Nu kommer kravene til live-tracking, der skal forhindre gentagelse af MH370-mysteriet

Nu kommer kravene til live-tracking, der skal forhindre gentagelse af MH370-mysteriet

To år efter at MH370 forsvandt i Det Indiske Ocean, stiller FN’s luftfartsorgan, ICAO, endelig nye krav til at kunne spore rutefly.

På toårsdagen for MH370’s mystiske sidste rejse til en ukendt destination i Det Indiske Ocean offentliggør FN-organet for civil luftfart, ICAO (International Civil Aviation Organization), nye krav til sporing af rutefly og til de sorte bokse, der dokumenterer data og samtaler om bord.

Det offentliggjorde ICAO tirsdag canadisk tid i en pressemeddelelse . De nye krav indebærer, at alle kommercielle fly skal have autonome sendere om bord, der kan udsende et sporingssignal mindst en gang i minuttet i nødstilfælde.

Netop denne teknologi var efterspurgt, da MH370 viste sig at have afviget væsentligt fra sin rute og fortsat, længe efter at flyets transponder var slukket. Det er derfor udelukkende på grund af beregninger fra satellitvirksomheden Inmarsat, at flyets ændrede rute kunne spores – og det kun med ringe præcision.

Læs også: Teknikere genskaber de sidste minutter, før MH370 forsvandt

Ud over sporingssystemet vil ICAO fremover kræve af ruteflyene, at de har et system, der sikrer, at flyets sorte bokse er tilgængelige og læsbare efter en ulykke, og at den af boksene, der optager lyd i cockpittet, fremover skal gemme optagelser i 25 timer.

Også de krav er sprunget direkte ud af MH370-ulykken, fastslår ICAO.

»Disse tiltag stemmer overens med resultaterne og anbefalingerne fra den multidisciplinære ad hoc-arbejdsgruppe, som ICAO dannede i maj 2014, efter at MH370 forsvandt,« siger Olumuyiwa Benard Aliu, præsident for ICAO, i pressemeddelelsen.

Læs også: Efter MH370-ulykken skal satellitter følge alle fly overalt

»De understøtter direkte koncepterne i den globale luftfarts nød- og sikkerhedssystem (GADSS), som ICAO foreslog dengang, og de vil i høj grad bidrage til luftfartens evne til at sikre, at lignende forsvindinger aldrig sker igen,« fortsætter han.

Alle tre hovedkrav fra ICAO er, hvad organisationen beskriver som præstationsbaserede. Det er derfor op til de enkelte flyselskaber og -producenter selv at finde en løsning, der lever op til kravene.

Læs også: MH370-rapport: Batteri i sporingsenhed døde et år før flystyrt

Det betyder blandt andet, at ICAO ikke har valgt at kræve, at de sorte bokse kan udløses og gøres fri af flyet, men at det er op til selskaberne at beslutte, om det er, hvad der skal til for at leve op til kravene.

Kravene bliver formelt set en del af Chicago-konventionen, som er den FN-konvention, der dækker civil luftfart. Her vil kravene blive indfaset mellem 2016 og 2021, oplyser ICAO.

Kommentarer (2)

Tja, er det blevet bedre ?
Jeg forstår ikke hvori forbedringer består.
Ordlyden, også på engelsk, antyder en manuel aktivering - det modsatte står der ihvertfald ikke.
Autonom betyder vel, at nødsignalet ikke kan afbrydes, men skal det i henhold til ordlyden ikke aktiveres manuelt ?

  • 0
  • 0

Lad mig gætte på, at det betyder, at hvis flyets sensorer registrerer noget, der ligger uden for det normale, hvad enten det er g-påvirkning, climb/sinkrate, motorkraft, overisning, kabinetryk etc. etc. etc., så går senderen i gang.

Det ville vel så have gjort en forskel for MH370 - hvis ellers teorien om, at der blev åbnet for ventilerne til kabinen, så passagerer, kabinepersonale og den ene af piloterne blev gjort ukampdygtige på kort tid pga iltmangel og afkøling.

Hvis omvendt den ene af piloterne slog den anden ihjel (eller de var to om det) og bare fløj derudaf, uden nogen omme bag i nødvendigvis fattede mistanke, før flyet var godt og grundigt ude over det Indiske Ocean, hvor ingen mobiltelefon får forbindelse, og dem oppe foran har lukket ned for al satcom til passagererne - hvad så? Kan man forestille sig en situation, hvor senderen ikke bliver trigget af noget automatik, der registrerer, at noget er helt skævt?

I givet fald skal senderen også gå i gang, hvis flyets kurs afviger væsentlig fra den flight plan, der ligger i navigationscomputeren - som så på en eller anden måde skal verificeres eksternt af selskabets egne computere.

  • 0
  • 0