Nu laver Jaguar sin klassiske E-type om til elbil

Jaguars E-type zero. Den seks-cylindrede XK-motor er erstattet af en elmotor og et 40 kWh-batteri. Den giver meget af teknologien videre til den kommende I-Pace. Illustration: Jaguar

Jaguar lancerede sin første udgave af modellen E-type allerede i 1957 som konceptbil. 60 år senere fremviste de en ny konceptudgave af bilen med batterier og elmotor.

Nu har de bestemt sig for at sætte den elektriske udgave i produktion, da de har fået mange henvendelser om konceptbilen, melder Jaguar Land Rover i en pressemeddelelse.

Den elektriske E-type får en elmotor på 220 kilowatt og et batteri på 40 kilowatttimer. Det er dermed ikke en elbil til de lange ture, og rækkevidden opgives da også til kun 270 kilometer.

Bilen er heller ikke et fartmonster i Tesla-klassen, da acceleration op til 100 kilometer i timen tager op mod syv sekunder.

Men det er også en elektrisk udgave af originalen, Jaguar er gået efter, og accelerationen er den samme som dennes.

Jaguar I-Pace. Illustration: Marius Valle/Teknisk Ukeblad

Batteri som originalmotor

Batteriet har samme dimensioner og vægt som den originale V6 XK-motor, der blev brugt i Series 1.5 Roadster fra 1968. Og da vægten er stort set den samme, skulle køreegenskaberne være forholdsvis uforandrede.

Bortset fra, at en elmotor har meget mere at give fra første omdrejning, selvfølgelig. Ud over det er der ikke behov for ændringer i bilens bremser eller affjedring.

Bilproducenten hævder at have gjort en indsats for at holde den nye E-type så tæt på originalen som muligt. Ifølge pressemeddelelsen er en af de få opgraderinger, at bilen har fået LED-forlygter.

Tilbydes som ombygning

Hvis du allerede ejer en E-type, kan Jaguar bygge den om til en elbil for dig. Alternativt kan du købe en restaureret og ombygget bil fra Jaguar.

Bilproducenten skriver ingenting om prisen, men helt billig bliver den nok ikke.

Interesserede kan henvende sig til Jaguar Land Rover.

Bilproducenten har for øvrigt allerede lanceret elbilen Jaguar I-Pace, som snart kommer til Skandinavien.

Denne artikel er fra tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det viser fint, hvor fleksibel teknikken er, at et gammelt design fungerer på den måde; retro i ophøjet enhed med et helt moderne drivmiddel, grønt og smukt.

  • 10
  • 1

for år siden ville jeg syntes det var blasfemi at rive en gammel motor ud til fordel for en elektrisk. Men efter at have levet med et eldrevet køretøj i 6 år er jeg blevet rimelig kold overfor den 5 cylindrede der ligger i mit motorrum. jeg gider den sku ikke rigtigt mere. De fleste bilmotorer er jo ikke engang smukke på samme måde en motorcykel motor er det, de ligger bare dernede og fylder og sviner. Jeg tror vi kommer til at se flere der flår motorerne ud af klassiske biler.

Glæder mig til at opleve en lydløs E-type, det vil passe den helt fantastisk.

  • 10
  • 1

er det sidste de har brug for for at gå stærkt ind i fremtiden. Der er ikke et betydeligt marked for det så det er kun en distraktion.

  • 0
  • 6
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten