Der er ved at ske en revolution inden for energilagring i batterier. Udviklingen inden for elbiler skaber nye bedre og billigere batterier. Og dermed nye anvendelsesmuligheder.
Vi har færger der bruger batterier (hybriddrift på Scandlines Rødby-Puttgarden) og i Norge bygger de 100% batteridrevne færger. Så der er den kære Martin Munk Hansen altså udklassificeret når det kommer til energimængder der skal leveres.
Rent praktisk er det ikke vildt meget der skal til. I tidligere debatter nåede vi frem til cirka 8 batterier på størrelse med det i en Tesla Model S per IR4 togstamme for at køre Middelfart til Aalborg og retur. Det kan man nemt finde plads til under vognene. Toget lader på den resterende del af turen København-Middelfart.
Inden at Better Place gik ned, så nåede de at demonstrere at batteribytte fungerer teknisk. Det kan også fungere på tog. Og tilmed vil systemet være langt enklere at konstruere. Man kan sagtens forestille sig en lokalbane med et batteribyttesystem på endestationen.