Nu skal kobberfri kabler testes på danske togstrækninger

Snart skal det vise sig, om Banedanmark har fundet et alternativ til de nuværende kobberkabler, der bliver stjålet i stor stil rundt omkring i landet og fører til forsinkelser på tognettet.

Om få dage - ved nattetide - går teknikere i gang med at rive gamle, men for tyveknægte værdifulde, kobberkabler ned på to forskellige steder på det danske fjernbanenet, oplyser Banedanmark til Ingeniøren.

Kablerne skal erstattes af to nye kabeltyper, og stærkstrømsingeniørerne skal nu få afgjort, om de har råstyrken til at modstå de mange mekaniske belastninger - først og fremmest rystelser og vibrationer - fra den tunge togtrafik på jernbanen.

Den ene kabeltype, der skal testes, er aluminiumskabler, og selv om de har en videresalgsværdi for eventuelle kabeltyve, så er den er langt lavere end for kobber.

Foruden aluminiumskablerne vil ingeniørerne teste to-komponentkabler bestående af kobber og jern.

»Vi foretrækker, at kobber fortsat indgår i kabelopbygningen, da det passer bedst til vores eksisterende system og delkomponenter,« siger assisterende teknisk ansvarlig for kørestøm i Banedanmark Dritan Cero.

To-komponentkablerne indeholder ganske vist fortsat kobber, men det er i en betydeligt hårdere legering, som betyder, at det er meget svært for ikke-professionelle at udvinde kobberet. Kabeltyperne er blevet udvalgt efter elektriske test af forskellige typer i laboratorierne på DTU.

Skrøbeligt aluminium kan blive en udfordring

Banedanmark, som ejer og vedligeholder det danske skinnenet, har udvalgt to forskellige teststrækninger, hvor kablerne bliver monteret. De to teststrækninger på hver især ca. 2 kilometer er placeret på steder, som Banedanmark har særligt udvalgt. Banedanmark ønsker ikke at oplyse den nøjagtige placering.

Banedanmark har i samarbejde med DTU's Institut for Elektroteknologi under ledelse af Joachim Holbøll i et stykke tid undersøgt de enkelte kabeltyper herunder, analyseret kablernes elektriske egenskaber. Banedanmark har derudover hyret en ekstern rådgiver, som i samarbejde med DTU medvirker til at lave en analyse om kablernes elektriske egenskaber.

»Aluminium er ikke bare aluminium. Der er store forskelle i sammensætningen fra producent til producent. Derfor har vi testet alu-kabler fra flere forskellige producenter for at teste, hvilken type der passer bedst til vores behov,« siger Dritan Cero.

Han peger på, at ulempen ved aluminium er, at denne kabeltype er en smule mere flydende og 'sprød' og dermed mere skrøbelig end kobber.

»Det værste ville naturligvis være, hvis testen afslørede, at aluminiumskabler og to-komponentkabler ikke kan klare belastningen, og måske endda ender med at knække. Der har allerede været mange test, så det tror jeg bestemt ikke kommer til at ske, men dybest set skal on-site-testen dokumentere de nye kablers holdbarhed,« siger Dritan Cero.

Priserne på to-komponentkabler og traditionelle kobberkabler ligger nogenlunde på samme niveau.

De nye testkabler vil være på plads på teststrækningen i de kommende måneder, hvorefter erfaringerne skal evalueres.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et næsten sjovt problem er jo, at hvis en kobbertyv ikke ved, hvor der er kobber og aluminium, så må han jo klippe kablet over for at se, hvad det er!! - Så der bør jo skiltes med, at her er det altså aluminium-kabler! Kan man evt. indlægge et materiale (stål?), så aluminium-kablerne ikke kan stjæles og genbruges? Aluminium bliver vel også dyrt engang!

  • 0
  • 0

Lav kablerne af jern. Det har så lav en skrotværdi, at ikke engang østeuropæiske tyve ikke gider at bukke sig efter det!

  • 0
  • 0

Kunne bedst forstille mig at denne mulighed har været overvejet før. Hvis ikke flere gange. Men tror aldrig det bliver en realitet, grundet dit højere modstand og deraf tab af styrke.

  • 0
  • 0

Det kunne tænkes at kablet blev sat op et hemmeligt sted for at udspekuleret tyve ikke skal køre ud og klippe kablet ned i håb om at projektet nedlægges pga. de omkostninger der er med opsætningen og at de ikke kan få en reel måleserie, da tyve klipper kablet ned...

  • 0
  • 0

Hvorfor lader DSB kablerne ligge frit fremme oven på jorden??

Alle andre graver deres kabler ned i jorden, så hvorfor gør DSB ikke det samme?

Fordi så kan de arbejde på det samme dag som det går i stykker - i modsætning til hvis det er gravet ned....... Og så tit som deres nedslidte materiel går i stykker, tror jeg faktisk det er til det bedste.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten