Nu kan bannerreklamer forfølge dig langs motorvejen

Illustration: Wikimedia Commons/Heb

Storskærme langs Moskvas motorringvej viste i efteråret en Jaguar-reklame, hver gang en BMW X5 kørte forbi. Det er resultatet af den nyeste udvikling i digital markedsføring – overførslen til den fysiske verden.

Det beskriver blandt andre MIT Technology Review, der også viser en video af billboardet i funktion.

Systemet fungerer ved hjælp af højhastighedskameraer, der ca. 180 meter før reklameskiltet identificerer modeller og årgange på alle biler, der kommer forbi.

Det sker ved hjælp af et machine learning-system, der identificerer de bilmodeller, der skal rammes af en reklame, hvorefter en computer prioriterer mellem bilerne på vejen og reklamerne i systemet, så den kan vælge den optimale reklame at vise på skærmen.

Bilen bliver din cookie

Derudover vil reklamen kunne følge føreren af en specifik bil og præsentere bilisten for en sammenhængende historie i reklamerne - eller gentage den samme reklame - ligesom det foregår på baggrund af cookies på internettet i dag.

Spørgsmålet er så, hvordan kamerasystemerne og den kunstige intelligens skal betales. Ifølge oplysninger, som MIT Technology Review har fået fra selskabet bag tavlerne, Synaps Labs, kan de mere målrettede annoncer nedsætte den tid, hver reklame optræder på skærmene, og dermed skabe indtægt fra flere annoncører på den samme tid.

Tal fra selskabet konkluderer, at en reklame, der vises 8.500 gange på baggrund af data fra det nye system, når lige så mange bilister i målgruppen, som hvis den var vist 55.000 gange uden at være målrettet.

Systemet skal i år installeres på op mod 50 russiske reklameskærme, ligesom Synaps forventer at udbrede konceptet til USA i år.

Datasikkerhed i den fysiske verden

Ligesom med sporing af mobiltelefoner og lagring af cookies, åbner systemet fra Synaps for bekymringer om datasikkerhed, særligt fordi Synaps bruger bilernes nummerplader som identifikation for at lade reklamer følge en bil.

Over for MIT Technology Review understreger selskabet dog, at data er krypteret, og at de behandles efter regler om personhenførbare data.

Data fra systemet skal fremover bruges til at analysere trafik og demografi, men selskabet vil ikke sælge data om den enkelte trafikant, hedder det.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er sådan lidt sjovt, at Jaguar viser reklamer, når de opdager en BMW. Der er et klassisk psykologisk studie, der viser, at når man har foretaget et bestemt bilvalg bliver man mindre modtagelig for reklamer for andre bilmærker, men mere modtagelig for reklamer for den bil, man netop har købt (*). Så, medmindre russiske nyrige fungerer anderledes end os dødelige (don't get me started...), så er jeg bange for, at Jaguar har smidt deres penge ud af vinduet.

Men bortset fra det, så er det her ikke en ide, jeg synes, at vi skal gøre en masse ud af at importere. Hvis 1/3 af billisterne roder med deres radio og 1/3 med deres telefon, så synes jeg ikke, at vi behøver gøre mere for at distrahere de få tilbageblivende.....

/Bo

(*)Festinger (1957) A theory of cognitive dissonance. Altid værd at læse.

  • 5
  • 0

Der findes allerede (eller fandtes, jeg ved ikke hvordan det går med firmaet) et firma der leverer målrettede reklamer til skærme ophængt bag få taxi forsæder. De har i hvert tilfælde haft det prøvet i København.

Ud fra et kamera i skærmen analyseres passagerens alder og køn og sammenholdt med rute og bestemmelsessted udvælges så passende reklamer.

Det kun måske være en grund til at vælge Uber! Hvis ellers Uber gad bidrage til fælleskabet.

  • 3
  • 0

Når de selvkørende biler kommer på vejene er der ingen der gider kigge ud af vinduet. TILGENGÆLD Vil vi få selvkørende taxa service meget billigt, hvis vi lader os bombardere med reklamer i den tid køre turen vare. Kiger du ikke på skærmen køre bilen ikke.

  • 0
  • 1

Kør bil når du kører bil.... Som rådet for sikker trafik har oplyst, 'I en tredjedel af alle trafikulykker er uopmærksomhed en afgørende faktor'....

  • 2
  • 0

Jeg hører kritiske røster over overvågnings perspektivet i disse reklamer.

Samtidigt er der ikke ret mange protester over at staten har oversået landet med faste ANPG kameraer som jo er reel masse overvågning.

Hvori består forskellen ?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten