelse med almindelige kampfly. Tanken er, at de gennem en ekstrem lav radarsynlighed og uden menneskelige og fysiologiske begrænsninger kan udgøre den første angrebsbølge.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først