Nu skal faldlemme bremse fartsyndere på Øresundsbroen

Nu skal faldlemme bremse fartsyndere på Øresundsbroen

En ny form for dynamiske fartdæmpere bliver implementeret ved Øresundsbroens betalingsanlæg for at få de omkring 200.000 fartbilister til at sænke farten.

I dag begynder ombygningen af Øresundsbroens betalingsanlæg, så bilister, der kører for hurtigt, bliver bremset af en faldlem i vejen. Ved hjælp af en radar registreres bilens fart, og hvis bilisten kører for hurtigt, åbnes en lille lem i vejen. Faldlemmen fungerer som en traditionel fartdæmper og vil for bilisten opleves som en kant på et par centimeter.

I 2013 kørte fire procent af bilerne, som betalte med bizz, hurtigere end 40 km/h. Den tilladte hastighed er 30 km/h.

Læs også: Faldlemme skal sagtne fartglade bilister før Øresundsbroen

De fire procent svarer til 200.000 biler ud af de fem millioner, der passerer Øresundsbroen.

»Pointen med de dynamiske fartdæmpere er, at de kun er der, når man kører for hurtigt. Holder man sig inden for den tilladte hastighed, forbliver vejen plan,« siger Håkan Kiendl, afdelingschef for betalingsanlægget hos Øresundsbro Konsortiet i en pressemeddelelse.

Sænk farten til det tilladte, eller få en påmindelse, du ikke glemmer lige foreløbig. Sådan er filosofien bag de nye trafikgener ved Øresundsbroens betalingssystem, hvor faldlemme i vejbanen vil give de fartglade bilister en tur hen over en ca. fem cm høj stålkant.

Ombygningsarbejdet vil medføre lukkede vognbaner – som regel to baner ad gangen, i enkelte tilfælde flere. Antallet af lukkede baner tilpasses så vidt muligt trafikken, så færrest baner er lukket, når trafikken er tættest i myldretiden.

Under ombygningen kan personbiler med bizz (pendler- og BroPas-aftaler) også benytte banerne til lastbiler. Se mere om ombygningen og trafikken her.

Fartdæmperne vil være klar til brug i slutningen af maj.

Kommentarer (49)

Nu ved jeg godt det er op til folk at holde hastighederne, men hvem har ansvaret hvis f.eks. en MC styrter fordi han kører over for hurtigt? Prøv at se på det med selvtægtsbrillerne - bare fordi han kører for hurtigt må du heller ikke smide en kæp i hjulet på hans motorcykel (jojo, jeg ved godt Mythbusters har bevist det er svært). I forhold til biler tror jeg helt klart det virker fint, men bare fordi en MC kan køre udenom, er det ikke sikkert han/hun når at opdage det i tide. Hvis man i stedet registrede hastigheden på køretøjer der kører igennem og undlader at bruge brobizz når det går for hurtigt, så vil det hurtigt have en effekt når folk får fuld pris (+ gebyr) - jeg går ud fra det er trafikantens eget ansvar at brobizz'en har registreret/virker?

  • 9
  • 7

Jeg vil nu mene at med nutidens bødetakster, bør det række at sende folk en fartbøde... Man kan vel desuden give en betinget frakendelse ved en overskridelse på 40%, 42 km/t + fejlrate på 3-5 km/t. Det skulle nok få folk til at sænke hastigheden. 2-3 skilte i nedbremsningszonen der advarer om de kommende fart kameraer gør det fair.

  • 13
  • 1