Nu skal også nordjyske busser køre på gas
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu skal også nordjyske busser køre på gas

Bybusserne i Frederikshavn og busserne på rute 73 mellem Aalborg og Frederikshavn vil fra næste sommer køre på naturgas som led i et demonstrationsprojekt fra Frederikshavn og Aalborg Kommuner, Nordjyllands Trafikselskab, Region Nordjylland og HMN Naturgas.

I alt kommer 11 busser til at køre på naturgas, og senere er det meningen, at de skal køre på biogas, skriver Nordjyske.

I oktober var det Fredericia Kommune, der var ude at annoncere, at busserne nu skulle køre på naturgas og senere biogas, og nu er Nordjylland altså også kommet med på den nye bølge.

Læs også: Cowi: Gas-busser er en god forretning

Formanden for plan- og miljøudvalget i Frederikshavn Kommune, John Christensen, understreger, at selv om tiltaget er nyt i Danmark, er vores nabolande langt foran.

I Malmø har bybusserne længe kørt på biogas. (Foto: Skånetrafiken/Kasper Dudzik) Illustration: Skånetrafiken/Kasper Dudzik

»I Oslo kører bybusserne på biogas fra husholdningsaffald. Markedet for elbiler er eksploderet i Norge og Sverige, hvor elbiler kan parkere og tanke gratis,« siger han ifølge Nordjyske.

I første omgang vil partnerne bruge den eksisterende naturgasledning, og HMN Naturgas leverer gassen. Men også private kan få lov at tanke på de to gasstationer, der bliver oprettet i henholdsvis Frederikshavn og Aalborg.

Når tiden kommer til biogassen, kommer det lokale landbrug til at spille en stor rolle, for det er nemlig landmændene, der skal levere gyllen til gassen, fortæller John Christensen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og senere skal de køre på biogas. (Som elbiler der kører på vind-el).
Det er jo fuldstændig lige meget hvem der bruger gassen. Når først den er sendt ud i nettet kan den ikke skilles fra igen, og om det er et naturgasfyr eller en bus der bruger den er jo bedøvende ligegyldigt.
Ingen af parterne bliver mere eller mindre grønne af sådanne udmeldinger, det forvirrer blot.

  • 3
  • 3

Er der mon lavet et oversalg over hvor meget udledningen falder ved skift fra diesel til methangas?

Har de opsat emissionskrav for de 11 gasdrevne busser? Fx hvor meget uforbrændt methan, partikelforurening osv. de udleder.

At nedsætte luftforureningen, særligt i byer lyder som et skridt fremad.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten