Nu skal bilerne køre oven på "flamingo-kasser"
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu skal bilerne køre oven på "flamingo-kasser"

For første gang bliver ekspanderet polystyren anvendt som bærende lag i en motorvejskonstruktion. Det sker i forbindelse med udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen, når ramperne ved Greve Syd i disse dage bliver anlagt oven på 13-17 meter blød bund med meget begrænset bæreevne.

Motorvejen lige nord for Mosede Landevej ligger på gammelt moseareal, mellem 13 og 17 meter blød bund med meget begrænset bæreevne. Så da Køge Bugt motorvejen blev anlagt i 1960'erne, blev der støbt en 140 meter lang betonplade på nedrammede betonpæle.

Men udvidelsen af motorvejen breder sig ud over den gamle fundering, fortæller Vejdirektoratets projektleder, Jan Weber.

»I starten overvejede vi at banke flere pæle ned og udvide betonpladen, men vi var bange for at forstyrre den bløde jord dernede. Alternativt kunne vi fylde hullet ud med friktionsmateriale, men det gør man dels ikke i 15 meters dybde, dels var hullet for stort. Tilbage var muligheden for at fylde ud med noget let.«

Tidligere er der blevet brugt leca, men aldrig ekspanderet polystyren, EPS, skønt det er lettere end lecasten, og metoden har været i brug i norske og svenske dale i over 30 år, uden at nogen biler er sunket i mosen. Da Vejdirektoratets rådgiver, Niras, blev opmærksom på polystyren-blokkene, var alle enige om, at metoden var optimal, selv om prisen ligger en anelse over prisen på leca.

Blokkene vejer 50 kg pr. m3. Det giver en vægt på 30 kg på en blok, der måler 2,40 x 1,20 x 0,5 meter, og det betyder at blokkene kan løftes ved håndkraft.

»De er nemme og hurtige at bygge med. Og de giver rampen samme bæreevne som resten af motorvejen. Den eneste ulempe må man bare leve med i anlægsfasen. De kan brænde, og de smelter, hvis de kommer i berøring med benzin. Men de bliver jo pakket ind beton. Så snart de er lagt, støber vi en plade af beton direkte på polystyrenen,« siger Jan Weber.

I alt bliver der lagt 1500 m3 EPS af en type, der bare har en anelse bedre bæreevne end det, som bliver brugt som isolation i gulve og tage. Klodserne bliver lagt i forbandt oven på en plan og stabil bund af grus. Deres holdbarhed er ubegrænset, så længe de ikke bliver udsat for sol og nedbrydende stoffer som benzin.

Det er norskejede Sundolitt i Slangerup, der har leveret klodserne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten