Nu skal dieselbiler testes under virkelige forhold

Nye EU-regler kommer til at diktere, at dieselbiler skal testes i mere virkelighedstro forhold end hidtil. Det har EU-Kommissionen nu besluttet, efter at undersøgelser af spritnye dieselbiler blandt andet har vist, at de forurener langt mere i virkeligheden, end de må under godkendelsen i et laboratorium.

Læs også: Nye dieselbiler forurener syv gange mere end de er godkendt til

»Det har vist sig, at bilerne forurener med hele syv gange mere NOx, når de kører rundt på vejene i virkeligheden end ved de indendørs tests, man hidtil har brugt. Derfor er jeg meget glad for beslutningen om fremover at måle på virkelig kørsel. Når nye dieselbiler skal leve op til de krav, vil det nedbringe luftforeningen betydeligt. Det vil gøre en kæmpe forskel i byerne, hvor dieselbiler er den største kilde til NOx-forurening,« siger miljøminister Kirsten Brosbøl i en pressemeddelelse.

Ministeriet forventer, at de nye regler vil betyde en reduktion i NOx-forurening fra bilerne med 80 pct. NOx-forureningen er sundhedsskadelig og har blandt andet givet problemer i København, hvor EU’s grænseværdi for denne type forurening overskrides.

Læs også: Dieselbilernes svineri tog livet af den københavnske miljøzone

Det står endnu ikke klart, præcist hvornår bilerne skal leve op til de nye og skrappere krav, men Miljøministeriet forventer, at det vil ske inden for et par år. Særligt timingen af den nye type test har været omdiskuteret, da bilbranchen har ønsket sig længere tid til at leve op til de nye krav.

Læs også: Bilindustri vil udskyde realistisk forbrugstest i mindst tre år

Emner : Forurening
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og hvad hjælper det miljøet at vi kender det faktiske tal. Det gør det ikke nemmere at fremstille en motor der forurener med skadelige partikler lige så lidt som en benzin motor.

  • 1
  • 14

Forbyd dieselbiler (herunder varebiler og lastbiler) i indre by i København. Gør samtidigt noget ved dieseltogene og krydstogtskibene, der lægger til kaj.

  • 8
  • 6

Hvis nye (firma- og diesel-)biler pålægges højere grøn afgift sfa. ny testmetode, vil brugerudgiften øges. - Det betyder så at vi vil vælge mindre biler. - Det betyder også at vi vil beholde den gamle (firma- og diesel-)bil i længere tid da den jo har lavere grøn afgift baseret på gamle målinger. - Det betyder også at min (og alle andre) brugte biler bliver mere værd og derfor vil køre på de danske landeveje i flere år.

Tankevækkende...!

  • 1
  • 3

Der er jo nok ikke såå mange bilproducenter der ikke kender omfanget, hvis nogen tror det så er de ret naive.

  • 7
  • 3

Selvfølgelig kendes omfanget. Det er pga af de nyere højtryks diesel som udleder farligere partikler, end de gamle diesel maskiner gjorde.. Bilfabrikanterne overholder bare standarder som bliver udskikket af bla EU. Men en lobby fra bil fabrikanterne har selvfølgelig også påvirkning af lovene

  • 6
  • 0

benzin motorer med lille slagvolumen, lang slanglænge og godt med turbo haler ind rent brændstoføkonomisk på diesel - og har i tilgift meget lavere partikelniveau.

hybrid, gas osv.

der er måske en verden efter/ved siden af dieselbiler

  • 7
  • 0

Benzin motorer har ikke partikler ligesom diesel.

Delvist forkert. Benzinmotorer med direkte indsprøjtning får nogle af de samme partikelproblemer som dieselmotorer (også direkte indsprøjtning). Dog i mindre udstrækning. Det skyldes at brændstoffet ikke når at fordampe fuldstændigt inden forbrændingen.

De EU regler som er under kritik/revision animerer fabrikanterne til at bruge direkte indsprøjtning for at spare lidt på forbruget på bekostning af nærmiljøet.

  • 7
  • 0

Fra spritmonitor kan man jo se hvad virkelige forhold er. Enhver reproducerbar test vil have noget uvirkeligt over sig, så nu bliver den altså "virkelig" på en mere virkelig måde. Det lyder spændende. Det kunne være teknisk interessant alene, men da det er blevet politiseret med skatter og afgifter, er det klart, at det får så megen opmærksomhed.

  • 0
  • 7

Sørg for at diverse versioner af hybrid køretøjer, især plug-in hybrider på både biler, varevogne, busser og lastbiler gøres så attraktive, at de er et reelt alternativ til alle mulige stramninger af forureningsbegrænsninger på dieselmotorer med vedligeholdelsestung og dyr teknologi til følge. Gør det herefter med tiden helt forbudt at køre med forbrændingsmotorer i bykerner og senere i byområder generelt. Moderne plugin biler anvender også allerede i de fleste nedbremsningssituationer elmotoren som bremse. Herved reduceres også forureningen med bremsestøv. På åbne lande- og motorveje er dieselmotoren stadig den mest CO² venlige forbrændingsmotor. Man er nødt til at differentiere mellem lokal (partikler) og global (CO²) forurening. Den allerede eksisterende batteriteknologi er tilstrækkelig til at lave hybrid og plugin versioner af selv de tungeste køretøjer. Lastbiler kan eksempelvis oplades samtidig med at lasten omlades. MEN, politikerne er nødt til at holde op med at klynke og få fjernet den helt vanvittige afgift personvognsafgift der i dag eksisterer på meget af den teknologi der nødvendigvis altid vil være dyrere - særligt hvis man skal være med helt fremme. Hvorfor skal eksempelvis en Golf GTE koste 426.000 på hvide plader? Naturligvis skal sådanne regler med forbud mod kørsel med forbrændingsmotorer i byer indføres samlet i hele EU.

  • 1
  • 2

Hej.

Jeg hilser det i den grad velkommen, hvis der bliver lavet nogle mere pålidelige forurenings-tests til dels dieselbiler, dels benzinbiler.

Min holdning skyldes 2 grunde.

For det første vil man kunne øge afgiften på de dieselbiler, der udleder meget NOx - og modsat sænke afgiften på de dieselbiler, der udleder kun lidt NOx.

For det andet vil jeg utrolig gerne vide, hvor meget mere eller mindre en bil, der teoretisk set kører over 30 km / l diesel , forurener med NOx i forhold til en bil, der teoretisk set kun kører 20 km / l diesel .

Jeg mener, ingen former for personbiler skal forbydes at køre på steder, hvor andre personbiler må køre. Så hvis en grøn bil må køre et sted, bør en forurenende dieselbil også kunne køre det sted.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 0

En måde at ændre udslippet på er at ændre på brændstoffet.

Både benzin og diesel motorer kan laves om, så de kan kører på f.eks. bioethanol, ved at ændre på deres software. En operation der koster få tusinde kr.

Bioethanol (sprit) brænder som bekendt rent og forsøg har vist hydro-ethanol, altså bioethanol med få procent vand binder de færre partikler i udstødningen til vanddampen i udstødningen, hvorefter partiklerne bliver tunge og ikke i samme grad bliver luftbårne, som de fine sodpartikler i e.g. diesel. Hertil vil man reducerer netto CO2-udledningen med optil 85%, ved brug at f.eks. 1.g/2.g. Bioethanol, som E85.

Men andre ord, så er en motor kun "forkert", fordi vi kommer det forkerte brændstof i den. Men, man kunne have politikerne mistænkt for at de hellere vil have flere indtægter fra nye afgifter, end de ønsker nye løsninger, der medføre færre indtægter på afgifter pga. mindre udledninger.

Så måske vi skulle overveje om ikke tiden er moden til at vi indfører disse nye brændstoffer i Danmark, som i resten af EU. Danmark har indtil nu gået enegange ved ikke at kikke i denne retning.

  • 3
  • 1

Både benzin og diesel motorer kan laves om, så de kan kører på f.eks. bioethanol, ved at ændre på deres software. En operation der koster få tusinde kr.

Bioethanol (sprit) brænder som bekendt rent

Der skal en hel del mere end software til at få en benzinmotor til at køre fornuftigt på E85. Rent logisk vil jeg tro der skal endnu mere til at få en diesel til at køre ethanol.

De studier jeg har læst viser uændret eller øget NOx ved brug af biobrændsler (biodiesel og Exx). Hvor har du din info fra? Udfordringen med den ufuldstændige fordampning af brændstoffet på antændelsestidspunktet kan jeg svært forestille mig skulle være mindre med alkohol iht benzin.

  • 2
  • 1

Nu er jeg tilfældigvis den første, der i dette land, der beviste, at man kan ombygge en benzin-motorer til den state-of-the-art Flexi-Fuel motor - kun med software. Ikke nok med det, jeg fik også bilen godkendte med EU-ceritificeringer, Tûv etc. og den blev som den første af sin slags også godkendt af de danske myndigheder, efter over 1,5 års slagsmål med 3 ministerier. Myndighederne havde den til syn i en hel dag, med indkaldelse af ingeniør og glødende telefoner... og den bestod, uden bemærkninger.

Bilen har endda 3 gange være inviteret til Christiansborg, men alle 3 gange blev møderne aflyst med henvisning til, at vi aldrig ville få bioethanol på tankstationerne i DK, pga. politiske beslutninger om afgifter.

Denne bil beviser, at man kan reducere CO2 udledningen, som i dette tilfælde faldt officielt fra 219 g CO2/km til 39 g CO2/km. Når den er til syn og får målt forureningen, viser den hver gang "-1", altså under det niveau som deres apparat kan måle. Dette kan man simpelhed ikke afvise, som ikke værende en forbedring.

Vedr. partikler bliver der i disse år forsket meget i alternative brændstoffer - og flere projekter viser gode resultatet med reducerede partikelforureninger.

Denne bil har nu eksisteret i over 10 år - og den har heldigvis sørget for at føre arten videre! Men, brændstofferen er stadig ulovlige i DK, men henvisning til lov om skatteunddragelse.

Så når jeg hver dag kører igennem Århus i den, så bidrager jeg kun unaturligt til forureningen, fordi de danske politikerer har besluttet, at det skal jeg - ellers kan jeg blive straffet med hæfte for skatteunddragelse.

Se dette kort over tankstationer i EU med E85 - og bemærk DK = 0 !!! http://www.etanol.nu/tanka.php

  • 4
  • 0

Jeg skal måske lige tilføje at det har være lov siden i 1990'erne at bilfabrikkerne skulle bruge materialer, der er tolerante over for ethanol i brændstofsystemerne - der er derfor muligt at ombygge rigtig mange bil, ved kun at ændre deres software.

  • 2
  • 0

Godt svar Michael.

N kommer, ligesom O, fra luften der pumpes ind i motoren (turbo system, kompressor), her er dannelsen af NOx, som Michael beskrive, afhængig af forbrændingstemperaturen. Altså har man en optimeringsparameter her.

I denne sammenhæng er vandindholdet i ethanolen interessant, da det kan påvirke forbrændingstemperaturen - ligesom man kender det fra vand-indsprøjtning i turbo-systemer, hvor man på denne måde kan ændre damptrykket og forbrændingstemperaturen.

Når man ser på udstødningen, og på de interne dele af en motor, som igennem en periode har kørt på E85, så er de helt rene og blanke. Ingen sod overhovedet - sprit brænder rent!

Scania har f.eks. i samarbejde med Saab, lavet diesel motorer om til ethanol-motorer til busser og lastbiler. Så dette kan også lade sig gøre med kendt teknik.

(Når, jeg ser på min egen diesel Saab TTID4, så er udstødningen også fuldstændig ren, der er inden sod overhovedet - så nogle partikel filtre må virke! Men, den holder også verdensrekorden i effekt vs. udledning af CO2)

Så min konklusion er - at der er teknisk løsninger nok, men politikerne ønsker dem ikke.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten