Nu skal tyskerne åbne elkabler for dansk el-eksport
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu skal tyskerne åbne elkabler for dansk el-eksport

Stine Leth Rasmussen, afdelingschef i Dansk Energi: »Den nye aftale har bestemt stor værdi.« Illustration: Stine Leth, Twitter @stine_leth

Nu bliver tyskerne endelig tvunget til gradvis at åbne for handelskapaciteten sydgående på elkablerne på den dansk-tyske grænse.

Det har de danske og tyske energiministerier aftalt efter mere end et års forhandlinger, fremgår det af en pressemeddelelse fra energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

Læs også: Dansk kommissær: Slut med bare at lukke for strømmen fra nabolandet

I 2016 var bare 11 pct. af den totale handelskapacitet tilgængelig for dansk el-eksport, og det har ført til gentagne tilfælde af negative elpriser på det danske marked, mens elpriserne er positive lige syd for grænsen.

Senest forekom dette 5. april 2017, hvor forbindelsen var helt lukket ned og strømmen gratis i Vestdanmark fra middag og frem til midnat.

Læs også: Så lukkede tyskerne og svenskerne igen for el-forbindelsen - og gav jyderne gratis strøm

Retfærdigvis skal det dog siges, at Storebæltsforbindelsen denne dag også var lukket ned på grund af vedligehold.

Åbnes fra 200 til 1100 MW

Aftalen indebærer en minimumskapacitet, som skal være til rådighed hvert år og som trappes op frem mod 2020.

Pr 1. december 2017 skal den minimale tilgængelige kapacitet stige til 400 MW, derefter vil minimums-kapaciteten stige til 700 MW i 2018; til 900 MW i de første tre måneder af 2019, 1000 MW fra 1. april 2019 og 1100 MW fra 2020.

Aftalen løber frem til udgangen af 2020 og gennemføres med en fem måneders pilotfase, som påbegyndes fra juli 2017.

Læs også: EU-lande blokerer for frit elmarked

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt kalder aftalen rigtig god for Danmark og de nordiske elproducenter, der gradvist vil kunne eksportere mere strøm til Tyskland i perioder, hvor de kan producere strøm billigere end deres tyske kollegaer:

»Et indre marked for el er en forudsætning for at kunne integrere mere vedvarende energi i energisystemet. Med denne midlertidige aftale, når vi ikke en fuld åbning af kapaciteten, men vi når et vigtigt skridt på vejen. Problemerne med de interne flaskehalse i Tyskland er meget komplekse og det vil være urealistisk at løse problemerne fra den ene dag til den anden,« siger han.

Gerne set hurtigere åbning

Hos elsektorens brancheorganisation, Dansk Energi roser man ministeren og de øvrige danske myndigheder for at være gået ind i denne sag.

»Det er vores indtryk, at forhandlingerne med de tyske modparter ikke har været nemme. Vi vil derfor gerne kvittere for, at man er nået et godt stykke med det forhandlingsresultat, der ligger på bordet,« siger Stine Leth Rasmussen, afdelingschef i Dansk Energi.

Læs også: Tysk elnet ved at kollapse efter atom-exit

Hun tilføjer, at man dog gerne havde set en endnu større åbning af handelskapaciteten, og at det skulle ske hurtigere.

Ifølge Stine Leth Rasmussen er konsekvenserne af den nye aftale først og fremmest et øget salg af strøm fra nordiske producenter, mens det næppe vil medføre nogen betydelig prisstigning.

Øger eksporten for 800 mio.

Dansk Energi har lavet et simpelt regnestykke, hvor man tager udgangspunkt i 2016 og i, hvordan det ville have set ud, hvis producenterne havde haft en sydgående kapacitet på 1100 MW.

»Regnestykket viser, at den ekstra danske el-eksport ville have en værdi af op mod 800 mio. kroner. Så den nye aftale har bestemt stor værdi,« siger hun.

Læs også: Skagerak-kabel giver norsk rekord-elproduktion

Aftalen - som er indgået mellem det tyske Økonomi- og Energiministerium (BMWi), Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Bundesnetzagentur samt Energitilsynet - er blevet til på grund af de særlige omstændigheder i Nordtyskland, hvor udbygning af el-nettet ikke har kunnet følge trit med udbygning med vedvarende energi.

Aftalen skal håndtere situationen indtil den tyske netudbygning muliggør en fuld åbning af grænsen.

Læs også: Elmotorvej: Dansk vedvarende energi helt til Hamborg

De relevante transmissionssystemoperatører, Energinet i Danmark og TenneT i Tyskland, er ansvarlige for implementeringen af aftalen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor hører man ikke om den anden del af aftalen? Hvad kostede det Danmark at få adgang til det tyske net, noget jeg ville have troet der var en rettighed i EU

  • 1
  • 6

Endeligt lidt positivt om dansk energipolitik!

Samarbejdet med vores nabolande er livsvigtigt, og når Danmark nu bygger flere og mere ustabile energikilder, bliver det kun endnu vigtigere!u

  • 2
  • 5

I artiklen "Retfærdigvis skal det dog siges, at Storebæltsforbindelsen denne dag også var lukket ned på grund af vedligehold."

Udmærket at der kommer aftale med Tyskland om minimums handelskapacitet mellem landende. Det være sagt er det også et problem at der kun er et kabel over storebælt som indlandsforbindelse mellem øst og vest. Der er brug for et Storebæltskabel 2.

  • 4
  • 0

Jeg tror det teknisk-væsentlige, som nævnes i artiklen, er de "interne flaskehalse i Tyskland".
Det er naturligvis muligt, at disse er skabt / opretholdt som en "snedig" handelshindring. Ved at forhindre import beskyttes den lokale produktion af el.

Som eksempel kunne man forestille sig, at DSB også ejede vejbroen over Storebælt. Ved at "forsinke" vejtrafikken (lukkede vejbaner, dårlig kapacitet i betalingsanlæg, vejrmæssige begrænsninger, osv), så kunne kunder vel tilskyndes til at bruge tog istedet. Så mon ikke der er mange måder at skabe "handelshindringer" på ?

Men er den elektriske Storebæltsforbindelse ikke også en handelshindring ? Hvorfor er elprisen højere i Østdanmark ? Hvorfor er der ikke 900 eller 1.200 MW under Storebælt ? Ja, ja, jeg kan høre undskyldningerne - men det er OGSÅ en handelshindring. Sponseret af Sverige ?

Der er nok ikke simple løsninger på svære, udfordringer.
Og hvor et nyt Storebæltskabel bare er noget vi kan lave, så er højspændingsforbindelser i Tyskland vist vanskelige at få godkendt end en Fehmarn-forbindelse - og den forsinkelse har vi set.

  • 5
  • 0

Jeg tror det teknisk-væsentlige, som nævnes i artiklen, er de "interne flaskehalse i Tyskland".
Det er naturligvis muligt, at disse er skabt / opretholdt som en "snedig" handelshindring. Ved at forhindre import beskyttes den lokale produktion af el.

Ja.

Der er kun tre år til de aftalte 1100 MW effekt - som ikke engang er 2/3 af den faktiske kapacitet - og jeg synes ikke det er oplagt at Tyskland vil kunne leve op til den tidsfrist.

Det bliver interessant at se.

Hvor meget el importerer Danmark årligt fra Tyskland, og kan tyskerne godt finde ud af at skrue op for strømmen, når det er dem der sælger ?

  • 2
  • 1

På en dag som i dag hvor vi faktisk ikke har importeret nærmest alt vores elektricitet fra all vores nabolande, inkl. Tyskland....

https://www.electricitymap.org/?wind=false...

Vi snakker vel her om at tvinge Tyskland til at importerer vores strøm i perioder med overproduktion og negative priser, altså i de samme perioder vindmøllerne i nord Tyskland også snurrer for fuld skrue og de netop ikke har brug for at importerer vores el. Ved ikke lige hvor meget det har med EUs frihandel at gøre, det er nærmere det modsatte...

  • 2
  • 8

Ved ikke lige hvor meget det har

Rolf.

Det tror vi gerne, at du ikke lige ved.

I artiklen er beskrevet situationer, hvor el er billigere I Danmark end I Tyskland.
Trods dette, så er der lukket for import fra Danmark.
Hvorfor mon. ?

Fint det er lykkedes at komme igennem med en åbning af den grænse.
ikke imponerende hurtigt og ikke imponerende stor effect I forhold til den fysiske kapacitet.

  • 6
  • 0

I 2016 var der 62 timer med negative priser i Vestdanmark... af de 62 timer, var der 5 timer hvor prisen var mere negativ i Tyskland end i Danmark...

18/11-2016 kl. 2 og kl. 3
24/12-2016 kl. 2, kl. 3 og kl. 4

Til sammenligning var der 31 timer hvor prisen var højere i Danmark, mens vi stadig havde negative priser i Tyskland...

Det kunne være interessant at vide hvordan Dansk Energi kan komme frem til at vi kunne tjene 800 millioner om året hvis der havde været en garanteret forbindelse på 1100 MW???

  • 1
  • 1

Det kunne være interessant at vide hvordan Dansk Energi kan komme frem til at vi kunne tjene 800 millioner om året hvis der havde været en garanteret forbindelse på 1100 MW???

Man kan jo godt regne lidt på det, f.eks. angives den faktiske effekt for 2016 at være 200 MW, et tabt eksportpotentiale på 900 MW.

Hvis Danmark konstant i alle årets 8760 timer eksporterede 900MW, så ville indtjeningen på 800M DKK nås ved en prisforskel efter transmissionsomkostninger på 800M DKK/(900 MW * 8760 timer) = 0.10 DKK/kWh.

Hvis der eksporteredes 900 MW halvdelen af årets timer ville det kræve den dobbelte prisforskel (og det er uanset de faktiske prisers fortegn).

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten