Nu kører IC4's lillesøster i pendulfart med passagerer

Illustration: Jesper Andersen

Mens DSB's IC4-tog nu krydser Storebælt fire gange i døgnet som enkeltkørende lyntog, har statsbanerne valgt at indsætte IC2-togene i passagerdrift på den ca. 30 kilometer lange strækning mellem Vejle og Kolding.

De jyske købstæder Vejle, Fredericia og Kolding bliver betjent med et mindre antal daglige IC2-tog, der skal køre i fast pendulfart mellem yderpunkterne Vejle og Kolding.

IC2-toget - som basalt set blot er en kort to-vognsudgave af IC4-toget - blev første gang leveret til DSB i november 2011. En måned senere blev det typegodkendt af Trafikstyrelsen.

DSB har bestilt i alt 23 IC2-togsæt, som oprindelig var beregnet til indsættelse mellem Svendborg og Fredericia samt som intercitytog i sammenkoblet kørsel med IC4-togsættene fra København og videre som enkeltkørende togsæt til mindre intercity-destinationer i Jylland.

DSB har dog aldrig løftet sløret for, hvad der egentlig er visionen med IC2-togsættene på et tidspunkt, hvor der for længst er kommet nye togsæt på Svendborg-banen. Det vides heller ikke, om DSB forsat satser på at IC2-togene skal kunne køre sammenkoblet med IC4-togene i intercitytrafikken.

Da Transportministeriet offentliggjorde den seneste IC4/IC2-statusrapport, fremgik det, at den italienske producent var 15 togsæt bagud i forhold til den oprindelige leveranceplan fra 2009.

I hverdagene begynder IC2-togene driften fra Fredericia klokken 07.53 med ankomst i Vejle 08.02. Herefter går turen frem og tilbage mellem Vejle og Kolding indtil klokken 18.09, hvor dagens sidste IC2 ankommer til Vejle.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

bortset fra længden er IC2 stort set identisk med ,den blev lidt længere da den blev hentet aaf et Me lokomotiv på Middelfart station idag og blev trukket vestover

  • 0
  • 0

"I hverdagene begynder IC2-togene driften fra Fredericia klokken 07.53 med ankomst i Vejle 08.02."

Det bliver så en rejsetid på 9 minutter, hvilket på en 30 km. lang strækning betyder en gennemsnitsfart på 200 km/t. Det er sgu da meget godt af IC4's lillebror, hvis den også både skal nå at accelerere, bremse samt i øvrigt standse i Børkop og Brejning undervejs.

  • 0
  • 0

"I hverdagene begynder IC2-togene driften fra Fredericia klokken 07.53 med ankomst i Vejle 08.02."

Det bliver så en rejsetid på 9 minutter, hvilket på en 30 km. lang strækning betyder en gennemsnitsfart på 200 km/t. Det er sgu da meget godt af IC4's lillebror, hvis den også både skal nå at accelerere, bremse samt i øvrigt standse i Børkop og Brejning undervejs.

De 30km er fra Kolding og til Vejle. Tidspunktet er fra Fredericia og til Vejle. Afstanden fra Fredericia til Vejle er 25,7 jernbane kilometer. Toget standser mig bekendt ikke i Børkop og Brejning.

  • 0
  • 0

En gennemsnitshastighed på 171 km/t for et tog, som p.t. må køre 169 km/t. Oplysningerne er vist ikke taget direkte fra køreplanen? Jeg gætter på 08.12 som amkomst i Vejle. Den normale køretid mellem Kolding og Vejle er ca 30 minutter.

  • 0
  • 0

Der er ca. 22 Km jernbaneskinne mellem Kolding og Fredericia - og der er ca. 25 Km jernbaneskinne mellem Fredericia og Vejle. Så lad os runde op og sige, at IC2 kører på en 50 Km strækning med togsæt 04 og 05 - det andet er noget "Kjøvenhavnsk" sludder.. ;)

  • 0
  • 0

Der er ca. 22 Km jernbaneskinne mellem Kolding og Fredericia - og der er ca. 25 Km jernbaneskinne mellem Fredericia og Vejle.

Så lad os runde op og sige, at IC2 kører på en 50 Km strækning med togsæt 04 og 05 - det andet er noget "Kjøvenhavnsk" sludder.. ;)

Nemli ja :-) Køretiden havde jeg ikke lige ops på før, men den er på 32 minutter - det giver (med lidt hurtig hovedregning) en gennemsnitsfart på ca. 100km/t. IC2 kører i en MR køreplan, da IC2 ikke dækker hele døgnet. Minuttallene i artiklen kan jeg ikke genkende.

  • 0
  • 0

Ingeniørens artikler om transport er interessante, når de bringer ny fakta frem i lyset.

Når man som i dette tilfælde ukritisk slår op på Krak og finder afstanden mellem de to yderpunkter Vejle og Kolding som 30 km og regner med at jernbanetoget sikkert kører ad motorvejen uden at indregne, at toget kører via Fredericia ad et jernbanespor, og uden at forstå køreplanen, så bliver artiklen uinteressant og bringer ing.dk ned på Ekstrabladsniveau som så megen anden journalistik i dette land. Trist. Ærgerligt. Dum DSB-bashing.

  • 0
  • 0

MP (IC2) har kørt mellem Kolding og Vejle på udvalgte afgange siden d. 12. november og siden d. d. 10. december på hverdage (mandag-fredag) i følgende minuttal:

Kolding afg. 37 Fredericia afg. 53 Vejle ank. 09

Vejle afg. 56 Fredericia afg. 14 Kolding ank. 28

Første afg. fra Fredericia kl. 7:56 Sidste afg. fra Kolding kl. 18:37

MG (IC4) kører dagligt 4 (lyn) tog over Storebælt og de fleste RE tog mellem Århus - Ålborg og mellem Århus og Esbjerg (MG togene har kørt på denne strækning siden sommeren 2012).

  • 0
  • 0

Glimrende at indkøre IC4-søsteren på denne strækning og få gennemtæsket teknikken forfra og bagfra - måske kan erfaringer overføres til IC4. Den korte afstand og høje stoptæthed giver mange afprøvninger. Der er mange tog på linierne i forvejen, så aflysninger gør ikke så meget. Low cost, high benefit.

Man må håbe at der er reserve-IC2 klar i begge ender, ellers ryger reklameværdien ved eventuelle aflysninger.

  • 0
  • 0

Helt sikkert, Thomas, at dette eksperiment er en rigtig god løsning, at fortage dette i Trekantsområdet, både fordi der muligheder for rigtig mange forskellige forsøg og hvis det kikser lidt - så er der værksted og fagfolk lige i området.

Håber DSB høster mange gode erfaringer og der e.v.t. kan drages lære af dette til andre dele af produktion og drift, uden alt for meget slinger fra de faglige organisationer.

  • 0
  • 0

øh... "lov cost, high benefit" - hvad var det lige disse tog kostede?

800 mio. kr - 23 togsæt = 35 mio. kr stykket.

For det beløb kunne man have fået 30 - 35 Desiro!

  • 0
  • 0

øh... "lov cost, high benefit" - hvad var det lige disse tog kostede?

Jeg mente at testproceduren var low cost, ikke toget. Men uanset hvad vi bliver trillet rundt i bør vi påskønne det, og glæde os over at vi trods alt kan blive transporteret. Alt andet er luksus som er rart, men ikke nødvendigt.

Man kan selv tage siddepude og høreværn med i toget, men der skal være et tog at køre med. For tiden er det bl.a IC2 og IC4, og vi kan ikke bare smide dem væk og købe noget andet. Så vi må få det bedste ud af det vi nu engang har.

Dog anerkender jeg at bilen er en skarp konkurrent til toget, og at moderne materiel kan gøre forskellen på om folk tager bilen eller toget.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten