Nu kan EU kræve, at biler med diesel-fusk købes tilbage
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu kan EU kræve, at biler med diesel-fusk købes tilbage

Tilbagekøbte dieselbiler stuvet af vejen på en amerikansk ‘bilkirkegård’, der er så stor, at den også dukker op, når Google opdaterer fotos på sin korttjeneste. I alt har Volkswagen i USA tilbagekøbt 350.000 biler fra amerikanske kunder. Illustration: Google

EU kan nu direkte pålægge bilproducenter bøder, hvis de bliver taget i at fifle med udledningstallene. Og disse bøder kan blive op til 30.000 euro for hver eneste bil, der er solgt, skriver Bloomberg.

Sanktionsmuligheden blev foreslået af EU-Kommissionen og vedtaget af EU-Parlamentet.

Samtidigt har EU-Kommissionen nu også fået magt til at pålægge bilproducenterne at tilbagekalde biler. Det medfører, at magten bliver mere centraliseret.

Bliver mere som i USA

Hidtil har det EU-land, som har typegodkendt en bil, været den eneste instans, der kunne kræve biler tilbagekaldt. Det var for eksempel Tyskland, der måtte pålægge Volkswagen at tilbagekalde de biler, som var ramt af fusk med udledningstallene. Nu bliver systemet mere som det, man har i USA, hvor den centrale myndighed EPA har magt til at gøre det samme.

Læs også: Dieselgate: VW parkerer 294.000 biler i lange, støvede rækker

Ændringerne kommer dermed som en direkte respons på Volkswagens dieselskandale, hvor det blev afsløret, at bilproducenten bevidst havde installeret software, der i en testsituation skulle sørge for, at bilerne så ud til at udlede langt mindre NOx, end de gjorde under reel kørsel.

Alle lande kan kræve tilbagekaldelse

EU-Kommissionen fik dog ikke tilslutning til et forslag om, at bilproducenter ikke længere skal kunne betale laboratorier for at gennemføre udledningstests på bilerne, skriver Teknisk Ukeblad.

Men de fleste af kommissionens forslag blev vedtaget. Kommissionen kan nu selv bekræfte typegodkendelse ved at gennemføre egne tests på allerede typegodkendte køretøjer.

Det bliver dog ikke en central enhed i EU, der typegodkender køretøjer. Godkendelsen skal som tidligere udføres af medlemslandene, og en typegodkendelse i et land vil gælde i alle lande. Alligevel vil hvert medlemsland efterhånden få magt til at påbyde, at en bil, der er typegodkendt i et hvilket som helst andet medlemsland, tilbagekaldes.

Landene skal også sørge for, at tests gennemføres efter reglerne. Derudover skal landene tjekke en ud af hver 40.000 biler, som er registreret i landet. Og som en direkte respons på Volkswagen-skandalen bliver bilproducenterne nu forpligtet til at informere om de softwareprotokoller, bilerne er udstyret med.

Bilproducenterne kan lande i grøften

De beløb, som EU eventuelt får via bøderne, skal gå til tiltag på miljøområdet og til dem, som eventuelt er blevet påvirket af udledningen.

For lige at sætte niveauet i perspektiv: Hvis Volkswagen havde modtaget en bøde på 30.000 euro for hver af de 8,5 millioner biler, de hævdede at skulle kalde tilbage under skandalen i 2015, skulle de have punget ud med 255 milliarder euro. Der er med andre ord tale om sanktioner, der potentielt kan tage livet af enhver bilproducent.

Kommissionens forslag blev først fremlagt i 2016. Forslaget om kommende mål for CO2-udledning fra lette køretøjer frem til 2030 er endnu ikke behandlet. Heri foreslås det, at bilproducenterne, som kommer over grænsen for CO2-udledning, pålægges en bøde på 95 euro per gram per bil fra 2021. Europæisk bilindustri, repræsenteret ved lobbyorganisationen ACEA, ønsker ikke en så stor reduktion i CO2-udledningen. De mener, at kravene er alt for aggressive.

Ingen elbilkrav

Forslaget stiller ingen krav om, at bilproducenterne skal producere elbiler, men foreskriver, at 15 procent af bilflåden ‘bør’ være lavemissionsbiler inden 2025.

Hvorvidt dette forslag går langt nok, vil fremtiden vise. Det er ikke sikkert, at det vil gå igennem i EU-Parlamentet i sin nuværende form, særligt fordi Tyskland har varslet, at de ikke ønsker stramninger af udledningsmålene for CO2 frem mod 2025.

Artiklen er fra tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med bødestørrelser omkring 30.000 EUR per køretøj ville det så ikke være mere hensigtsmæssigt at pålægge eks. VW at ombygge køretøjerne, så disse opfylder specifikationerne.
Dette kan ske ved montering af SCR systemer som effektivt fjerner omkring 90 - 95 % af den dannede NOx.
Har vi overvejet energiforbruget der skal til for at fremstille 8.5 mio nye biler til erstatning af dem, hvoraf VW indtil nu har tilbagekøbt omkring 350.000 stk.
Hvad sker der forøvrigt med de 350.000 biler fra USA - skrotning, videresalg til 3. verdenslande, eller ?

  • 5
  • 4

Det system myndighederne havde lavet til afprøvning og godkendelse inviterede direkte til den slags computerstyring af emissionerne! IKKE EN ENESTE BIL KAN KØRE SÅ LANGT PR LITER SOM DE GAMLE AFPRØNINGER ANGAV.
Hvis man kører ordentligt og fornuftigt så betyder det jo ingenting at bilerne havde denne "afprøvning-software"
Politikerne søger publicity og stemmer for enhver pris - Uanset hor useriøse de er

Vi bruger uhyre summer på at bekæmpe forurening fra bilerne - at bruge flere midler på dette vil være en fejlinvestering i forhold til hvor mange steder man kan bruge pengene med større effekt og mere gavn.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten