Nu skal Joint Strike Fighter lande lodret
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu skal Joint Strike Fighter lande lodret

En hel verden af politikere, militærfolk og ingeniører vil fra starten af 2010 følge testene af Lockheed Martins F-35B STOVL (Short Take Off and Vertical Landing).

Hvis teknologien fungerer efter planen, vil F-35B blive det første operative, supersoniske kampfly, der kan lande og lette lodret.

»For at skabe nok opdrift skal du bruge kraftige motorer med en stor diameter, men det ødelægger flyets aerodynamik ved supersoniske hastigheder.

Læs også: Se Joint Strike Fighter lette og lande lodret.

Læs også: Joint Strike Fighter kan lette og lande lodret

Det har vi løst på F-35,« forklarer Paul Bevilaqua, der er Chief Engineer of Advanced Development Projects hos Lockheed Martin og har designet motorsystemet på F-35B.

BF-1, som testflyet hedder, flyver fra Naval Air Station Patuxent River i Maryland i starten af det nye år og vil her teste vertikale landinger for første gang.

Læs interviewet med Paul Bevilaqua

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

F-35B? Er det en videreudvikling af den type det danske forsvar har planer om at købe?
Hvis det er den, der i sidste ende havner på markedet, kunne man da forestille sig, at prisen stiger en hel del med sådan et system. Gad vide om det får Forsvaret til at kigge lidt mere hos de andre konkurrenter.

  • 0
  • 0

Hvis det er den, der i sidste ende havner på markedet, kunne man da forestille sig, at prisen stiger en hel del med sådan et system

  • det kunne man da godt, men hvorfor?
    Det må vel antages, at udviklingsomkostninger mv. for hhv. F-35A, -B og -C, jf.:

http://www.airforce-technology.com/project...

'pålignes' køberne af respektive varianter - i modsat fald ville Lockheed Martin da 'spænde kommercielt ben' for sig selv!

(Artiklen er 'stemplet': lørdag 26. dec 2009 kl. 08:00
Første kommentar: 20.12.2009 kl 15:09!??)

  • 0
  • 0

Har været en del af spillet Battlefield 2 siden udgivelsen for over 6 år siden..
Her er det et kombineret bomber/airfighter jetfly..
Den har altid kunne lande og lette lodret, og ved høje tynde luftlag kan motoren sagtens yde det der skal til for at presse den op på næsten mach 1.8 -
Men ja det er et simuleret krigsspil og for nylig var der en opdatering til spillet der gjorde det lidt svære at ryste en modstander af.. Det er ikke det virkelige F-35B men flyves det på samme måde har jeg allerede 3000+ flyvetimer...

  • 0
  • 0

Er idéen så gammel? Fordi jeg spiller nemlig også Battlefield 2, derfra tænkte jeg at idéen må være gammel. Du ved sikkert hvad jeg mener :)

  • 0
  • 0

Ditto. Jeg sad også og tænkte "det må da være gamle nyheder, eller fandt DICE bare på det, da de lod jsf lette lodret?"

Men jeg er rimelig sikker på at jeg har set billeder af JSF med en nedadrettet luftdyse for længe siden, også i anden kontekst end et computerspil :)

EDIT: Et hurtigt tjek på wikipedia viser at den nedadgående dyse var en integreret del af det motor-assembly der blev vist ved Paris Air Show 2007
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Engine_o...

  • 0
  • 0

F-35B? Er det en videreudvikling af den type det danske forsvar har planer om at købe?
Hvis det er den, der i sidste ende havner på markedet, kunne man da forestille sig, at prisen stiger en hel del med sådan et system. Gad vide om det får Forsvaret til at kigge lidt mere hos de andre konkurrenter.

Faktisk er det omvendt, men det leder stadig til samme resultat. (bortset fra at det nok desværre stadigt ikke får forsvaret til at kikke andre steder hen)

JSF har hele tiden haft en kravspecifikation der hed STOVL for B modellen, den lille finte har kompromiteret økonomien og til dels flyveegenskaberne for de øvrige modeller.
Man kan Mao. sige at om ca. et års tid, er vi, de danske skatteydere, aktivt med til at financiere udviklingen af afløseren for den Harrier klon der pt. bliver fløjet af US NAVY.
Ganske smart af vores venner i staterne..

R

  • 0
  • 0

Man kan Mao. sige at om ca. et års tid, er vi, de danske skatteydere, aktivt med til at financiere udviklingen af afløseren for den Harrier klon der pt. bliver fløjet af US NAVY.
Ganske smart af vores venner i staterne..

R

Det er vist US Marine Corps der flyver Harrier.

  • 0
  • 0

Det undrer mig at se det fremstillet som epokegørende nyt. Er det ikke det samme som Harrier kan?

Jeg mener ikke at Harrier kan ikke flyve supersonisk.

  • 0
  • 0

Hele pointen med "Joint" delen i JSF's navn er at den skal bruges af alle 3 værn i USA (der har fly). Konventionel til US Air Force (og den DK kigger på), STOVL til US Marines til erstatning for Harrier på deres amfibie assault klasse skibe (og til UK til erstatning for deres Harriers) og en model der er optimeret til carrier operations til US Navy.

Det at værnene i USA deler flymodel er faktisk ikke sket siden F-4 i 60'erne (og A-7 Corsair II hvis vi tager rene jord angrebsfly med)

Derudover er JSF i stand til at klare de sindsygt svære manøvrer involveret i vertikal landing fuldautomatisk. I en Harrier skal piloten konstant arbejde for at holde flyet i hover, alt dette bliver auto i JSF.

/Morten

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten