Nu skal svenske cyklister køre på blød asfalt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu skal svenske cyklister køre på blød asfalt

Trafikverket i Sverige vil give de svenske cyklister en mere sikker belægning at køre på.

Derfor har de bedt forskere ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm og SP Sveriges Tekniske Forskningsinstitut om at udvikle en blød asfalt med bedre friktionsegenskaber.

Claes Tingvall, der er trafiksikkerhedsdirektør i Trafikverket, siger til Dagens Nyheter:

»Skal vi opfylde samfundets mål om at mindske antallet af dødsulykker og antallet af alvorlige tilskadekomne, skal cyklisterne prioriteres højt. For det er den gruppe, der skades mest i trafikken.«

I Sverige udgør cyklisterne 41 pct. af de alvorligt skadede i vejtrafikken, hvor passagerer og førere i personbiler kun udgør 34 pct..

Gummiasfalt som på legepladser

Blødere belægning er allerede i stort omfang indført på legepladser og idrætspladser for at mindske risikoen for brud ved fald.

»Det skal man også gøre på cykelstier,« siger Claes Tingvall.

Ny Teknik oplyser, at forskerne bl.a. undersøger muligheden for at blande gummi fra gamle bildæk i asfalten.

Der foreligger ingen oplysninger om, hvornår Trafikverket venter at kunne give de svenske cyklister en mere blød kørsel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

giver det ikke højere rullemodstand?

Jo, og da det er farten, der dræber, vil det også øge sikkerheden på cykelstierne.

(Ironi kan forekomme)

  • 10
  • 0

Selvfølgelig, men det er jo genialt, der skal bruges mere energi, så det er sundere, og som vi høre igen og igen - farten dræber, så selv 5 km giver nok en formidabel effekt! Eller hur?

  • 5
  • 0

hvad med de andre veje? vej træerne? bilerne? bygninger langs vejene? der er mange ting man kan slå sig på.

Alle der har kørt for længe på halvflade dæk og pumper dem godt op kender til forskellen. Hvis effekten af den bløde asfalt er den samme vil det dræbe al køreglæde.

Hvad siger statistikerne om hvad der giver skader på cykel?

  • 2
  • 0

Det kræver ikke mange minutter i den svenske trafik, før man undrer sig over at der stadig findes levende cyklister derovre. Generelt er der intet lys på cyklerne om aftenen, mangelfuld orientering og signalgivning, og en i mine øjne ofte chancebetonet kørestil, der får danske cyklister til at fremstå som rene engle. Som bilist er det i større byer et mareridt at skulle holde øje med og passe på de svenske cykler.

Måske skulle svenskerne starte med at oplyse cyklisterne om sikker adfærd i trafikken?

  • 3
  • 0

Blød asfalt på cykelstierne lyder jo meget godt. Spørgsmålet er selvfølgelig hvordan det er at cykle på. Forudsat selvfølgelig at dækkene er pumpet godt op. Men hvis det bliver for blød, kan det vel også være farligt, fordi det så måske er sværere at dreje hurtigt f.eks. Et andet spørgsmål er hvor stor forskellen er at falde med 20 km/t på almindelig asfalt og så på den bløde asfalt. Men siden det bruges på visse legepladser må det jo have en effekt. Men spørgsmålet er hvor stor effekten er når der er fart på. Husker engang jeg cyklede på vej fra Hundested til Lyngby. Der er en god bakke deroppe et sted, hvor man kan få pæn fart på nedad. Jeg kørte måske 50 km/t nedad og opdagede lidt sent et hul i cykelstien som jeg ramlede lige ned i. Mig kollebøtte, cykel kollebøtte og vi landede - ja, jeg ved ikke hvor langt væk. Men der skete faktisk ikke så meget andet end at jeg slog hul på albuen (hvilket jeg først opdagede en del senere, da jeg havde jakke på, da vi var i Lyngby, jeg blev samlet op af nogle venner der kom forbi lidt senere). Men det var heldigt at jeg landede som jeg gjorde. Gud vogtede over mig. Hvis det havde været blød asfalt havde jeg nok stadigvæk slået hul på albuen - vil jeg tro.

  • 1
  • 0

Det må være den tåbeligste idé jeg har hørt længe... og der er ellers nok at vælge mellem, som f.eks., at stoppe dyrkningen af vildmosekartofler pga. CO2 udslip.

http://ing.dk/artikel/taenketank-vil-udryd...

Men... 'Blød asfalt'??

Hvis der også findes CO2-tosser derovre, skal de såmænd nok få den idé skudt ned. Her går bilisterne og investerer ekstra i biler, der bruger mindre brændstof, betaler idiotisk store energiafgifter og investerer i dæk med mindre rullemodstand, og så kommer staten og plastrer landet til med 'blød asfalt'.

Man skal læse meget, før...

  • 1
  • 4

Lyngby må være et hotspot for cykeluheld. Der er f.eks. mange halvsnaldrede stud. polytter, der krydser Lyngby Hovedgade, ved kirken, på cykel, i transit fra S-huset til POP og Nybrogårdkollegiet. Det er faktisk utroligt det kun går galt så få gange, som det egentlig gør...

  • 3
  • 2

Min datter faldt af en børnedrevet karrusel (faktisk i Astrid Lindgens Värld), og der var gummiasfalt uden for den med det resultat, at hun fik nogle ordentlige brandsår på knæ og arme. Så jeg tror egentlig at det har bedre effekt på sådan fald fra højde og sådan, end hvis man har fart på, og når man støder ind i en bil er det vel ude på vejen alligevel.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten