Nu er også boreplatformene - omsider - kommet på nettet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu er også boreplatformene - omsider - kommet på nettet

Illustration: Songa Offshore Management

Boreplatforme kan virke som et oplagt sted at installere tusindvis af sensorer, der kan optimere arbejdsgange og forbedre overblikket: Platformene er kostbare fabrikker, der er besværlige at reparere og som kan befinde sig hundredvis af kilometer fra chefer, specialister og reservedele.

Alligevel er boreplatforme først for nyligt blevet digitaliseret. Indtil for omkring fem år siden var løbende manuelle tjek af maskiner, manuel logning og regelmæssige inspektioner på land en nødvendig del af det at drive en boreplatform, men det er IoT-teknologi langsomt ved at ændre på, fortæller it-direktør i den norske offshore-virksomhed Songa Offshore, Cato Sola Dirdal:

»For bare fem år siden var boreplatformene ikke bygget til at blive digitaliseret, men industrien er kommet ret langt i de seneste år,« siger han og henviser blandt andet til, at Songa Offshore stadig ikke kan digitalisere tre af selskabets syv boreplatforme.

»Hvis der ikke er indbygget sensorer i udstyret, kan det ganske enkelt ikke lade sig gøre at digitalisere platformene i den grad, vi er i gang med nu,« vurderer han.

Hovedmotoren på Songa Equnox indeholder blandt andet sensorer, der monitorerer slid på motoren ved at måle vibrationer. Derudover er de målere, der normalt findes på en større motor, i platformens tilfælde gjort digitale og koblet på selskabets IoT-platform. Illustration: Songa Offshore

Det skyldes blandt andet, at platformenes pumper og andet udstyr, der i dag er udstyret med sensorer, er så lukkede kredsløb, at det er svært eller direkte umuligt at udstyre det med eftermonterede målere. I stedet er de planlagt, allerede før byggeprocessen begynder.

Ud over at erstatte de gammeldags trykmålere og lignende måler de nye sensorer på platformene blandt andet vibrationer, der kan indikere, hvor slidt eksempelvis en pumpe eller en motor er. I alt forbinder Songa 600 anlæg til sin IoT-løsning.

Hele branchen bevæger sig

Selv om olie- og gasindustrien altid har været afhængig af ny teknologi, gør digitaliseringen med andre ord sit indtog i selv den mest fysiske del af branchen. Ifølge Cato Sola Dirdal er det generelt tilfældet i branchen.

»Vi investerer stort i det, men vi er absolut ikke ene om det. Hele branchen investerer i ny teknologi i disse år,« siger han.

Det gælder blandt andet hos Stat­oil, der for nylig annoncerede, at selskabet vil bruge én til to milliarder norske kroner oven i deres eksisterende it-udgifter på at automatisere deres platforme. De penge skal ifølge flere norske medier blandt andet gå til at automatisere gentagne arbejds­opgaver ved hjælp af fjernstyring og robotter.

Statoils satsning er imidlertid noget bredere end IoT-området og dækker blandt andet over, at selskabet vil bruge augmented reality til at vise oplysninger om en installation eller en platform.

Statoil oplyser ved samme lejlighed til det norske erhvervsmedie E24, at de allerede har opnået besparelser i omegnen af 21 mia. danske kroner årligt siden 2013 ved hjælp af teknologier, der ligner dem, Songa Offshore er ved at implementere.

Slipper for inspektion på land

Hos Songa er Cato Sola Dirdal mere påpasselig med at sætte beløb på besparelserne. Han forventer dog, at særligt et enkelt aspekt vil spare selskabet mange penge. Hvert femte år bliver hver af selskabets platforme taget på land for at få fornyet certificeringerne.

Den godkendelse kan selskabet i fremtiden få lavet løbende, så platformene ikke skal tages ud af drift i længere tid.

I platformens pumper måler sensorer blandt andet, om ventiler er åbne eller lukkede, og trykmålere holder øje med status for det, der pumpes. Her ses brandvandspumperne på platformen Songa Equinox, der skal holdes klar til at pumpe saltvand op med et øjebliks varsel i en nødsituation. Illustration: Songa Offshore

Læs også: Proprietær automation er fortid – IIoT tvinger leverandører til samarbejde

»Vi er stadig tidligt i forløbet, men målet er at have løbende vedligehold af platformene. Det vil koste os lidt flere penge løbende, men det betaler sig hurtigt, hvis vi kan køre uden nedetid,« vurderer Cato Sola Dirdal.

Det skyldes især, at boreplatformenes stand kan dokumenteres uden at gøre indgreb på udstyret.

Stoler ikke på automatisering

Selv om det virker oplagt at spare omkostningen ved at flyve medarbejdere ud til en boreplatform, hvor de optager plads og kræver sikkerhedsforanstaltninger, er teknologien endnu ikke klar til at automatisere processer på baggrund af de mange sensordata, Songa Offshore modtager fra de sensorudstyrede platforme.

Teknologien til at agere på baggrund af målerdata er i mange tilfælde simpel, men Cato Sola Dirdal stoler endnu ikke nok på teknologien til at overlade den kontrollen med processerne på en platform:

»Muligheden for autonomi er absolut en del af overvejelserne, men vi stoler ikke på automationen endnu. Det ligger ret langt ude i fremtiden, før vi tør stole tilstrækkeligt på de satellitforbindelser, vi har til platformene. Derudover skal sikkerheden kunne garanteres langt bedre,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kunne ønske mig et offentligt tilgængeligt webcam, på platforme i Nordsøen.

  • 6
  • 0

Billedet viser en borerig, ikke en boreplatform...

En platform er en fast monteret enhed, der henter olie op fra en allerede etableret brønd.
Et firma som Songa (http://www.songaoffshore.com/Pages/Rigs.aspx) har en flåde af borerigge, som bore brønde for selskaberne, som så senere etablerer en platform for at hente olien op....

IoT er oplagt sådanne steder. Men lige netop der er sikkerheden i top, så alt skal være certificeret til den store guld medalje, hvilket sikkert gør det til et større kompliceret projekt.

  • 5
  • 0

Det lyder da som en rigtig sludder historie.

Bare fordi en platform er langt væk betyder det da ikke noget i forbindelse med hvad type sensor osv man nu har valgt at bruge og hvad man vælger i fremtiden. Som alt andet så er det jo bare et spørgsmål om hvad reservedele man vælger at have på lager og mht ekspertise så er der vel det nødvendige folk tilstede alligevel, alt skal jo vedligeholdes, og over tid så fejler alle sensorer osv jo alligevel og skal udskiftes.

Hvis noget kan siges, så må det da mere være en bekymring at gamle sensorer skal udskiftes og ikke længere måske er tilgængelige som reservedele.

Det gælder jo alle maskiner af en hvis størrelse.

  • 2
  • 0

Vi har I tusindvis a sensorer, og total overvågning af en meget stor del af vores arbejdsprocesser, det eneste der blokerer for digitaliseringen er de skyhøje priser på båndbredde, vi er 200+ personer om en 4 mbit forbindelse til velfærdsnettet, og vi er omkring 30+ om en tilsvarende forbindelse til vores arbejds pc'ere og vores telefoni.

antallet af sensorer og automatiserede processer har intet at gøre med om det er en platform eller en rig, eller som I mit tilfælde et Drillship, digitaliseringen er sat sammen med muligheden for overvågning fra land, og på nuværende tidspunkt er det ikke muligt med de båndbredder vi har til rådighed.

I 2008 startede jeg på en jack-up rig I dansk del af nordsøen med Aker bore pakke, og hvis ellers den var sat op korrekt og vi havde haft en 100 mbit forbindelse til land kunne cyberstolen til drilleren såmænd ligeså godt være på et kontor I land, men der er stadig mange faktorer der spiller ind, al den digitalisering kan stadig ikke hamle op med erfaring og snuhed fra riggens besætning!!

  • 0
  • 0

Vi har jo lige været lammet af malware, gudskelov ikke på produktions udstyret, men al administration og input af maintenance data, var ude af drift I små 4 uger!

  • 0
  • 0