En række danske mobiltelefoner kan fra i dag som de første herhjemme foretage almindelige stemmeopkald over wifi. Det sker, når Apple ruller iOS 9.3-softwaren ud til danske iPhones. Med i opdateringen findes nemlig de oplysninger, som telefonen skal bruge for at anvende såkaldt Voice Over WiFi på udbyderen 3’s netværk.
Det er dog i første omgang kun en lille del af mobilkunderne, der kan bruge funktionen i dag. Det gælder 3-kunder med en Iphone 5C eller nyere og et abonnement med fri tale og 20 eller 40 GB data. Senere på måneden følger så kunder med andre abonnementer med fri tale og senere på foråret følger de første kunder med Android-telefoner, fremgår det af en pressemeddelelse fra 3.
Også TDC har annonceret, at de i løbet af i år vil understøtte funktionen på nyere iPhones og Android-telefoner. Men selskabet har endnu ikke sat dato på lanceringen.
Læs også: Nu bliver din wifi-router en mobilmast
Lapper mobilhuller
Formålet med Voice Over WiFi er først og fremmest at lukke dækningshuller inde i bygninger, har 3 og TDC tidligere fortalt Ingeniøren.
Ved at sende mobilsignalet gennem en allerede eksisterende wifi-router og via en VPN-forbindelse til selskabets servere, kan man eksempelvis løse problemet med nyere bygninger, der lukker signalerne ude.
»Mange nybyggede huse og kontorbygninger er så godt isolerede, at mobilsignalet har svært ved at trænge igennem. Det problem fejer vi nu af banen,« siger Jesper Larsen Wagner, VP for Business Development hos 3, i selskabets pressemeddelelse.
Læs også: Nye huse blokerer for mobilsignalet
Gratis at bruge
Da Ingeniøren talte med 3 og TDC i januar, ville ingen af selskaberne oplyse, hvorvidt kunderne skulle betale ekstra for den forbedrede indendørs-dækning. Selskaberne understregede ved den lejlighed, at funktionen har krævet såvel bekostelige netværksopdateringer som tid på at teste forskellige fabrikanters telefoner.
3 har dog valgt ikke at kræve ekstrabetaling for funktionen hos de kunder, der har de abonnementer, hvor selskabet vil understøtte funktionen. Om det har skabt præcedens, før TDC's og eventuelt andre teleselskabers lanceringer er dog endnu uvist.
Læs også: Regeringen: Slut med dårligt mobilsignal i nye huse
Den langsomme udrulning skyldes, at den enkelte telefonfabrikant skal godkende det enkelte netværk til hver enkelt telefonmodel før de kan slå funktionen til i en softwareopdatering. Både 3 og TDC understregede i januar, at fabrikanter som Samsung og Apple har travlt med denne proces over for en lang række selskaber lige for tiden.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Jeg har selv lige flyttet mit dyre fastnetnummer over til Viptel. Det kører super godt, og jeg har kun nummeret for ikke at miste det. Det koster intet om måneden, og jeg betaler kun når jeg ringer ud. Jeg kan sagtens - og vil gerne - anbefale dem, da jeg ikke er medejer af firmaet ligesom Kjeld :-)
Man kan vende det rundt og sige at det koster os 2 Kr. om året at have nummeret. Så bare der er nogle af kunderne som bruger det en gang i mellem, så er det faktisk en fin forretning. Og så har vi det godt med at det ikke er som med mobilmarkedet, hvor nogen kunder er en stor underskudsforretning, som andre kunder betaler for.Men hvad tjener et sådant selskab penge på hvis der ikke er månedligt abonnement?</p>
<p>Mange vil jo ikke ringe meget fra dette nummer, de beholder det mest for at kunne modtage opkald på det nummer de har haft i mange år.
Men det er selvfølgelig erhvervskunderne som gør at vi eksisterer. Vi ser bare ikke nogen grund til at lukke for de private kunder, som andre selskaber gør.
Og grunden til at du ikke må skrive navnet er at du selv arbejder der?
Det plejer ellers ikke at afholde andre fra at lave "skjult" reklame her :-)
Men hvad tjener et sådant selskab penge på hvis der ikke er månedligt abonnement?
Mange vil jo ikke ringe meget fra dette nummer, de beholder det mest for at kunne modtage opkald på det nummer de har haft i mange år.
Der er ingen binding til din bredbåndsudbyder. Du kan dog risikere at de som udgangspunkt blokeres for andre selskabers IP telefoni. Dog kender jeg ikke nogen som ikke fjerner denne blokering hvis kunden beder om det.Er der nogen af jer kloge hoveder der kender en løsning hvor man kan beholde sit fastnetnummer inkl. kablede telefoner uden at skulle oprette et IP telefonabonnement via sin bredbåndsudbyder?
Ja SPA-112 er nok den mest udbredte på markedet. Den har forgængere som SPA-2102 og PAP2T som er næsten identiske. Vi har leveret dem i 10 år, så det virker.Konkret er jeg ved at omstille til en 4G router med en dataforbindelse. Er det muligt at bruge f.eks. en Linksys phone adaptor?
Selskabet må jeg ikke skrive, men prisen er 0 Kr/md.Hvilket selskab kan man overflytte sit eksisterende fastnet nummer til og for et lille beløb holde liv i sine eksisterende telefoner rundt i huset?
Ja, og tænk, at de havde telefoner dengang!
Fonet (https://www.fonet.dk/). De er absolut topratet på TrustPilot og med god grund – super service og de ved hvad de gør. Har selv haft mit fastnetnummer dér i 1½ år og er fuldt tilfreds.Hvilket selskab kan man overflytte sit eksisterende fastnet nummer til og for et lille beløb holde liv i sine eksisterende telefoner rundt i huset?
Har også lige lavet manøvren med at skifte til Fonet og bevare fastnettelefonerne hos mine forældre og det fungerer fint. Det koster 10 kr./md. at beholde fastnetnummeret, og disse 10 kr. kan man endda bruge som taletid, hvis man ringer ud fra fastnetnummeret.
Og ja, en telefonadapter som fx Cisco SPA112 (fås brugt til omkring 150 kr.) kan holde liv i de gamle fastnettelefoner. Fonet kan endda gratis indstille den for én over nettet. Eller man kan købe en boks fra Fonet, som de har forudprogrammeret.
Man får to linjer (til samme nummer) for de 10 kr./md. Den ene linje kan bruges til adapteren og den anden til en smartphone, fx via en gratis SIP-app som Zoiper. Så har man altid fastnetnummeret med sig, også i udlandet når man er på wi-fi. Ikke længere noget med at betale for at modtage opkald i udlandet – folk ringer bare på fastnetnummeret, hvis de vil nå én i udlandet. Og telefonsvarerbeskeder bliver tilsendt som vedhæftet lydfil pr. e-mail.
Man kan også helt droppe de gamle fastnettelefoner og i stedet bruge de to linjer til to smartphones.
Deres priser er ret uigennemskuelige når man kigger på deres priser for udlandstelefoni, f.eks. er deres "all inclusive" alt andet end "all inclusive". Derudover er fri tale til fastnet ikke specielt interessant mere."Teliophone er en app for smarttelefoner og tablets som gør, at du kan ringe med bredbåndstelefoni fra mobilen." Udover dem er der VoIP, SkypeOut og andre tilsvarende muligheder. Det nye her er så ikke selve wifi-brugen, men kun den automatiske omdirigering.
Fordelen ved løsningen som 3 ny lancerer og de andre snart også gør, er at der ikke er nogen app eller ekstra telefonnummer du skal håndtere.
Er der nogen af jer kloge hoveder der kender en løsning hvor man kan beholde sit fastnetnummer inkl. kablede telefoner uden at skulle oprette et IP telefonabonnement via sin bredbåndsudbyder? Konkret er jeg ved at omstille til en 4G router med en dataforbindelse. Er det muligt at bruge f.eks. en Linksys phone adaptor? Hvilket selskab kan man overflytte sit eksisterende fastnet nummer til og for et lille beløb holde liv i sine eksisterende telefoner rundt i huset?
Hej William
Det handler vist bare om at de vil rulle det ud til kunderne gradvist. Som der står i artiklerne kommer det til andre 3-abonnenter med fri tale sidst på måneden.
Mvh Christian, Ingeniøren
Hvorfor ikke bruger en dansk udbyder hvor det koster 0 Kr/md?Men man kan også gøre som mig der har en engelsk udbyder der tilbyder DID, her kan man få et dansk nummer for ca. €1 om måneden
Det er tildels et spørgsmål om at vi ikke har tid og kræfter til at levere store reklamekampagner for at du i årevis har kunnet ringe via Wifi. Men det er også et spørgsmål om at det ikke er alle der har tålmodighed og evne til at installere en app for at ringe.Jeg fatter stadigvæk ikke at teleselskaberne bliver ved med at kunne få folk til at køre i deres lukke systemer.
Telefoni skal også være nemt. sitet https://voipsnak.dk droslede ned for godt et års tid siden, fordi der ikke var stor aktivitet længere. IP telefoni er faktisk blevet mainstream, så det er de færreste som ved at det er IP telefoni de bruger når de bruger fastnet. Og på mobilen kaster selskaberne jo talen i grams, blot kunderne vil købe data.
Faktisk er det sådan at mobiltelefoni er blevet så billig at ingen gider rode med noget teknisk for at få det billigere. Det er kun når man bevæger sig udenfor landet grænser at der er noget, og det regulerer EU nu ned, dog med den konsekvens at priserne på telefoni begynder at stige.
Hvorfor skal man have et abonnement, med 20 - 40 GB data, når nu det hele foregår via hyttens wifi. Det forstår jeg simpelthen ikke.
De første danskere må være meget gamle. ;)
Men man kan også gøre som mig der har en engelsk udbyder der tilbyder DID, her kan man få et dansk nummer for ca. €1 om måneden, og så bruger jeg min Android telefon app som sip klient. Og det fungere bare godt. Jeg har mit hjemme nummer med mig alle vegne, på WiFi og på 3G/LTE. Og når jeg ringer til nogen er det til ca. 7øre i minuttet."Teliophone er en app for smarttelefoner og tablets som gør, at du kan ringe med bredbåndstelefoni fra mobilen."
Jeg fatter stadigvæk ikke at teleselskaberne bliver ved med at kunne få folk til at køre i deres lukke systemer.
"Teliophone er en app for smarttelefoner og tablets som gør, at du kan ringe med bredbåndstelefoni fra mobilen." Udover dem er der VoIP, SkypeOut og andre tilsvarende muligheder. Det nye her er så ikke selve wifi-brugen, men kun den automatiske omdirigering.