Nu skal katastrofebro rives ned – Uvist, hvad der skal bygges bagefter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu skal katastrofebro rives ned – Uvist, hvad der skal bygges bagefter

Autostrade per' l Italia, der var operatør på den kollapsede Morandi-bro, er klar til at rive resterne ned og bygge en ny. Men regeringen vil kun have virksomhedens penge og lade et statsejet selskab opfører den nye bro. Illustration: Corpo Nazionale dei Vigili del Fuoco

Den 15. december begynder entreprenører at rive resterne af Morandi-broen i Genova ned. Det fortæller det italienske nyhedsbureau Ansa på sin engelsksprogede side.

En af broens tre pyloner kollapsede om morgenen den 14. august. 43 personer omkom, da en del af brodækket styrtede ned i floddalen, som broen spændte over.

Læs også: Italiensk motorvejsbro kollapset over byområde

Regering: Autostrade skal betale

Straks efter begyndte repræsentanter for den italienske regering at beskylde selskabet Autostrade per l’Italia, der er operatør af den motorvejsstrækning, som broen var en del af, for at have misligholdt den 51 år gamle bro.

Læs også: Italiensk katastrofebro: Ingen sikkerhedsvurdering, dårlig vedligholdelse og fatal fejlvurdering af stagene

Årsagen til kollapset efterforskes nu af en kommission, men det har ikke stoppet striden mellem Autostrade og regeringen, som har sagt, at den vil inddrage Autostrades kontrakter og tvinge selskabet til at betale for nedrivningen af den gamle bro og opbygningen af en ny.

Autostrade arbejder videre

Autostrade har på sin side benægtet anklagerne om mislighold og ufortrødent fortsat med at forberede nedrivningen. Ifølge selskabets hjemmeside har Autostrade på nuværende tidspunkt indgået eksproprieringsaftaler med 98 af de beboere, der boede under broen, og med 30 virksomheder, der skal flyttes. 15. oktober sendte selskabet en nedrivningsplan til kommunen, og 30. oktober havde selskabet sikret sig mulighed for at at begynde at indrette byggepladser i området, og fået underskrifter på omkring 60 procent af de nedrivningsaftaler. som projektet behøver.

Har afsat 2,6 mia. kr. til ny bro

Selskabet har præsenteret illustrationer af den nye bro, de forestiller sig at bygge og foreløbigt afsat 2,6 mia. kr. til nedrivning og genopbygning.

Sådan forestiller Autostrade sig, at den nye bro i Genova skal se ud. Den 1054 meter lange bro opdeles i ni spænd af forskellig længde og får omtrent samme højde, som den kollapsede Morandi-bro. Regeringen vil imidlertid ikke have Autostrade til at stå for genopbygningen. I stedet har regeringen accepteret et tilbud fra arkitekten Renzo Piano om at designe en ny bro til hans hjemby. Illustration: Autostrade per l'Italia

Imens insisterer regeringen på, at Autostrades eneste rolle vil blive som betaler af den bro, regeringen vil have opført.

Regering vil have arkitektikons design

Ifølge den verdenskendte genovesiske arkitekt Renzo Pianos forklaring til mediet Dezeen har regeringen således accepteret hans tilbud om at designe en ny bro.

Lederen af regionen Liguria, Giovanni Toti (tv), håber, at Autostrade hurtigt vil acceptere regeringens krav om at betale regningen for den nye bro tegnet af Renzo Piano (th). Men det har Autostrade ikke tænkt sig. Illustration: Regionen Liguria

Enkelte illustrationer af Renzo Pianos ideer er sluppet ud. Det viser en bjælkebro med 43 lygtepæle – én for hvert af de 43 dødsofre. Arkitekten har dog understreget, at projektet stadig er under udarbejdelse, så den endelige udformning er ikke på plads.

Læs også: Kollapset bro var en plaget konstruktion

Skal genåbne i 2020

Regeringen har gjort den genovesiske borgmester Marco Bucci til kommissær for genopbygningen. Til Ansa siger han, at udbudsdokumenterne for den nye bro vil blive udsendt i slutningen af november, og at han forventer, at en ny bro kan åbne for trafik i første halvår af 2020.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når broen nu står på land. og man derfor relativt enkelt kan bygge alle de brostøtter man ønsker, er det så ikke billigere at bygge en bro med så korte spænd, at man ikke behøver pyloner og bærekabler?
Eller anderledes formuleret. Hvorfor havde den nu kollapsede bro så lange spænd, at den ikke kunne bygges som en simpel bjælkebro?

  • 3
  • 0

Der er nødvendigvis ikke brug for lange spænd over de aktuelle banelegemer da de begge hovedsagligt er rangerarealer hvor det er muligt at placere bropiller.

Se området på Google Earth. Genova 44gr25min 30,57 sek N og 8gr 53 min 26,05 E

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten