Fra 2018 skal alle skibe overvåge og oplyse deres brændstofforbrug til officielle myndigheder. Det er der banet vej for, efter at the Marine Environment Protection Committee (MPEC), som er en del af det den internationale maritime organisation IMO, har godkendt de kommende krav. Sådan skriver IMO i en pressemeddelelse.
Derfor skal komiteen MEPC til deres 70. samling i oktober endeligt stemme om, hvorvidt kravene bør implementeres. Hvis det vedtages, skal skibe indrapportere deres brændselsforbrug fra 2018.
Planen får ros IMO’s egen generalsekretær Kitack Lim.
»Den enstemmige aftale om at arbejde videre med et obligatorisk system for dataindsamling af skibenes brændstofforbrug er et vigtigt skridt. Det vil give et solidt grundlag for at overveje - bevæbnet med oplysninger - om der kan være behov for yderligere foranstaltninger i fremtiden for at mindske drivhusgasemissioner fra skibsfarten,« udtaler generalsekretær Kitack Lim i en pressemeddelelse fra IMO.
Første af flere trin
Den obligatoriske dataindsamling er første del af en tretrinsraket, hvor den samlede data skal ligge til grund for en objektiv debat i MPEC, som afgør, hvorvidt ekstra tiltag til at reducere udledningen af drivhusgasser og optimere energieffektiviteten er nødvendige.
Skibe rapporterer de samlede mængder data over brugt brændsel til deres tilhørsland – flag state – hvorefter den pågældende nation udsteder en erklæring til skibet for at have overholdt de obligatoriske krav.
Læs også: Tre-i-en-miljøfilter til skibe testet med succes
De aggregerede data for alle skibe sejlende under eksempelvis det danske flag skal derefter indsendes til IMO’s globale database. Og hvert år sender IMO en opsamlingsrapport over brændstofforbruget på verdens skibe til komiteen MEPC. De individuelle skibes brændstofforbrug vil imidlertid være anonymiseret, skriver IMO.
Under det nye system skal skibe, som vejer mere end 5.000 ton bruttotonnage, indsamle forbrugsdata for alle typer brændstof, de benytter.
IMO roser sig selv for bindende krav i energieffektivitet
IMO siger i deres pressemeddelelse, at organisationen er den eneste på verdensplan, som har implementeret legalt bindende energieffektivitetskrav.
Læs også: Stort potentiale i dansk partikelfilter til søs
Det bindende krav betyder, at alle skibe bygget i 2025 eller derefter skal være 30 pct. mere energieffektive sammenlignet med skibe produceret i 2013.
Til den 69. samling i MEPC fra 18.-22. april godkendte organisationen udkastet til ændringer for afrapportering af brændselsforbrug for skibsfart.
