Nu kan du købe en flyvende bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu kan du købe en flyvende bil

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der en lille mekanisme (gear eller elmotor) til at starte rotoren, som det ses på nogle autogyro, eller bruges kun fartvind som det ses på de fleste autogyro?
Bruges begge Rotax under takeoff - på startbane og i luften?
Har rotorhovedet fast vinkel, eller kan det vippes en smule så luftmodstanden reduceres i hurtig flyvning?

Såfremt PAL i fremtiden udvikler en hybrid version, kan det i teorien være denne konfiguration
elmotor til hvert baghjul, og 1 til propellen; alle 3 drevet af 1 Rotax+generator via batteri

-med disse fordele:
samme eller højere topeffekt til propel
lavere forbrug, da elmotor har næsten samme effektivitet (70-90%) uanset belastningsgrad
lavere støj i både vejtrafik og flyvning, da det er nemmere at dæmpe een udstødning end to
samme eller lavere vægt, afhængigt af hvor længe batteriet skal vare
hurtigere acceleration i vejtrafik pga elmotor
momentstyring af retning på vejen fordi elmotor+hjul kan bremses individuelt med bedre præcision end skivebremser
regenerering af batteristrøm fra rotor under nedstigning

Årsagen er at takeoff kræver meget mere effekt end vejkørsel eller vandret flyvning, og at kun 1 Rotax bruges i hver tilstand i nuværende version. De to nuværende Rotax synes at være placeret tæt på hinanden, så måske kan de assistere hinanden i kraftkrævende situationer. Ellers skal hver Rotax dimensioneres efter max. belastning, og bruges kun i lav belastning i både vejtrafik og almindelig flyvning.

  • 2
  • 1

@ Thomas Gade

Jeg kopiere dit indlæg og svarer efter hvert spørgsmål :)

Er der en lille mekanisme (gear eller elmotor) til at starte rotoren, som det ses på nogle autogyro, eller bruges kun fartvind som det ses på de fleste autogyro?

Kun fart vinden hvis du læser artiklen :)

Bruges begge Rotax under takeoff - på startbane og i luften? Næppe med 197 propelhypper

Har rotorhovedet fast vinkel, eller kan det vippes en smule så luftmodstanden reduceres i hurtig flyvning?
Rotoren kan vippes i en vinkel, der giver den fornødne opdrift, der vindes ved at fartvinden driver rotoren. Derfor de 197 hp for at modvirke rotormodstanden foruden at generere fremdrift

Såfremt PAL i fremtiden udvikler en hybrid version, kan det i teorien være denne konfiguration
elmotor til hvert baghjul, og 1 til propellen; alle 3 drevet af 1 Rotax+generator via batteri

Glem det. Med to personer med min vægt og vor bagage ville den flyve med ovevægt :

-med disse fordele.........Der kun i din fantasi vil være fordele....husk vægten :)

samme eller højere topeffekt til propel ....hvor dan skulle det ske? Tror du at at en propel er noget man køber i brugsen?

lavere forbrug, da elmotor har næsten samme effektivitet (70-90%) uanset belastningsgrad
lavere støj i både vejtrafik og flyvning, man bruger da ikke hjulmotorerne i luften

da det er nemmere at dæmpe een udstødning end to
samme eller lavere vægt, afhængigt af hvor længe batteriet skal vare.

To udstødninger ?????? Der er kun en motor igang af gangen!

hurtigere acceleration i vejtrafik pga elmotor..... Hvorledes ? Køre motoren er på 99 hp og flyvemotoren er på 197 hp og den matcher nemt accellerationen af en 99 hp elmotor :)

momentstyring af retning på vejen fordi elmotor+hjul kan bremses individuelt med bedre præcision end skivebremser.......sludder.
regenerering af batteristrøm fra rotor under nedstigning.......er lig med døden

Årsagen er at takeoff kræver meget mere effekt end vejkørsel eller vandret flyvning, og at kun 1 Rotax bruges i hver tilstand i nuværende version.

De to nuværende Rotax synes at være placeret tæt på hinanden, så måske kan de assistere hinanden i kraftkrævende situationer.

Ellers skal hver Rotax dimensioneres efter max. belastning, og bruges kun i lav belastning i både vejtrafik og almindelig flyvning.....ja det står der i beskrivelsen.

Thomas! Har du set prisen på et apparat. Priser er i Euro. Jeg kan ved at læse dit optimiske indlæg tro, at du ved ret lidt om flyvning og flyveapparater samt teknik, at jeg vil råde dig til en mere nøgtern tilgang til emnet flyvende biler

0 0

  • 3
  • 2

På engelsk opererer man med to forskellige begreber. Flying car og roadable aircraft.

En flying car er noget der gør der samme som en bil, bare via luften i stedet for via vejnettet. Altså familien plus familiedyret sætter sig ind i den ved hoveddøren, den letter og lander igen ved bestemmelsesstedet. En flying car har ikke brug for at køre, andet end måske fem meter ind i en garage.
En flying car opfylder alle de drømme vi de sidste 100 år er blevet lovet om fremtiden. Flying cars er efterhånden ved at være en realitet baseret på den teknologi der bruges i droner (og som giver en lagt enklere konstruktion end for en helikopter).

En roadable aircraft er noget helt andet. Det er en indretning der kan fungere både som bil og som luftfartøj. Med den kedelig kompromisegenskab, at den er elendig i begge roller.
En roadable aircraft er lige så praktisk som en kuglepen der også kan fungere som kartoffelskræller, og mon ikke markedet også er cirka lige så stort.
Stort tillykke til PAL-V med at have udviklet kuglepennen med kartoffelskræller.

  • 8
  • 0

(gear eller elmotor) til at starte rotoren, som det ses på nogle autogyro, eller bruges kun fartvind som det ses på de fleste autogyro?

Kun fart vinden hvis du læser artiklen :)

Læs igen - jeg spørger om at STARTE rotoren og dermed forkorte startlængden. Grafikken taler kun om opdrift: "Fartvinden giver rotoren den fornødne opdrift"

Bruges begge Rotax under takeoff - på startbane og i luften? Næppe med 197 propelhypper

Den foregående PAL-V brugte 1 Rotax til både vej og propel, så Liberty kunne kopiere det og forkorte startlængden, som er blandt autogyros ulemper. Det er stadig uklart om de har gjort det. Såfremt rotoren har nok inerti kan sådanne såmænd lette lodret (evt. med lidt god vind) : https://www.youtube.com/watch?v=nsDQ9avFtng (læg mærke til at folk ikke holder på hatten)

Har rotorhovedet fast vinkel, eller kan det vippes en smule så luftmodstanden reduceres i hurtig flyvning?

Nogle fartøjer har denne mulighed, andre ikke - så spørgsmålet er stadig aktuelt, men udfra billederne at dømme så kan den vinkle både rotorhoved og blade https://www.pal-v.com/en/explore-pal-v

Glem det. Med to personer med min vægt og vor bagage ville den flyve med ovevægt

Den lille Rotax synes at være 912is på 100hk som vejer 68 kg. Den store på 197hk kan jeg ikke finde på https://www.flyrotax.com/products.html (måske 915 med boost) , men lad os anslå 100kg.
Elmotorer med samme kraft vejer betydeligt mindre! Fx vejer Siemens elmotoren i Pipistrel Alpha Electro kun 11kg, og har nominel effekt på 50kW, men kan kortvarigt yde væsentligt mere - selvom den er vandkølet, er det bl.a varmen der sætter grænsen.

Ser man på kraftkurven for missionen kør-takeoff-flyv ses at max. effekt kun sker i kort tid for takeoff; derefter er effektbehovet væsentligt mindre, men afhænger af farten. Antager man at effektbehovet fra Rotax stadig er 200hk, kan 912's vægt på 70-80kg+vejdriftsgear, i stedet bruges til eldrift (3 elmotorer, lille batteri, styring), hvilket bestemt er muligt. Såfremt flyveeffekten er 100hk istedet, kan 912 anvendes istedet for 915, og give måske 30kg fri vægt mere at lege med. Elmotorer kan som bekendt nøjes med et fast gear (evt. ingen), ikke et udvalg af gear-ratios.

Den foregående udviklingsmodel flyver her: https://www.youtube.com/watch?v=oWLhgSJaOnk

samme eller højere topeffekt til propel ....hvor dan skulle det ske? Tror du at at en propel er noget man køber i brugsen?

De køber den propel der opfylder kravene - de har prøvet med både fast og popup-propeller. Med større spidseffekt på elmotoren kan de vælge en større propel.

To udstødninger ?????? Der er kun en motor igang af gangen!

hurtigere acceleration i vejtrafik pga elmotor..... Hvorledes ? Køre motoren er på 99 hp og flyvemotoren er på 197 hp og den matcher nemt accellerationen af en 99 hp elmotor

Kan du bestemme dig - mener du at der er to motorer igang samtidig eller kun 1 ? ;-)
I nævnte VEJTRAFIK er propellen ihvertfald ikke aktiv, spørgsmålet er om flyvemotoren er aktiv på hjulene. Hvis ja, så kan accelerationen være heftig. Hvis nej, så kan 99hk elmotor accelerere "bilen" betydeligt hurtigere end 99hk stempelmotor pga momentkurven.
Kan man iøvrigt certificere en flyvemotor hvis den deler udstødning med en anden motor?

momentstyring af retning på vejen fordi elmotor+hjul kan bremses individuelt med bedre præcision end skivebremser.......sludder.

Det bruges af Rimac, Ferrari, Porsche og flere andre; det kaldes torque vectoring.

regenerering af batteristrøm fra rotor under nedstigning.......er lig med døden

Pipistrel Alpha Electro har regen under nedstigning. Helikoptere og autogyro skal normalt vælge en svag vinkel i nedstigning for ikke at drive rotoren over sin maksimale rotationshastighed. Ved at tage energi ud af rotoren og putte det i batteriet kan vælges en lidt stejlere nedstigning.

dit optimiske indlæg tro, at du ved ret lidt om flyvning og flyveapparater samt teknik, at jeg vil råde dig til en mere nøgtern tilgang til emnet flyvende biler

Jeg kan se at du har rimelig, men stadig begrænset forståelse af de mere indviklede tekniske detaljer i autogyro og især elmotor - jeg vil råde dig til en mere nøgtern og åben tilgang til fysikken istedet for at forlade sig på erfaringer fra ældre fartøjer.
Jeg har såmænd ikke udtrykt mig optimistisk om "flyvende biler" - jeg tror heller ikke det bliver udbredt, og forsikringsforholdene i vejtrafik er slemme; man kan nærmest købe et par biler for det samme som det koster at forsikre en flyvende bil.

  • 3
  • 0

@Thomas
Det er svært at diskutere med folk om et produkt der intet marked har og som er endevendt og gennemanalyseret gennem de sidst 70 år.
Det er et dyrt stykke legetøj , der hverken er en god bil eller en godt fly. Alene det at den lige som andre fly skal besøge en mekaniker hver 25 time, gør den uanvendelig som bil. Det er billigere at købe en Ferrari og en to motors flyvemskine. Kilometer prisen bliver en faktor 100 billigere, bemærk at der er tale om 3,5 million Euro lig omkring 26 millioner kroner

Du er meget begejstret for el motorers vægt men glemmer enten batteri eller generators vægt. Du glemmer også at selv om et svævefly som Pippistrel er så skal den elmotor ikke slæbe bilelementerne med op i luften.

Endelig stiller du en masse spørsmål der næppe kan besvares uden at man har været inde og studere apparatet......og det kan jeg betro dig det er der få ingeniører der eftehånden gider. Dette apparat er et journalist clickbait der forekommer på Youtube,Popular Mechanics og andre lignende steder som en nyhed.....hvad det sikkert også er, me som er lige så uanvendeligt som dens mange forgængere :)

  • 5
  • 3

endevendt og gennemanalyseret gennem de sidst 70 år.

Ligesom el-bilen ;-)

bemærk at der er tale om 3,5 million Euro lig omkring 26 millioner kroner

Arh, det er nu "kun" ½ million Euro for de første, men enig, det er stadig alt for dyrt. Og ja, overskriften er lidt clickbait - PAL vil gerne have penge nu, men kan først levere engang i 2019.

glemmer enten batteri eller generators vægt.

Både batteri og generator er nævnt, men ikke kvantificeret. En generator ved høje omdrejninger er nu ganske lille, men kan vel bygges til 10-20kg. 3 minutters takeoff med 150kW kræver 7,5kWh, som vil veje måske 50kg - det er indenfor den vægt der spares af at fjerne ekstramotoren.

Et alternativ er at have en mindre el-motor/generator (fx 50kW) på akslen mellem Rotax og gearkasse, før propel. Det findes på nogle krydstogtskibe efterhånden, for at give større fleksibilitet mellem produktion og forbrug. Derved kan flyet nøjes med en mindre Rotax, dimensioneret til vandret flyvning, og mindre batteri. Mens pre-rotatoren spinner rotoren op i omdrejninger (hjul er låst), lades batteriet det sidste stykke helt op. Elmotoren kan nu booste aksel-effekten til propellen i den korte men vigtige takeoff-fase. 50kW bør også være nok til at drive elmotorer ved hjul til motorvejsfart i timevis.

svævefly som Pippistrel er så skal den elmotor ikke slæbe bilelementerne med op i luften.

Den nævnte Pipistrel Alpha Electro er et standard skolefly, ikke et svævefly. Det vejer 350kg med 1 times batterier på 17kWh http://www.pipistrel.si/plane/alpha-electr... https://www.pipistrel.si/plane/alpha-elect...
Det er Taurus der er et svævefly http://www.pipistrel.si/plane/taurus-elect... - ulempen er at det ikke kan dumpe så meget ballastvægt (normalt vand).

Endelig stiller du en masse spørsmål der næppe kan besvares uden at man har været inde og studere apparatet

Så hvorfor prøve at besvare udfra fordomme istedet for enten at undlade, eller i det mindste læse om det ? Jeg stiller spørgsmålene så vi kan have en teknisk diskussion, evt. så journalisten kan spørge mere indgående såfremt de rer en egentlig artikel på vej.

Det er de tekniske elementer der er interessante her, ikke de økonomiske der er udenfor rækkevidde for næsten alle.

  • 2
  • 2

"Nu kan du købe en flyvende bil"

Nej. Mærkværdigvis afslår min bank at låne mig en halv million euro, så det kan jeg faktisk ikke...!

  • 3
  • 0

Kunne godt tænke mig at se en tegning af det ophæng. Gad vide om det ligner det ophæng som Mogens Theisen havde udviklet til en 3 hjulet bil (eller motorcykel) og beskrevet, så vidt jeg husker, i "Skandinavisk Motor Journal" engang i tresserne. Hvis der er nogen her, som har set den artikel, vil jeg være taknemlig om du vil fortælle hvor jeg kan læse den igen, da min kopi er forsvundet for længe siden under en flytning..

  • 0
  • 0

Han har også udgivet bogen

Bil og energi

Energi-besparelser og bil-teknik

Mogens Teisen

Politikens Forlag 1979

175 sider, gennemillustreret, indbundet

  • 1
  • 1