Nu skal det testes: Aluminium som armering giver meget lavere CO2-udslip

Plus27. maj 2021 kl. 09:491
Nu skal det testes: Aluminium som armering giver meget lavere CO2-udslip
Betonarmering uden tegn på korrosion i en af ​​Sintefs tests i Dare2c-projektet. Illustration: Harald Justnes.
Vind og vejr på den norske Møre-kyst skal sætte lavudslipsbeton med aluminiumsarmering på prøve.
Artiklen er ældre end 30 dage

For fire år siden gik Hydro og en håndfuld samarbejdspartnere i Norge i gang med at forfølge en grøn idé, der startede i hovedet på professor Harald Justnes fra det norske forskningsinstitut Sintef: Hvad med at reducere pH-værdien i beton, så aluminium kan bruges som armering i stedet for stål?

Mens armeringsstål skal pakkes omhyggeligt ind i beton for ikke at ruste, kan aluminium stå ude i al slags vejr uden at tage skade. Og når armeringen kan ligge frit, kan mængden af ​​beton reduceres betragteligt.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
31. maj 2021 kl. 23:01

Men der må være andre udfordringer end korrosion, der skal løses. En hurtig søgning oplyser at aluminiums varmeudvidelseskoefficient er noget forskellig fra betons. Det er et problem for en armering, men det er måske imødegået ved valg af todelt komposit ?
Det er også mindre stift end jern, hvilket er en klar ulempe for dets brug som armeringsmateriale i beton, som er fantastisk til kompression, men elendigt til træk. Og hvad med modstandskraft mod udmattelsesbrud ?? Hvordan opfører det sig i en brand ? Er CO2 regnskabet kun positivt hvis det baseres på omsmeltning af motorblokke? og hvor kunne den aluminium ellers være blevet anvendt, således at resultatet af genbruget er, at der skal produceres mere pristint alu ved elektrolyse, som udleder rigtig meget CO2?

Mit kendskab til både beton og aluminium er begrænset. Der er et projekt i Norge, men derudover er artiklen ikke særlig oplysende. Artiklen virker noget ensidig i sit valg af kilder. Jeg sidder tilbage med flere spørgsmål end svar. Ærgerligt.