Nu kommer den: Teknologipagt skal tiltrække unge til ingeniørfag og naturvidenskab
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu kommer den: Teknologipagt skal tiltrække unge til ingeniørfag og naturvidenskab

Foto: Erhvervsministeriet

Sidst i januar præsenterer erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) teknologipagten, der skal fremme de tekniske og digitale kompetencer i uddannelsessystemet.

Buzzordet er STEM-kompetencer. Det er forkortelse for Science, Technology, Engineering og Math, altså naturvidenskabelige, tekniske, digitale og matematiske fag.

»Vi har fået idéen fra ingeniørerne, fordi vi godt vil have flere ingeniører og flere med STEM-kompetencer. Vi vil godt have, at flere uddanner sig til ingeniører og tekniske uddannelser,« siger Brian Mikkelsen til Ingeniøren og fortsætter:

»Den pagt, jeg laver med uddannelsesverdenen og virksomhederne, er en pagt til at få flere til at blive ingeniører og teknikere.«

Han fremhæver den ny type ingeniøruddannelse på Syddansk Universitet i Sønderborg som et eksempel på en teknologipagt. Her samarbejder Danfoss, Linak, Region Syddanmark, Syddansk Universitet og Sønderborg Kommune om et nyt uddannelsescenter for ingeniører, der sigter på det lokale arbejdsmarked.

Maj 2016

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lancerede idéen om teknologipagten tilbage i maj 2016.

Det er så længe siden, at tidligere undervisningsminister Christine Antorini (S) gik i folketingssalen i spørgetiden onsdag for at forhøre sig om initiativets skæbne. Hun er fascineret af den hollandske model.

»Teknologiforståelse for syvende klasse er bedre end ingenting. Man kan også sige, at det er lidt sent og lidt snævert i forhold til bredden i de kompetencer, som vi snakker om,« siger Christine Antorini.

Teknologipagten vil begynde i 0'te klasse, bekræftede erhvervsministeren. Han er regeringens koordinator for teknologipagten.

Videre roser den socialdemokratiske politiker den konservative minister for, at voksen- og efteruddannelse er med i modsætning til Holland.

Mange penge følger med

Så er der lige det med pengene, selv om det drejer sig om frivillige initiativer.

»Vi putter rigtige penge i det, rigtige millioner i det i alle dele af undervisningssektoren for at løfte det her – i alle dele,« forsikrer Brian Mikkelsen.

Christine Antorini anbefaler en bred politisk forankring, men der bliver næppe tale om en omfattende politisk aftale.

»Jeg opfatter det ikke som politisk kontroversielt. Der er heller ikke brug for at lave store bindende aftaler, Vi skal i gang med at lave aftaler med uddannelses-, erhvervs- og organisationsverdenen og går i gang med det samme. Vi har haft en god dialog med dem og vil selvfølgelig også meget gerne samarbejde med socialdemokraterne,« erklærede Brian Mikkelsen imødekommende i spørgetiden.

IDA: Flere unge vil få øjnene op for STEM-uddannelserne

Hos IDA har man gennem længere tid forsøgt at få teknologipagten indført, så indsatsen om at lokke de unge til STEM-uddannelserne i højere grad bliver koordineret, i modsætning til lokale, isolerede forsøg:

»Der er allerede et hav af gode initiativer fra erhvervslivet, kommunerne, regionerne og fagforeninger. Det nye er, at vi vil blive meget bedre til at koordinere dem og udveksle gode og dårlige erfaringer,« siger formand for IDA, Thomas Damkjær Petersen.

Han er særligt begejstret for, at Brian Mikkelsen vil sidde for bordenden:

»Det er netop det, som har vist sig at virke i Holland. Det, at man har skrevet om sine planer til ministeren er med til at gøre, at initiativerne faktisk bliver gennemført,« siger han og afslutter:

»Vi er helt sikre på, at denne indsats vil medføre, at flere unge får øjnene op for det fornuftige i at tage en STEM-uddannelse.«

I folkeskolen køre vi netop et kæmpe projekt med STEAM, som er efterfølgeren til STEM.
Det er forkortelse for Science, Technology, Engineering, ART og Math,
Nogle taler ikke samme og noget skal afstemmes/opdateres

  • 0
  • 0

....til at føre eleverne ind i teknikkens verden ???????

I mellemskolen spurgte jeg min matematiklærer hvad man brugte en andengradsligning til i erhvervslivet. Hans svar gjorde mig ikke klogere, det antager jeg også at hans nuværende efterfølgere heller ikke er i stand til at svare på :)

  • 0
  • 1