Nu sidder der forstærkere, så du har bedre mobildækning i de fleste DSB-tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Nu sidder der forstærkere, så du har bedre mobildækning i de fleste DSB-tog

Særligt dobbeltdækkerne, som transporterer de sjællandske pendlere, dæmper mobilsignalet kraftigt, så med repeatere inde i vognene får pendlerne en voldsom forbedring af dækningen. Illustration: Leif Jørgensen / Wikimedia Commons

DSB har i stilhed og uden endnu at fortælle passagererne om det sikret langt bedre mobildækning inde i sine tog.

DSB har sat signalforstærkere, også kaldet repeaters, op i hovedparten af togene, der kører på den danske fjernbane. Det fortæller teknisk direktør Søren Boysen fra Banedanmark, som er projektleder for en stor gruppe med DSB og de danske teleoperatører, der arbejder på at skaffe bedre mobildækning og internet for de danske togpassagerer.

Repeaterne er tændt og i fuld funktion. Kombineret med eksterne antenner uden på togene sørger de for, at passagererne ikke mærker den kraftige dæmpning af mobilsignalet, som togenes metalkonstruktion er skyld i. Dæmpningen er særligt kraftig i IC4- og dobbeltdækkertogene.

Små mobilsendere inde i togene

De eksterne antenner fanger signalet fra alle tre mobilnet, TDC, 3 og TT-Netværket (Telenor og Telia), og mini-sendere videresender signalet inde i vognene. Det betyder, at kunderne blot forbliver koblet på operatørens netværk som sædvanligt.

Læs også: Internet i tog koster over en halv milliard kroner

Repeaterne sidder i hovedparten af de tog, som kører på de fleste af de befærdede strækninger i Danmark. Ud over dobbeltdækkerne og IC4 gælder det IC3 og det elektriske søstertog IR4.

Udbygningen med repeatere foregår løbende, og det er derfor, at Søren Boysen ikke angiver et nøjagtigt antal togsæt, men konstaterer, at hovedparten af togene allerede har fået systemet.

Væsentlige for dækningen

DSB arbejder på at forsyne togsæt og vogne med repeaters med et piktogram, så passagererne kan identificere dem. Indtil det sker, kan togene med bedre mobildækning kendes på ekstra eksterne antenner, oplyser han.

De mange repeaters inde i togene er både den væsentligste og dyreste brik i at skaffe danske togkunder bedre internet.

»Installationen af repeaterne er en meget betydelig del i forhold til passageroplevelsen,« som Søren Boysen udtrykker det.

Med repeaterne burde passagererne allerede nu opleve væsentlig færre udfald på forbindelsen, når de kører rundt i landet.

Nye master venter på ny lov

Der udestår dog endnu at lukke de sorte huller langs banen, hvor mobilselskabernes netværk ikke dækker. Det afsatte partierne bag togfonden (rød blok og Dansk Folkeparti) 100 millioner kroner til allerede i 2016.

Læs også: Her er planen, der skal give togpendlerne internet på tre år

Siden har mobiloperatørerne og Banedanmark identificeret 65 lokationer langs den danske jernbane, hvor der skal sættes nye master og mobilsendere op.

Transportministeren har for nylig fremsat et lovforslag, som skal give Banedanmark mulighed for at ekspropriere grundene til 65 nye master, hvis man mod forventning ikke kan nå til enighed med enkelte lodsejerne om en pris for at købe dem. Det har ført til spørgsmål i Folketinget om, hvorvidt planen for internet i tog, der skal være færdigudrullet i løbet af næste år, bliver forsinket. Det afviser Søren Boysen.

»Projektet bliver færdig til tiden,« siger han.

DSB: Eksisterende wifi opfylder ikke nutidens behov

Endnu er DSB ikke begyndt at installere et nyt wifi i togene, som også er en del af projektet. Den nye wifi skal benytte antennerne, som kobler sig på alle tre mobilnetværk. Installationen begynder ifølge DSB i andet kvartal næste år og bliver afsluttet inden udgangen af 2019, oplyser selskabet i en mail.

IC4-, IR4- og IC3-togsættene har i forvejen et wifi-netværk, som passagererne kan koble sig på. Det system bliver drevet alene af TDC. DSB, som i øvrigt ikke ønsker at medvirke i denne artikel, oplyser, at TDC’s wifi fortsat fungerer og bliver vedligeholdt.

DSB påpeger i sin mail til Ingeniøren, at meget er sket, siden den nuværende wifi blev rullet ud for otte-ti år siden.

»Efterspørgslen på wifi er langt større i dag, og de ting, som kunderne downloader eller streamer, er langt tungere og kræver mere af den samlede kapacitet end tidligere. Man kan sige, at udstyret er ikke dimensioneret efter nutidens behov,« hedder det i mailen fra statsbanernes pressetjeneste.

Med den nye wifi får DSB mulighed for at nedprioritere streaming af lyd og video, som opsluger båndbredden for andre typer af dataforbrug.

Læs også: DSB gør klar til at blokere streaming på togenes nye wifi

DSB investerer over 400 mio. kr.

I 2016 kom det via et aktstykke til Folketingets Finansudvalg frem, at DSB forventer at investere i 426 millioner i repeaters og wifi i togene.

Det er helt normalt, at togselskaber tilbyder kunderne gratis wifi, men mere usædvanligt med mobil-repeatere.

Læsere, som har erfaring med de nye repeatere, er mere end velkomne til at bidrage i debatten under artiklen.

Denne nye opgradering forklarer måske noget jeg har observeret i den sidste tid på mine 2 daglige ture med InterCity tog.

Jeg ser at der konstant er fuld 4G signal på telefonen, men jeg kan nogle gange ikke tilgå internettet alligevel. Dette kan måske skyldes de at de nyligt installerede repeatere vil få telefonerene til at vise fuld signal mens, mens "hullerne" i den rigtige 3G/4G dækning uden for toget gør at der ikke kan modtages/sendes data fra repeaterne og videre til teleselskabet.

Jeg har i afmagt over - den for mig uforståelig situation med fuld signal og "ingen internet" - prøvet at genstarte telefonen fordi jeg tænkte at den var "syg" men lige lidt har det hjulpet. Rart at læse at der måske er en mulig forklaring på mine oplevelser.

Måske andre med dybere teknisk indsigt kan bekræftige om de nye repeatere og den manglende dækning kan give oplevelser som dem jeg har haft.

  • 7
  • 1

Dette kan måske skyldes de at de nyligt installerede repeatere vil få telefonerene til at vise fuld signal

Nej, sådan virker en repeater ikke på 4G. Det referencesignal som telefonen reagerer på, kommer fra mobilmasterne langs strækningen. Det du oplever ar, at der er et pænt og kraftigt referencesignal (som repeateren har forstærket), men at der formodentlig ikke er kapacitet i den celle der dækker lige der hvor du er. Den situation kan du også opleve uden repeater.
Faktisk kan man ikke bruge telefonens visning af signalstyrken på 4G til ret meget, da det ikke er et udtruk for hverken hvordan dækningen er i den del af radiospektret hvor brugerdata overføres, eller for cellens aktuelle kapacitet.

  • 10
  • 1

Faktisk kan man ikke bruge telefonens visning af signalstyrken på 4G til ret meget [...]

Det har du sikkert ret i, jeg har også haft svingende kvalitet af mobilnetværket mens indikatoren sagde fuld dækning.

Men når nu denne indikator de facto ikke kan anvendes, findes der så andre måder man kan finde ud af den 'rigtige' styrke af netværket?

Men det kan måske ikke lade sig gøre (jvnf. 'Hvis det kunne gøres, havde de vel gjort det')...?

  • 1
  • 0

"findes der så andre måder man kan finde ud af den 'rigtige' styrke af netværket?"

Jeg har ikke søgt, men mon der ikke findes en app et sted? Jeg husker da, at der fandtes programmer til den slags til ihvertfald tidligere Windows

  • 0
  • 0

Men når nu denne indikator de facto ikke kan anvendes, findes der så andre måder man kan finde ud af den 'rigtige' styrke af netværket?


Udfordringen er, at man benytter spread spektrum i 4G radiosystemet. Det betyder, at signalet spredes ud i frekvensdomænet, hvor der i korte intervaller (1 mS) sendes på mange skiftende frekvenser - såkaldet symboler. Spredningen styres af en kode, som telefon og base er enige om.
Det gør transmissionen robust over for støj, men betyder, at det nærmest er umuligt at måle signalstyrken i den enkelte transmission, fordi den er spredt ud over mange symboler. Det man reelt har brug for at mål, er den samlede effekt i alle symbolerne på en gang, og det kan man ikke - i hvert fald ikke på nogen simpel måde.
I stedet har man vedtaget at sende en række symboler på nogle bestemte fastlagte steder i radiospektret, og det er så dem telefonen måler på og bruger i feltstyrekviseren. Logikken er, at det man måler på dette såkaldet reference signal, er identisk med det man oplever andre steder i radiospektret, og dermed er udtryk for det informationsbærende signals styrke.
Men sådan forholder det sig ikke altid, f.eks. hvis der involveres forstærkere, eller indendørs dækningsanlæg, som kan have forskellig frekvens-, forstærknings- og støjkarakteristikker.
De applikationer der findes til mobiltelefoner måler kun på referencesignalet. Det er ok så længe alt er "normalt", men duer typisk ikke når tingene bliver lidt mere indviklede. Her skal man have fat i en spektrumanalysator som kan fortolke 4G protokollen, og som minimum kan følge med i symbolsperdningen på de informationsbærende forbindelser. Man kan få en fornemmelse af kompleksiteten i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=FYRBIJbbBI4

  • 3
  • 0

Jeg kører til dagligt på sydbanen med dobbeltdækkeren.
Der er så absolut ingen som helst ændring i signalet.
Jeg har forhørt mig blandt andre pendlere i dag, de har hellere ikke mærket nogen forskel. Kan det virkelig passe at de repeatere er i drift i dobbeltdækkerne? Jeg kan næsten ikke tro det.

  • 0
  • 0

Problem er den anden vej mobil kan ikke råbe masten. Når man er langt fra Maren og mange andre er tæt drikker mobilselskaber anmodning om data i støjen fra de andre mobiler tættere på. I mit sommerhus kun jeg få data om enenmorg hvor de unge som. Men omkring 10:30 var det slut.

  • 0
  • 0

Tillykke DSB
- Lad os forsætte vanviddet, så vi alle bliver overfølsomme overfor elektromagnetisk stråling, EMF. Industrien og politikerne tager ikke hensyn til den omfattende forskning på området om, at EMF er en carcinogen miljøforurenende faktor, som giver et bredt spektrum af symptomer http://www.ehsf.dk/symptomer.htm
- Tankevækkende, at DSB ikke ønsker at udtale sig, og at det overlades til industrien.
- Flere og flere danskere kan ikke længere tåle de store mængder elektromagnetisk stråling fra trådløst udstyr. Derved stopper man som el-overfølsom med at benytte DSB. På sigt bør DSB tænke i at have EMF-strålingsfire kupeer til el-overfølsomme. Vi bliver flere og flere. Det er blot et spørgsmål om tid, indtil det går op for folk, at deres forhøjede blodtryk, hjerteflimmer, dårlige nattesøvn, koncentrationsbesvær, hovedpine, uro i kroppen, migræne og meget mere kan bunde i overeksponering af EMF fra trådløs teknologi.
- Borgere, som bliver nabo til de nye master, skal være opmærksomme fremadrettet på deres helbred. Man kan i Danmark ikke klage over nye master/sendere med begrundelse i sundhedsaspektet(tankevækkende). Men man kan tage blodprøver/lave uddybende helbredsundersøgelser inden opsætning, og hvis der på sigt viser sig diverse helbredseffekter, kan man måske gøre opmærksom på dette.
- Udenlandske undersøgelser viser "cancer-clusters" omkring mobilmaster
- Se gerne denne film og få indsigt om Bagsiden af Det Trådløse Samfund https://www.youtube.com/watch?v=kOYMw97HFw...

Anbefaling: Når DSB nu satser på antenner på togene, så få signalerne kablet i fremtidens toge og etabler udtag ved hvert sædde i toget, så passagererne kan benytte deres IT-udstyr med kablet data-overførsler. Dette kan lade sig gøre - også med telefonen. Derved kan vi i Danmark fortsat reklamere med at være på forkant med teknologiudvikling og samtidig tage hensyn til helbreddet.
Datasikkerheden vil i øvrigt også øges ved kabling af dataoverførsel!

  • 0
  • 4

Tillykke DSB
- Lad os forsætte vanviddet, så vi alle bliver overfølsomme overfor elektromagnetisk stråling, EMF. Industrien og politikerne tager ikke hensyn til den omfattende forskning på området om, at EMF er en carcinogen miljøforurenende faktor, som giver et bredt spektrum af symptomer http://www.ehsf.dk/symptomer.htm
- Tankevækkende, at DSB ikke ønsker at udtale sig, og at det overlades til industrien.
- Flere og flere danskere kan ikke længere tåle de store mængder elektromagnetisk stråling fra trådløst udstyr. Derved stopper man som el-overfølsom med at benytte DSB. På sigt bør DSB tænke i at have EMF-strålingsfire kupeer til el-overfølsomme. Vi bliver flere og flere. Det er blot et spørgsmål om tid, indtil det går op for folk, at deres forhøjede blodtryk, hjerteflimmer, dårlige nattesøvn, koncentrationsbesvær, hovedpine, uro i kroppen, migræne og meget mere kan bunde i overeksponering af EMF fra trådløs teknologi.
- Borgere, som bliver nabo til de nye master, skal være opmærksomme fremadrettet på deres helbred. Man kan i Danmark ikke klage over nye master/sendere med begrundelse i sundhedsaspektet(tankevækkende). Men man kan tage blodprøver/lave uddybende helbredsundersøgelser inden opsætning, og hvis der på sigt viser sig diverse helbredseffekter, kan man måske gøre opmærksom på dette.
- Udenlandske undersøgelser viser "cancer-clusters" omkring mobilmaster
- Se gerne denne film og få indsigt om Bagsiden af Det Trådløse Samfund https://www.youtube.com/watch?v=kOYMw97HFw...

Anbefaling: Når DSB nu satser på antenner på togene, så få signalerne kablet i fremtidens toge og etabler udtag ved hvert sæde i toget, så passagererne kan benytte deres IT-udstyr med kablet data-overførsler. Dette kan lade sig gøre - også med telefonen. Derved kan vi i Danmark fortsat reklamere med at være på forkant med teknologiudvikling og samtidig tage hensyn til helbreddet.
Datasikkerheden vil i øvrigt også øges ved kabling af dataoverførsel!

  • 0
  • 3

Hvis du er bange for stråling fra teleselskabernes master, og fra de repeatere som DSB installerer i togene, så skal du være 100.000 gange mere bange for strålingen fra sidemandens telefon.

Forklaring: Både telefon og mast sender med samme styrke. Antennesignalet aftager med afstanden^3 (jeg antager at telefonen har en isotropisk antenne, dvs. en antenne som sender lige kraftigt i alle retninger). Hvis du sidder 1 meter fra sidemandens telefon, og der er f.eks. 50 meter til repeateren, så får du 49^3 = 49x49x49 = 117.649 gange mere påvirkning fra telefonen end fra repeateren.

Hvis man undlader at sætte repeatere i toget, er der typisk mellem 1.000 og 5.000 meter til en antennemast uden for toget. På den måde eksponerer sidemandens telefon 1 meter væk dig for mellem 1.000^3 og 5.000^3 dvs. op til 125 milliarder gange mere radiostråling.

Repeateren inde i toget betyder, at alle telefoner i toget får et brugbart signal, og dermed sænker telefonerne (dem alle sammen) deres sendestyrke til et niveau som er mange tusind gange mindre end hvis repeateren ikke havde været der.

Så er man bange for radiostråling skal man være glad for det DSB gør. Det er ikke repeateren og masterne som er problemet, men de enkelte telefoner - hvis der da er et problem.

  • 5
  • 0