Nu kommer der bedre mobildækning på togturen over broerne

Illustration: DSB

Mobilforbindelsen på flere danske togstrækninger er kendt for at være hullet og langsom. Det skal nu være slut på togforbindelserne over og under Storebælt og Øresund, hvor der nu gøres klar til nye mobilmaster.

Det oplyser Sund & Bælt, der ejer banestrækningerne på begge forbindelser. Det er dog stadig op til operatørerne bag landets tre mobilnetværk at installere deres udstyr langs skinnerne.

Læs også: Internet i tog koster over en halv milliard kroner

»På Øresundsbanen er vi allerede i gang med at trække fiber og etablere tilslutningspunkter i vores antenneanlæg, så teleoperatørerne kan komme til med deres tilslutningsudstyr, og snart foretager vi samme operation på Storebælts jernbane. Vi er langt med at få aftaler på plads med teleoperatørerne, så vi forventer, at kunderne vil bemærke forbedringen gradvist i løbet af året, siger Kristian Madsen, jernbaneteknisk chef i Sund & Bælt ifølge en pressemeddelelse fra selskabet.

Sund & Bælt forventer at være færdige på Øresund i løbet af foråret eller sommeren, mens togpassagerer på Storebælt må vente til sommeren eller efteråret med at få bedre forbindelser.

Læs også: Her er planen, der skal give togpendlerne internet på tre år

På Storebæltsforbindelsen bliver der blandt andet trukket fiber ned i hele tunnellen, så der skabes mobilsignal op til 75 meter under jorden, påpeger selskabet.

Den generelle opgradering af mobilforbindelserne langs danske jernbaner må togpassagererne dog vente lidt længere på. Der er afsat 100 mio. kr. til formålet på finansloven, som skal resultere i bedre signaler inden udgangen af 2019.

Det indebærer, at Banedanmark ligesom Sund & Bælt udbygger sit mastenetværk, mens DSB arbejder på at forbedre dækningen indvendigt i togene.

Emner : 4G