Nu kan bannerreklamer forfølge dig langs motorvejen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu kan bannerreklamer forfølge dig langs motorvejen

Foto: Wikimedia Commons/Heb

Storskærme langs Moskvas motorringvej viste i efteråret en Jaguar-reklame, hver gang en BMW X5 kørte forbi. Det er resultatet af den nyeste udvikling i digital markedsføring – overførslen til den fysiske verden.

Det beskriver blandt andre MIT Technology Review, der også viser en video af billboardet i funktion.

Systemet fungerer ved hjælp af højhastighedskameraer, der ca. 180 meter før reklameskiltet identificerer modeller og årgange på alle biler, der kommer forbi.

Det sker ved hjælp af et machine learning-system, der identificerer de bilmodeller, der skal rammes af en reklame, hvorefter en computer prioriterer mellem bilerne på vejen og reklamerne i systemet, så den kan vælge den optimale reklame at vise på skærmen.

Bilen bliver din cookie

Derudover vil reklamen kunne følge føreren af en specifik bil og præsentere bilisten for en sammenhængende historie i reklamerne - eller gentage den samme reklame - ligesom det foregår på baggrund af cookies på internettet i dag.

Spørgsmålet er så, hvordan kamerasystemerne og den kunstige intelligens skal betales. Ifølge oplysninger, som MIT Technology Review har fået fra selskabet bag tavlerne, Synaps Labs, kan de mere målrettede annoncer nedsætte den tid, hver reklame optræder på skærmene, og dermed skabe indtægt fra flere annoncører på den samme tid.

Tal fra selskabet konkluderer, at en reklame, der vises 8.500 gange på baggrund af data fra det nye system, når lige så mange bilister i målgruppen, som hvis den var vist 55.000 gange uden at være målrettet.

Systemet skal i år installeres på op mod 50 russiske reklameskærme, ligesom Synaps forventer at udbrede konceptet til USA i år.

Datasikkerhed i den fysiske verden

Ligesom med sporing af mobiltelefoner og lagring af cookies, åbner systemet fra Synaps for bekymringer om datasikkerhed, særligt fordi Synaps bruger bilernes nummerplader som identifikation for at lade reklamer følge en bil.

Over for MIT Technology Review understreger selskabet dog, at data er krypteret, og at de behandles efter regler om personhenførbare data.

Data fra systemet skal fremover bruges til at analysere trafik og demografi, men selskabet vil ikke sælge data om den enkelte trafikant, hedder det.