Nu sender USA for første gang kampklare F-35-fly til Europa
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu sender USA for første gang kampklare F-35-fly til Europa

En F-35A fra Hill kobler sig på en KC-135 Stratotanker over testfeltet i Utah. Foto:  Ronald Bradshaw
Seks fly fra Hill AFB ankom RAF Lakenheath 15. april. Det er første gang, F-35A-fly fra en operationel enhed udstationeres i Europa. (Foto: U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Matthew Plew)

Påskeaften landede flytypen F-35A Lightning II i England på sin første rigtige udstationering på denne side af Atlanten.

Nu skal de nye kampfly og omkring 250 personer fra US Air Force tilbringe flere uger med øvelser hos de europæiske allierede.

De seks første fly landede på Royal Air Force Lakenheath i England 15. april. Denne RAF-base i Suffolk huser den amerikanske 48th Fighter Wing, bestående af F-15C/D Eagle og F-15E Strike Eagle.

En F-35A fra Hill kobler sig på en KC-135 Stratotanker over testfeltet i Utah. (Foto: Ronald Bradshaw)

Efter planen skal USA have to F-35-eskadriller her fra 2021. i Første omgang er der altså tale om en midlertidig placering - der, det på militærsprog kaldes ‘deployering’.

Flyene krydsede Atlanten med et nødvendigt og meget omfattende følge: først og fremmest en række tankfly fra fire forskellige baser for at sørge for tilstrækkeligt med brændstof - 180 ton i alt - samt flere transportfly af typen C-17 Globemaster III og C-5 Galaxy , der fragtede vedligeholdelsesudstyr og mandskab.

RAF Lakenheath er i dag hjemmebase for en amerikansk luftfartsafdeling med F-15-fly (tv). (Foto: Airman 1st Class Elijah Chevalie)

Flytypen har tidligere været på europæisk jord, bl.a. på Farnborough i England og til støjtests i Holland. Derudover findes der en F-35-slutmonteringsfabrik i Italien. Herfra transporteres flyene imidlertid direkte til Luke-basen i Arizona, hvor også de norske testfly befinder sig.

Kommer næppe til Norge

I august blev den første F-35A-eskadrille i det amerikanske luftvåben erklæret kampklar med såkaldt Initial Operational Capability (IOC). Flyene, der nu er landet i England, kommer fra flybasen Hill i delstaten Utah.

F-35A fra 34th Fighter Squadron lander på RAF Lakenheath i England 15. april. (Foto: Staff Sgt. Emerson Nuñez)

»Nu, hvor vi og vores F-35-partnere er i færd med at tage dette fly i brug, er det vigtigt, at vi træner sammen for at integrere dem problemfrit i et fælles forsvar. Derudover skal både piloter og vedligeholdelsesmandskab lære mere om de europæiske driftsforhold,« udtaler general Tod D. Wolters, der er chef for US Air Force i Europa og Afrika, i en pressemeddelelse.

Træningsopholdet har været planlagt i lang tid. De kommende uger skal F-35-flyene øve sammen med andre kampfly fra US Air Force, som er udstationeret i Europa, samt med fly fra andre Nato-allierede.

F-35A-formation fra Hill under en øvelse 30. marts før prøvedeployeringen i Europa. (Foto: Ronald Bradshaw)

Nøjagtigt hvor mange fly der totalt set transporteres herover, og hvor de skal ‘prøvedeployere’ ud over på RAF Lakenheath, holder det amerikanske luftvåben foreløbig for sig selv. Der er intet, der tyder på, at de kommer til Norge for at øve, oplyser det norske forsvars operative hovedkvarter til Teknisk Ukeblad.

»En stor del af fremtidssikringen af luftherredømmet vil indebære integrerede operationer på tværs af platforme og koalitionspartnere. Her står F-35A i første række,« påpeger oberst David Lyons, chef for 388th Fighter Wing, i en anden pressemeddelelse.

Informationsdeling og samarbejde med andre fly var blandt det, som blev trænet , F-35A debuterede ved verdens største luftkampøvelse, Red Flag, tidligere i år. Efter sigende klarede nybegynderen sig flot.

Sådan vil bremseskærmen på F-35A se ud. (Foto: Lockheed Martin)

I løbet af det kommende år vil Norge modtage ti F-35. De tre fly, der leveres til efteråret, bliver de første, som skal flyve på norsk territorium. De skal efter planen overføres til Ørland i november. Efter en operationel testperiode er planen at opnå IOC i 2019.

Bremseskærmstests

Ifølge det norske forsvarsdepartement starter tests af bremseskærme i denne uge på flybasen Edwards i Californien. Denne opgave udføres af testpiloter og ingeniører fra Lockheed Martin, US Air Force, Joint Program Office og Norge.

Det vil sige: Forsvarsmateriellets testpilot, Eskil Amdal, må vente nogle uger, før han kan deltage i udviklingstests, eftersom han pådrog sig en cykelskade for et par uger siden, skriver Kampflyprogrammet.

Testene skulle efter planen være begyndt lige efter nytår og vil pågå i et år fra nu. Første fase med testflyet AF-2 vil foregå på Edwards, mens testprogrammet derefter rykker nordpå til Eielson Air Force Base ved Fairbanks i Alaska. Her skal det testes under vinterlige vejrforhold.

Under sommerforhold er det blandt andet den såkaldt ‘vejrhaneeffekt’, der skal testes.

Vejrhaneeffekten er velkendt for alle jagerpiloter, som har fløjet kampfly med bremseskærm. Den kan opleves som mere dramatisk ved lav bremseeffekt, og sidevinden gør, at flyet - forstærket af en udløst skærm - ‘trækkes ind i vinden’. Skærmen må i yderste konsekvens droppes, og så er det sædvanligvis enkelt at få genetableret retningsstabiliteten ved hjælp af sideror og bremser, udtaler Eskil
Amdal på sin blog.

Klarer det bedre end F-16

Ifølge Amdal indikerer simualtortests, at F-35 vil være bedre egnet til at håndtere vejrhaneeffekten end F-16. det skyldes blandt andet, at F-35 er tungere, har større afstand mellem hjulene og har to vertikale halefinner.

Eskil Amdal med det jubilæums-lakerede F-16-fly i 2011. (Foto: Teknisk Ukeblad)

De første fly, som leveres til Norge om et år, vil altså have bremseskærm, med der vil i de indledende faser være nogle operationelle begrænsninger.

Skærmen sidder i en ‘pod’ eller ‘kano’, som kan monteres på ryggen bag på skroget, selv om den for Norges vedkommende som udgangspunkt skal monteres permanent.

Målinger, som TU tidligere har fået indsigt i, tyder på, at skærmen kun vil give minimalt større radarsignal.

Før jul i 2014 var Norge alene om at finansiere udviklingen af bremseskærmsløsningen til F-35. Det betød dog ikke, at den norske forsvarsindustri havde nogen fordele. Kongsberg tabte konkurrencen om at levere bremseskærmsdækslet (drag chute fairing). Opgaven gik i stedet til hollandske Fokker Technologies. I øvrigt har Holland nu overtaget sin del af udviklingsomkostningerne.

Artiklen er oprindeligt publiceret på tu.no.

Fly
Kommentarer (23)

Efter 16 års byggeri kommer fem (!) fly til en amerikansk base i Europa.

"Kampklar"? Det er vist ikke hvad I'et i IOC antyder. Indtil videre kan F-35 ingenting uden chaperoner.

  • 10
  • 8

Engang udviklede man et jagerfly på nogle måneder fra skitsen på hotelværelset til færdig maskine.
Et held at man ikke behøvede nogen bremsefaldskærm dengang, når det tager et år at teste den alene.

(uden nogen som helst anden sammenligning)

  • 9
  • 10