Nu kommer broen: Aftale om Femern på plads

En fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark bliver en realitet i 2018.

Danmark kommer til at stå for finansieringen af broen. Det blev besluttet på et møde i Tyskland mellem Transportminister Flemming Hansen (K) og hans tyske kollega Wolfgang Tiefensee.

»Vi har et gennembrud, der er opnået enighed,« siger Dirk Inger, talsmanden for den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee til Ritzaus Bureau.

Broen bliver 19 kilometer lang og skal gå fra Rødby på Lolland til Puttgarden på øen Femern.

Forbindelsen vurderes at komme til at koste omkring 42 milliarder kroner og tage op mod 10 år at bygge - forudsat at både budgetter og tidsplaner ikke overskrides væsentligt.

Ifølge Flemming Hansen er der blevet forhandlet indtil klokken et i nat, og ministrene mangler kun at blive enige om de sidste detaljer. Det drejer sig angiveligt om tilkørselsforholdene på tysk side.

Beslutningen er kulminationen på mange års drøftelser mellem de to lande om det omfattende projekt, hvor tyskerne ikke har lagt skjul på, at en bro til Lolland ikke har stået øverst på deres trafikale ønskeliste.

På fredagens møde skulle de sidste småsten ryddes af vejen for det store projekt, inden ministrene kunne give hinanden håndslag på en aftale.

Den 19 kilometer lange bro skal betales af bropenge fra de under 10.000 køretøjer, der dagligt ventes at krydse broen og dermed spare en time i forhold til den tid, færgerne er om at krydse farvandet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det tager 45min. at sejle over + ca. et kvarter at tilbagelægge 20km. inklusive betalingsanlæg + et kvarter for at stoppe for at købe den kaffe man ikke fik på færgen.

Ca. 15min sparet = ligegyldigt spild af 60 milliarder kroner.

/J

  • 0
  • 0

Jamen det med at spare en time er vel nærmest ligegyldigt - det der betyder noget er selve byggeriet og de kompetencer osv der dermed opretholdes/udbygges osv

mvh Jesper

  • 0
  • 0

Jamen det er da vigtigt at spare en time. Jeg har i mit 42-årige liv været én gang med færgeforbindelsen over (Rødby-Puttgarten) og ikke retur. Det er da helt oplagt, at den bro ikke kan undværes, og at de 60 milliarder er givet godt ud for at jeg kan spare en time i løbet af mine 42 år.

P.S. Til sammen har jeg nu boet længere på Sjælland og i Tyskland end jeg har i Jylland, så det er ikke derfor jeg ikke har brugt Rødby-Puttgarten-færgen.

  • 0
  • 0

Ja, så kommer også den bro og de motorveje! Og lur mig, om ikke det giver mere biltrafik - og såmænd også mere togtrafik. Og dermed endnu et skridt væk fra Kyoto-aftalerne. Connie Hedegaard fortalte i dag på P1 i 50 minutter om de ca. 47 miljøforbedringer, som regeringen er i gang med - og tænker på at komme i gang med. Men ikke et ord om de mange vindmøller, der giver el-overløb, den øgede trafik og om evt. kernekraft til elproduktion. - Og journalisten spurgte ikke. Det var topmålet af "politisk korrekthed" fra dem begge!

  • 0
  • 0

For 60 mia kunne man måske have løftet samfundet med uddannelse, viden, ny industri,... Nu får man en bro...

Og for 60 mia og 10000 biler/dag vil en retur ende i 1200-1800 kr... eller måske endnu værre.

Der skal godt nok mange øl i bilen hjem for at det kan hænge sammen ;-)

Og så lige den der at man ikke kan tillade sig at Storebælt bliver gratis ellers kører den tunge trafik over Storbælt.

Men de er da nok glade for i Sverige(Der har tung industri) at DK laver en bro til dem.

Måske var det en ide med endnu længere sommerferie til folketinget == gør mindre skade på DK.

;-)

Jens

  • 0
  • 0

Ja, den svenske industri vil nok blive glad for broen. Så er der kun 2 broer de skal betale for at komme til Tyskland. I forvejen har de nogle udmærkede gamle færger der sejler langsomt fra Trelleborg til både Rostock og Travemünde. Og det tager kun 7 timer fra Trelleborg til Rostock. Nye færger, der sejler hurtigere vil være en alvorlig konkurrent til broen. Især når man kan læse at meget af trafikken skal være transit trafik gennem Danmark. Således vil en lastbil fra Malmø til München eller andre steder i Centraleuropa kunne sparer mange km. Og temmelig mange km på de tyske autobahner hvor det koster næsten 1 kr per km i LKW afgift.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten