Nu kommer DTU's superlette betondæk i produktion

Nu kommer DTU's superlette betondæk i produktion

Efter snart tre års udvikling kommer DTU-opfindelsen 'superlette' betondæk i rigtig produktion, efter at Perstrup Beton Industri har licenseret teknologien bag.

Forhåbningerne til en ny type betondæk, opfundet af DTU-professoren Kristian Hertz, har været store, siden hans superlette betonkonstruktioner med perlekædearmering vandt først det danske og siden det globale mesterskab i cleantech.

Nu kommer betondækket endelig i produktion. Det skriver virksomheden Abeo, der har kommercialiseret ideen, og Perstrup Beton Industri, der har licenseret teknologien, i en fælles pressemeddelelse.

»Det er ca. 50 år siden de første dækelementer kom frem, men sidenhen er der sket meget lidt. Ikke desto mindre stiller vi i dag nogle helt andre krav til vores bygninger i forhold til både lyd, brand, miljø og arkitektur. SL-dækket løser mange af de problemer, som de gamle systemer ikke kan klare,« forklarer adm. direktør i Perstrup, Karsten Sandal.

SL-dækket er bygget op med et lag af buede blokke af letbeton i bunden af dækket, der overhældes med selvnivellerende beton.

»I traditionelle betondæk bruger man én stærk beton i hele dækket og laver så huller for at gøre dækket lettere. I SL-dækket bruger vi den stærke beton dér, hvor den gør mest gavn, nemlig i buer. Resten af dækket fylder vi med en letbeton. På den måde udnytter vi styrken fra forspændt beton med letbetons lave vægt og fantastiske isoleringsevne,« siger Hans Terney Rasmussen, adm. direktør i Abeo.

Konstruktionen giver både bedre brandbeskyttelse, lavere vægt og alligevel bedre lydisolering. Desuden kan dækket spændes ind både i længde- og bredderetningen, så man ifølge Abeo kan opnå frie spænd, der er op til 75 procent længere end med traditionelle betondæk.

Hans Terney Rasmussen er meget glad for, at Perstrup vil satse på den nye teknologi.

»Perstrup er meget dygtige til betonteknologi, og deres produktsortiment med trapper og affaldsskakte passer godt sammen med vores produkt. Desuden er de ejet af Industri Beton Holding, der med en omsætning på omkring 800 mio. kr, har økonomien til at skalere produktionen op, når det bliver nødvendigt. Skaleringen var vigtig, for vi regner faktisk med, at det her bliver en ny standard for betondæk.«

Dækket er på nuværende tidspunkt blevet brugt i et enkelt byggeri - nemlig som gangbroer i en ny bygning, der er under opførelse på DTU. Men det var manuelt producerede elementer, og fra sommeren 2013 kan elementerne produceres serielt i to 100 meter lange automatiserede produktionslinjer på Perstrups fabrik i Kolind på Djursland.

Arkitektfirmaet BIG, ingeniørrådgiveren Grontmij og flere andre arkitekter vist stor interesse for det nye element, siger Hans Terney Rasmussen.

»Vi har to projekter, som vi har været i dialog med over nogle måneder, men man skal jo passe på med at love for meget i byggebranchen, så jeg kan endnu ikke fortælle mere om projekterne.«

Derudover har Abeo sammen med en række partnere fået ti mio. kroner fra Højteknologifonden til at vise, hvordan Abeos teknologi kan bruges til vejbroer. Konsortiet testede deres første opstilling i december og satser på at kunne opføre en vejbro over en motorvej eller en banestrækning inden projektet skal afsluttes i 2015, fortæller Hans Terney Rasmussen.

»Den næste testbro, der skal have et spænd på 15 meter, skal gerne stå klar indenfor 12-14 måneder. Vi har en god dialog med Vejdirektoratet og Banedanmark og håber at finde en god og relevant placering til den.«

Dokumentation

Abeos hjemmeside

Kommentarer (19)

Der skal nok være nogen der kommer til at vende nogle af disse betondæk på hovedet, så det hele braser sammen.

  • 0
  • 1

Der skal nok være nogen der kommer til at vende nogle af disse betondæk på hovedet, så det hele braser sammen.

?? som man jo ofte gør med huldæk og TT-dæk!!!

Det er vist aldrig sket.

  • 0
  • 0